Tarteletter
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-11-07 15:33

Er der nogen der har et bud på hvordan man egentlig laver
tarteletter. Altså skallerne?

Jeg har en forestilling om at det er en mørdej der er rullet ud og
lagt sammen en 4-5 gange, som man så stikker ud og brokker i en
passende form. Men inden jeg kaster mig ud i de store eksperimenter,
vil jeg da gerne lige høre om der er nogen der har erfaringer at dele
ud af.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-11-07 17:12

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en
meddelelse news:m3y7cf952m.fsf@obelix.wegge.dk
> [...]
> passende form. Men inden jeg kaster mig ud i de store
> eksperimenter, vil jeg da gerne lige høre om der er nogen der har

Tarteletterne skal ikke i en form med uden på. Du skal (efter at
have rullet dejen ud) stikke dem ud med et glas og lægge dem på
nogle bølgede forme (der ligger med bunden i vejret. Skyl lige
formene med koldt vand først. Derpå skal de bages ca. 10 minutter
ved 225 grader. Løsnes forsigtigt med en gaffel når de er taget ud
af ovnen.

Jeg er også vild med tarteletter. Jeg bruger dog de færdigkøbte.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 30-11-07 20:09

Hej Tove

> Tarteletterne skal ikke i en form med uden på. Du skal (efter at
> have rullet dejen ud) stikke dem ud med et glas og lægge dem på

Hos bageren bager man nu tarteletter i formen, da jeg var hos
bageren lavede vi masser på den måde, vi puttede en træklods
ned i formen for at holde formen på dem. Disse træklodser var
forøvrigt nogle der stammede fra papirruller, de sad i enden
så rullen så den kunne sidde på en tynd metalstang på papirstativet.

--
Mvh Max

Fra : Marianne

Dato : 30-11-07 18:31

> [...]
> passende form. Men inden jeg kaster mig ud i de store eksperimenter,
> vil jeg da gerne lige høre om der er nogen der har erfaringer at dele

Jeg har et tarteletjern.
Man laver en art beignet-dej (uden sukker) og dypper jernet i dejen.
Derefter skal de steges som klejner.

mvh
Marianne

Fra : Peter Westh

Dato : 30-11-07 19:08

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et tarteletjern.
> Man laver en art beignet-dej (uden sukker) og dypper jernet i dejen.
> Derefter skal de steges som klejner.

Er det ikke krustader, der laves på den måde?

Ingeborg Suhr laver tarteletter af mørdej samlet med æg, men kummer nu dejen
I formene, ikke udenpå som Tove Krieger foreslår. Man kan også bruge
butterdej.

/P

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-11-07 19:32

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ingeborg Suhr laver tarteletter af mørdej samlet med æg, men kummer nu
> dejen I formene, ikke udenpå som Tove Krieger foreslår. Man kan også bruge

Jeg ville også mene at der er krustader. Jeg husker at min salig mor havde
et krustadejern som jeg ikke ved hvad der er blevet af.
Jeg ville gerne have sådan et jern og har ledt i loppe og kræmmermarkeder i
flere år uden at have heldet med mig.
Jeg har nemlig på fornemmelsen at krustader smager rigtigt godt

Steen.

Fra : padre

Dato : 30-11-07 19:49

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i flere år uden at have heldet med mig.
> Jeg har nemlig på fornemmelsen at krustader smager rigtigt godt

Min mor fandt sådan et hos en marskandiser her i Kbh for en 50er

Man kan også få det som nyt hos kunst og køkkentøj, hvis man ellers har en
forstående bankrådgiver

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Peter Westh

Dato : 30-11-07 19:59

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Man kan også få det som nyt hos kunst og køkkentøj, hvis man ellers har en
> forstående bankrådgiver

Jeg har også set det hos www.potogpande.dk, det lå vist i et par 200.

/P

Fra : Max

Dato : 30-11-07 20:07

Hej Steen

> Jeg ville gerne have sådan et jern og har ledt i loppe og
> kræmmermarkeder i flere år uden at have heldet med mig.

Man kan da ikke bevæge sig gennem en genbrugsbutik uden
at finde op til flere, så prøv at kikke der.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-11-07 21:49

On Fri, 30 Nov 2007 19:08:18 +0100
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> Ingeborg Suhr laver tarteletter af mørdej samlet med æg, men kummer
> nu dejen I formene, ikke udenpå som Tove Krieger foreslår. Man kan
> også bruge butterdej.

mørdej inden i formen så den ikke "flyder ud". butterdej skal uden på
formen så den har mulighed for at hæve op.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 30-11-07 21:59

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> [...]
> passende form. Men inden jeg kaster mig ud i de store eksperimenter,
> vil jeg da gerne lige høre om der er nogen der har erfaringer at dele

http://www.humlumbrod.dk/index.php

Butterdejen bliver lagt sammen 120 gange og dejen er inde i formene kan man
se på billedet.

M.v.h
Niels

Fra : Kim

Dato : 30-11-07 23:25

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@oncable.dk> skrev i meddelelsen

> Butterdejen bliver lagt sammen 120 gange.....

Ikke helt - den bliver lagt sammen 7 gange!
1 gang = 2 lag
2 gang = 4 lag
3 gang = 8 lag
4 gang = 16 lag
5 gang = 32 lag
6 gang = 64 lag
7 gang = 128 lag

Så kan du selv gange op til 120 sammenlægninger... det er mange,
så mange at jeg ikke kan regne det ud eller også gider jeg ikke

Mvh
Kim

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-11-07 23:49

Kim skrev:

> 7 gang = 128 lag
>
> Så kan du selv gange op til 120 sammenlægninger... det er
> mange, så mange at jeg ikke kan regne det ud eller også
> gider jeg ikke

1 << 120 = 1.329.227.995.784.915.872.903.807.060.280.344.576.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 01-12-07 09:48

Hej Klaus

> 1 << 120 = 1.329.227.995.784.915.872.903.807.060.280.344.576.

Og det er vidst mange :)

--
Mvh Max