/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Smøreoliekvalitet til en Bukh DV 20 diesel~
Fra : Erik Andersen


Dato : 18-11-07 18:15

Hej
I instruktionsbogen står der, at man skal bruge en kvalitet med betegnelsen
SAE 20. Hvor køber man denne olie? Hos den lokale Statoil var det ikke
muligt at finde den. Håber at der er nogen, der kan hjælpe mig.
mvh
Erik


 
 
Harding E. Larsen (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-11-07 19:40

Hej Erik,

Der var engang hvor man brugte monogradeolier.
Det forekommer sjældent i dag. Normalt bruges multigradeolier og
de spænder over 5 - 40 SAE.
Olier kan købes som mineralske, halv systetiske og fuld
syntetiske.
Til en DV motor vil det være tistrækkeligt at bruge mineralsk
(den har nok ikke kørt på andet) Det er tillige den billigste
type. (Se efter tilbud i f.eks. Bilka).
Desuden bør/skal du skifte oliefilteret hvert år.
Kør motoren varm om efteråret når båden endnu er i vandet, skift
olien og filteret og når båden er kommet på land så sæt slangen
der går til impellerpumpen ned i en spand vand og lad motoren
køre et par spandfulde vand igennem. Når der er ca 1 liter vand
tilbage hælder du en tilsvarende mængde glykol i vandet og lige
i det øjeblik det sidste bliver suget op i slangen standses
motoren. Nu er motorblok og udstødning frostsikret for vinteren.
Husk at sætte slangen på plads igen med det samme, så glemmer
man det ikke til foråret.
Glykolen indeholder de beskyttende stoffer der er behov for til
vinterkonserveringen.
Husk også en gang om måneden at turne motoren uden at den
atarter.
Træk stopkablet ud og lad motoren køre 4 -5 omgange, så undgår
du at stempelringene sætter sig og ruster.

Mvh/Harding

Erik Andersen <erik_a@post3.tele.dk> skrev:
>Hej
>I instruktionsbogen står der, at man
>skal bruge en kvalitet med betegnelsen
>SAE 20. Hvor køber man denne olie?
>Hos den lokale Statoil var det ikke
>muligt at finde den. Håber at der er
>nogen, der kan hjælpe mig.
>mvh
>Erik



SørenH (18-11-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 18-11-07 19:55

Apropos Harding
Forleden havde jeg min motormand på besøg hos Marie som nu er på land,
og blev der under hele seancen.
Derved lærte jeg et par fif:

Hvis man har ferskvandskøling (obsobsobs) kan man roligt lade motoren
køre i tomgang et kvarters tid! Impelleren skal selvfølgelig pilles ud
først (!!) men den brænder ikke udstødningen når der ikke er belastning
på motoren! Han gjorde det for at få olien varm nok til et olieskift.

Da saltvandsdelen derefter skulle spules igennem med glykolvand skete
det ved at han monterede impelleren, skruede låget af søvandsfilteret og
lod motoren køre mens han hældte en spand glykolvand langsomt ned i
filteret.

Man lærer sålænge man lever!
SørenH
Marie af Næstved

Harding E. Larsen (slet GF2ZZ) skrev:
> Hej Erik,
>
> Der var engang hvor man brugte monogradeolier.
> Det forekommer sjældent i dag. Normalt bruges multigradeolier og
> de spænder over 5 - 40 SAE.
> Olier kan købes som mineralske, halv systetiske og fuld
> syntetiske.
> Til en DV motor vil det være tistrækkeligt at bruge mineralsk
> (den har nok ikke kørt på andet) Det er tillige den billigste
> type. (Se efter tilbud i f.eks. Bilka).
> Desuden bør/skal du skifte oliefilteret hvert år.
> Kør motoren varm om efteråret når båden endnu er i vandet, skift
> olien og filteret og når båden er kommet på land så sæt slangen
> der går til impellerpumpen ned i en spand vand og lad motoren
> køre et par spandfulde vand igennem. Når der er ca 1 liter vand
> tilbage hælder du en tilsvarende mængde glykol i vandet og lige
> i det øjeblik det sidste bliver suget op i slangen standses
> motoren. Nu er motorblok og udstødning frostsikret for vinteren.
> Husk at sætte slangen på plads igen med det samme, så glemmer
> man det ikke til foråret.
> Glykolen indeholder de beskyttende stoffer der er behov for til
> vinterkonserveringen.
> Husk også en gang om måneden at turne motoren uden at den
> atarter.
> Træk stopkablet ud og lad motoren køre 4 -5 omgange, så undgår
> du at stempelringene sætter sig og ruster.
>
> Mvh/Harding

Ukendt (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-11-07 21:55

Tak. Det har jeg altid gjort. Jeg troede det var en "ulovlig metode" jeg
selv havde fundet på (man er jo doven ...), men det er da rart at vide at
det er en prof'er bruger ...

Bjarke

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
news:47408a79$0$15004$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
snip
>
> Da saltvandsdelen derefter skulle spules igennem med glykolvand skete det
> ved at han monterede impelleren, skruede låget af søvandsfilteret og lod
> motoren køre mens han hældte en spand glykolvand langsomt ned i filteret.
>
snip


Harding E. Larsen (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-11-07 22:09

Hej Søren,

Ja det er rigtigt at en ferskvandskølet motor kan køre
kortvarigt i tomgang uden impelleren isat;..men
udstødningstemperaturen vil være høj og det er ikke særligt godt
for gummislangerne der sidder i udstødningssystemet. De
forkuller på indersiden.

M.h.t. saltvandskølede motorer så må de under ingen
omstændigheder køre uden kølevand. Ud over temperaturstigningen
i udstødningssystemet vil cylindertemperaturen lynhurtig stig og
motoren vil tage skade. Den høje forbrændingstemperatur vil
hurtigt varme cylinder, stempelringe og stempel voldsomt op og
olien krakker.

Nu er det jo sådan at motormanden ikke ejer motoren og fortsat
skal kunne have arbejde.
At hælde ren glykol i, såm du beskriver giver kun en sikring ned
til ca 10 graders frost havde han blandet halvt vand, halvt
glykol, ville frostsikringen krybe ned til minus 21 grader.
Så det er en chance han tager og håber på en mild vinter.
Hvilken form for garanti for arbejdet har han afgivet?

Ja man lærer så længe man lever.

Mvh/Harding

SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>Apropos Harding
>Forleden havde jeg min motormand på
>besøg hos Marie som nu er på land,
>og blev der under hele seancen.
>Derved lærte jeg et par fif:
>
>Hvis man har ferskvandskøling
>(obsobsobs) kan man roligt lade motoren
>køre i tomgang et kvarters tid!
>Impelleren skal selvfølgelig pilles ud
>først (!!) men den brænder ikke
>udstødningen når der ikke er belastning
>på motoren! Han gjorde det for at få
>olien varm nok til et olieskift.
>
>Da saltvandsdelen derefter skulle
>spules igennem med glykolvand skete
>det ved at han monterede impelleren,
>skruede låget af søvandsfilteret og
>lod motoren køre mens han hældte en
>spand glykolvand langsomt ned i
>filteret.
>
>Man lærer sålænge man lever!
>SørenH
>Marie af Næstved
>
>Harding E. Larsen (slet GF2ZZ) skrev:
>> Hej Erik,
>>
>> Der var engang hvor man brugte
>>monogradeolier.
>> Det forekommer sjældent i dag.
>>Normalt bruges multigradeolier og
>> de spænder over 5 - 40 SAE.
>> Olier kan købes som mineralske,
>>halv systetiske og fuld
>> syntetiske.
>> Til en DV motor vil det være
>>tistrækkeligt at bruge mineralsk
>> (den har nok ikke kørt på andet)
>>Det er tillige den billigste
>> type. (Se efter tilbud i f.eks. Bilka).
>> Desuden bør/skal du skifte
>>oliefilteret hvert år.
>> Kør motoren varm om efteråret når
>>båden endnu er i vandet, skift
>> olien og filteret og når båden er
>>kommet på land så sæt slangen
>> der går til impellerpumpen ned i
>>en spand vand og lad motoren
>> køre et par spandfulde vand
>>igennem. Når der er ca 1 liter vand
>> tilbage hælder du en tilsvarende
>>mængde glykol i vandet og lige
>> i det øjeblik det sidste bliver
>>suget op i slangen standses
>> motoren. Nu er motorblok og
>>udstødning frostsikret for vinteren.
>> Husk at sætte slangen på plads
>>igen med det samme, så glemmer
>> man det ikke til foråret.
>> Glykolen indeholder de beskyttende
>>stoffer der er behov for til
>> vinterkonserveringen.
>> Husk også en gang om måneden at
>>turne motoren uden at den
>> atarter.
>> Træk stopkablet ud og lad motoren
>>køre 4 -5 omgange, så undgår
>> du at stempelringene sætter sig og ruster.
>>
>> Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen


Ukendt (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-11-07 22:50

Ja, lad os lige fremhæve den en ekstra gang, da mange dummer sig ved at
bruge en en for kraftig opløsning for at gøre det så godt som muligt. Men
det er som du skriver. 50% opløsning giver den bedste beskyttelse.

Jeg tager flere i det hvert år nede på pladsen. Folk ved det simpelthen
ikke.

Bjarke


"Harding E. Larsen (slet NENEO)" <harding@NENEOlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11954204610.521974591281488@dtext.news.tele.dk...
snip
> At hælde ren glykol i, såm du beskriver giver kun en sikring ned
> til ca 10 graders frost havde han blandet halvt vand, halvt
> glykol, ville frostsikringen krybe ned til minus 21 grader.
> Så det er en chance han tager og håber på en mild vinter.
> Hvilken form for garanti for arbejdet har han afgivet?
>
snip


Leon Hulstroem (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 19-11-07 00:57


"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4740b3c9$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, lad os lige fremhæve den en ekstra gang, da mange dummer sig ved at
> bruge en en for kraftig opløsning for at gøre det så godt som muligt. Men
> det er som du skriver. 50% opløsning giver den bedste beskyttelse.

Vil lige tilføje, at man også skal være vågn. Og lige se efter om det er
for-blandet eller koncentreret kølvæske.

Iøvrigt bør kølervæsken skiftes hvert 2-3år også selvom at det holder
frostsikringen.

Problematikken er her syre... Ph'værdien skal være basisk, dvs afviger Ph'en
ved 20gr 6.5-8.5 så skal kølervæsken skiftes ellers "æder" den alle
finmetaller (gælder også alu-køler og varmeapparat på din bil).
De små test-strimler man kan købe hos materialisten er fantastiske til at
teste dette.
(hva.. f hedder de enligt??)

Nå ja... vil da lige yderligere tilføje, at det ikke sker på en formiddag.
Men det skal specielt tages seriøst hvis man har aluminiumdele i sin båd,
varmesystem, bil, motorcykel osv...

Husk at rød/lilla og blå ikke må blandes, da den ellers kan klumpe.
Og vil du skifte, så skal der skylles godt igennem først.

Husk også at Ethylen-glycol er giftigt. Og at brugt væske skal afleveres på
genbrug.

Jeg anbefaler handsker og beskyttelses-briller.

Mvh
Leon



Ukendt (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-07 17:32

Det hedder 'indikatorpapir'

Bjarke

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
news:4740d162$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
snip

> De små test-strimler man kan købe hos materialisten er fantastiske til at
> teste dette.
> (hva.. f hedder de enligt??)
>
snip


SørenH (19-11-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 19-11-07 00:18

Harding E. Larsen (slet NENEO) skrev:
> At hælde ren glykol i, såm du beskriver giver kun en sikring ned
> til ca 10 graders frost havde han blandet halvt vand, halvt
> glykol, ville frostsikringen krybe ned til minus 21 grader.

Hør, - det er da vist godt at det ikke er dig der skal se efter
løsgående o-ringe, for brillerne trænger vist til en justering

Jeg skrev 2 gange "glykolvand" for netop at pointere at der blev brugt
en forskriftsmæssig blanding af glykol og vand!

Anyway, - det var 2 af de mange små og store fif jeg fik og ting jeg
blev bekræftet i ved at "sidde på nakken" af min motormand under
arbejdet, og det kan varmt anbefales, - hvis fyren altså er så flink og
erfaren som min.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Leon Hulstroem (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 19-11-07 01:06


"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:4740c815$0$12261$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Harding E. Larsen (slet NENEO) skrev:
>> At hælde ren glykol i, såm du beskriver giver kun en sikring ned til ca
>> 10 graders frost havde han blandet halvt vand, halvt glykol, ville
>> frostsikringen krybe ned til minus 21 grader.
>
> Hør, - det er da vist godt at det ikke er dig der skal se efter løsgående
> o-ringe, for brillerne trænger vist til en justering
>
> Jeg skrev 2 gange "glykolvand" for netop at pointere at der blev brugt en
> forskriftsmæssig blanding af glykol og vand!
>
> Anyway, - det var 2 af de mange små og store fif jeg fik og ting jeg blev
> bekræftet i ved at "sidde på nakken" af min motormand under arbejdet, og
> det kan varmt anbefales, - hvis fyren altså er så flink og erfaren som
> min.

*gggg* måske han har fået lidt sidevind
http://www.youtube.com/watch?v=4RdxU-0W-RE

-Leon



SørenH (19-11-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 19-11-07 10:30

Leon Hulstroem skrev:
> *gggg* måske han har fået lidt sidevind
> http://www.youtube.com/watch?v=4RdxU-0W-RE
>
> -Leon

Hehe, - imponerende gang windshear og crosswinds!
Mindede mig om engang i 60'erne hvor jeg landede i et lille russisk
Antonov i en sandstorm i den libyske ørken efter en 3-4 skæve "høner", -
sigtbarhed var stort set lig nul.
Et dæk eksploderede, skipperen fik et hysterisk sammenbrud efter
landingen som mere var et delvis kontrolleret crash, og jeg får stadig
sved på panden ved erindringen. Men jeg har da fløjet mange hundrede
timer siden alligevel.

Ledsagemusikken var fransk, så mon ikke en del af episoderne skyldes
Mistralen?!
Den skal vi ned og lege med et årstid og det bliver nok ikke altid
grinagtigt efter hvad vi har læst.

Tak for de uddybende bemærkninger om glykol, ældning og giftighed.

SørenH
Marie af Næstved

PS Harding:
Hvis man har flyskræk, kan man så sige at man er lettet når man er landet ?

Per Nordahl (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 19-11-07 10:56


"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:474157b4$0$12262$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...>
> SørenH
> Marie af Næstved
>
> PS Harding:
> Hvis man har flyskræk, kan man så sige at man er lettet når man er
> landet ?
Måske hvem sidemanden/kvinden er

Kommer an på konsekvenserne.
Hvorfor vil folk altid gå igennem døren?
Åbne (hele) vinduet.
Men ok, det skaber arbejde

(el. for den sags skyld, sætte en gryde i kog. ja ja så smelter den).

Lidt OT: Mvh. THulfen.



Harding E. Larsen (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 19-11-07 11:15

Ja og så er det luften i dækkene der holder flyet i luften når
det står på jorden.

Mvh/Harding

SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>
>SørenH
>Marie af Næstved
>
>PS Harding:
>Hvis man har flyskræk, kan man så
>sige at man er lettet når man er landet ?



Per Nordahl (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 19-11-07 12:17


"Harding E. Larsen (slet GKN9R)" <harding@GKN9Rlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11954676740.809791664237263@dtext.news.tele.dk...
> Ja og så er det luften i dækkene der holder flyet i luften når
> det står på jorden.
>
> Mvh/Harding
>
> SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>>
>>SørenH
>>Marie af Næstved
>>
>>PS Harding:
>>Hvis man har flyskræk, kan man så
>>sige at man er lettet når man er landet ?
>
>
Ja, det ikke så lige-til

Heller ikke nemt når man anduver en havn, og den bare bliver VED at
flytte sig. De der landkrabbemålere, må tage sig lidt samen.
Her komer vi fra søen, og så har de flyttet havnen i mellemtiden !

(Hint: Normalt godt/forsvarligt sømandskab kommer man længst ved)
(søkort.kompas Mv..)

Thulfen



Ole Pagh (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 19-11-07 12:00

Leon Hulstroem skrev:

> *gggg* måske han har fået lidt sidevind
> http://www.youtube.com/watch?v=4RdxU-0W-RE
>
Det er så her at begrebet "brune bukser" får en helt ny betydning, hvis
man har siddet i et af de fly :/

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Harding E. Larsen (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 19-11-07 09:00

Hej Søren,

Den med O-ringen må vi tage senere.
Så længe myndighederne undersøger kan jeg ikke kommentere det.
Virkeligheden er ofte ikke som journalisternes skriverier.

Ja jeg så godt ordet glykolvand, og som Leon ganske rigtigt
skriver, så skal man (med eller uden briller) lige læse på
beholderens spec. af indholdet. Ofte er der tilsat Profitol.

Det er godt at suge til sig når motormanden er der, han udfører
ofte eftersynene på en praktisk måde. Han laver jo dette arbejde
ofte og det giver en stor erfaring i metoden til nemmest at
gennemføre arbejdet.

Jeg bruger spandemetoden fordi filterets placering gør at det
ikke kan lade sig gøre at hælde fra en spand/beholder lige ned i
filteret. Filteret skal jo sidde over vandlinien og derfra er er
ikke langt op til undersiden af dørken i cockpittet. I min båd
er der kun lige plads til at filterindsatsen kan komme fri for
rengøring.
Vores både er jo forskellige og derfor er der forskelle i
metoden og det kan ofte give lidt diskussion, da modtageren ikke
lige kan se hvordan det ene eller andet lige kan lade sig gøre.

Jeg oplever det næsten dagligt i B-31 klubben, hvor nye ejere af
bådene skal have råd, bl.a. m.h.t. reservedele. Da bådene er
selvbyggerbåde er der ofte store forskelle og det har de nye
ejere ikke lige tænkt at det er mere normalt end unormalt.

Mvh/Harding



SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>
>Hør, - det er da vist godt at det
>ikke er dig der skal se efter
>løsgående o-ringe, for brillerne
>trænger vist til en justering
>
>Jeg skrev 2 gange "glykolvand" for
>netop at pointere at der blev brugt
>en forskriftsmæssig blanding af
>glykol og vand!
>
>Anyway, - det var 2 af de mange små
>og store fif jeg fik og ting jeg
>blev bekræftet i ved at "sidde på
>nakken" af min motormand under
>arbejdet, og det kan varmt
>anbefales, - hvis fyren altså er så flink og
>erfaren som min.
>
>Mvh
>SørenH
>Marie af Næstved



SørenH (19-11-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 19-11-07 19:11

Harding E. Larsen (slet TPEQ3) skrev:
> Hej Søren,
>
> Den med O-ringen må vi tage senere.
> Så længe myndighederne undersøger kan jeg ikke kommentere det.
> Virkeligheden er ofte ikke som journalisternes skriverier.
>
> Ja jeg så godt ordet glykolvand, og som Leon ganske rigtigt
> skriver, så skal man (med eller uden briller) lige læse på
> beholderens spec. af indholdet. Ofte er der tilsat Profitol.
>
> Jeg bruger spandemetoden fordi filterets placering gør at det
> ikke kan lade sig gøre at hælde fra en spand/beholder lige ned i
> filteret. Filteret skal jo sidde over vandlinien og derfra er er
> ikke langt op til undersiden af dørken i cockpittet. I min båd
> er der kun lige plads til at filterindsatsen kan komme fri for
> rengøring.

"Profitol" ?? Fedt navn! - er det fabrikantens betegnelse for det vand
han kommer i og sælger som glykol ?
Placering af søvandsfilter:
Klart nok, - det spiller en rolle hvor godt man kan komme til, men jeg
havde bare den dér "nåhjasæføli"-oplevelse efter i flere år at have
stået og fumlet med at få slangen fra indtaget stukket ned i en spand,
og tænkte at andre måske ku blie inspirerede!
Mvh
Søren

PS Nu véd jeg f'resten hvad I får tiden til at gå med derude i Dragør i
mit gamle firma når I ikke triller med O-ringe:
http://www.dr.dk/spil/dashncrash/

Harding E. Larsen (20-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 20-11-07 09:01

SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
Hej Søren,

Kemilæreren på anstalten brugte det udtryk når en væske skulle
optimeres for salg.
Ja det er vand der tilsættes, selvom priserne på vand
efterhånden er meget høje, grundet div. afgifter tilfører vand
stadig en optimal indtjening ved opblanding hos fabrikanterne.

Linket anvendes flittigt her); men vi kender ikke noget til O-
ringe, de kommer fra et andet sted.

Mvh/Harding

>
>"Profitol" ?? Fedt navn! - er det
>fabrikantens betegnelse for det vand
>han kommer i og sælger som glykol ?
>Placering af søvandsfilter:
>Klart nok, - det spiller en rolle
>hvor godt man kan komme til, men jeg
>havde bare den dér
>"nåhjasæføli"-oplevelse efter i
>flere år at have
>stået og fumlet med at få slangen
>fra indtaget stukket ned i en spand,
>og tænkte at andre måske ku blie
>inspirerede!
>Mvh
>Søren
>
>PS Nu véd jeg f'resten hvad I får
>tiden til at gå med derude i Dragør i
>mit gamle firma når I ikke triller
>med O-ringe:
>http://www.dr.dk/spil/dashncrash/



Erik Andersen (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Erik Andersen


Dato : 18-11-07 21:44


"Harding E. Larsen (slet GF2ZZ)" <harding@GF2ZZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:11954115270.766304234777319@dtext.news.tele.dk...
> Hej Erik,
>
> Der var engang hvor man brugte monogradeolier.
> Det forekommer sjældent i dag. Normalt bruges multigradeolier og
> de spænder over 5 - 40 SAE.
> Olier kan købes som mineralske, halv systetiske og fuld
> syntetiske.
> Til en DV motor vil det være tistrækkeligt at bruge mineralsk
> (den har nok ikke kørt på andet) Det er tillige den billigste
> type. (Se efter tilbud i f.eks. Bilka).
> Desuden bør/skal du skifte oliefilteret hvert år.
> Kør motoren varm om efteråret når båden endnu er i vandet, skift
> olien og filteret og når båden er kommet på land så sæt slangen
> der går til impellerpumpen ned i en spand vand og lad motoren
> køre et par spandfulde vand igennem. Når der er ca 1 liter vand
> tilbage hælder du en tilsvarende mængde glykol i vandet og lige
> i det øjeblik det sidste bliver suget op i slangen standses
> motoren. Nu er motorblok og udstødning frostsikret for vinteren.
> Husk at sætte slangen på plads igen med det samme, så glemmer
> man det ikke til foråret.
> Glykolen indeholder de beskyttende stoffer der er behov for til
> vinterkonserveringen.
> Husk også en gang om måneden at turne motoren uden at den
> atarter.
> Træk stopkablet ud og lad motoren køre 4 -5 omgange, så undgår
> du at stempelringene sætter sig og ruster.
>
> Mvh/Harding

Hej Harding

Tusind tak for dit uddybende svar.

mvh
Erik


Harding E. Larsen (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-11-07 22:10

Hej Erik,

Velbekomme.

Mvh/Harding

Erik Andersen <erik_a@post3.tele.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet GF2ZZ)"
><harding@GF2ZZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>meddelelsen
>news:11954115270.766304234777319@dte
>xt.news.tele.dk...
>> Hej Erik,
>>
>> Der var engang hvor man brugte
>>monogradeolier.
>> Det forekommer sjældent i dag.
>>Normalt bruges multigradeolier og
>> de spænder over 5 - 40 SAE.
>> Olier kan købes som mineralske,
>>halv systetiske og fuld
>> syntetiske.
>> Til en DV motor vil det være
>>tistrækkeligt at bruge mineralsk
>> (den har nok ikke kørt på andet)
>>Det er tillige den billigste
>> type. (Se efter tilbud i f.eks. Bilka).
>> Desuden bør/skal du skifte
>>oliefilteret hvert år.
>> Kør motoren varm om efteråret når
>>båden endnu er i vandet, skift
>> olien og filteret og når båden er
>>kommet på land så sæt slangen
>> der går til impellerpumpen ned i
>>en spand vand og lad motoren
>> køre et par spandfulde vand
>>igennem. Når der er ca 1 liter vand
>> tilbage hælder du en tilsvarende
>>mængde glykol i vandet og lige
>> i det øjeblik det sidste bliver
>>suget op i slangen standses
>> motoren. Nu er motorblok og
>>udstødning frostsikret for vinteren.
>> Husk at sætte slangen på plads
>>igen med det samme, så glemmer
>> man det ikke til foråret.
>> Glykolen indeholder de beskyttende
>>stoffer der er behov for til
>> vinterkonserveringen.
>> Husk også en gang om måneden at
>>turne motoren uden at den
>> atarter.
>> Træk stopkablet ud og lad motoren
>>køre 4 -5 omgange, så undgår
>> du at stempelringene sætter sig og ruster.
>>
>> Mvh/Harding
>
>Hej Harding
>
>Tusind tak for dit uddybende svar.
>
>mvh
>Erik



Niels & Astrid (21-11-2007)
Kommentar
Fra : Niels & Astrid


Dato : 21-11-07 22:33


"Erik Andersen" <erik_a@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:47407330$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
> I instruktionsbogen står der, at man skal bruge en kvalitet med
> betegnelsen SAE 20. Hvor køber man denne olie? Hos den lokale Statoil var
> det ikke muligt at finde den. Håber at der er nogen, der kan hjælpe mig.
> mvh
> Erik

Hej gruppe I min instruktionsbog til Vetus 3.10 står der at man
skal lave en blanding af 1L motorolie 15/40 og 4L diesel og lade sin motor
køre de sidste 10 min. på den blanding inden optagning. På den måde sikres
at de ømfindtlige dele som højtrykspumpe og dyser, stempler etc. sætter sig
i vinterens løb . mvh Niels F.



Harding E. Larsen (22-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-11-07 14:03

Hej Niels,

Står der også i instruktionsbogen hvad de resterende 4,9 liter
skal bruges til?

Mvh/Harding

Niels & Astrid <niels-astrid@webspeed.dk> skrev:
>
> Hej gruppe I min
>instruktionsbog til Vetus 3.10 står der at man
>skal lave en blanding af 1L motorolie
>15/40 og 4L diesel og lade sin motor
>køre de sidste 10 min. på den
>blanding inden optagning. På den måde sikres
>at de ømfindtlige dele som
>højtrykspumpe og dyser, stempler etc. sætter sig
>i vinterens løb . mvh Niels F.



Per Nordahl (22-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 22-11-07 14:36


"Harding E. Larsen (slet 3LA4G)" <harding@3LA4Glarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11957369570.762710367578432@dtext.news.tele.dk...
> Hej Niels,
>
> Står der også i instruktionsbogen hvad de resterende 4,9 liter
> skal bruges til?

Nå ja. der er vel et par komma-fejl
Men Harding, kunne det være en god ide at køre olie med igennem!
Kan motoreren overhovedet klare dette, samt genopstart ?
Ikke fordi jeg har haft problemer desangående, altså på gl.dags måde at
skifte olie, filter mv. mv. .Køre motoren igennem med ferskvand og
kølervædske, ??
>
> Mvh/Harding
>
> Niels & Astrid <niels-astrid@webspeed.dk> skrev:
>>
>> Hej gruppe I min
>>instruktionsbog til Vetus 3.10 står der at man
>>skal lave en blanding af 1L motorolie
>>15/40 og 4L diesel og lade sin motor
>>køre de sidste 10 min. på den
>>blanding inden optagning. På den måde sikres
>>at de ømfindtlige dele som
>>højtrykspumpe og dyser, stempler etc. sætter sig
>>i vinterens løb . mvh Niels F.
>
>



Harding E. Larsen (22-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-11-07 15:36

Hej Per,

Det er nu ikke så meget en evt. kommafejl. Det er mere at de
næsten 5 liter sammenbland hvor 1 liter er smøreolie.
blandingen kommer sikkert i tanken for ellers burde der også
være en anvisning på at adskille brændstofsystemet og også en
tilkendegivelse af at brændstofsystemet skal udluftet o.s.v.
Når der skrives instruktioner skal de omfatte hele forløbet og
det skal ikke overlades til den enkelte at fantasere sig til en
løsning på afslutningen af opgaven.
Som regel skrives instruktionbøger ret dårligt og i forbindelse
med oversætninger anvendes ikke teknisk kyndige oversættere og
derfor kan oversættelser ofte være lystig læsning a la:
He followed a bad road for a while...Han blev forlovet med en
baderotte fra Fårevejle.
He was the lucky owner of a hankerchief...Han var lukket inde i
ovnen på et hangarskib.

Det vil altid være formålstjenligt at beskytte metaloverflader.
Motoren er normalt malet udvendigt; men i forbindelse med
vinteropbevaringen er det en god ide først at fjerne snavs og
støv og efterfølgende spraye noget beskyttelse olie på motoren.
Indvendigt er motoren belagt med en smøreoliefilm og
brændstofsystemet er fyldt med diesel. Selvfølgelig skal der
ikke være vandforbindelser i olierne.
Skal motoren opbevaret mindre end et halvt år (vintersæsonen) er
det kun nødvendigt at turne motoren lidt således at der kommer
lidt nyt olie i mellemrummet mellem cylindervæg og stempelringe.
Det klarer man ved at turne motoren hver den første f.eks.
Det er kun ved længere tids opbevaring at der er behov for en
dybdekonservering med specialolier.
Under alle omstændigheder bør smøreolien skiftes hvert efterår
således at motoren ikke gennem vinteren står med den gamle sure
olie. Filtre skiftes samtidigt og selvfølgelig skylles motorens
saltvandsdel og udstødningssystem igennem med ferskvand og
glykol tilsættes tilsidst i forholdet 1:1.
Er det en ferskvandskølet motor skiftes tillige
vand/glykolblandingen hvert andet til fjerde år alt efter
glykolfabrikantens anvisninger.

Ang. dit spørgsmål, ja motoren kan godt starte op på blandingen
af smøreolie og diesel. En alm. dieselmotor er ret taknemlig,
den vil blot ryge og forurene lidt mere indtil olieblandingen er
brugt op. Ca.: 3/4 del af smøreolie er additiver der ikke
direkte bidrager til smøringen; men er tilsat for at fremme
andre og nødvendige egenskaber for oliens anvendelse.

De nye common rail motorer hvor dysetrykket ligger på ca 1800
bar vil viskositeten af olien kræve større opmærksomhed.

Mvh/Harding

Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>
>Nå ja. der er vel et par komma-fejl
>Men Harding, kunne det være en god
>ide at køre olie med igennem!
>Kan motoreren overhovedet klare
>dette, samt genopstart ?
>Ikke fordi jeg har haft problemer
>desangående, altså på gl.dags måde at
>skifte olie, filter mv. mv. .Køre
>motoren igennem med ferskvand og
>kølervædske, ??


Per Nordahl (22-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 22-11-07 16:16


"Harding E. Larsen (slet W4JAN)" <harding@W4JANlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11957424900.325038700501263@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Det er nu ikke så meget en evt. kommafejl. Det er mere at de
> næsten 5 liter sammenbland hvor 1 liter er smøreolie.
> blandingen kommer sikkert i tanken for ellers burde der også
> være en anvisning på at adskille brændstofsystemet og også en
> tilkendegivelse af at brændstofsystemet skal udluftet o.s.v.
Altså. Bare være helt på den sikre side ?
Ps: Det svarer vel til 25% (4+1).

> Når der skrives instruktioner skal de omfatte hele forløbet og
> det skal ikke overlades til den enkelte at fantasere sig til en
> løsning på afslutningen af opgaven.
> Som regel skrives instruktionbøger ret dårligt og i forbindelse
> med oversætninger anvendes ikke teknisk kyndige oversættere og
> derfor kan oversættelser ofte være lystig læsning a la:
> He followed a bad road for a while...Han blev forlovet med en
> baderotte fra Fårevejle.
Nej Nej. (Lammefjorden!)
> He was the lucky owner of a hankerchief...Han var lukket inde i
> ovnen på et hangarskib.
Kortvarig fornøjelse
>
> Det vil altid være formålstjenligt at beskytte metaloverflader.
> Motoren er normalt malet udvendigt; men i forbindelse med
> vinteropbevaringen er det en god ide først at fjerne snavs og
> støv og efterfølgende spraye noget beskyttelse olie på motoren.
> Indvendigt er motoren belagt med en smøreoliefilm og
> brændstofsystemet er fyldt med diesel. Selvfølgelig skal der
> ikke være vandforbindelser i olierne.
> Skal motoren opbevaret mindre end et halvt år (vintersæsonen) er
> det kun nødvendigt at turne motoren lidt således at der kommer
> lidt nyt olie i mellemrummet mellem cylindervæg og stempelringe.
> Det klarer man ved at turne motoren hver den første f.eks.
> Det er kun ved længere tids opbevaring at der er behov for en
> dybdekonservering med specialolier.
> Under alle omstændigheder bør smøreolien skiftes hvert efterår
> således at motoren ikke gennem vinteren står med den gamle sure
> olie. Filtre skiftes samtidigt og selvfølgelig skylles motorens
> saltvandsdel og udstødningssystem igennem med ferskvand og
> glykol tilsættes tilsidst i forholdet 1:1.
> Er det en ferskvandskølet motor skiftes tillige
> vand/glykolblandingen hvert andet til fjerde år alt efter
> glykolfabrikantens anvisninger.
>
> Ang. dit spørgsmål, ja motoren kan godt starte op på blandingen
> af smøreolie og diesel. En alm. dieselmotor er ret taknemlig,
> den vil blot ryge og forurene lidt mere indtil olieblandingen er
> brugt op. Ca.: 3/4 del af smøreolie er additiver der ikke
> direkte bidrager til smøringen; men er tilsat for at fremme
> andre og nødvendige egenskaber for oliens anvendelse.

Ja det forstår jeg. Men er det en god måde at vinterkonservere motoren
på ?
>
> De nye common rail motorer hvor dysetrykket ligger på ca 1800
> bar vil viskositeten af olien kræve større opmærksomhed.

= en anden end Yanmar3g30m
>

Mvh."Thulfen"



Harding E. Larsen (23-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 23-11-07 11:46

Nej 4+1 giver fem og omregnet til % er det 20% olie i dieselen.

Nej nej, for a while er Fårevejle...He did not know the
composer, but i was certainly not Cole Porter...Han vidste ikke,
hvad der kom i poserne,men det var sandelig ikke kolde portere.

M.h.t. dit spørgsmål om det er en god måde at vinterkonservere
på...tjaaaa det er unødvendigt når vine forslag overholdes
m.h.t. turning af motoren.

mvh/Harding

Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet W4JAN)"
><harding@W4JANlarsen.tdcadsl.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:11957424900.325038700501263@dt
>ext.news.tele.dk...
>> Hej Per,
>>
>> Det er nu ikke så meget en evt.
>>kommafejl. Det er mere at de
>> næsten 5 liter sammenbland hvor 1
>>liter er smøreolie.
>> blandingen kommer sikkert i
>>tanken for ellers burde der også
>> være en anvisning på at adskille
>>brændstofsystemet og også en
>> tilkendegivelse af at
>>brændstofsystemet skal udluftet o.s.v.
>Altså. Bare være helt på den sikre side ?
>Ps: Det svarer vel til 25% (4+1).
>
>> Når der skrives instruktioner
>>skal de omfatte hele forløbet og
>> det skal ikke overlades til den
>>enkelte at fantasere sig til en
>> løsning på afslutningen af opgaven.
>> Som regel skrives
>>instruktionbøger ret dårligt og i forbindelse
>> med oversætninger anvendes ikke
>>teknisk kyndige oversættere og
>> derfor kan oversættelser ofte
>>være lystig læsning a la:
>> He followed a bad road for a
>>while...Han blev forlovet med en
>> baderotte fra Fårevejle.
>Nej Nej. (Lammefjorden!)
>> He was the lucky owner of a
>>hankerchief...Han var lukket inde i
>> ovnen på et hangarskib.
>Kortvarig fornøjelse
>>
>> Det vil altid være
>>formålstjenligt at beskytte
>>metaloverflader.
>> Motoren er normalt malet
>>udvendigt; men i forbindelse med
>> vinteropbevaringen er det en god
>>ide først at fjerne snavs og
>> støv og efterfølgende spraye
>>noget beskyttelse olie på motoren.
>> Indvendigt er motoren belagt med
>>en smøreoliefilm og
>> brændstofsystemet er fyldt med
>>diesel. Selvfølgelig skal der
>> ikke være vandforbindelser i olierne.
>> Skal motoren opbevaret mindre end
>>et halvt år (vintersæsonen) er
>> det kun nødvendigt at turne
>>motoren lidt således at der kommer
>> lidt nyt olie i mellemrummet
>>mellem cylindervæg og
>>stempelringe.
>> Det klarer man ved at turne
>>motoren hver den første f.eks.
>> Det er kun ved længere tids
>>opbevaring at der er behov for en
>> dybdekonservering med
>>specialolier.
>> Under alle omstændigheder bør
>>smøreolien skiftes hvert efterår
>> således at motoren ikke gennem
>>vinteren står med den gamle sure
>> olie. Filtre skiftes samtidigt og
>>selvfølgelig skylles motorens
>> saltvandsdel og udstødningssystem
>>igennem med ferskvand og
>> glykol tilsættes tilsidst i
>>forholdet 1:1.
>> Er det en ferskvandskølet motor
>>skiftes tillige
>> vand/glykolblandingen hvert andet
>>til fjerde år alt efter
>> glykolfabrikantens anvisninger.
>>
>> Ang. dit spørgsmål, ja motoren
>>kan godt starte op på blandingen
>> af smøreolie og diesel. En alm.
>>dieselmotor er ret taknemlig,
>> den vil blot ryge og forurene
>>lidt mere indtil olieblandingen er
>> brugt op. Ca.: 3/4 del af
>>smøreolie er additiver der ikke
>> direkte bidrager til smøringen;
>>men er tilsat for at fremme
>> andre og nødvendige egenskaber
>>for oliens anvendelse.
>
>Ja det forstår jeg. Men er det en
>god måde at vinterkonservere motoren
>på ?
>>
>> De nye common rail motorer hvor
>>dysetrykket ligger på ca 1800
>> bar vil viskositeten af olien
>>kræve større opmærksomhed.
>
>= en anden end Yanmar3g30m
>>
>
>Mvh."Thulfen"

--
Harding E. Larsen


Per Nordahl (23-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 23-11-07 12:13


"Harding E. Larsen (slet ZIIOX)" <harding@ZIIOXlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11958151250.939310914740727@dtext.news.tele.dk...
> Nej 4+1 giver fem og omregnet til % er det 20% olie i dieselen.

Harding. korrekt
Men vi prøver lige igen. 4+ 25% =5
Den modsatte vej er man jo nødt til at sige 5-20% for at det giver 4.

(Lige som lidt som man beregner incl. el. excl. moms. For at kunden
kender prisen. og har krav på så der ikke opstår tvivl.
Derfor normalt altid incl. moms. (privatkunder)).
>
> Nej nej, for a while er Fårevejle...He did not know the
> composer, but i was certainly not Cole Porter...Han vidste ikke,
> hvad der kom i poserne,men det var sandelig ikke kolde portere.


>
> M.h.t. dit spørgsmål om det er en god måde at vinterkonservere
> på...tjaaaa det er unødvendigt når vine forslag overholdes
> m.h.t. turning af motoren.
Ja men det gør jeg. Stille og roligt.
>
> mvh/Harding
>

>>Ps: Det svarer vel til 25% (4+1).

25% svarer stadigvæk ikke til 5=4 når det fratrækkes. (5-25%=3,75)
>>
Lad det nu ligge, ellers må vi have fat skolebøgerne igen - gider jeg
ikke.

Mvh. "Thulfen"



Per Nordahl (23-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 23-11-07 12:31


"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse
news:4746b6bd$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Harding E. Larsen (slet ZIIOX)" <harding@ZIIOXlarsen.tdcadsl.dk>
> skrev i en meddelelse
> news:11958151250.939310914740727@dtext.news.tele.dk...
>> Nej 4+1 giver fem og omregnet til % er det 20% olie i dieselen.
>
> Harding. korrekt
> Men vi prøver lige igen. 4+ 25% =5
> Den modsatte vej er man jo nødt til at sige 5-20% for at det giver 4.
>
> (Lige som lidt som man beregner incl. el. excl. moms. For at kunden
> kender prisen. og har krav på så der ikke opstår tvivl.
> Derfor normalt altid incl. moms. (privatkunder)).
>>
>> Nej nej, for a while er Fårevejle...He did not know the
>> composer, but i was certainly not Cole Porter...Han vidste ikke,
>> hvad der kom i poserne,men det var sandelig ikke kolde portere.
>
>
>>
>> M.h.t. dit spørgsmål om det er en god måde at vinterkonservere
>> på...tjaaaa det er unødvendigt når vine forslag overholdes
>> m.h.t. turning af motoren.
> Ja men det gør jeg. Stille og roligt.
>>
>> mvh/Harding
>>
>
>>>Ps: Det svarer vel til 25% (4+1).
>
> 25% svarer stadigvæk ikke til 5=4 når det fratrækkes. (5-25%=3,75)
>>>
> Lad det nu ligge, ellers må vi have fat skolebøgerne igen - gider jeg
> ikke.
>
> Mvh. "Thulfen"
Harding. det fordi du vender det lidt på hovedet.
Jeg behøver vist ikke at belære dig - og det skal ikke opfattes sådan.
Normalt kommer du altid med yderst konstruktive og brugbare
løsninger/svar. så for ikke det skal misforstås, er det absolut ikke
negativt ment.
(Så en lille undskyldning herfra).

Mvh. "Thulfen"



Harding E. Larsen (23-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 23-11-07 13:51

Hej Per,

Tak for dine kommentarer.

Det oprindelige indlæg lød på 1 liter smøreolie blandet med 4
liter diesel. Altså en totalmængde på 5 liter.
Et sådant blandingsforhold kan enten skrives 1:4 eller 20% olie
i dieselen.
Når man regner % af en mængde, fastsættes totalmængden til 100%
og underopdelingen er derefter % af denne totalmængde.
Vi skal hverken bruge momsregning eller logaritmetabel bare
simpel forholdsregning. 1:4 er ikke 1/4 eller 25%.

Se man ikke efter på ettiketten på flasken hvor meget profitol
der evt. er tilsat ryger man helt ud af tangenten og det skal
hverken differentieres eller integreres.

Mvh/Harding



Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>
>"Per Nordahl"
><info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk>
>skrev i en meddelelse
>news:4746b6bd$0$90267$14726298@news
>.sunsite.dk...
>>
>> "Harding E. Larsen (slet ZIIOX)"
>><harding@ZIIOXlarsen.tdcadsl.dk>
>> skrev i en meddelelse
>> news:11958151250.939310914740727@
>>dtext.news.tele.dk...
>>> Nej 4+1 giver fem og omregnet
>>>til % er det 20% olie i dieselen.
>>
>> Harding. korrekt
>> Men vi prøver lige igen. 4+ 25% =5
>> Den modsatte vej er man jo nødt
>>til at sige 5-20% for at det giver 4.
>>
>> (Lige som lidt som man beregner
>>incl. el. excl. moms. For at kunden
>> kender prisen. og har krav på så
>>der ikke opstår tvivl.
>> Derfor normalt altid incl. moms.
>>(privatkunder)).
>>>
>>> Nej nej, for a while er
>>>Fårevejle...He did not know the
>>> composer, but i was certainly
>>>not Cole Porter...Han vidste ikke,
>>> hvad der kom i poserne,men det
>>>var sandelig ikke kolde portere.
>>
>>
>>>
>>> M.h.t. dit spørgsmål om det er
>>>en god måde at vinterkonservere
>>> på...tjaaaa det er unødvendigt
>>>når vine forslag overholdes
>>> m.h.t. turning af motoren.
>> Ja men det gør jeg. Stille og roligt.
>>>
>>> mvh/Harding
>>>
>>
>>>>Ps: Det svarer vel til 25% (4+1).
>>
>> 25% svarer stadigvæk ikke til 5=4
>>når det fratrækkes. (5-25%=3,75)
>>>>
>> Lad det nu ligge, ellers må vi
>>have fat skolebøgerne igen - gider jeg
>> ikke.
>>
>> Mvh. "Thulfen"
>Harding. det fordi du vender det
>lidt på hovedet.
>Jeg behøver vist ikke at belære dig
>- og det skal ikke opfattes sådan.
>Normalt kommer du altid med yderst
>konstruktive og brugbare
>løsninger/svar. så for ikke det
>skal misforstås, er det absolut ikke
>negativt ment.
>(Så en lille undskyldning herfra).
>
>Mvh. "Thulfen"



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste