Gulv slebet og olieret, hvad nu?
Fra : MoMorten

Dato : 20-11-07 05:08

Hej. Jeg har fået slebet gulve og så fik det hvidpigmenteret olie/
lud.

Det klistrer stadig lidt her 15 timer efter olien blev påført, nogen
der ved hvor lang der går før man kan lægge gulvpap på? (så jeg kan
komme videre med maling osv.).

Hvad med efterbehandling, skal man pudse/polere eller er det bare klar
til brug når olien er færdig med at trænge ind?

Tak.

Morten

Fra : Henning

Dato : 20-11-07 13:36

On Tue, 20 Nov 2007 04:08:10 -0800 (PST), MoMorten <usenet@kikobu.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvad med efterbehandling, skal man pudse/polere eller er det bare klar
>til brug når olien er færdig med at trænge ind?
Et døgn før du kan gå på det, en uge før du må vaske det.

Fra : Max

Dato : 20-11-07 16:34

Hej

> Hej. Jeg har fået slebet gulve og så fik det hvidpigmenteret olie/
> lud.

Du skulle have ventet med olien til efter pappet, du er nu nødt til
at vente med pappet indtil det hele er tørt og flot, ellers risikere
du skjolder du kun kan slibe væk (been there, done that, got
the t-shirt :( )

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 20-11-07 21:11

Max wrote:
> [...]
> at vente med pappet indtil det hele er tørt og flot, ellers risikere
> du skjolder du kun kan slibe væk (been there, done that, got

Hvor lang tid efter olieringen kom du pap på?

Mvh.

Morten

Fra : Max

Dato : 20-11-07 21:28

Hej Morten

> Hvor lang tid efter olieringen kom du pap på?

1 eller 2 dage efter, husker det ikke præcist, det er
efterhånden en del år siden :)

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 20-11-07 21:46

Max wrote:
> Hej Morten

> 1 eller 2 dage efter, husker det ikke præcist, det er
> efterhånden en del år siden :)

Okay, tak - jeg tager fat i gulvfirmaet, skal jo gerne videre i
projektet uden at overtage din t-shirt..

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-07 20:18

MoMorten wrote:
> Det klistrer stadig lidt her 15 timer efter olien blev påført, nogen
> der ved hvor lang der går før man kan lægge gulvpap på? (så jeg kan
> komme videre med maling osv.).

Du har vel tørret det overskydende olie af? Altså det der ikke trængte ind i
træet.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Fra : Morten

Dato : 20-11-07 21:11

Trekroner wrote:

> Du har vel tørret det overskydende olie af? Altså det der ikke trængte ind i
> træet.

Nej. Men det vil jeg straks komme i gang med.

Mvh.

Morten

Fra : Per H

Dato : 20-11-07 21:51

On Tue, 20 Nov 2007 21:10:39 +0100, Morten <useless@useless.useless>
skrev:

>Nej. Men det vil jeg straks komme i gang med.

Det tog er sikkert kørt, det skal tøres væk umiddelbart efter. Jeg
kan forstå at det er hjemmegjort. Så kunne du sikkert have læst på
vejledningen hvordan du skulle gøre. Jeg ville tage en lang slapper,
og lade gulvet tørre helt op inden pappen kom på. Og hurtigt af med
pappen igen. Jeg ville nok bruge det tynde billige gulvpap, det
fnuldrer ikke så meget.

Vh Per
skype

Fra : Morten

Dato : 20-11-07 22:09

Per H wrote:

> [...]
> og lade gulvet tørre helt op inden pappen kom på. Og hurtigt af med
> pappen igen. Jeg ville nok bruge det tynde billige gulvpap, det

Hej Per,

Det er nu ikke hjemmegjort, men det firma der lavede det går åbenbart
ikke så meget op i at tørre overskydende olie væk, og det vil jeg tale
med dem om i morgen. Det er ærgeligt da jeg skal i gang med at spartle,
filte, male osv.

Jeg tror jeg vil eksperimentere med at lægge noget klar plastik ud over
gulvet under gulvpappet.

Mvh,

Morten

Fra : Per H

Dato : 20-11-07 22:22

On Tue, 20 Nov 2007 22:08:45 +0100, Morten <useless@useless.useless>
skrev:

>Jeg tror jeg vil eksperimentere med at lægge noget klar plastik ud over
>gulvet under gulvpappet.

Uhh du er en modig mand .-)

Vh Per
skype

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-07 22:13

Morten wrote:
> Nej. Men det vil jeg straks komme i gang med.

Det er lidt sent. Olien må ikke stå blank på gulvet i så lang tid, da den jo
"hærder op".

Se her:
http://www.ttwoodcare.com/default.asp?salgsgruppe=&varenummer=522650&show=workdescription

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-11-07 21:11

> Du har vel tørret det overskydende olie af? Altså det der ikke trængte ind
> i træet.

Det har han jo tydeligvis ikke, og så kan der godt gå nogle uger/måneder før
det er helt tørt.
Det skal være tørt med det samme, og der skal så gå 24 timer inden man går
på det og yderligere en uge inden man vasker det.

Mvh Maria

Fra : Morten

Dato : 20-11-07 21:12

Lige et bonusspørgsmål. Når træet har fået olie, og suger det til sig,
blive det en smule groft. Kan man efterpolere med noget fint sandpapir
(rystepudser) eller er det noget man skal ignorere?

Mvh.

Morten

Fra : Per H

Dato : 20-11-07 21:53

On Tue, 20 Nov 2007 21:12:00 +0100, Morten <useless@useless.useless>
skrev:

>Lige et bonusspørgsmål. Når træet har fået olie, og suger det til sig,
>blive det en smule groft. Kan man efterpolere med noget fint sandpapir
>(rystepudser) eller er det noget man skal ignorere?

olien skal jo poleres ned i træet med en polerskive. og poleres op
med et gulvklud på gulvmaskinen.

Hvad gulv er der tale om?
Vh Per
skype