Gipshejs?
Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-11-07 23:20

Jeg skal sætte gipsloft op alene.
Jeg kan enten leje eller købe en gipshejs eller bygge en eller anden
anordning til at holde gipsen med.

Hvad vil I foreslå?

Hvor lejes de billigst?
Hvad koster sådan en hvis man nu køber den?

Fra : Keld Nygaard

Dato : 19-11-07 09:26

> [...]
>
> Hvad vil I foreslå?
>
> Hvor lejes de billigst?
> Hvad koster sådan en hvis man nu køber den?

Jeg satte loft op i sommers, og da det kun var omkring 8 plader tænkte jeg
at det burde kunne lade sig gøre uden sådan en kran... Jeg lavede 2
T-formede støttere af lægter, hvor den vandrette del var ca. 1 m., og den
lodrette del var 5 cm længere end afstanden mellem gulv og loft.

Jeg lænede den ene støtter op ad væggen, så dens overdel var et par cm fra
loftet. Her kunne jeg så stikke den ene ende af gipspladen ind, mens jeg
kunne løfte den anden del op, og have den anden støtter klar til at kile
fast. Det virker fint, og når pladen først var oppe, sad den urokkelig fast
og var lige til at skrue i.

Jeg satte nogle halve plader op (60x240 cm), og det gik uden problemer, men
da jeg havde sat 2 hele plader op, kapitulerede jeg og ringede efter
svigerfar, så han kunne komme og holde ved. Det var simpelthen for tungt og
uhandy at tumle rundt med....
Men hvis viljen er der kan det da lade sig gøre alene...

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Leonard

Dato : 19-11-07 09:29

On Sun, 18 Nov 2007 23:19:46 +0100, Jens Thomsen wrote:

> Hvor lejes de billigst?

Nordjysk Lift har alt til udlejning.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-11-07 10:33

Hej!

Jens Thomsen wrote:

> Jeg skal sætte gipsloft op alene.

Velkommen i klubben

> Jeg kan enten leje eller købe en gipshejs eller bygge en eller anden
> anordning til at holde gipsen med.
>
> Hvad vil I foreslå?

Lej en gipspladehejs, uden tvivl. Især hvis du monterer 1200x2400mm
plader...!

Jeg har opsat lyddæmpende gipspladeloft i hele min lejlighed, så jeg
kender efterhånden lidt til gipsplader :)

> Hvor lejes de billigst?
> Hvad koster sådan en hvis man nu køber den?

Jeg lejede min i Silvan og du kan finde prisen på deres hjemmeside. Tror
du skal slippe i omegnen 3000,- hvis du vil købe en.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 19-11-07 12:54

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad vil I foreslå?
>
> Hvor lejes de billigst?
> Hvad koster sådan en hvis man nu køber den?

Jeg ville også til hver en tid foretrække at have en gipshejs ved hånden,
men det kan nu altså godt lade sig gøre ene mand uden, også uden at knokle
sig halvt ihjel. Jeg har gennem tiden opfundet flere forskellige metoder,
både til skråvægge og vandrette lofter. Denne metode havde jeg sidst jeg var
i problemet megen glæde af:

Et bræt på 242 cm monteres med et bladhængsel i den ene ende og et
vinkeljern i den anden. Brættet monteres på væggen (eller i loftet) ved
hjælp af hængslet, så brættet hænger lodret ned med vinkelbeslaget nederst.
Gipspladen stilles på vinkelbeslaget og lænes op ad brættet. Pladen kan nu
løftes op, enten ved hjælp af et snoretræk, eller ved muskelkraft og
støtter.
Brættet skal flyttes for hver plade.

Martin

Fra : Michael

Dato : 19-11-07 23:02

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message
> [...]
>
> Hvad vil I foreslå?
>
> Hvor lejes de billigst?
> Hvad koster sådan en hvis man nu køber den?

Lej en gipshejs. Det koster ikke alverden og sparer dig for en masse besvær.
Sørg for at købe 90X240 plader istedet for 120X240 - de er væsentligt
lettere at slæbe rundt på.

Det her er ét af de steder man ikke skal forsøge at spare et par hundrede
kroner på...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-11-07 10:22

Hej!

Michael wrote:
> Sørg for at købe 90X240 plader istedet for 120X240 - de er væsentligt
> lettere at slæbe rundt på.

Men giver mere spartlearbejde

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael

Dato : 20-11-07 22:53

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> Hej!

> Men giver mere spartlearbejde
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Ja, medmindre man fuldspartler pladerne alligevel. Min erfaring er, at
pladeenderne der ikke er forsænkede volder problemer ved spartling - også
selv om man affaser dem med en hobbykniv. Jeg plejer derfor at lægge et
tyndt lag spartelmasse over hele loftet. Det går forholdsvis hurtigt
alligevel og så slipper man for synlige samlinger på den "korte led" af
pladerne.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-11-07 22:59

Hej!

Michael wrote:
> [...]
> tyndt lag spartelmasse over hele loftet. Det går forholdsvis hurtigt
> alligevel og så slipper man for synlige samlinger på den "korte led" af

Lyder besværligt :) Normalt affaser man kun og spartler samlingerne. Der er
skisme næppe nogen håndværkere der fuldspartler, eller tager jeg fejl?

Til gengæld har jeg hørt, at mange malere ikke garanterer at der ikke kommer
sprækker på de fasede samlinger med mindre de opsætter armeringsvæv her, og dét
ser næppe specielt pænt ud, da der ikke er plads til den, som på langsiderne :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per H

Dato : 20-11-07 23:11

On Tue, 20 Nov 2007 22:59:05 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> skrev:

>Hej!

>Lyder besværligt :) Normalt affaser man kun og spartler samlingerne. Der er
>skisme næppe nogen håndværkere der fuldspartler, eller tager jeg fejl?

nej

> [...]
>ser næppe specielt pænt ud, da der ikke er plads til den, som på langsiderne :-/

Man kan holde et par mm afstand mellem pladerne, så spartelmassen
"limer" pladerne sammen.

Idag bruger man tynd stålstrimmel ( kvajestål) til at komme under
endesamlingen, som man så kan skrue op i. Det virker fint.

og så en affasning.

Vh Per
skype

Fra : Torben

Dato : 21-11-07 06:33

"Per H" <tramanden@gmail.com> wrote in message
> Idag bruger man tynd stålstrimmel ( kvajestål) til at komme under
> endesamlingen, som man så kan skrue op i. Det virker fint.

Interessant. Jeg er lige blevet færdig med vores gæsteværelse, hvor der er
2,65 til loftet. Og flere steder drillede endesamlingerne på væggene mig
under spartelarbejdet. Der var simpelthen niveauforskel på de to plader på
det yderste lag gips. Det ser pænt ud nu, man har dog kostet noget ekstra
tid. Er stålstrimlen løsningen for mig? Det var en væg med to lag gips
monteret på stålskelet.

MVH
Torben

Fra : Per H

Dato : 21-11-07 16:19

On Wed, 21 Nov 2007 06:33:22 +0100, "Torben" <camtor@paradis.dk>
skrev:

> [...]
>

>det yderste lag gips. Det ser pænt ud nu, man har dog kostet noget ekstra
>tid. Er stålstrimlen løsningen for mig? Det var en væg med to lag gips

Ja det er spes godt ved 2 lags gips, for så kan du presse det ind
mellem lagne, inden du kommer næste plade på.

Det findes i ruller og er ca 10 cm brede., du bruger gipsskruer til
montering.

Vh Per
skype