Hvis det drypper fra bunden af varmtvandsb~
Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 00:05

med koldt vand, hvad skyldes det så? Er vi ude i at jeg nok skal kigge
mig om efter en ny, eller kan det bare være en rørsamling der er blevet
utæt? Det er en Metro af ukendt dato.

Mvh.

Thomas Keller

Fra : Jørgen E.

Dato : 18-11-07 01:39

"Thomas Keller" <tkc@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> med koldt vand, hvad skyldes det så? Er vi ude i at jeg nok skal kigge mig om efter en
> ny, eller kan det bare være en rørsamling der er blevet utæt? Det er en Metro af ukendt
> dato.

Det er jo svært at se ud fra et newsindlæg - skild det da ad og se.
I øvrigt er det træls du tror man går direkte fra en header til at læse
indholdet af et indlæg. Emnefeldtet er til at beskrive kort hvad dit
indlæg handler om og ikke en del af det.

Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 11:30

Jørgen E. wrote:

> [...]
> indholdet af et indlæg. Emnefeldtet er til at beskrive kort hvad dit
> indlæg handler om og ikke en del af det.

Jeg undskylder hvis det besværliggør læsningen af mit indlæg.

Jeg har pillet en plade af der er i bunden af varmtvandsbeholderen. Der
er overgang i, altså det kildrer ubehageligt fingrene når man rører ved
den. I bunden kan jeg se diverse ledninger, der er våde. Det drypper fra
det laveste punkt, men hvor det siver ud henne kan jeg desværre ikke se.

Nogen der har nogle erfaringer om, hvad dette typisk er?

Fra : Ann

Dato : 18-11-07 03:39

On 18 Nov., 00:04, Thomas Keller <t...@esenet.dk> wrote:
> med koldt vand, hvad skyldes det så? Er vi ude i at jeg nok skal kigge
> mig om efter en ny, eller kan det bare være en rørsamling der er blevet
> [...]

Hej Thomas

Vi har fået monteret vores varmtvandbeholder af en autoriseret vvs-er.
Der fik vi at vide, at den kan/skal dryppe - vist nok noget med
kondensvand. Så hvis det ikke er særligt meget fejler den sikkert ikke
noget. Vi har sat en skål under vores og tømmer den ca. 1 gang om
ugen.

hilsen
Ann

Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 12:11

Ann wrote:

> [...]
> kondensvand. Så hvis det ikke er særligt meget fejler den sikkert ikke
> noget. Vi har sat en skål under vores og tømmer den ca. 1 gang om

Ok, den drypper ca. 1 gang i sekundet, og det har således trængt godt
ned i gulvet og op af væggene dernede. Desuden er der overgang i, hvis
man rører ved den, hvilket får mig til at tro der er noget galt.

Vi har kun boet her 5-6 måneder, men den har ikke gjort det tidligere.
Da den står i kælderen er det naturligvis blevet markant koldere
dernede, hvilket skaber større forskel mellem temperaturen i
varmtvandsbeholderen og temperaturen udenfor. Dette giver naturligvis
mere kondens.

Det kunne da være dejlig hvis det bare var det, omend lidt træls at man
skal ned og tømme den så ofte.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-11-07 12:46

> Ok, den drypper ca. 1 gang i sekundet, og det har således trængt godt
> ned i gulvet og op af væggene dernede. Desuden er der overgang i, hvis man
> rører ved den, hvilket får mig til at tro der er noget galt.
------------
Selvfølgelig er der noget galt.
Jo, som Ann skriver skal der være mulighed for at overskudsvand skal forlade
beholderen, men det skal ud gennem sikkerhedsventilen.

Nu ved jeg ikke hvilken type vandvarmer du har, om det er af den type hvor
der er et svøb om selve brugsvandet eller det er en elektrisk opvarmet
beholder . . populært sagt med en dypkoger monteret, så se hellere at få
tilkaldt en vvs-mand der kan fortælle dig hvad der er bedst.
Og hold fingrene væk.
Vandvarmere holder ikke evigt.
Svingsen.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-11-07 12:49

> [...]
> og temperaturen udenfor. Dette giver naturligvis mere kondens.
>
> Det kunne da være dejlig hvis det bare var det, omend lidt træls at man

Der bør ikke dryppe fra en varmtvandsbeholder. Kun fra ekspansionsventilen.
Og det gør det sjældent.
Og hvis der er overgang i den, så er der helt sikkert et eller andet galt.
Jeg tror desværre der er tæret hul på den.
Af sikkerhedsgrunde bør du få den tjekket hurtigst mulig. Både på grund af
el-ulykker og for at undgå en større pludselig oversvømmelse.
Hilsen Matthias

Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 13:53

Jeg har lige lagt 2 billeder op af den formodede afståede
varmtvandsbeholder!

http://www.ontilt.dk/1.JPG
http://www.ontilt.dk/2.JPG

Lad mig høre eksperternes endelige dom!

Jeg overvejer nu, om den blot skal udskiftes med en tilsvarende
varmtvandsbeholder, eller om teknologien har bragt os nye og bedre
systemer? Jeg har hørt om brugsvandsvarmepumper og varmtvandsbeholdere
der kører på solenergi. Hvad er den bedste investering?

Det skal nævnes, at der ikke er et vandbåret fjernvarmeanlæg i huset.
Huset varmes op af brændeovn og luft/luft varmepumpe, suppleret med
el-gulvarme på badeværelse.

Mvh. Thomas

Fra : Armand

Dato : 18-11-07 15:09

Ann skrev:

> Hej Thomas
>
> Vi har fået monteret vores varmtvandbeholder af en autoriseret vvs-er.
> Der fik vi at vide, at den kan/skal dryppe - vist nok noget med
> kondensvand.

Kondens??
Kondens forekommer på kolde flader, hvor luftindholdet af fugt sætter
sig p.g.a. at kold luft (á tæt på en kold rude) kan indeholde mindre
fugt end varmt luft - Så at en beholder med varmt/opvarmende vand skulle
afgive kondens er vist en ægte håndværker-skrøne :-|

--
Armand.

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 18-11-07 13:54

> [...]
> om efter en ny, eller kan det bare være en rørsamling der er blevet utæt?

Jeg havde faktisk nøjagtigt samme problem på min egen metrovandvarmer til
FJvarme. Den er ikke 2 år gammel.

Jeg efterspændte møtrikkerne der sidder i bunden, og så stoppede vandet.
(dårlig montage?)

Mvh
Mads K

Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 14:33

Jeg har nu forsøgt at efterspænde alle boltene. De kunne sagtens spændes
mere, men vandet drypper fortsat med ca. 1 dråbe pr. sekund.

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 18-11-07 14:57

> Jeg har nu forsøgt at efterspænde alle boltene. De kunne sagtens spændes
> mere, men vandet drypper fortsat med ca. 1 dråbe pr. sekund.

Øv...

Er det ikke muligt at tørre vandet væk, så du præcist kan se hvor det kommer
fra?

Er det ved boltene, eller fra den hvide plastikdims i midten? Hvis det kun
er et lille plastikstykke der er revnet, må det da alt andet lige være
billigere at få sådan en reservedel.

Hvis du skal have gode råd ang. opvarmning, må du nok skrive om str på dit
hus, etager mv.
Ellers kan du da for sjov kigge på http://www.nrgi.dk/sw13143.asp

Men en ting er sikkert; det er dyrt i anskaffelsesomkostninger. Det er meget
lettere bare at få en ny beholder sat op.
Men henset til at alt bliver dyrere, er det måske ikke dumt at fremtidssikre
dit varmeforbrug.

Mvh
Mads K

Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 15:48

Mads Kristiansen wrote:
> [...]
> lettere bare at få en ny beholder sat op.
> Men henset til at alt bliver dyrere, er det måske ikke dumt at fremtidssikre

'
Hej Mads.
Jeg søger ikke råd om opvarmning af mit hus, det var mere for at
fortælle, at en varmtvandsbeholder med spiral til fjernvarme opvarmning
ikke kan bruges hos mig. Jeg har heller ikke et pillefyr eller deslige
hvor en varmtvandsbeholder kan tilsluttes. Jeg søger derfor en
energirigtig løsning der kun kræver el, solvarme, eller lignende
(varmepumpe).

Men tak for hjælpen!

Mvh. Thomas

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 18-11-07 17:35

> [...]
> varmtvandsbeholder kan tilsluttes. Jeg søger derfor en energirigtig
> løsning der kun kræver el, solvarme, eller lignende (varmepumpe).

Ok.
/M

Fra : Anders Majland

Dato : 20-11-07 16:52

> [...]
> varmtvandsbeholder kan tilsluttes. Jeg søger derfor en energirigtig
> løsning der kun kræver el, solvarme, eller lignende (varmepumpe).

Når nu du alligevel skal have skiftes beholderen og din svogers er gammel så
vil jeg bestemt tro at det er rentabelt med solvarme og en elpatron.

Til en start så se f.eks på www.varmtvandfrasolen.dk (bare en addresse der
er nemt at huske - har ikke selv handlet der)

http://www.varmtvandfrasolen.dk/produkter/produkter.htm#vvb
METRO 2685 C1 160 liter
Solvarmebeholder til husstande på 2-3 personer. Til huse med elvarme.
Monteret med solvarme-spiral samt 3kW/400V elvarmelegeme, som kan omkobles
til 230V.

Den er så dyrere en en uden solvarme spiral men du har muligheden for at
tilslutte nogle solpaneler når du får "tid"

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 15:00

Det er dit varmelegeme der er i stykker , den vvb du har sidende er gammel
det kan ikke betale sig at skifte varmelegme i den køb en , det er en 110
liters elvvb (så vidt jeg kan se på billedet) du har (VVS nr.: 345121560) ,
den koster ca 3300 incl moms . ta og få skiftet den ud andet kan ikke
betale sig, den er også rigtigt godt kalket til inden i , der sidder et
sølvfarvet skilt et eller andet sted der fortæller hvor gammel den er som
regel i bunden, jeg vil tro at den min. 15 år gammel.

/michael

Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 15:49

Hej Michael,

Det lyder som om du har forstand på det
Hvis varmelegement var i stykker, burde den så ikke kun lave koldt vand?
Der er stadig masser af varmt vand i hanerne...

Mvh. Thomas.

Fra : Gert

Dato : 18-11-07 17:30

> [...]
> Hvis varmelegement var i stykker, burde den så ikke kun lave koldt vand?
> Der er stadig masser af varmt vand i hanerne...

jeg tror nu heller ikke at dit varmelegeme fejler noget endnu...
nærmere det hus det sidder i.

varmelegemet sidder tørt i en VV, bundstykket som er spændt fast med bolte
består at et "hus" til varmelegme og en anode stang
som forhindre tærring.

du kan godt få et nyt bundstykke, men oven i hatten skal du med stor
sikkerhed også have nyt varmelegme,
varmelegmet mener jeg koster i omegnen af 1500,- (det er 10 år siden sidst
at jeg købte et)
bundstykket kender jeg ikke prisen på da det sjældent kan svare sig at
skifte det.

hvis du lige vil være helt sikker på hvad fejlen er, kan du jo skille VV ad,
men vær sikker på du har en ny på hånden hvis den nu er helt færdig

så står valget... vil du selv pille eller vil du lade en aut. VVS mand gøre
det
du skal under alle omstændigheder have gjort noget ved de ledninger til
varmelegmet

Mvh

Gert

Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 17:52

Jeg var heldig at få fat på en varmtvandsbeholder af nøjagtig samme type
(nyere model), som jeg fik gratis af min svoger.
Så i morgen smutter jeg ned forbi den lokale vvs'er og hører hvad de
skal have for at montere den.

Tak for hjælpen allesammen!

Mvh. Thomas.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 18:19

Hvor gammel er den (se klistermærke), og hvor lang tid har den ligget uden
uden vand i ?

det burde ikke tage mere end 2 timer fra de kommer og piller det fra og
montere den ny gamle hvis de vil gøre det, + div matrialer.

pas på med at sætte gammelt op der har ligget et stykke tid uden vand, med
mindre at div studser er /har været proppet til imellem tiden

/michael

Fra : Thomas Keller

Dato : 18-11-07 20:14

Hej Michael.
Det er en Metro 644 fra 1998. Jeg vil tro den har ligget uden vand i 2-3
måneder. Giver det problemer? Der var noget brun sovs der skvulpede ud
af den da vi bar den. Nok rust+vand vil jeg tro.

Mvh. Thomas.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 21:29

hmm en vvb der er 9 år gammel, jeg ville nok vælge at købe en ny. jeg kunne
forstå det hvis den var 3-4 år gammel, du er bedst tjent ved at købe en ny
uden tvivl.

/ michael

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 18:15

der kommer vand ind til varmelegemet derfor drypper det derfra det kan slet
ikke betale sig at lave en rep.
dit varmelegeme er ikke kortsluttet endnu kun hvor vandet dryppet kan blive
leddet med strøm , har set det så mange gange.

/michael

Fra : johny møller

Dato : 18-11-07 21:38

hejsa.

Dette skete for os i maj månede, den tog releet i huset, så vi skiftede den,
det var også en metro.