trægulv i køkkenet
Fra : taina

Dato : 17-11-07 18:49

Jeg har noget gammelt trægulv i mit hus. Også i køkkenet, hvor der er lagt
vinyl over. Jeg vil egentlig gerne af med vinylen, have høvlet gulvene ned
og ludde dem, men er lidt bekymret over kombinationen køkken og trægulv. Er
der nogen, der erfaringer med, om det er en god/dårlig ide, og hvordan man
holder gulvene pæne?

Der er tale om gamle fyrretræsplanker med fernis (som ideen jo er at slibe
af). Der er mellemrum imellem plankerne, hvor de engang har været "kittet"
(eller hvad det nu hedder). Vil det være en idé at få lukket hullerne - og
hvis ja, med hvad?

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-07 20:08

> [...]
> Er der nogen, der erfaringer med, om det er en god/dårlig ide, og hvordan

Vi har olieret eg i køkken (og stue og spisestue ). Det ser pæneste ud da
rummene hænger sammen. Vi har ikke haft det så længe, men det går fint

Engang boede jeg nogle år i en ghettolejlighed. Her var lakeret parket i
køkken. Det holdt fint, så det lader sig fint gøre, og det er ikke forbudt,
såe....

Fra : Jørgen E.

Dato : 18-11-07 01:36

<news.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> holdt fint, så det lader sig fint gøre, og det er ikke forbudt, såe....

Ovenstående gulve er jo noget helt andet end det der bliver spurgt på
og sæbebehandlede nåletræsbrædder i et køkken langtfra praktisk, det
kan med god vedligeholdelse gå i opholdsrum.

Fra : Kåre

Dato : 18-11-07 16:51

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (eller hvad det nu hedder). Vil det være en idé at få lukket hullerne - og

Et godt trægulv i et køkken kan sagtens gå. Har det selv.

Men jeg har også haft et gammelt fyrretræsgulv, som blev slebet ned og
lakeret.
Det var lidt noget skidt...
Fyrretræet er meget blødt, og på trods af lakeringen så kommer der dybe
hakker når man taber noget. Og det sker ganske ofte i et køkken...
Vi havde også godt med luft mellem plankerne, og det er altså noget rigtig
griseri! madrester og skidt og kanel er svært at få op.

I kan jo eventuelt lægge et flydende gulv ovenpå, i noget godt hårdt træ?
Så skal I heller ikke til at høvle fernis af. Det af ligegodt ikke ret
sjovt, hvis der er et godt lag på.

mvh
Kåre

Fra : taina

Dato : 24-11-07 14:52

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I kan jo eventuelt lægge et flydende gulv ovenpå, i noget godt hårdt træ?
> Så skal I heller ikke til at høvle fernis af. Det af ligegodt ikke ret

På et tidspunkt skal der rykkes lidt rundt på rummene og sår'n Så vil
jeg overveje et andet trægulv i det nye køkken. Men indtil da lader jeg vist
bare vinylen være, kan jeg høre på jeres svar.

Mange tak for jeres bud!

mvh. tina