Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan behandler i jeres canon raw filer ~
Fra : jakob

Dato : 21-11-07 18:52

Jeg skyder normalt nikon men har fået mulighed for at lege med et 20D
nogle dage. Jeg har allerede fået fyret godt op under det og kunne
derfor godt tænke mig at suge lidt på jeres erfaringer :0)

Jeg synes filerne er lidt mere "kedelige" end dem jeg får fra mit nikon.
Jeg er helt med på at de nok bare er mere neutrale hvilket jeg sagtens
kan påskønne men kunne godt tænke mig at høre om jeres standard workflow
evt i lightroom eller rawshooter med canonfiler. Hvad er jeres
"standard" justeringer. Går ud fra at det selvfølgelig er noget med
eksponeringskompensering, hvidbalance og så videre. På de punkter er alt
selvfølgelig som med mit nikon. Men hvad med kontrast etc ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-11-07 19:09

"jakob" <none@none.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad er jeres
> "standard" justeringer.

Tja...
Først og fremmest kigger jeg på billedet, og vurderer det.

> Går ud fra at det selvfølgelig er noget med
> eksponeringskompensering, hvidbalance og så videre. På de punkter er alt
> selvfølgelig som med mit nikon. Men hvad med kontrast etc ?

I Lightroom plejer "Clarity" og "Vibrance" at give gode resultater - det er
godt de har hentet "Vibrance" med fra RawShooter.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jakob

Dato : 21-11-07 19:33

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> I Lightroom plejer "Clarity" og "Vibrance" at give gode resultater - det er
> godt de har hentet "Vibrance" med fra RawShooter.

ok hvad gør du for at gøre dem lidt mere sprøde i kontrasten ? Vil lige
checke vibrance ud, men går ud fra at det er noget med farvemætningen og
mere spræl i dem :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-11-07 20:04

> ok hvad gør du for at gøre dem lidt mere sprøde i kontrasten ?

Det er da svært at sige - der er ikke nogle faste parametre jeg år efter.
Jeg burde nok prøve at lave et Preset - men det har jeg altså ikke.

Hvis man tager (som jeg lagde en reference til forleden i anden forbindelse)
http://www.hansen4.dk/full_crop/_E6L9625.jpg
så er parametrene i Lightroom (som har lavet hele konverteringen)
Exposure: 0,00
Recovery: 19 (der var lidt udbrændte højlys)
Fill Light: 7
Blacks: 4
Brightness: +50
Contrast: +25
Clarity: 41
Vibrance: +26
Saturation: +4
Ingen justering af curve
Saturation
Orange: +24
Yellow: +13
Sharpening:
Amount: 27
Radius: 1.1
Detail: 29

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 21-11-07 20:20

In article <4744810e$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>, mogens_h@dk-
online.dk says...

> "jakob" <none@none.invalid> wrote in message

> Det er da svært at sige - der er ikke nogle faste parametre jeg år efter.
> Jeg burde nok prøve at lave et Preset - men det har jeg altså ikke.

Takker :+)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michaelbs

Dato : 22-11-07 00:43

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis man tager (som jeg lagde en reference til forleden i anden
> forbindelse)
> http://www.hansen4.dk/full_crop/_E6L9625.jpg
> så er parametrene i Lightroom (som har lavet hele konverteringen)
> Exposure: 0,00
> Recovery: 19 (der var lidt udbrændte højlys)
> [...]

Nu er det et utroligt flot billede og flot billedbehandlet, så man kan jo
ikke kritisere dine indstillinger. Men jeg studser godt nok over en Clarity
indstilling på 41!!
Det kan ødelægge de fleste billeder. Normalt er 30 en høj indstilling. Pas
på med clarity. Effektiv ved arkitektur og landskaber. Ødelæggende ved
mennesker og bløde overgange..altså hvis den køres for højt op.

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-11-07 06:44

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Nu er det et utroligt flot billede og flot billedbehandlet, så man kan jo
> ikke kritisere dine indstillinger.

Jo - det må man meget gerne.

> [...]
> på med clarity. Effektiv ved arkitektur og landskaber. Ødelæggende ved
> mennesker og bløde overgange..altså hvis den køres for højt op.

Mange tak - det vil jeg prøve at kigge en ekstra gang på.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jakob

Dato : 22-11-07 20:25

> [...]
> på med clarity. Effektiv ved arkitektur og landskaber. Ødelæggende ved
> mennesker og bløde overgange..altså hvis den køres for højt op.

Sjov pointe. Jeg har taget lidt testbilleder til at lege med. Blandt
andet et af en keramik kop og et selvportræt. Jeg fik lavet nogle
indstillinger til koppen som var fede syntes jeg så dem kopierede jeg
til portrættet. SKRÆK.... det så rædsomt ud og det var hovedsageligt på
grund af clarity :0), den kan være en hård hammer.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-11-07 20:32

"jakob" <none@none.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> ok hvad gør du for at gøre dem lidt mere sprøde i kontrasten ?

Der er altid muligheden for at poste en "Ugens Raw" for at få flere til at
komme med bud på konkret behandling.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 21-11-07 21:36

In article <474487bd$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>, mogens_h@dk-
online.dk says...
> Der er altid muligheden for at poste en "Ugens Raw" for at få flere til at
> komme med bud på konkret behandling.

God ide jeg tager nogle imorgen og gør det lidt mere konkret, men tak
for hjælpen indtil videre mogens.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Robert Piil

Dato : 21-11-07 19:25

jakob skrev:
> Jeg skyder normalt nikon men har fået mulighed for at lege med et 20D
> nogle dage. Jeg har allerede fået fyret godt op under det og kunne
> derfor godt tænke mig at suge lidt på jeres erfaringer :0)

Jeg har fået meget ud af at løbe igennem de her tutorials:

http://rss.adobe.com/www/special/light_room.rss

Robert Piil

Fra : jakob

Dato : 21-11-07 19:33

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Jeg har fået meget ud af at løbe igennem de her tutorials:
>
> http://rss.adobe.com/www/special/light_room.rss

Ok dem vil jeg lige kigge på. Er klar over at det er lidt for uspecifikt
et spørgsmål måske men det er ikke så meget generel tutorial jeg tænker
på. Har det lidt sådan at de canon filer har et lidt andet look og så er
det jo med at finde ud af hvilke standard greb de har godt af

Men jeg vil da kigge på de tutorials.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michaelbs

Dato : 22-11-07 00:38

"jakob" <none@none.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> på. Har det lidt sådan at de canon filer har et lidt andet look og så er
> det jo med at finde ud af hvilke standard greb de har godt af

Nu spurgte du til kontrasten. Prøv at klikke på det runde symbol i venstre
hjørne af Tone curve. Du kan herefter gå ind og trække i et område af
billedet for at gøre det lysere eller mørkere.
Skuber du cursoren opad på billedet, så bliver det lysere og neda bliver det
mørkere. Det er meget effektivt og intuitivt i forhold til at trække i en
kurve og så håbe at det virker i det område, man ønsker.
Læg mærke til at justeringen gælder for hele billedet og ikke kun lokalt.
Det er en funktion, der mangler i forhold til photoshop. Dvs trækker du fx
en skygge på en væg nedad for at gøre den mørkere, så påvirkes alt inden for
dette toneområde, ikke kun skyggen.
Det samme kan man gøre med farver, mætte dem og desaturere dem. HSL
dialogboksen under curve point bruges til dette.

mvh Michael

Fra : jakob

Dato : 22-11-07 20:25

> Det samme kan man gøre med farver, mætte dem og desaturere dem. HSL
> dialogboksen under curve point bruges til dette.

Det lyder da skie spændende. Mærkeligt at de ikke har planket ideen fra
nikon capture med det at kunne vælge et område og lave ændringerne der.

Deruover så mangler der hårdt dodge og burn med pensler. Fatter det ikke
men det må jo så være for at brugerne skal købe photoshop også, det
virker bare lidt som overkill for at dodge og burne men måske har jeg
overset noget.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gert Medom

Dato : 22-11-07 08:50

jakob skrev:
> [...]
> eksponeringskompensering, hvidbalance og så videre. På de punkter er alt
> selvfølgelig som med mit nikon. Men hvad med kontrast etc ?

Jeg har i den sidste tid leget med at sætte kontrast ned til +5 og
clarity op på +30. Jeg synes det virker bedre end kontrast alene. Det
betyder der skal passes på med USM tilsidst.

Jeg rører ikke farvemætning (Vibrance) mv i ACR, men justerer evt
fejlagtig WB. Jeg bruger 16 bit når der konverteres til Jpeg.

Gert Medom Madsen
http://www.Gertmedom.net
http://Gertsfoto.wordpress.com

Fra : jakob

Dato : 22-11-07 20:25

Gert Medom <Gert.Medom@stofanet.dk> wrote:

> Jeg har i den sidste tid leget med at sætte kontrast ned til +5 og
> clarity op på +30. Jeg synes det virker bedre end kontrast alene. Det
> betyder der skal passes på med USM tilsidst.

Ok takker :0)

Der er jo mange måder at gøre tingene på synes jeg jo mere jeg arbejder
med det. En lidt mere s-formet tone-kurve har samme effekt synes jeg.
Det er nok subtile forskelle, jeg har hvertfald svært ved at se dem :0).

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gert Medom

Dato : 22-11-07 21:29

jakob skrev:

> [...]
> med det. En lidt mere s-formet tone-kurve har samme effekt synes jeg.
> Det er nok subtile forskelle, jeg har hvertfald svært ved at se dem :0).

Okay, jeg skulle måske tilføje, at jeg arbejder med elements, så jeg er
ikke vant til at arbejde med kurver.