Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom skal holde fingrene væk.... Hvor~
Fra : Jakob

Dato : 21-11-07 17:57

Når jeg nu importerer filer til lightroom sker der altid det at
lightroom tilfører en standardbehandling.

Dette er pis.... ireterende men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg
undgår det. Kan selvfølgelig vælge alle billeder og efterfølgende en
neutral behandling men det må da kunne lade sig gøre helt at undgå et
importfilter ikke ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michaelbs

Dato : 21-11-07 18:06

"Jakob" <nonsense@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
[...]

Hvorfor vælger du ikke bare "None" ved Develop Settings i import
dialogboksen, der kommer frem, når du importerer billeder?

Men bedre ville det være at lave et preset, du kan lide og lade den bruge
denne i importfasen. Hvis det altså er raw billeder.

mvh Michael

Fra : Jakob

Dato : 21-11-07 18:23

> Hvorfor vælger du ikke bare "None" ved Develop Settings i import
> dialogboksen, der kommer frem, når du importerer billeder?

Det må være fordi jeg har overset den option ;0)

> Men bedre ville det være at lave et preset, du kan lide og lade den bruge
> denne i importfasen. Hvis det altså er raw billeder.

Det er raw som jeg altid skyder i :0). Jeg har lånt et canon og skal
lige finde ud af hvordan de filer skal behandles. Det er lidt underligt
men man kommer nok til at holde af de filer man kender. Jeg synes som
udgangspunkt mine gamle nikon filer er mere tiltalende men det er nok
udelukkende et spørgsmål om at lære de andre at kende.

De her canon filer virker meget mere neutrale på en måde. Jeg tror jeg
skal have dem en tur gennem rawshooter har lidt bedre styr på det
program.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-07 18:41

Jakob wrote:

> [...]
> udgangspunkt mine gamle nikon filer er mere tiltalende men det er nok
> udelukkende et spørgsmål om at lære de andre at kende.

jeg ved at Nikon's NEF filer indeholder de instillinger af kontrast, WB
etc, som kameraet har "gættet", og som det ville have brugt, hvis Du
havde valgt jpg filer. Jeg ved ikke om canon gør det på den måde.

Men det kunne være der forskellen ligger.

Bo ///

Fra : jakob

Dato : 21-11-07 18:52

> Men det kunne være der forskellen ligger.

Ahh det kunne selvfølgelig være det.

venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-11-07 19:06

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg ved ikke om canon gør det på den måde.

Lightroom og de andre RAW konvertere jeg har brugt læser WB fra RAW filen -
øvrige parametre er så vidt jeg ved fuldstændigt bestemt i RAW konverteren,
og starter som i en neutral position.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jakob

Dato : 21-11-07 19:38

> Lightroom og de andre RAW konvertere jeg har brugt læser WB fra RAW filen -
> øvrige parametre er så vidt jeg ved fuldstændigt bestemt i RAW konverteren,
> og starter som i en neutral position.

Bortset fra at man skal huske at vælge "none" i lightroom, som jeg har
oplevet det indtil nu laver den en masse standard gejl men det kan så
undgåes.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 21-11-07 21:40

In article <4744656a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk says...
> Hvorfor vælger du ikke bare "None" ved Develop Settings i import
> dialogboksen, der kommer frem, når du importerer billeder?

Nu har jeg checket og det er faktisk det jeg gør men lightroom
korrigerer stadig eksponering etc.

Jeg tror faktisk den skal stå på "zeroed" for at være neutral, det er jo
temmeligt misvisende at "none" ikke er none.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michaelbs

Dato : 22-11-07 00:27

> [...]

Jeg tror faktisk den skal stå på "zeroed" for at være neutral, det er jo
temmeligt misvisende at "none" ikke er none.

Hos mig er None lig med None. Dvs den tager billedet som det kommer uden at
røre det. Zeroed nulstiller alle parametre, som måtte være lagt i fra
kameraets side.
Zeroed giver sådan set ikke et neutralt korrekt resultat men et nulstillet
resultat. Det er IMO ikke brugbart.

mvh Michael

Fra : jakob

Dato : 22-11-07 20:25

Michaelbs <mbsFjernDette@FjernOgsÂDettemichaelbennati.dk> wrote:

> Hos mig er None lig med None. Dvs den tager billedet som det kommer uden at
> røre det. Zeroed nulstiller alle parametre, som måtte være lagt i fra
> kameraets side.

Det forstår jeg ikke, hos mig mener jeg bestemt at der eksponerings
korrigeres når jeg vælger none, men jeg vil da lige checke det igen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Asboe

Dato : 22-11-07 06:29

Jakob skrev i <MPG.21ae81e04c07a9779896eb@sunsite.dk>:

>Når jeg nu importerer filer til lightroom sker der altid det at
>lightroom tilfører en standardbehandling.

Under 'Develop' > 'Set defaultt settings... > 'Restore'

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Michaelbs

Dato : 22-11-07 11:02

"Asboe" <bo@eobsa.net> skrev i meddelelsen

> Under 'Develop' > 'Set defaultt settings... > 'Restore'

Og hvad genskaber den sig så tilbage til? er det ikke tilbage til den
default setting, som er en standard preset, der giver unaturlige farver..?

mvh Michael

Fra : jakob

Dato : 22-11-07 20:25

Asboe <bo@eobsa.net> wrote:

> Under 'Develop' > 'Set defaultt settings... > 'Restore'

Ok det var jo et andet bud end "none" option ved import. Har du nogen
ide om hvad det giver af forskel ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Asboe

Dato : 23-11-07 07:27

jakob skrev i <1i7zxmc.1gq3kpt1nu8z92N%none@none.invalid>:

>Ok det var jo et andet bud end "none" option ved import. Har du nogen
>ide om hvad det giver af forskel ?

I stedet for default, kan der lægges ens egen instillinger ind!

Jeg har her lagt mine kalibreringsdataer ind for hver enkelt kamera.
Dvs at LR individuelt tilpasser indstillingerne, oprindeligt sat af
mig, til hver enkelt kamera.

Fra : Michaelbs

Dato : 23-11-07 09:57

> [...]
>
> Jeg har her lagt mine kalibreringsdataer ind for hver enkelt kamera.
> Dvs at LR individuelt tilpasser indstillingerne, oprindeligt sat af

Jeps. Nøjagtigt som jeg foreslog i mit første indlæg: