Støj
Fra : Ukendt

Dato : 24-11-07 15:17

Hej NG
Problem: Min Imac G5 larmer som en jetjager der er ved at lette - skal jeg
bare vænne mig til denne irriterende larm eller kan jeg gøre noget, skifte
blæser eller andet?

Håber I kan hjælpe

Venligst

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-07 15:29

Thomas Bertelsen wrote:
> [...]
> bare vænne mig til denne irriterende larm eller kan jeg gøre noget, skifte

Jeg havde et lignende problem med min ene QuickSilver, men en rensning
af begge blæsere sænkede støjniveauet drastisk.

Kan du komme til blæserne, kan du prøve med en lille håndstøvsuger at
rense gitrene. - Evt. bruge noget komprimeret luft fra en
trykluftsdåse... - jeg véd, andre også har haft gode erfaringer med den
metode.

Hvis du vil skifte blæserne, skal du afmontere dem og se, hvilke
typenumre, der står på dem. Tag dem med til en
lavpriselektronikforretning og bed om at få nogle tilsvarende low-noise
12db blæsere fra fx. Papst.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-07 17:33

Thomas Bertelsen <thomasatdivision.dk> wrote:
> [...]
> bare vænne mig til denne irriterende larm eller kan jeg gøre noget, skifte

Sæt den til ikke at reducere cpu hastigheden og (dermed blæser
hastigehden efter behov).
Det er kendt problem på mac'er der styerer blæserne i sw frem for of
under 10.4. (PM G5 og imac G5)

Apple har aldrig gidet fixe det.

Fra : lkjbkjh

Dato : 25-11-07 08:03

> [...]
>bare vænne mig til denne irriterende larm eller kan jeg gøre noget, skifte

Som det første bør du starte programmet Activity Monitor (ligger
i /Applications/Utilities), og se om der skulle være en process
som bruger meget cpu kraft. Det kunne typisk være en print-process
der hænger.

Dernæst kunne det være interessant at vide nøjagtig hvilken 'iMac G5'
model det drejer sig om. Afhængig af omgivelserne kan der samle sig
overraskende meget støv i de relativt små blæsere.

XRG fra gauchosoft.com kan oplyse dig (og os) om blæserhastigheder
og cpu temperatur.