Palm og Leopard - er der ikke nogen, der v~
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-11-07 13:09

Jeg troede, jeg vidste, hvordan man indstiller iSync/Hotsync, så at man
kan syncronisere den håndholdte med iCal og adressebog. Det gik glat, da
jeg købte en TX fornylig og fik den til at køre på PBG4 under det gamle
system.
Nu gælder det om at få det til at fungere under Leoparden på den nye
MacBook Pro.

Jeg har hentet nyeste Palm-software. Jeg har foretaget indstillingerne.
Sync kører. Men der bliver ikke overført data. Er der uoverensstemmelse
mellem de nye versioner af iCal og Adressebog i forhold til Palms
håndholdte?

Er der nogen, der har oplevet lignende problemer?

Er der nogen, der har fået det til at virke?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-07 15:23

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> håndholdte?
>
> Er der nogen, der har oplevet lignende problemer?
>
> Er der nogen, der har fået det til at virke?

Jeg har ingen problemer, men jeg bruger nu også The Missing Sync.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-11-07 16:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har ingen problemer, men jeg bruger nu også The Missing Sync.

Og hvad er så det?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-07 17:05

<http://www.markspace.com/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-11-07 17:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> <http://www.markspace.com/>

Tak. Det ser da rigtig godt ud. Men er det virkelig ikke mulighed for en
gratis prøveperiode?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-07 17:48

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak. Det ser da rigtig godt ud. Men er det virkelig ikke mulighed for en
> gratis prøveperiode?

Åbenbart ikke. Men jeg kan fortælle dig at der snart kommer en
opgradering [gratis, naturligvis], fordi Missing Sync ikke synes at
fungere med Time Machine. Men den er her om måske en uge.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-11-07 00:10

> [...]

> opgradering [gratis, naturligvis], fordi Missing Sync ikke synes at
> fungere med Time Machine. Men den er her om måske en uge.

Når man har hentet Missing sync, får man tilbudt en gratis prøveperiode.

Det er et meget tiltalende interface - nemt at indstille. Sync tager de
fleter med, som jeg ikke tidligere har fået syncet, f.eks. webadresser i
adressebog.

Men hver sync ender med en crashmelding. Jeg prøvede først med USB, og
derefter fik jeg sat gang i Bluetooth.

Jeg har ikke rørt ved TimeMachine.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-07 00:26

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men hver sync ender med en crashmelding. Jeg prøvede først med USB, og
> derefter fik jeg sat gang i Bluetooth.

Jeg håber, I tillader, at jeg er lidt off-topic. Det her er lige præcis
grunden til, at jeg glæder mig rigtig meget til iPhone. Jeg har været
turen igennem for et par år siden, og jeg er bare så træt af alt det
bøvl. Apple laver selv iPhone, og jeg forventer, at den bare
synkroniserer fuldstændig perfekt med min Mac med Adressebog, iCal og
den slags. Det kan godt være, den er dyr. Det kan godt være, man ikke
kan skifte batteri i den selv. Jeg har bare svært ved at se, at en Palm
til kr. 2.500,-, som ligger i bunden af skabet, er mere anvendelig eller
giver mere for pengene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 07:40

> [...]
> kan skifte batteri i den selv. Jeg har bare svært ved at se, at en Palm
> til kr. 2.500,-, som ligger i bunden af skabet, er mere anvendelig eller

Jeg har nu set en iPhone [købt i USA, hacked så den kan bruges i
Danmark], og den er ultratynd, og har batteriet loddet på. Jeg vil tro
at den virker noget tykkere når man sætter den ned i et etui; man kan
ganske simpelt ikke gå med en sådan i bukserne, uden denne ekstra
sikkerhed. iPhonen ville ellers for let gå i stykker, lige som den for
let ville kunne 'finde på' at 'ringe af sig selv' gennem tilfældige
påvirkninger af knapperne.

Når iPhonen er blevet større, med 3G [sker snart], og når der er
udviklet det nødvendige 3. parts software [powerOne Graph grafregner,
Duden-ordbøger etc] kan det såmænd godt være at også jeg hopper på
vognen. Men ovennævnte betingelser vil nok først være opfyldt om et års
tid; SDK [Software Development Kit] skal først være klart til udviklerne
til februar, og så går der jo et halvt års tid før produkterne er
udviklet og afluset.

Og så er jeg nok så 'fornuftig' at jeg afventer købet til min Palm Treo
650 alligevel er gået til de evige jagtmarker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-11-07 10:26

> [...]

> Og så er jeg nok så 'fornuftig' at jeg afventer købet til min Palm Treo
> 650 alligevel er gået til de evige jagtmarker.

Jeg tror også, at jeg ender med en iPhone inden for et par år. Af samme
grunde som Henrik.

Jeg har tidligere argumenteret for, hvorfor jeg ikke havde lyst til en
kombineret telefon- og lommebogsløsning. Som lærer går jeg næsten aldrig
rundt med en tændt telefon i forventning om, at nogen vil forstyrre mig
i mit arbejde. Men jeg skal kunne slå op i en ajourført kalder og
adressebog hele tiden. Nu sidder jeg med en ny TX, en ny Leopard og en
ny MacBookPro. Og Maclivet skulle så blive større og rigere. Men små
irriterende detailler virker bare dårligere end før.

Ingen har desværre kunne kunnet sige ja til, at iSync-Hotsync virkede
under de nye betingelser. Det kunne have givet mig fornyet mod til at
begynde forfra på projektet.

Siger du, Per, at du har fået Missin Sync til at fungere under
Leoparden? I så fald må jeg vel bare prøve igen og undersøge, om der er
noget, jeg har overset.

Der er et tilsvarende (?) problem med midi. Jeg har i mange år skullet
bruge et digitalklaver til at indskrive noder med. Jeg har brugt et
lille, billiget midiinterface, der hedder Midisport 2x2. Det kan bare
(endnu) ikke bruges under Leoparden (bekræftet andetsteds). Der er en
fyr, der har udtænkt en sindrig løsning -
http://namedfork.net/midisportloader/ - men ærligt talt gider jeg ikke
rode med det. Og det ender nok med, at jeg køber et USB-keyboard, som
man - jf. iPhone - kan forvente virker hvergang.

Eller se den trådløse Logitech-mus: Det var tilfredsstillende at opleve,
at den straks blev genkendt af den nye computer. Men hvis der foregår
for meget samtidig - f.eks. sync - kan man opleve, at musen ikke rigtig
kan følge med.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 12:37

> [...]

> kombineret telefon- og lommebogsløsning. Som lærer går jeg næsten aldrig
> rundt med en tændt telefon i forventning om, at nogen vil forstyrre mig

Mon ikke man kan slukke for telefonen, i hvert fald telefonringningen,
mens man står og underviser?

Problemet består så i at man glemmer netop det. Eleverne må jo netop
ikke have deres telefoner tændt, og så virker det ikke smart hvis
lærerens telefon pludselig ringer ...

> [...]
>
> Siger du, Per, at du har fået Missin Sync til at fungere under
> Leoparden? I så fald må jeg vel bare prøve igen og undersøge, om der er

Jeg opgraderede bare Tiger til Leopard, og den virkede med det samme.
Men jeg har dog modtaget en e-mail fra firmaet bag, som advarer mod
inkompatibilitet med Time Machine; man ville inden for en måned komme
med en gratis opgradering.

> [...]
> at den straks blev genkendt af den nye computer. Men hvis der foregår
> for meget samtidig - f.eks. sync - kan man opleve, at musen ikke rigtig

Ingen problemer med min Kensington Expert Mouse Pro trackball .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-07 13:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mon ikke man kan slukke for telefonen, i hvert fald telefonringningen,
> mens man står og underviser?

Det er netop en af de få knapper, der er på iPhone. Den er nemlig
gennemtænkt. Den har også en flyfunktion, så telefonen bliver slået helt
fra.

> Problemet består så i at man glemmer netop det. Eleverne må jo netop
> ikke have deres telefoner tændt, og så virker det ikke smart hvis
> lærerens telefon pludselig ringer ...

Hvis det kun sker en enkelt gang, så er det da helt befriende, at
læreren også viser sig som et menneske, der kan begå fejl. Man skulle da
nødig være så selvhøjtidelig, at man ikke kan grine lidt af det og sige:
"Hovsa, det var vel nok pinligt".

> [...]
> Men jeg har dog modtaget en e-mail fra firmaet bag, som advarer mod
> inkompatibilitet med Time Machine; man ville inden for en måned komme

Jeg kan ikke umiddelbart finde det på deres hjemmeside, men jeg har
måske ikke ledt nok. Hvad i alverden skulle Time Machine have med det at
gøre? Time Machine laver bare en kopi af alle filer på en ekstern
harddisk. Det påvirker da ikke funktionen af programmer på den interne
harddisk. Jeg kan glimrende sætte mig ind i, at nogle programmer ikke er
kompatible med Leopard. Der er ændret en del. Men hvad Time Machine har
med det at gøre, kan jeg ikke forstå.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 14:22

> [...]
> harddisk. Jeg kan glimrende sætte mig ind i, at nogle programmer ikke er
> kompatible med Leopard. Der er ændret en del. Men hvad Time Machine har

The Missing Sync skulle ikke 'kunne' med filer, der er 'recovered' fra
Time Machine. Det skulle være det hele.

Så pas på med at gendanne palm-filerne før The Missing Sync kommer med
en opgradering. Skulle være på vej.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-07 00:01

> [...]

> Time Machine. Det skulle være det hele.
>
> Så pas på med at gendanne palm-filerne før The Missing Sync kommer med

Det kan selvfølgelig godt være, der er nogle problemer med metadata
eller den slags. Både Time Machine og Missing Sync skal jo holde øje
med, hvilke filer, der er blevet ændret og hvornår. Måske ændrer Missing
Sync i Metadata, når en fil er blevet brugt til synkronisering.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-11-07 14:33

> [...]
> læreren også viser sig som et menneske, der kan begå fejl. Man skulle da
> nødig være så selvhøjtidelig, at man ikke kan grine lidt af det og sige:

Reglen hos os er, at mobiltelefoner, som er tændt i undervisningstiden,
bliver inddraget og kun kan afhentes på skolens kontor af forældrene.
Det er dog ikke præciseret, at samme regel gælder for lærere.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 16:09

> [...]

> bliver inddraget og kun kan afhentes på skolens kontor af forældrene.
> Det er dog ikke præciseret, at samme regel gælder for lærere.

For visse lærere ville en sådan ordning da også volde uoverstigelige
problemer!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 10:54

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Reglen hos os er, at mobiltelefoner, som er tændt i undervisningstiden,
> bliver inddraget og kun kan afhentes på skolens kontor af forældrene.

Det lyder dejligt effektivt. Er det det?

> Det er dog ikke præciseret, at samme regel gælder for lærere.

"Hr Inspektør, jeg har fået en seddel med fra bedemanden, må jeg få
min telefon nu?"
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-11-07 14:33

> [...]
> Men jeg har dog modtaget en e-mail fra firmaet bag, som advarer mod
> inkompatibilitet med Time Machine; man ville inden for en måned komme

Det giver mig mod på at forsøge en gang til med Palm. Jeg ved jo fra
tidligere, hvor forbandet omhyggelig man skal være.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-11-07 14:44

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det giver mig mod på at forsøge en gang til med Palm. Jeg ved jo fra
> tidligere, hvor forbandet omhyggelig man skal være.

Jeg ser nu, at på min gamle PowerBook System > Bibliotek ligger der en
mappe, der hedder "SyncServices", undermappe: Schemas og derunder mapper
vedr. Bookmarks, Calendars og Contacts. Mon det kunne hjælpe at kopiere
disse emner over i det nye system?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 16:09

> [...]

> mappe, der hedder "SyncServices", undermappe: Schemas og derunder mapper
> vedr. Bookmarks, Calendars og Contacts. Mon det kunne hjælpe at kopiere

Aner det ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-07 17:14

> [...]

> mappe, der hedder "SyncServices", undermappe: Schemas og derunder mapper
> vedr. Bookmarks, Calendars og Contacts. Mon det kunne hjælpe at kopiere

Må jeg henlede opmærksomeden på:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301920>

Forfatten må have været i det muntre hjørne den dag.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-07 10:32

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> sikkerhed. iPhonen ville ellers for let gå i stykker, lige som den for
> let ville kunne 'finde på' at 'ringe af sig selv' gennem tilfældige
> påvirkninger af knapperne.

Du skal "låse den op" ved at trække en skyder henover displayet. Det
er åbenbart valgt fordi det sjældent sker i lommen.

Hvordan "gå i stykker" iøvrigt?

> Og så er jeg nok så 'fornuftig' at jeg afventer købet til min Palm Treo
> 650 alligevel er gået til de evige jagtmarker.

Eller er blevet så gammel at du MÅ have en ny...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 12:37

> Du skal "låse den op" ved at trække en skyder henover displayet. Det
> er åbenbart valgt fordi det sjældent sker i lommen.
>
> Hvordan "gå i stykker" iøvrigt?

Støder ind i noget? Styrter på cykel?

> Eller er blevet så gammel at du MÅ have en ny...

Lad os nu se. Jeg har dog lige set at iPhone er af en størrelse, at den
uden problemer kan være i mobiltelefon-lommerne på to par bukser jeg
har; det kan min Palm Treo ikke ... sådan noget kan jo være meget
praktisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-07 13:04

> [...]

> uden problemer kan være i mobiltelefon-lommerne på to par bukser jeg
> har; det kan min Palm Treo ikke ... sådan noget kan jo være meget

Jeg har godt nok ikke set bukser med mobiltelefonlommer. Det siger måske
lidt om, hvor længe det er siden, jeg sidst har fået nyt tøj
Ellers er det min erfaring, at hvis man har telefonen i bukserne, så er
en kort, men buttet telefon som f.eks. en klaptelefon bedst. Den er også
godt beskyttet. Hvis man derimod har telefonen i inderlommen i en jakke
(eller en kittellomme), så er en lang og slank model som en iPhone
bedst. I konventionelle bukser, "knækker" lommerne jo, når man bøjer
hofterne. Det er derfor ikke så godt at have en lang telefon i lommerne.
Da jeg var ung og fotograferede, var det god latin altid at have
kameraet i en beredskabstaske. Jeg er selv fortsat med det også med Palm
og iPod. Jeg er dog ved at være lidt træt af taskerne. Det gør det hele
meget mere besværligt, og apparatet bliver hurtig næsten dobbelt så
tykt. Lægger man en telefon pænt i en smal inderlomme i jakken eller
frakken, så er den godt beskyttet. Jeg er derfor gået mere over til at
lægge mine apparater i lommer, hvor de ligger forholdsvis fast, og hvor
der ikke er hårde genstande. Det kan også være passende lommer i
rygsække. Det fungerer altså fint. Derimod skal man ikke bare smide
tingene ned i en taske med nøgle, solbriller, mønter, solcreme og de
skaller, børnene har fundet på stranden. Så er der ikke mange tal
tilbage på telefontasterne, når man kommer hjem. Umiddelbart har jeg
heller ikke planer om at få en taske til min iPhone, når jeg får sådan
en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-11-07 13:23

Henrik Münster wrote:

> [...]
> tilbage på telefontasterne, når man kommer hjem. Umiddelbart har jeg
> heller ikke planer om at få en taske til min iPhone, når jeg får sådan

iPhone skulle være temmelig svær at ridse. Se f.eks. her:
http://www.youtube.com/watch?v=czCCavcnNd8

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 14:22

> iPhone skulle være temmelig svær at ridse. Se f.eks. her:
> http://www.youtube.com/watch?v=czCCavcnNd8

Og hvad med et styrt på cykel, hvor låret rammer ned i en sten, lige
hvor iPhonen er placeret? Det skete med min gamle Nokia 3210; den
'virker' stadig, men dele af skærmen er smadret. Selv om det var
billigere at få den repareret mente jeg, at det var bedre at købe en
Nokia 3410 i stedet. Så det var hvad der skete.

Men smartphones på den forkerte side af 4.000 kroner, så skal man altså
være forsigtige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-11-07 14:36

Per Rønne wrote:

> [...]
> billigere at få den repareret mente jeg, at det var bedre at købe en
> Nokia 3410 i stedet. Så det var hvad der skete.

Har man ikke en ulykkesforsikring der dækker den slags? Jeg vil i hvert
fald ikke være afhængig af at skulle pakke min iPhone ind i en
stålkasse. Den slags bekymringer er heldigvis først aktuelle, når jeg
rent faktisk anskaffer en ;)

> Men smartphones på den forkerte side af 4.000 kroner, så skal man altså
> være forsigtige.

Det skal man vel med alle ting, der koster tusindvis a kroner. Har du
tænkt på, hvor let en bilnøgle brækker? Den koster nemt et par tusinde,
hvis den er udstyret med fjernbetjening - alligevel har man den
ubeskyttet i lommen hver dag ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 16:09

> [...]
> fald ikke være afhængig af at skulle pakke min iPhone ind i en
> stålkasse. Den slags bekymringer er heldigvis først aktuelle, når jeg

Jeg aner ikke engang om jeg har en ulykkesforsikring; jeg har kun en
ganske almindelig familieforsikring.

> [...]
> tænkt på, hvor let en bilnøgle brækker? Den koster nemt et par tusinde,
> hvis den er udstyret med fjernbetjening - alligevel har man den

Det har jeg nu aldrig haft ... og en cykelnøgle er heller ikke slet så
dyr.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-07 18:26

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

Jeg kan godt følge dig, men man behandler vel ikke sine dyre
erhvervelser som skidt, i forvisning om, at en forsikring eventuelt vil
dække?

"Man" oparbejder da et "forhold" til sine erhvervelser, der _ikke_ kan
erstattes af et parasitselskab, eller nogle gør, hæ....

> Jeg aner ikke engang om jeg har en ulykkesforsikring; jeg har kun en
> ganske almindelig familieforsikring.

Du har den garanteret gennem din/dit fagforening/forbund

Ja, undskyld Peter, men nøgler knækker kun ved voldelig/forkert
anvendelse. Og bilnøgler knækker da slet ikke - jeg kan i hvert fald
ikke forestille mig et sådant scenario?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-11-07 19:40

Morten Lind wrote:

> Jeg kan godt følge dig, men man behandler vel ikke sine dyre
> erhvervelser som skidt, i forvisning om, at en forsikring eventuelt vil
> dække?

Nej, men uheld i stil med 'at vælte på cykel' som Per skriver, kan næppe
betragtes som en intenderet handling. Og det ER vel netop den slags
situationer, man forsikrer sig imod.

Når det er sagt, så mener jeg at en mobiltelefon hører til en en
bukselomme. Hvis jeg køber en iPhone, får den helt præcis hjemme i højre
bukselomme - sammen med nøgler, lighter og hvad der nu ellers er i den.
Det mener jeg ikke kan opfattes som en 'skidt behandling', men derimod
almindelig behandling.

> "Man" oparbejder da et "forhold" til sine erhvervelser, der _ikke_ kan
> erstattes af et parasitselskab, eller nogle gør, hæ....

Selvfølgelig oparbejder man et forhold til sine erhvervelser, men for
mit vedkomne, kræver det at en gadget kan bruges, sådan som jeg vil
bruge den. Hvis den ikke kan det, bliver den solgt eller ender i skabet.

Den sidste halvdel af din paragraf forstår jeg ikke ;)

Din arbejdsgiver har en ulykkesforsikring, der gælder når du er på
arbejde. Om en familieforsikring er det samme som en ulykkesforsikring
eller indbefatter en sådan, tør jeg ikke sige.

> Du har den garanteret gennem din/dit fagforening/forbund

Nope. Jeg er ikke medlem af den slags. Min ulykkesforsikring er skam
dyrt betalt.

> Ja, undskyld Peter, men nøgler knækker kun ved voldelig/forkert
> anvendelse. Og bilnøgler knækker da slet ikke - jeg kan i hvert fald
> ikke forestille mig et sådant scenario?

Min søster brækkede sin bilnøgle. Pris: 1600,-

Men ja, det var godt nok ik' ved at vælte på cykel... ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-07 20:30

> Når det er sagt, så mener jeg at en mobiltelefon hører til en en
> bukselomme. Hvis jeg køber en iPhone, får den helt præcis hjemme i højre
> bukselomme - sammen med nøgler, lighter og hvad der nu ellers er i den.

På mine vinter-knickers får den plads i venstre lårlomme [til venstre er
der lomme til dolk; de er jo beregnet til jagt], på mine korte
sommerbukser i højre mobiltelefonlomme; ja der er faktisk en særlomme
til netop det formål. Som jeg har målt at en iPhone uden besvær passer
i, men ikke min Palm Treo.

> Det mener jeg ikke kan opfattes som en 'skidt behandling', men derimod
> almindelig behandling.

Enig. Jeg tænkte dog slet ikke de baner da jeg fik ødelagt displayet på
min mobiltelefon, som i øvrigt var så lidt værd, at jeg næppe havde fået
erstatning alligevel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-07 00:01

> Nej, men uheld i stil med 'at vælte på cykel' som Per skriver, kan næppe
> betragtes som en intenderet handling. Og det ER vel netop den slags
> situationer, man forsikrer sig imod.

Til gengæld er lige netop cyklen undtaget fra dækning, mens f.eks. tøj
og hjelm dækkes ved fald på cykel. Og tro mig: Det er et område, hvor
jeg har rigtig stor erfaring.

> [...]
> bukselomme - sammen med nøgler, lighter og hvad der nu ellers er i den.
> Det mener jeg ikke kan opfattes som en 'skidt behandling', men derimod

Jeg aner ikke, hvad praksis er i forsikringssager, men jeg ville bestemt
ikke bryde mig om at lægge en iPhone eller lignende ned i lommen på et
par tætsiddende cowboybukser. Den er også relativt lang, så jeg tvivler
på, at det er særligt rart. Andre buksetyper med dybere lommer kan måske
bedre bruges, men under alle omstændigheder vil det være dumt at have
andre skarpbe objekter i lommen.

> Din arbejdsgiver har en ulykkesforsikring, der gælder når du er på
> arbejde. Om en familieforsikring er det samme som en ulykkesforsikring
> eller indbefatter en sådan, tør jeg ikke sige.

En familieforsikring omfatter normalt ulykkes-, ansvars- og
indboforsikring. Så er det mest basale dækket. Selv om man normalt
tænker egoistisk, så er ansvarsforsikringen nok den vigtigste. Tænk hvis
man kommer til at udøve skade på en anden og ender med et enormt
erstatningskrav på et sekscifret beløb eller mere. I den forbindelse er
en mobiltelefon til kr. 4.000,- jo småting.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-11-07 04:55

Henrik Münster wrote:

> [...]
> på, at det er særligt rart. Andre buksetyper med dybere lommer kan måske
> bedre bruges, men under alle omstændigheder vil det være dumt at have

Min generation går i baggy pants - men vi er trods alt for gamle til at
gå med knive :D

> [...]
> erstatningskrav på et sekscifret beløb eller mere. I den forbindelse er
> en mobiltelefon til kr. 4.000,- jo småting.

Ok. Det er jo meget rart at vide. Det er netop den slags skærkhistorier,
der er årsag til, at jeg har en ulykkesforsikring. Man har jo nærmest
ikke råd til andet ;)
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-11-07 05:27

> Min generation går i baggy pants

Med lårlommer, ikke ?

> - men vi er trods alt for gamle til at gå med knive :D

Vel ikke når I er på jagt ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-11-07 12:11

Per Rønne wrote:

> Med lårlommer, ikke ?

For mit vedkomne, er det ikke en regel, men en undtagelse.

> Vel ikke når I er på jagt ?

Det er jeg den _helt_ forkerte at spørge om ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-07 20:30

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Du har den garanteret gennem din/dit fagforening/forbund

Ja, jeg er da medlem af Magistrenes Pensionskasse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-11-07 17:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg er da medlem af Magistrenes Pensionskasse ...

Hvor det dog altid fornøjeligt at følge med i, hvad man kan være
fødselshjælper til af nyttig og medmenneskelig kommunikation - blot ved
at stille et eksakt Mac-spørgsmål.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-07 17:58

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvor det dog altid fornøjeligt at følge med i, hvad man kan være
> fødselshjælper til af nyttig og medmenneskelig kommunikation - blot ved
> at stille et eksakt Mac-spørgsmål.

<http://sproget.dk/search?SearchableText=digression&submit=Start+søgning
+&sort=0>

.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-07 19:43

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvor det dog altid fornøjeligt at følge med i, hvad man kan være
> fødselshjælper til af nyttig og medmenneskelig kommunikation - blot ved
> at stille et eksakt Mac-spørgsmål.

Ja, ikke sandt - hvor livet dog er smukt, når alle veje fører til Rom

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-11-07 23:56

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Ja, ikke sandt - hvor livet dog er smukt, når alle veje fører til Rom
>
> M.

I dette tilfælde snarere FRA Rom - siden så mange hygger sig ved at søge
væk fra det spørgsmål, der først var udgangspunktet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-07 00:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men smartphones på den forkerte side af 4.000 kroner, så skal man altså
> være forsigtige.

Helt sikkert. Man skal behandle sine ting ordentligt. På den anden side
er det en del af livet. Tænk på, hvor mange ting i den prisklasse og
derover man bruger: Cykler, biler, armbåndsure, smykker, bærbare
computere osv. Man kan aldrig gardere sig mod uheld, og ikke alt kan
bare blive erstattet. Vi kan alle snuble eller glide på cyklen i glat
føre og smadre et eller andet. Det er såmænd ikke så længe siden, jeg
bakkede bilen ind i en lav træstub. Vores selvrisiko er på kr. 3.500,-,
så det var næsten prisen på en iPhone, der røg der.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 14:22

> Jeg har godt nok ikke set bukser med mobiltelefonlommer. Det siger måske
> lidt om, hvor længe det er siden, jeg sidst har fået nyt tøj

Det er bukser af denne type, jeg taler om:

<http://www.mylederhosen.com/trekking-ledershorts-markus-p-74.html?osCsi
d=d3a8d463c340cae7a830c315f7a1dc4e>

<http://www.mylederhosen.com/kniebundlederhose-uwe-p-60.html?osCsid=d3a8
d463c340cae7a830c315f7a1dc4e>

De sidste kan i stedet fås med lårlomme:

<http://www.mylederhosen.com/kniebundlederhose-toni-p-101.html?osCsid=d3
a8d463c340cae7a830c315f7a1dc4e>

Måske lidt gejlt med en par grå lavaralæder knickers til 2.300 ... men
de er nu meget praktiske når man cykler meget.

> [...]
> bedst. I konventionelle bukser, "knækker" lommerne jo, når man bøjer
> hofterne. Det er derfor ikke så godt at have en lang telefon i lommerne.

Lommerne knækker ikke, når de er placeret på lårene.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-07 00:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er bukser af denne type, jeg taler om:

> [...]

Nå, OK. Lige sådan nogle går jeg godt nok ikke med.

> Lommerne knækker ikke, når de er placeret på lårene.

Nej, i så fald kan de sagtens bruges til en telefon. Mine cowboybukser
er ikke så egnede til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-11-07 05:41

> Nå, OK. Lige sådan nogle går jeg godt nok ikke med.

Nej, det er også lidt for påfaldende med den klap med to lynlåse foran;
jeg holder mig også til den anden form for knickers, 'Toni', med en mere
normal gylp og en lårlomme til Palm'en.

<http://www.mylederhosen.com/kniebundlederhose-toni-p-101.html?osCsid=d3
a8d463c340cae7a830c315f7a1dc4e>

De korte bukser er for korte til lårlommer, men der kunne klemmes en
mobiltelefon-lomme på dem, som udmærket passer til iPhone men ikke til
Palm. Den er ganske simpelt for bred. Så den må man have i et bælte -
når det nu om en 4-5 måneder igen bliver varmt nok til shorts.

> Nej, i så fald kan de sagtens bruges til en telefon. Mine cowboybukser
> er ikke så egnede til det.

Ja, standard-jeans har i hvert fald ikke lårlommer. Måske et argument
for at droppe dem? Ellers skal man jo permanent rende rundt med en jakke
med de ekstra lommer på. Eller have den i en pose omkring halsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-07 22:55

> [...]
> uden problemer kan være i mobiltelefon-lommerne på to par bukser jeg
> har; det kan min Palm Treo ikke ... sådan noget kan jo være meget

Sporer vi en der overvejer ganske perifert hvorvidt han eventuelt
KUNNE leve uden diverse tyske ordbøger på sin telefon?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 23:50

> Sporer vi en der overvejer ganske perifert hvorvidt han eventuelt
> KUNNE leve uden diverse tyske ordbøger på sin telefon?

Til februar kommer der en SDK, muligvis på en sådan måde at der skal ske
certificering for at et firmas produkter kan komme til iPhone.

Jeg er rimelig overbevist om at såvel Infinity Softworks med powerOne
Graph:

<http://www.infinitysw.com/products/poweronegraph.html>

som Duden med en lang række ordbøger til PDAere og smartphones, herunder
ikke mindst Duden-Oxford Großwörterbuch:

<http://downloadshop.bifab.de/product_info.php?products_id=1416>

nok skal være med her. Så omkring næste jul burde det være værd at
overveje en iPhone. En iPhone som både kan køre nødvendige
applikationer, som er større og med bedre faciliteter [3G] og billigere
end den nuværende optil til 5.900 kroner inkl moms.

En engelsk-engelsk ordbog burde det ikke være nødvendigt at tænke på,
da den jo snart kommer med Oxford American English Dictionary [med
synonymer], som jo allerede er en del af MacOS X-pakken.

PS. Dudens store 10-binds tyske ordbog kan i øvrigt også købes til MacOS
X:

<http://downloadshop.bifab.de/product_info.php?manufacturers_id=10&produ
cts_id=1408>

PPS. Hvornår mon Gyldendal finder ud af at de skal udgive /deres/
ordbøger også til PDAere og smartphones?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 07:11

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg er rimelig overbevist om at såvel Infinity Softworks med powerOne

Hold ikke vejret.
> PPS. Hvornår mon Gyldendal finder ud af at de skal udgive /deres/
> ordbøger også til PDAere og smartphones?

Godt spørgsmål. Hvad svarede de da du spurgte dem?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-07 08:30

> Hold ikke vejret.

Næh, at holde vejret i et år ville jo være livsfarligt .

<http://iphoneapplicationlist.com/forum?forum=5&topic=2&page=2&post=209>

Jeg er i øvrigt overbevist om at Duden nok skal sørge for så hurtigt som
muligt også at komme med deres ordbøger til iPhone:

<http://www.handy-market.com/news/2005/44/3709.php>

> Godt spørgsmål. Hvad svarede de da du spurgte dem?

Jeg har ikke spurgt dem desangående, men jeg har haft kontakt til et
firma [Ultralingua] som forhørte sig om muligheden for at udgive
da-en-da, som jo findes i en 'ikke-autoriseret' kopi til MacOS X.
Firmaet kunne uhyre let fra denne kopi lave en ordbog til PDA og
smartphones [med udgaver på alle platforme], men kunne se at det var
Gyldendal der havde rettighederne. Og Gyldendal sagde nej til at indgå
en aftale.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-07 18:42

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> PS. Dudens store 10-binds tyske ordbog kan i øvrigt også købes til MacOS
> [...]

Fedt - den skal jeg da ha
.......199¤......min far har den på papir - kan være, den er billigere?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-07 20:30

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Fedt - den skal jeg da ha
> ......199¤......min far har den på papir - kan være, den er billigere?

Noget siger mig at bog-udgaven er udgået fra forlaget:

<http://www.amazon.de/s/ref=sr_pg_1?ie=UTF8&rs=&keywords=Duden&rh=i%3Aap
s%2Ck%3ADuden&page=1>

Mon ikke de holder sig til den elektroniske udgave for fremtiden? Kører
både på MacOS X, Linux og Windows [java-program]. Køber man den kan man
altså installere den på alle sine maskiner, medmindre man stadig bruger
sin gamle cp/m-80 maskine .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 25-11-07 14:54

Henrik Münster <news@muenster.dk> skrev 2007-11-24:

> [...]
> bøvl. Apple laver selv iPhone, og jeg forventer, at den bare
> synkroniserer fuldstændig perfekt med min Mac med Adressebog, iCal og
Det gør standard nokia telefoner også.

Martin
--
Besøg http://www.crunzh.com/crunzhmailmac.htm hvor du kan hente
mit opensource email program til mac.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-07 00:48

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> Det gør standard nokia telefoner også.

Det lyder dag godt, men er det også ordentligt med farver og en pæn
skærmgrafik, så man har et godt overblik over sine aftaler? Min lille,
billige Sony Ericsson kan også synkronisere, men man får en liste over
hver dag i monokrom, hvor der er plads til halvanden aftale. Det er
faktisk ikke særligt overskueligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 26-11-07 09:05

> [...]

> håndholdte?
>
> Er der nogen, der har oplevet lignende problemer?
>
> Er der nogen, der har fået det til at virke?

Du har husket at installere Palm-softwaren som root, ikke? Og så
reparere tilladelser bag efter!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-11-07 14:51

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Du har husket at installere Palm-softwaren som root, ikke? Og så
> reparere tilladelser bag efter!
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

.... øh, "som root"?

Jeg har lige repareret disktilladelser. Og der var da så sandelig en del
indflytningsrod på den nye maskine. Så påtænker, at give Palm en frisk
chance, hvis du lige forklarer det der med "root". Eller også er det
Missing sync, der får en chance mere.

Fra : Esben

Dato : 26-11-07 15:57

> [...]

> indflytningsrod på den nye maskine. Så påtænker, at give Palm en frisk
> chance, hvis du lige forklarer det der med "root". Eller også er det

Det flg. foregår på engelsk systemsprog, da jeg selv kører det:

Hvis du vil være grundig starter du i med at:
gå ind i System Preferences>Accounts>[dinaccount]>Login items og
deaktivér Palm Desktop Background og Transport Monitor.

Så sletter du din gamle palm applikation, dine øvrige Palm indstillinger
burde kunne bibeholdes.

Åbn NetInfo Manager - vælg Security> Authenticate menuen - skriv dit
password. Igen under Security, vælg enable Root user. Du vil nu blive
bedt om at skrive password ind 2 gange.

Det er nu muligt at lave noget med sudo og trække installeren ind i
terminal og køre den derfra. I stedet foreslår jeg at du logger ud i GUI
og logger ind som root med dit nye root password. Hvis du har grafisk
præsentation af accounts trykker du på other og skriver root og dit pw.
Du kører så Palm Desktop installeren logget ind her. Genstarter, logger
normalt ind, reparerer tilladelser, tjecker at Palm Desktop Background
og Transport Monitor ligger i System
Preferences>Accounts>[dinaccount]>Login items - ellers browser du dig
frem til dem i Palm applikation mappen. I så fald skal du lige logge ud
og ind for at aktivere dem.

Muligvis beder Palm dig nu om at vælger din user når du starter. Tjeck
at dine conduit settings er korrekte og de nødvendige conduites er der.
Tjeck at BT sync er aktiveret hvis du bruger det.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-11-07 17:47

> [...]

> at dine conduit settings er korrekte og de nødvendige conduites er der.
> Tjeck at BT sync er aktiveret hvis du bruger det.

Tak, det vil jeg prøve.

Fra : Jakob

Dato : 28-11-07 17:40

In article <1i832us.ims5kq1j3rfhcN%ossmidt@tdcadsl.dk>,
ossmidt@tdcadsl.dk says...
> [...]
> kan syncronisere den håndholdte med iCal og adressebog. Det gik glat, da
> jeg købte en TX fornylig og fik den til at køre på PBG4 under det gamle

Hej Ove, undskyld at jeg hijacker din tråd men jeg har også lige købt en
tx og vil lige høre dig om en enkelt ting.

Oplever du problemer med at skrive i digitizer feltet ? Jeg har det
meget irreterende problem med min nye tx at den nogle gange mister
"stregen" dvs hvis jeg laver eks en lang lodret streg bliver den til 2
korte streger hvilket fuldstændigt ødelægger muligheden for at skrive
grafitti ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Esben

Dato : 28-11-07 22:11

Jakob <nonsense@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> "stregen" dvs hvis jeg laver eks en lang lodret streg bliver den til 2
> korte streger hvilket fuldstændigt ødelægger muligheden for at skrive

HAr den været reset fornyligt?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : jakob

Dato : 28-11-07 23:17

> HAr den været reset fornyligt?
>
> vh esben

Ja det har den desværre, den er gået ned et par gange. Også lidt
utilfredsstillende.

Min gamle 515 var MEGET bedre at skrive på det kan vel ikke være
rigtigt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Esben

Dato : 29-11-07 09:17

jakob <none@none.invalid> wrote:

> [...]
> utilfredsstillende.
>
> Min gamle 515 var MEGET bedre at skrive på det kan vel ikke være

Tilbage til sælger og brok dig!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-11-07 00:02

> [...]

> "stregen" dvs hvis jeg laver eks en lang lodret streg bliver den til 2
> korte streger hvilket fuldstændigt ødelægger muligheden for at skrive

Hej Jakob

Enhver er velkommen. Jg ve knp, hvad digitizerfeltet er. Hvis det drejer
sig om grafitti-skrivning, så bruger jeg det næsten ikke.

Fra : jakob

Dato : 29-11-07 08:00

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Enhver er velkommen. Jg ve knp, hvad digitizerfeltet er. Hvis det drejer
> sig om grafitti-skrivning, så bruger jeg det næsten ikke.

ahh ok. Det er præcis det :0)

venlig hilsen

Jakob

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-11-07 17:11

jakob <none@none.invalid> wrote:

> ahh ok. Det er præcis det :0)
>
> venlig hilsen
>
> Jakob

Jamen du har ret. Jeg har tidligere ved søgning i adresebogen på den
gamle Palm Tungsten kunnet indkredse emnet ved at skrive første bogstav
med pinden. Det synes ikke, at jeg rigtigt kan mere.

Fra : jakob

Dato : 29-11-07 20:27

> Jamen du har ret. Jeg har tidligere ved søgning i adresebogen på den
> gamle Palm Tungsten kunnet indkredse emnet ved at skrive første bogstav
> med pinden. Det synes ikke, at jeg rigtigt kan mere.

Du skal lige være opmærksom på at graffiti er blevet ændret. Nu hedder
det grafitti 2 og en del af tegnene er ændret. Det er RET uintilligent
men det var vist noget med rettigheder

Jeg har fundet et hack der geninfører grafitti 1 på min tx men jeg har
de nævnte problemer med stabiliteten af feltet.

Jakob

Fra : Esben

Dato : 29-11-07 09:17

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hej Jakob
>
> Enhver er velkommen. Jg ve knp, hvad digitizerfeltet er. Hvis det drejer
> sig om grafitti-skrivning, så bruger jeg det næsten ikke.

Ellers en stor styrke på Palmen, selv om det nok egentlig fungerede
bedre på tidl Palm OS. Jeg gider i hvert fald ikke tastaturet på en
iPhone. Men måske gnopfinder de en dag graffiti hos Apple (var for
tidlig på den på Newton med personlig skriftgenkendelse)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad