Lacie 2TB ekstern disk kan ikke finde part~
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 23-11-07 14:06

Kære gruppe,

Jeg har fået et grimt problem.

Min disk som jeg bruger til backup, virkede forleden men nu siger mine 2
Mac's bare at disken ingen partition har...

Jeg har netop lavet en re-install af den private Mac, så alle billeder,
dokumenter og meget mere ligger på den disk nu - og KUN den disk... (Dem
som bor omkring Århus kan høre jeg græder nu!!!)

Nogle bud på, et tool som kan hjælpe eller forsøge at hjælpe disken
tilbage på rette kurs - eller skal jeg vinke forvel til 10 års foto,
dokumenter, regnskab og arbejde?

Jeg har Tech Tool Pro 4 på en DVD et sted, ved ikke helt om den kan
hjælpe eller om den bare kan sige 'Ja, du har sku et problem...'

Nogle bud?

Håber på Jeres hjælp :)

/Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-07 14:12

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har Tech Tool Pro 4 på en DVD et sted, ved ikke helt om den kan
> hjælpe eller om den bare kan sige 'Ja, du har sku et problem...'

DiskWarrior 4 kan måske genopbygge kataloget, men eftersom det er en 2TB
LaCie disk som faktisk bare er 2 diske i raid0 så er det nok sandsynligt
at den ene disk eller bridgeboard/ controller er stået af.

LaCie kan ikke hjælpe dig, de bytter bare disken og tager ikke ansvar
for indhold. Sidste udvej er IBAS, men det er dyrt.
/thomas

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 23-11-07 15:42

DW 4.0 (Trial) kan ikke engang se disken, det er kun Disk Util. på Mac
som kan... Den siger det er en 2TB disk men at der bare ingen
pertitioner er... *husk* andre bud?

/Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-07 16:36

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:
> DW 4.0 (Trial) kan ikke engang se disken, det er kun Disk Util. på Mac
> som kan... Den siger det er en 2TB disk men at der bare ingen
> pertitioner er... *husk* andre bud?

Har du en fungerende Tiger installation, så prøv at starte fra den med
LaCie disken tændt, _før_ du starter op i Tiger. Prøv så med
Diskværktøj, om du kan mounte Lacie disken og få repareret så meget, at
du kan bruge DiskWarrior.

I en booted Tiger installation kan du også prøve med en DiskWarrior
3.0.3, hvis du har en sådan.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 26-11-07 14:21

Tak for dit bud Erik.

Nu er der kun de dyre metoder tilbage, da disken i dag holdt op med at
kører rundt :(

/Thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-11-07 20:58

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Nu er der kun de dyre metoder tilbage, da disken i dag holdt op med at
> kører rundt :(

Det lyder jo nærmest som om strømforsyningen er stået af.

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 26-11-07 22:14

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Det lyder jo nærmest som om strømforsyningen er stået af.

Tror jeg nu ikke er problemet, da der kommer strøm på og det hele,
disken forsøger at spinne men kommer bare med nogle ynkelige forsøg...

/Thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-11-07 23:25

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:

> Tror jeg nu ikke er problemet, da der kommer strøm på og det hele,
> disken forsøger at spinne men kommer bare med nogle ynkelige forsøg...

Prøv at fryse skidtet ned og se om du kan få liv i diskene når den er
kold. Hvis det er lejet der er problemet vil det muligvis virke. Hvis
det er læsearmen der har sat sig, vil det helt sikkert ikke virke. Der
kan et velrettet slag i visse tilfælde fungere, men det er noget man bør
være lidt forsigtig med - på den anden side er disken jo noget død i det
i forvejen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-07 23:31

Frank E. N. Stein wrote:

> Prøv at fryse skidtet ned og se om du kan få liv i diskene når den er
> kold. Hvis det er lejet der er problemet vil det muligvis virke. Hvis
> det er læsearmen der har sat sig, vil det helt sikkert ikke virke.

Det vil jeg på det kraftigste fraråde, hvis der stadig er garanti på
disken!!!

> Der kan et velrettet slag i visse tilfælde fungere, men det er noget
> man bør være lidt forsigtig med - på den anden side er disken jo noget
> død i det i forvejen.

Det bør kun gøres med disken afmonteret fra kabinettet og selve disken
sat på højkant på det lange led, og det bør kun gøres ved brug af to fingre!

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-11-07 23:50

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det vil jeg på det kraftigste fraråde, hvis der stadig er garanti på
> disken!!!

Det lyder som om data er mere værd end disken, så den minimale risiko er
værd at tage.

> Det bør kun gøres med disken afmonteret fra kabinettet og selve disken
> sat på højkant på det lange led, og det bør kun gøres ved brug af to
> fingre!

Man kan også bare smække den ned i bordet. Det har virket fint flere
tilfælde.
Hvis man kun skal bruge to fingre, så vil jeg godt låne en andens til
operationen.

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 27-11-07 11:31

Data er langt mere værd end disken. Disken kan man købe igen, familie
billeder er lidt mere besværligt at få lavet igen... Tante olga bliver
ikke 90 to gange etc...

Nå, men det viser sig faktisk at jeg tilbage i 2007 da jeg skifte disk i
min MacBook (den disk som er problemet nu, er en ekstern LaCie disk...)
så slettede jeg ikke disken = der er billeder til og med Januar 2007 på
en disk i min skuffe, samt dokumenter source code mv...
Jeg har lavet en EKSTRA backup af dette nu, så jeg har på 2 diske og
afventer 100 DVD skiver, så kommer der også en backup på et par disc...
Så er de godt sikret ;)

Billeder fra Januar 2007 og frem til i dag, der har min kæreste i al
fald - fandt jeg ud af - en kopi af de fleste af dem, så det er minimalt
hvor mange billeder jeg mister. PUHA!

Ang. personlige dokumenter, så mister jeg det meste som er lavet i år,
heldigvis ikke så mange.
Regnskabet for min gamle virksomhed kan jeg genskabe ud fra papir og
mail regninger jeg har fået og sendt, så det KAN laves igen (selvom det
er kedeligt)

Source code, har jeg (åbenbart) som en backup på disc og på disk,
tilbage fra Januar 2007 af også. Det meste jeg har lavet siden, har jeg
heldigvis på mit gamle SVN reposetory. Det tabte kode er minimalt og til
at leve med.

Så alt i alt er det faktisk minimalt jeg har mistet tror jeg. Når jeg
får samlet al min data igen kan jeg gøre endelig status, men som tingene
så ud i går aftes kom smilet lidt frem igen. Godt man engang har kopiret
sine data lidt rundt forskellige steder, løbene...

Efter denne oplevelse, vil jeg frem over tage backup lidt mere sofistikeret.

1 x fuld backup på DVD
2 x fuld backup på disk, i to forskellige backup servers (MiniITX
maskine med VIA boards)

og så regner jeg med, at købe ny disk til min LaCie kasse, så den også
kan bruges igen...

Der er ikke garenti på kassen mere, for jeg har haft den åbnet og
forsejlingen er brudt... igen vægtes mine data højre end hardwaren ;)

Og så fik jeg i mit oprindelig indlæg vrøvlet. Rigtig meget!
Det er kun en 500 GB disk, der sidder én disk i kassen. Så måske min
controller i kassen også er død, for Disk Utility under OS X siger det
er en 2TB disk (kan ske at der bare er support for det i boardet, who
know...)
Så beklager at jeg skrev forkert i mit første indlæg, kunne heller ikke
huske jeg havde købt så meget disk plads dengang... Men man ved jo aldrig :)

Tak for alle jeres gode indlæg, jeg dømmer hermed diske død og begraver
den på forsvarlig vis, en af dagene...

/Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-07 12:28

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Tak for alle jeres gode indlæg, jeg dømmer hermed diske død og begraver
> den på forsvarlig vis, en af dagene...

hvis garanti er ligemeget så kan du pille disken ud af lacie's kabinet
og prøve med et "tomt" kabinet ?

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-11-07 14:36

> hvis garanti er ligemeget så kan du pille disken ud af lacie's kabinet
> og prøve med et "tomt" kabinet ?

Ja, prøv lige med en anden Mac. Direkte på intern kæde.

mvh. Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-07 18:11

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> hvis garanti er ligemeget så kan du pille disken ud af lacie's kabinet
> og prøve med et "tomt" kabinet ?

En 500 GB LaCie harddisk - det tyder på at den er under to år gammel, og
altså dækket af garantien.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-07 19:08

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En 500 GB LaCie harddisk - det tyder på at den er under to år gammel, og
> altså dækket af garantien.

Garantien er da absolut ligegyldig hvis de data der ligger på disken er
vigtige nok. Derudover er der 3 års garanti på LaCie diske.

/thomas

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 27-11-07 19:42

Per Rønne wrote:

> En 500 GB LaCie harddisk - det tyder på at den er under to år gammel, og
> altså dækket af garantien.

Jo, men når man har haft åbnet kassen - som jeg har gjort i weekenden -
så er der ikke mere garenti på den, det står selv på den label jeg har
lavet hul i for at skruge en skruge ud...

Jeg lever med tabet af en disk :)

/Thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-11-07 20:13

> Jo, men når man har haft åbnet kassen - som jeg har gjort i weekenden -
> så er der ikke mere garenti på den, det står selv på den label jeg har
> lavet hul i for at skruge en skruge ud...

Står det på dansk på den label?

Lignende plomberinger på computere får ikke reklamationsretten til at
bortfalde hvis man bryder dem. Om det samme gør sig gældende med
eksterne harddiske skal jeg ikke kunne sige, men det er da forsøget værd.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-07 21:58

> Står det på dansk på den label?
Nix, engelsk (original LaCie lable)

> Lignende plomberinger på computere får ikke reklamationsretten til at
> bortfalde hvis man bryder dem. Om det samme gør sig gældende med
> eksterne harddiske skal jeg ikke kunne sige, men det er da forsøget værd.
Måske, men jeg bor i Tilst og disken er købt i Malmö. Dog kunne jeg
droppe den af hos en ven, lidt omstændigt men det kan virke.

MÃ¥ske skulle jeg give det et skud....

/Thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-11-07 22:03

> Nix, engelsk (original LaCie lable)

Så er der ikke engang tænkt på dansk forbrugerlovgivning.

> Måske, men jeg bor i Tilst og disken er købt i Malmö. Dog kunne jeg
> droppe den af hos en ven, lidt omstændigt men det kan virke.

Du kan da prøve, men jeg tør ikke sige noget om hvordan lovgivningen er
i Sverige. Mener dog at deres reklamationsret blev erstattet med noget
forsikrings-sjask for en del år tilbage.

> MÃ¥ske skulle jeg give det et skud....

Det er da forsøget værd.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-07 22:12

> Nix, engelsk (original LaCie lable)

> Måske, men jeg bor i Tilst og disken er købt i Malmö. Dog kunne jeg
> droppe den af hos en ven, lidt omstændigt men det kan virke.
>
> Måske skulle jeg give det et skud....

LaCie diske håndteres direkte af laCie ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-07 22:34

> [...]
> så er der ikke mere garenti på den, det står selv på den label jeg har
> lavet hul i for at skruge en skruge ud...

Det er kun på kabinet, strømforsyning og FW bridge. På de diske, LaCie
bruger, er der minimum 3 års fuld garnati. Det gælder både Hitachi og
Maxtor, mens der på mange af Seagates modeller er op til 5 års garanti
på selve harddisken.

Du kan selv checke det på HD producentens hjemmeside ved at indtaste
serienummeret på disken under support.

> Jeg lever med tabet af en disk :)

Har du prøvet at sætte selve disken på fx. et internt ATA kabel? - Hvis
det nu er selve HD'en, og du kan få så meget liv i den, at du kan redde
de data, du ikke har backup af, så er det da forsøget værd, inden du
indleverer selve harddisken.

Det er med 99,9%'s sikkerhed selve disken, der har problemet og ikke
kabinettet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-07 22:36

> Det gælder både Hitachi og
> Maxtor, mens der på mange af Seagates modeller er op til 5 års garanti
> på selve harddisken.

Fuldsætnidg ligegyldigt når det handler om en disk i et kabinet fra
LaCie .. der er diskene næmlig OEM diske og er _ikke_ dækket af nogen
form for producent garanti. Der er garanti på det samle produkt, ikke på
de enkelte stumper.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-11-07 05:27

> Har du prøvet at sætte selve disken på fx. et internt ATA kabel?

Det er altså en PATA-disk der er i? Ikke en SATA?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-07 16:25

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> writes:

> Efter denne oplevelse, vil jeg frem over tage backup lidt mere
> sofistikeret.

Godt du slap med skindet på næsen.

Jeg gjorde det da jeg skrev speciale at jeg arbejdede på en bærbar og
checkede ændringerne ind i CVS på min institutkonto når jeg kom fysisk
derud. Det fungerede rigtigt godt.

Måske var det en ide at overveje en eller flere webhoteller med meget
diskplads simpelthen som backup af dine ting? Netadgang betyder at du
kan automatisere din sikkerhedskopiering! Er dotMac en mulighed?

Herudover lyder det som Time Machine med et par ekstra diske du
jonglerer lidt med engang imellem (så du har næsten komplette backups
på dem alle), ville give den ekstra sikkerhed som skulle gøre det
tåleligt :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-07 18:11

> [...]

> maskine med VIA boards)
>
> og så regner jeg med, at købe ny disk til min LaCie kasse, så den også

Ja, med Leopard og Leopard Server er jeg nu begyndt med følgende
strategi:

1. Ugenlig backup af /Users [og tilsvarende på Windows] på samtlige
maskiner til en Synology netværksharddisk. Program: Retrospect.

2. Time Machine på 500 GB harddisk på min Leopard Server, ligeledes fra
samtlige maskiner [dog af naturlige grunde kun Mac'er].

Så burde sikkerheden være i orden!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-07 22:33

> [...]

> Data er langt mere værd end disken. Disken kan man købe igen, familie
> billeder er lidt mere besværligt at få lavet igen... Tante olga bliver

Min kone blev da 29 adskillige gange.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 28-11-07 09:23

Henrik Münster wrote:

> Min kone blev da 29 adskillige gange.
Ja, de bedste 10 år af en kvindes liv er vidst mellem 29 og 30 som jeg
har forstået det :)

/T

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-07 09:28

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> [...]
> kan et velrettet slag i visse tilfælde fungere, men det er noget man bør
> være lidt forsigtig med - på den anden side er disken jo noget død i det

Det er en 2TB disk .. dvs. der sidder to 1TB diske i raid0 ...
sandsynlgvis er det blot den ene af de to der er død, eller
controlleren. I begge tilfælde er dine data væk ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-07 18:11

> [...]

> kan et velrettet slag i visse tilfælde fungere, men det er noget man bør
> være lidt forsigtig med - på den anden side er disken jo noget død i det

To look on the bright side of life:

Det tyder da på at det er noget andet end et korrupt, fast
magnetpladelager det er galt med. At det kun er i mekanikken der er
problemer.

Så burde et specialfirma vel med lidt forsigtighed kunne fjerne selve
disken, og læse den? Lige som de gør med de 'sorte' bokse ved flystyrt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-07 19:08

> [...]

> Så burde et specialfirma vel med lidt forsigtighed kunne fjerne selve
> disken, og læse den? Lige som de gør med de 'sorte' bokse ved flystyrt.

Med priser på > 10.000,- er det ikke lige "bare noget man gør"

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-07 19:41

> Med priser på > 10.000,- er det ikke lige "bare noget man gør"

Som udgangspunkt bør det ikke som du skriver være et problem at få et
firma til det, eneste forhindring er at de vil have sig (godt?) betalt
for det arbejde de laver. I og med jeg har fået så meget data frem igen
via gamle diske, DVD'er ol. så overvejer jeg det ikke mere.
Inden de gode nyheder i går kom frem (som jeg tidligere har skrevet om)
var jeg ved at finde ud af at få pakket disken ind og sendt afsted.

Med så mange data på disken som er umulige at skaffe igen, ville jeg
gerne betale 10-15k for at få igen, selvom det naturligvis er et godt
solidt greb i lommen når man ikke har været på arbejdsmarked i 50 år og
derved haft mulighed for at ligge lidt til side hver måned ;)

/Thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-11-07 16:58

> [...]
>
> Jeg har Tech Tool Pro 4 på en DVD et sted, ved ikke helt om den kan
> hjælpe eller om den bare kan sige 'Ja, du har sku et problem...'

Til min WD er der nogen værktøjer med til at sætte RAID-level osv. Er
der ikke noget tilsvarende til din eller evt en reset-knap?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-07 21:18

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Til min WD er der nogen værktøjer med til at sætte RAID-level osv. Er
> der ikke noget tilsvarende til din eller evt en reset-knap?

det er jo LaCie ik' ;)

/thomas