eMac - lyden er væk
Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 22-11-07 21:48

Hej.

Lyden er pludselig forsvundet fra min eMac. Startlyden er der godt nok,
men ellers ingen lyd overhovedet fra hverken interne højttalere eller
headphones.
Diverse fora på nettet nævner at man skal gå ind i Midi-værktøjet og
rode, men der ser alt fint ud. Andre nævner, at man skal åbne
Garageband, men det har jeg ikke prøvet. Jeg har ikke engang GB
installeret. Bliver det ikke det fra starten, eller skal man installere
den separat?

eMac - 10.3.9 - alle updates.

Hjælp!

Venlig hilsen
Jens Vesterdahl

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-07 00:18

Jens Vesterdahl wrote:
> [...]
> Garageband, men det har jeg ikke prøvet. Jeg har ikke engang GB
> installeret. Bliver det ikke det fra starten, eller skal man installere

Det er en af de generelle bugs i 10.3.x. Gå ind i
username/library/preference3s og slet disse to filer - 'ByHost' (en
mappe) og 'com.apple.LaunchServices.plist'. Gå derefter til
volumename/library/preferences og slet disse to
'com.apple.audio.DeviceSettings.plist' og 'com.apple.soundpref.plist'.

Genstart og åbn så 'Systemindstillinger' -> 'Lyd'.Vælg advarselslyde og
sæt den, du vil bruge. Under vinduet med navnene er er en popupmenu. Her
vælger du 'afspil lyd gennem højttalere' eller hvilken enhed du så
bruger til lyden. Vælg selvfølgelig eksterne højttalere, hvis sådanne er
koblet til. Vælg derefter fanebladet 'Lyd Ud' og check at afspilning
står til samme som under advarselslyde. Check også, at der ikke er sat
hak i 'Lydløs'. vil du have lydregulering i menulinien, så sæt hak i
'vis i menulinie'. Prøv evt. at fjerne og sætte hak i 'Lydløs' nogle
gange, men selvfølgelig ingen hak, hvis du vil have lyd på....

De slettede indstillingsfiler vil automatisk blive gendannet ved genstarten.

I øvrigt vil jeg helt klart anbefale, at du opgraderer til mindst
10.4.10 på din eMac. det vil gøre den både hurtigere og mere stabil og
lydproblemet fra 10.3.x er næsten væk. - Jeg har kun oplevet det en
enkelt gang på et enkelt system under alle 10.4.x versioner.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 23-11-07 16:56

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 23-11-07 16:56

In article <1i8064h.ei3ksgfjluikN%nospam@ab-katrinedal.dk>,
nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> Had vil det sige at det ser fint ud? Er samplefrekvens sat til 44,1 KHz?

Ja, og alt, hvad der blev nævnt i de omtalte fora stod som det skulle.

I dag virker lyden igen - uden at jeg har gjort noget. Måske det var en
kold start, der skulle til? I går prøvede jeg bare at genstarte.

Anyway - tak for svarene. Jeg har skam tænkt mig at opgradere til 10.5 -
der bliver jo næsten heller ikke lavet programmer til 10.3 mere - men
jeg går lidt og vender 5-ører på, om der skal en ny iMac med i
indkøbsvognen ...

Venlig hilsen
Jens Vesterdahl

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-11-07 19:28

Jens Vesterdahl <j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n.d_k> wrote:

> [...]
> headphones.
> Diverse fora på nettet nævner at man skal gå ind i Midi-værktøjet og

Hvad vil det sige at det ser fint ud? Er samplefrekvens sat til 44,1
KHz?

Det ser forøvrigt ud til at "Indstil lyd og MIDI" er forsvundet fra min
maskine, hvordan det så er gået til. Den findes i en klon fra da jeg
kørte 10.4.10.