Gode råd til pas og penge på ferie i New Y~
Fra : Magnus

Dato : 25-11-07 09:44

Jeg skal 8 dage til New York alene til februar og er lidt i tvivl om hvordan
jeg skal forholde mig med at gå rundt med penge, pas og andre værdier eller
ting der er svært at undvære.

Har tænkt mig at kun have mit hævekort også lidt kontanter i lommen eller
bundet tæt til kroppen på en eller anden måde når jeg færdes i byen og
ellers lade pas og billetter ligge på hotellet men blot lave et udprint af
navn og adresse osv. så man ved hvem jeg er eller hvad?

Hvad med passet? Har den forhøjede sikkerhedskontrol ved diverse
seværdigheder og lignende gjort at jeg ikke kan undvære mit pas som
dokumentation eller hvad?

Skal jeg finde en lille taske/lomme jeg have tæt på kroppen inderst med et
mastercard og pas også ellers blot have lidt håndører i lommen tillidt mad
osv.

Hvad kan anbefales eller er der nogen der har nogle erfaringer med den
slags?

/Magnus

Fra : Pernille

Dato : 25-11-07 12:22

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv.
>

> Hvad kan anbefales eller er der nogen der har nogle erfaringer med den

Jeg synes, at du skal slappe af...
Som du skriver, hav lidt kontanter på dig og brug så dit hævekort.
Du behøver ikke at tænke mere på sikkerhed i New York, end du gør i
København.
New York er en dejlig by. Slap af og nyd den! Amerikanere er skønne
mennesker
Ha en rigtig god tur!

Fra : ATN

Dato : 25-11-07 12:59

"Magnus" skrev:

> Jeg skal 8 dage til New York alene til februar og er lidt i tvivl om
> hvordan jeg skal forholde mig med at gå rundt med penge, pas og andre
> værdier eller ting der er svært at undvære.

Jeg ville ikke gøre det store nummer ud af det.
Gør som du ville gøre hvis du gik rundt på Københavns hovedbanegård. Brug
hovedet og lad være med at friste svage sjæle.

> [...]
> ellers lade pas og billetter ligge på hotellet men blot lave et udprint af
> navn og adresse osv. så man ved hvem jeg er eller hvad?

Jeg går aldrig rundt med mit pas på mig, med mindre jeg specifikt ved jeg
skal bruge det. (og så har jeg i øvrigt altid en fotokopi med af det samt
andre vigtige parpire, der ligger i en anden taske/kuffert end passet.

Ligefrem at binde penge fast til kroppen synes jeg lyder meget besværligt og
meget overflødigt. Du skal selvfølgelig ikke rende rundt med 1000 dollars på
dig, men de penge du tager med dig, kan du bare have liggende i en pung i
forlommen eller i inderlommen på din jakke.

> Hvad med passet? Har den forhøjede sikkerhedskontrol ved diverse
> seværdigheder og lignende gjort at jeg ikke kan undvære mit pas som
> dokumentation eller hvad?

Det er godt nok 4 år siden jeg sidst var i New York, men jeg tror ikke på du
behøver at tænke over hvad du skal have på dig, ud over at det nok er en
dårlig idé at tage noget med, der ikke kan komme igennem en metaldetektor

> Skal jeg finde en lille taske/lomme jeg have tæt på kroppen inderst med et
> mastercard og pas også ellers blot have lidt håndører i lommen tillidt mad
> osv.

Igen... bare brug hovedet.

> Hvad kan anbefales eller er der nogen der har nogle erfaringer med den
> slags?

Jeg kender ikke selv kortet, men min svigerfar fortalte at sidst han var i
lufthavnen, blev han tilbudt en form for et ekstra visakort.
Det er et kort der aldrig kommer til at tage i brug..... med mindre man får
stjålet sit rigtige visakort. I det tilfælde tager man sit nye kort og
aktivere det med en pinkode. Man spærrer sit almindelige visakort og bruger
nu det nye kort som et hvert andet visakort, og så afregner man når man
kommer hjem til DK igen. Tror nok at det kræver en hvis form for
kreditvurdering.
Kender ikke mere til kortet, men måske andre herinde gør, eller prøv i
dk.penge

Mvh
Anders

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 26-11-07 07:47

Hvad kan anbefales eller er der nogen der har nogle erfaringer med den
> slags?
/Magnus

Hej Magnus

Når jeg har rejst rundt i verden med min familie, har vi altid haft
fotokopier af vores pas på os, når vi har bevæget os rundt i "usikre"
områder, og så har originalerne ligget forsvarligt gemt af vejen på hotel,
eller i utilgængelige rum i bagagaen, men som allerede nævnt er New York
altså ikke det TV-billede vi har af den, med vold og kriminalitet alle
vegne. En netop offentligjort undersøgelse viser faktisk det stik modsatte:
http://www.180grader.dk/nyheder/Laveste_antal_mord_i_New_York_i_40_r.php

Du kan idag gå rundt i Chinatown, Harlem, Central Park, Bronx, ja selv i
Brooklyn uden at være særligt udsat. Det er simpelthen blevet for dyrt for
scumbags'ene at bo der, og alle de tidligere så usikre områder bliver nu
eftertragtede boligområder ét efter ét.

Mht kontanter, så husk at du skal tippe drikkepenge mange steder
(restauranter, taxa, guider osv), og det er altid klogt at have 1-dollar
sedler til dét.

Skal selv derover igen til marts, og har inviteret bedsteforældrene med
derover, og tager dem med rundt uden at blinke

Hav dog altid din sunde fornuft med, for der er selvfølgelig stadig det, at
man skal undgå selv at invitere til at blive offer.

Men rigtig god tur!

Mvh
Niels Hejnfelt