Lovligt at køe en politiker???
Fra : MooreHojer

Dato : 16-11-07 18:31

Hej

Er denne hjemmeside ikke på kant med loven???
http://www.flytetmandat.dk/

Mener umidelbart at den kommer på kant med korruption og påvirkning af
folkestyret i strid med de demokratiske princippper... men hvad siger
juristerne

Fra : KN

Dato : 16-11-07 18:46

Etisk er det lidt dubiøst, men hvilken lov skulle blive overtrådt?

Hvorfor en politiker måtte skifte side er jo en personlig sag - skulle han i
samme moment få en 'gave' skal han/hun jo bare beskattes af den. Sker det
kan jeg ikke se noget galt i det - at jeg ikke kan lide ideen er så en anden
sag.

Knud.

Fra : Bjarne

Dato : 16-11-07 19:00

MooreHojer skrev:
> [...]
>
> Mener umidelbart at den kommer på kant med korruption og påvirkning af
> folkestyret i strid med de demokratiske princippper... men hvad siger

Der er intet ulovligt i hjemmesiden.

"Køb en ny regering" er en titel, som spiller på den antagelse, at folk
med mange penge i forvejen i stort omfang kan "købe sig" til politisk
magt. Der ligger altså et politisk budskab eller en opfordring til debat
i budskabet.

I virkeligheden er der ikke tale om at købe en politiker, men at belønne
en politiker, hvis denne "skifter side" og forlader regeringsblokken.

Det er ikke mere ulovligt end at belønne politikere, der går ind for
fred eller miljø.

Bjarne

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-11-07 00:46

Bjarne skrev den 16-11-2007:

> [...]
> politiker, hvis denne "skifter side" og forlader regeringsblokken.
>
> Det er ikke mere ulovligt end at belønne politikere, der går ind for fred

Hvad med STRFL § 122: Den, som uberettiget yder, lover eller tilbyder
nogen, der virker i dansk, udenlandsk eller international offentlig
tjeneste eller hverv, gave eller anden fordel for at formå den
pågældende til at gøre eller undlade noget i tjenesten, straffes med
bøde eller fængsel indtil 3 år.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-11-07 01:30

Christian Madsen skrev:

> [...]
> tjeneste eller hverv, gave eller anden fordel for at formå den
> pågældende til at gøre eller undlade noget i tjenesten, straffes med

Men hvornår er det uberettiget?

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 17-11-07 02:25

Christian Madsen skrev:

> [...]
> tjeneste eller hverv, gave eller anden fordel for at formå den
> pågældende til at gøre eller undlade noget i tjenesten, straffes med

Et sidespring, men gad vide om "international" også dækker medlemmer af IOC?

- cep

Fra : ASKF

Dato : 19-11-07 15:48

Claus E. Petersen ytrede sig i
<473e4400$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med dette:

>Et sidespring, men gad vide om "international" også dækker medlemmer af IOC?

IOC er en privat organisation.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Bjarne

Dato : 17-11-07 10:06

Christian Madsen skrev:

> [...]
> tjeneste eller hverv, gave eller anden fordel for at formå den
> pågældende til at gøre eller undlade noget i tjenesten, straffes med

Hvorledes skal udtrykket 'uberettiget' forstås?

Jeg går ud fra, formålet med den paragraf er at straffe korrupte
embedsmænd. Mener du virkelig, den kunne bruges mod folkevalgte, der
modtager gaver?

Det kunne være interessant, hvis den paragraf blev taget i anvendelse
over for politikere. Jeg kunne godt forestille mig, der ville blive
tyndet godt ud i rækkerne, når man gennemgik støtte og gaver og andre
fordele til partier og kandidater/medlemmer.
Hvis jeg f.eks. til næste valg stiller op for Venstre, vil jeg have
ganske mange penge i ryggen fra private, som forventer, at jeg vil
forholde mig på en bestemt måde, og disse pengebeløb vil være meget
betingede af partiets og min politik. Hvis jeg siger det rigtige, kunne
jeg formentlig nemt få nogle lokale storbønder til at stille en
kampagnebus til rådighed eller sætte enorme billeder af mig op på
høstakke og vogne.
Når jeg lige bruger Venstre som eksempel, er det ikke for at politisere,
men fordi lige netop Venstre har meget nemt ved at få "gaver" fra folk
med mange penge.

Kunne man også straffe et Folketingsmedlem,hvis vedkommende fik en
Nobel-fredsprisen for at have gjort eller undladt at gøre noget i
"tjenesten"?

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 17-11-07 11:38

"Bjarne" skrev

> Det kunne være interessant, hvis den paragraf blev taget i anvendelse over
> for politikere.

Nu handler paragraffen om det stik modsatte, om dem der yder og ikke dem der
modtager.
Men man kunne forestille sig fagbevægelsen ville komme i klemme hvis denne
paragraf blev taget i anvendelse overfor bidragsydere til politiske partier.

Socialdemokratiet har jo altid været købt og betalt af fagbevægelsen, men
her kommer uberettiget ind i billedet, det er ikke uberettiget.
Alle partier får støtte af en eller anden slags, og i alle tilfælde
selvfølgelig i forventning om at det gavner gavegiveren, direkte eller
indirekte.

§ 144 Er nok mere velegnet til brug mod modtagere, det var den der blev
taget i brug mod ansatte i udlændingestyrelsen.

§ 144. Den, der i udøvelse af dansk, udenlandsk eller international
offentlig tjeneste eller hverv uberettiget modtager, fordrer eller lader sig
tilsige en gave eller anden fordel, straffes med bøde eller fængsel indtil
6år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 17-11-07 12:55

alexbo skrev:
> [...]
> paragraf blev taget i anvendelse overfor bidragsydere til politiske partier.
Man kunne forestille sig, at andre ville komme endnu mere i klemme,
eftersom fagbevægelsen efterhånden yder en forsvindende lille del af de
gaver, der er tale om.

Det ville derfor klart være i fagbevægelsens interesse.

> Socialdemokratiet har jo altid været købt og betalt af fagbevægelsen, men
> her kommer uberettiget ind i billedet, det er ikke uberettiget.
Hvorfor ikke?

> Alle partier får støtte af en eller anden slags, og i alle tilfælde
> selvfølgelig i forventning om at det gavner gavegiveren, direkte eller
> indirekte.
Netop.

> [...]
> tilsige en gave eller anden fordel, straffes med bøde eller fængsel indtil
Jamen så må det vel komme an på udtrykket uberettiget?

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 17-11-07 13:45

"Bjarne" skrev

> Hvorfor ikke?

Fordi et politisk parti's opgave er at varetage deres støtters interesser.
Et politisk parti er ikke en del af folkestyret, de er ikke omtalt i
grundloven, det er bare en samling af mennesker og interessegrupper der har
nogle bestemte ønsker til lovgivningen.

> Jamen så må det vel komme an på udtrykket uberettiget?

Ja.
Det kanl f.eks. være berettiget at en skattemedarbejder modtager en gave
eller et honorar for et foredrag for revisorer.
Men naturligvis helt uberettiget at modtage en gave for en hurtig eller
"venlig" sagsbehandling.

Det var det nogle ansatte i udlændingestyrelsen faldt på.
Selve deres handlemåde med at fremskynde de sager der var klargjort fra
klientens side er netop nu blevet kopieret af SKAT.
De har nu en VIP ordning for kunder der selv har klargjort hele
papirarbejdet.
http://www.skat.dk:80/SKAT.aspx?oId=1709784

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 18-11-07 09:47

alexbo skrev:
> [...]
> Et politisk parti er ikke en del af folkestyret, de er ikke omtalt i
> grundloven, det er bare en samling af mennesker og interessegrupper der har
Hvor har du fra, at partiets opgave er at varetage støtters interesser?
Jeg har ikke set noget om det men hører gerne din begrundelse.
Jeg er med på, at parlamentsmedlemmerne er individuelle og repræsenterer
sig selv og ikke partierne.
På den anden side - hvis nogle mennesker slutter sig sammen og i
fællesskab modtager gaver, så modtager de også selv gaver!

> [...]
> klientens side er netop nu blevet kopieret af SKAT.
> De har nu en VIP ordning for kunder der selv har klargjort hele

Når korruption ophøjes til lov er det ej længere korruption eller staten
er korrupt?

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 18-11-07 12:46

"Bjarne" skrev

> Hvor har du fra, at partiets opgave er at varetage støtters interesser?
> Jeg har ikke set noget om det men hører gerne din begrundelse.

Det har jeg såmænd ingen steder fra.
Et politisk parti er en samling af mennesker med samme synspunkter, der
danner en forening for at fremme disse synspunkter.
Hvis man på et tidspunkt ikke længere er enig i disse synspunkter, eller
ikke mener at der gøres nok, så laver man en ny forening.
Så har vi et nyt politisk parti.

At varetage støtters interesser er den anden ende af, at støtte et parti der
varetager ens interesser.
Men der er selvfølgelig ikke tale om at man på partikontoret sidder og
regner beløb sammen og ser på de ønskesedler der fulgte med.

Jge finder forøvrigt intet korrupt i SKATs handlemåde, en kvikkasse for dem
med orden i papirene.

Men vi er efterhånden langt væk fra juraen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 19-11-07 10:23

alexbo skrev:
> [...]
> Hvis man på et tidspunkt ikke længere er enig i disse synspunkter, eller
> ikke mener at der gøres nok, så laver man en ny forening.
Ja, det er logik selv for selv politikere og advokater.

> [...]
> Men der er selvfølgelig ikke tale om at man på partikontoret sidder og
> regner beløb sammen og ser på de ønskesedler der fulgte med.
Det er ikke så helt enkelt. De partier, som modtager den største
økonomiske støtte, er meget opmærksomme på ønsker fra store
erhvervsorganisationer og virksomheder, eks. vejlobbyister og landbrug.

Under alle omstændigheder modtager partier og dermed kandidater en
klækkelig belønning for at repræsentere bestemte holdninger, som de ikke
ville få, hvis de f.eks. gik ind for højere selskabsskat.
Jeg er helt sikker på, at den økonomiske støtte til eksempelvis Venstre
ville falde, hvis partiet proklamerede, at selskabs- og topskat skulle
forhøjes med henblik på at kunne øge personfradraget, forhøje
pensionsalderen og ansætte flere i ældreplejen og skolerne.
Dvs. at der er personer, som ved at støtte politikere økonomisk håber at
opnå lavere beskatning eller undgå højere beskatning.

> Jge finder forøvrigt intet korrupt i SKATs handlemåde, en kvikkasse for dem
> med orden i papirene.
Man kunne også sige, at der gives fordele til dem der har råd til at
ansætte advokater.

> Men vi er efterhånden langt væk fra juraen.

At have en mening om det hører hjemme i andre fora.

Bjarne

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-11-07 12:59

Bjarne skrev den 17-11-2007:

> [...]
>
> Kunne man også straffe et Folketingsmedlem,hvis vedkommende fik en
> Nobel-fredsprisen for at have gjort eller undladt at gøre noget i

Efter jeg havde skrevet indlæget, slog jeg lige op i kommenteret
straffelovsamling, og kan godt se, at det er tvivlsomt om det er
uberettiget (men ikke helt udelukket). Derimod er der intet galt i et
benytte bestemmelsen på folkevalgte politikere..

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen