Skade på fabriksnybil ved forhandleren
Fra : Rikke

Dato : 16-11-07 16:57

Hej NG,

Vi har lige været forbi bilforhandleren for at se vores nye bil, som vi skal
have leveret i næste uge. Bilen var kørt ind på værkstedet til klargøring.
Vi opdager, at der er kommet en bule i frontklappen. Se billed på
www.duerher.dk/skade

Nu vil vi gerne høre, om vi kan forlange at klappen bliver skiftet helt,
eller bulen blot bliver suget ud/repereret????
Vil det være en fordel for os, at denne bule bliver noteret på
slutsedlen????

På forhånd tak.

/Rikke

Fra : Rikke

Dato : 16-11-07 17:00

"Rikke" <rikke@duerher.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller bulen blot bliver suget ud/repereret????
> Vil det være en fordel for os, at denne bule bliver noteret på

Der kan ses lille billed ad skaden her:
http://www.duerher.dk/skade/lille.jpg

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-11-07 00:39

Rikke skrev den 16-11-2007:
> "Rikke" <rikke@duerher.dk> skrev i meddelelsen

> Der kan ses lille billed ad skaden her: http://www.duerher.dk/skade/lille.jpg

Hej Rikke,

Ja, du skal helt sikkert have det lavet (absolut ingen tvivl om dette).

Uanset om uheldet er hændeligt eller ej, skal det laves. Risikoen for
uhændelige skader går først over på dig/jer som forbruger, når bilen er
leveret. Hvis skaden er lavet ved uagtsom adfærd, vil forhandleren
allerede her være ansvarlig.

Det følger dog af KBL § 78, stk. 3, at sælger har ret til at reparere
først. Du kan oplyse ham, at du ønsker skaden udbedret (evt. ved
udskiftning af frontklappen eller blot ved almindelig reparation - det
er dog sælger der vælger dette, såfremt det kan gøres, så det ikke kan
ses).

mht. slutsedlen skal det blot være klart, at I har købt bilen UDEN
bulen. Hvis der står på slutsedlen, at den havde en bule ved købet,
kunne man forestille sig at sælger ville sige, at det var sådan den var
købt.

Hvis bulen er der den dag, i skal have bilen, kan I evt. få sælger til
at underskrive et stykke papir hvoraf det fremgår, at bilen er købt
uden bulen i frontklappen, men at den er blevet leveret med bulen (og
derved mangelfuld), og at sælger påtager sig at lave dette.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-11-07 02:43

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bulen i frontklappen, men at den er blevet leveret med bulen (og derved
> mangelfuld), og at sælger påtager sig at lave dette.

Nu er det jo en bule på en endnu ikke udleveret helt ny bil.
Så længe vognen ikke er registreret og sælger dermed har betalt afgift af
vognen, er det vel egenligt tilladt at nægte at købe vognen. Det er en
mangel på det køretøj sælgeren har tænkt sig at udlevere.

Problemet ligger faktisk i, at man som køber af en helt ny bil, køber varen
ubeset.
Som køber får man lov til at prøvekøre en tilsvarende model, formegentlig,
men den præcise vare får man faktisk først at se, når den står færdigleveret
med nummerplade og klargjort.

Dermed må køberen vel ha lov til, så længe vognen ikke er registreret, at
nægte at modtage netop den vogn. Ud fra, at de har aftalt levering af en ny
vogn, ikke en ny vogn med en skade eller tidligere skade. Hvem sir, at
pladeværkstedet og autolakeren kan ramme den præcise farve.
Som køber har man jo ikke skrevet under på købet af en ny vogn med det
bestemte stelnummer, men på et køb af den og den model. Så længe bilen ikke
er indregistreret, har sælgeren ikke haft urimelige udgifter på vognen.
Han kan vælge at returnere vognen til importøren, med mindre der er tale om
en skade, han selv har påført vognen.

Jeg kan i hvert fald sagtens argumentere for at varen ikke længere er ny,
men har en kendt skadeshistorie, der sænker varens værdi.
Men om den bærer hele vejen igennem systemet, ved jeg ikke.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-11-07 13:25

Frodo Nifinger skrev den 17-11-2007:
> [...]
> vognen, er det vel egenligt tilladt at nægte at købe vognen. Det er en mangel
> på det køretøj sælgeren har tænkt sig at udlevere.

Nej, det er det ikke. Registrering og afgift har ingen betydning (i
denne situation) for den køberetlige problemstilling. Hvis de har
indgået aftale om køb af bilen, kan man ikke blot springe fra. Det
følger af KBL § 76, stk. 3, at sælger kan vælge at ville lave bilen,
før de kan hæve.

> [...]
> Han kan vælge at returnere vognen til importøren, med mindre der er tale om

Det er noget vrøvl! Du har ret i, at der foreligger et generisk køb,
men heri ligger netop også, at sælger frit kan vælge, hvilken vogn han
vil levere (forudsat at den lever op til aftalen).

Køber kan ikke ved genuskøb springe fra i sidste øjeblik. Når der er
indgået en gyldig aftale, er der ingen vej uden om.

Iøvrigt: I denne situation har sælger foretaget individualisering, men
hvorvidt dette medfører en koncetration til et specieskøb, afhænger af
om koncentration har hjemmel i aftalen

I øvrigt bemærker jeg nu, at I ikke har skrevet under på sludsedlen. Nu
ved jeg jo ikke, hvordan handlen er kommet i hus, men man kan også
prøve at sige, at man ikke har indgået en endelig aftale endnu, da der
ikke er skrevet under på sludsedlen - det er ikke sikkert, at den
holder, men det vil evt. være et forsøg værd.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Rikke

Dato : 17-11-07 14:18

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skrevet under på sludsedlen - det er ikke sikkert, at den holder, men det

Vi har skrevet slutseddel, det gjorde vi den dag vi besluttede os for, at
det skulle være den bil. Efterfølgende har vi fået flere ting på bilen,
såsom baksensor, træk mm. Så der skal vel laves en ny slutseddel med de
tilføjelser eller hvad???? Prisen er nu noget højere, end da vi underskrev
slutseddel.

Omvendt kan man vel også sige, at havde vi ikke været forbi forhandleren i
går, havde vi formentlig aldrig fået af vide ,at der har været lavet en
bulen i bilen inden den bliver leveret. Jeg formoder, de laver bulen på
værkstedet under klargøringen.
Men nu hvor vi ved det, har jeg flere tanker/bekymringer ang dette. Suger de
bulen ud, vil der måske på sigt komme en rustskade der eller lakken vil
måske have taget skade, så den krakelerer.
Eller skifter de frontklappen helt, kan der måske være en farvenuance.

Vi ved fra importøten, at bilen ikke er blevet leveret til forhandleren med
den bule. Bulen må derfor været kommet under transporten fra importør til
forhandler, eller efter forhandler har modtaget bilen.

Jeg er bare så ærgerlig over at vide, vores helt nye bil allerede har haft
en skade inden vi overhovedet har siddet i den ;-( Jeg vil selv lave de
buler som skal laves i den

Jeg vil bare gerne vide, hvordan vi står bedst med hensyn til en evt
tilføjelse i slutsedlen, nu hvor vi ved at der har været denne bule, hvis nu
der skulle blive noget på et senere tidspunkt. Det vil vi have lavet kvit og
frit og uden nogen form for problemer.

På forhånd tak for jeres hjælp

/Rikke

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-11-07 15:17

Rikke skrev den 17-11-2007:
> [...]
> eller hvad???? Prisen er nu noget højere, end da vi underskrev slutseddel.

Jeg er ikke klar over hvordan man praktisk gør det i forbindelse med
køb og salg af biler. Det kan være, at man laver en tilføjelse til
slutseddlen, eller måske blot udskriver en faktura på værkstedsarbejdet
samt de nye dele - jeg ved det ikke.

> [...]
> i bilen inden den bliver leveret. Jeg formoder, de laver bulen på værkstedet

Ja, det skal de i hvert fald.

> [...]
> have taget skade, så den krakelerer.
> Eller skifter de frontklappen helt, kan der måske være en farvenuance.

Det er klart, at det ikke må være synligt, at bulen har været der,
ligesom bilen skal være af samme kvalitet, som hvis den ikke tidligere
havde haft bulen.

Jeg ved dog ikke, om en bil har lettere ved at ruste, hvis den har fået
suget en bule ud - der må du snakke med en fagmand. Men du kan jo bruge
dette som argument for, at du vil have skiftet hele frontklappen ud.

> [...]
> skade inden vi overhovedet har siddet i den ;-( Jeg vil selv lave de buler

hehe, det forstår jeg godt. :)

> [...]
> der skulle blive noget på et senere tidspunkt. Det vil vi have lavet kvit og

Tjaaa, enten skal du gøre som jeg skrev i mit tidligere indlæg, eller
også skal du (hvis I laver ny slutseddel) have tilføjet, at bilen har
fået lavet en bule i frontklappen og at sælger forpligter sig til at
lave evt. følgeskader. (vær dog opmærsom på, at I herved kan få ændret
aftalen til køb af en bil, som tidligere har haft en bule - og så kan I
ikke påberåbe jer dette som en mangel)

Du kan evt. forsøge at få et lille afslag i prisen, hvis bulen blot
bliver banket/suget ud, idet bilen måske har en mindre værdi for dig nu
(vær dog opmærksom på, at du i så fald ikke senere kan komme med
indsigelser over for rust på det område som følge af bulen, idet jeres
aftale så går på en bil, som tidligere har haft en bule, og i så fald,
er det jo netop ikke en mangel).

Jeg håber du kan følge mig. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-11-07 19:23

"Rikke" <rikke@duerher.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nu der skulle blive noget på et senere tidspunkt. Det vil vi have lavet
> kvit og frit og uden nogen form for problemer.

Er du sikker på, at det var en slutseddel og ikke en købsaftale, I har
underskrevet?

SVJV inderholder en slutseddel bilens specifikke stelnummer. Den kan sælger
jo ikke ha kendt før bilen blev leveret.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-11-07 20:10

> [...]
>
> SVJV inderholder en slutseddel bilens specifikke stelnummer. Den kan
> sælger jo ikke ha kendt før bilen blev leveret.

Jo, han kan se stelnr på de biler, der er til rådighed på importørens liste.
Nogle biler har jo været her i ugevis/månedsvis før de bliver solgt.

Mvh Maria

Fra : Seán Ó Rudaí

Dato : 17-11-07 22:06

On 2007-11-17 14:17:34 +0100, "Rikke" <rikke@duerher.dk> said:

> [...]
> hvis nu der skulle blive noget på et senere tidspunkt. Det vil vi have
> lavet kvit og frit og uden nogen form for problemer.

Tager du ikke al verdens bekymringer lidt på forhånd? Vent og se hvad
forhandleren faktisk leverer. Du får nok ikke udleveret en bil med en
bule eller lign.

Fra : Rikke

Dato : 17-11-07 22:32

"Seán Ó Rudaí" <sean@nomail.nn> skrev i meddelelsen

> Tager du ikke al verdens bekymringer lidt på forhånd? Vent og se hvad
> forhandleren faktisk leverer. Du får nok ikke udleveret en bil med en bule
> eller lign.

Jeg tager skam ikke al verdens bekymringer på forhånd, men jeg forventer,
når jeg bruger næsten 300.000kr, at jeg får en helt ny bil uden nogen
skrammer eller buler. Jeg vil bare gerne vide, hvordan jeg med hensyn til
levering af bilen kan forlange at få skrevet ind i slutseddlen, nu hvor jeg
er vidne om, at bilen inden den overhovedet har været på vejen, har fået en
bule i frontklappen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-11-07 17:20

> Jeg tager skam ikke al verdens bekymringer på forhånd, men jeg forventer,
> når jeg bruger næsten 300.000kr, at jeg får en helt ny bil uden nogen
> skrammer eller buler.

Det får du også.

Mvh Maria

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-11-07 14:37

> [...]
>
> Køber kan ikke ved genuskøb springe fra i sidste øjeblik. Når der er
> indgået en gyldig aftale, er der ingen vej uden om.

Også når der er tale om et skadet produkt, der opdages af kunden, inden
tilpasningen til kunden går igang?
Hvad hvis skaden havde været mere greel? For eksempel, at han samler to nye
biler til en, fordi forenden var ødelagt på den ene og bagenden på den
anden? Bare et tænkt eksempel.

> Iøvrigt: I denne situation har sælger foretaget individualisering, men
> hvorvidt dette medfører en koncetration til et specieskøb, afhænger af om
> koncentration har hjemmel i aftalen

Det har han jo først ved registreringen og betaling af denne afgift.
Bilen er et standardprodukt.

> [...]
> skrevet under på sludsedlen - det er ikke sikkert, at den holder, men det

Nu er jeg ikke køber! Det må være op til dem, hvad de vil gøre.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-11-07 15:06

> [...]
> biler til en, fordi forenden var ødelagt på den ene og bagenden på den anden?

Nej, der er naturligvis grænser, men her må du fortolke købeaftalen.
Når du køber en ny bil, må du så forvente, at den reelt er sammensat af
to forskellige biler...?

Her er der tale om en bule i bilen, og spørgsmålet er om man reelt kan
have en indsigelse mod, at man tager en ny fronthjemmel, eller retter
den anden ud, så dette ikke kan ses.

Du har ret i, at hvis bilen var blevet totaltskadet så den men bare
"banket ud" igen, er dette klart ikke noget køber skal finde sig i -
men det er heller ikke det der er tale om her.

Er det en væsentlig mangel, at der *har været* en bule i bilen?? Jeg
mener det ikke, men det er en konkret vurdering.

> Det har han jo først ved registreringen og betaling af denne afgift.
> Bilen er et standardprodukt.

Det passer ikke... Når de har skrevet under på en sludseddel (hvoraf
registreringsnummer fremgår), har købet købt *netop* den bil, og så er
der sket individualisering. Sælger kan nu ikke længere opfylde aftalen
med en anden bil, ligeosm køber ikke kan kræve en anden bil.

Der er tale om et generisk køb, så længe sælge frit kan vælge, hvilken
bil han vil levere med.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-11-07 19:17

> [...]
> sket individualisering. Sælger kan nu ikke længere opfylde aftalen med en
> anden bil, ligeosm køber ikke kan kræve en anden bil.

Jamen, du kan jo ikke underskrive slutsedlen, førend stelnummeret på bilen
er kendt!
Køberne har bestilt en bil, som først skal leveres fra importøren.

Købsaftalen er altså indgået om én bil af model og mærke, af den og den
udstyrsvariant og i den eller den farve.
Ikke den præcise bil. Der foreligger først en slutseddel til underskrift,
når vognen er forhandleren i hænde, og han har klargjort papirerne.
Det er jo her imellem, at kunden opdager, at vognen er skadet.
Altså foreligger der ingen slutseddel for bilen. - Kun en købsaftale på
mærke og model.

Var jeg sælger, ville jeg lystre en kundes krav om en anden vogn og sende
aben retur til importøren.

En ny bil til så mange penge skal være "spotless"
En god behandling får kunden til at komme igen og han til at anbefale mig
som sælger overfor andre.

En dårlig behandling har modsatte effekt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-11-07 19:41

Frodo Nifinger skrev den 17-11-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Jamen, du kan jo ikke underskrive slutsedlen, førend stelnummeret på bilen er
> kendt!

Det kan det da sagtens være. Køber ved jo øjensynligt også hvilken bil
der er hendes, og så er det ikke længere et genuskøb.

> Køberne har bestilt en bil, som først skal leveres fra importøren.

og bilen er jo leveret til forhandleren, ellers ville køber jo ikke
kunne tage billeder af den.

> [...]
> Ikke den præcise bil. Der foreligger først en slutseddel til underskrift, når
> vognen er forhandleren i hænde, og han har klargjort papirerne.

Det er jeg godt klar over.

> Det er jo her imellem, at kunden opdager, at vognen er skadet.
> Altså foreligger der ingen slutseddel for bilen. - Kun en købsaftale på mærke
> og model.

Når køber kan identificere sin bil, er der jo sket koncentration!!!

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-11-07 21:39

Christian> Frodo Nifinger skrev den 17-11-2007:
> [...]

Christian> Det kan det da sagtens være. Køber ved jo øjensynligt
Christian> også hvilken bil der er hendes, og så er det ikke
Christian> længere et genuskøb.

Christian> og bilen er jo leveret til forhandleren, ellers ville
Christian> køber jo ikke kunne tage billeder af den.

Christian> Det er jeg godt klar over.

Christian> Når køber kan identificere sin bil, er der jo sket
Christian> koncentration!!!

Jeg er sådan set enig i det jeg tror der er din pointe. Men mener du
ikke at der skal ske udskillelse, netop defineret som at varen er sat
til side og kan identificeres? Men måske er udskillelse bare et andet
navn for koncentration og så mener jeg sådan set at jeg såvidt jeg
kunne overskue jeres debat, er enig. Umiddelbart ville jeg tro at
koncentration er det modsatte af udskillelse, så det hænger alligevel
ikke helt sammen.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Rikke

Dato : 17-11-07 22:23

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> vil have en tilføjelse om skaden, så vi ikke selv hænger på noget, hvis
> der skulle ske følger senere pga denne bule.

/Rikke

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-11-07 22:31

> [...]
> vil have en tilføjelse om skaden, så vi ikke selv hænger på noget, hvis
> der skulle ske følger senere pga denne bule.

Grunden til at ekstraudstyret ikke er med på jeres slutseddel skyldes
afgifter. En afgift beregnes nemlig af bilens samlede pris, så derfor vil
ekstraudstyr på slutsedlen blive belagt med 180% afgift + moms.
Ekstraudstyr monteres derfor først når bilen er afgiftsberegnet.

Tænk en masse ro du ville have haft, hvis I havde ventet med at kigge på
bilen til den var klar.

Mvh Maria

Fra : Anders Majland

Dato : 20-11-07 14:05

> [...]
> ekstraudstyr på slutsedlen blive belagt med 180% afgift + moms.
> Ekstraudstyr monteres derfor først når bilen er afgiftsberegnet.

Det kan de nu godt håndtere. Det er ganske normalt at liste det hele og i
beregningen af moms og afgifter sørge for at have de rigtige satser.

F.eks betaler man normalt ekstra for metallak - og da det er af fabrik
bliver det medregnes i afgifterne.
Derimod kan man på anhængertræk, måtter tagræling, ekstra hjul osv nøjes med
momsen.

Men Rikke skal da helt sikkert have papir på hvad det hun køber - Men om det
er opgjort på samme slutseddel eller på 2 seperate er jo principielt
ligegyldigt. Bare de tilsammen dækker hvad der er aftalt.

Men der er desværre rigtigt mange nye biler der får skader på deres vej til
kunderne - og det kan egenligt ikke undre på den måde de køres på/af
skibe/tog og/eller autotransportere.

Bilen har en skade og den skal selvfølgelig udbedes fagligt korrekt

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-11-07 22:36

Martin Jørgensen skrev den 17-11-2007:

> [...]
>
> Jeg er sådan set enig i det jeg tror der er din pointe. Men mener du
> ikke at der skal ske udskillelse, netop defineret som at varen er sat

Jo, præcis.

> [...]
> kunne overskue jeres debat, er enig. Umiddelbart ville jeg tro at
> koncentration er det modsatte af udskillelse, så det hænger alligevel

Koncentration foreligger, når man har købt en genusvare, og der
herefter et sket udskillelse. :) - varen er herefter blevet
koncetreret. :)

Køber du en bil hos en forhandler, og I har aftalt, at der kan ske
koncentration, foreligger dette, når varen er udskilt, og køber har
fået besked herom. (f.eks. en rød WW med stelnummer 123456 er klar til
afhentning) :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-07 03:44

Christian Madsen wrote:

> Det er jeg godt klar over.

> Når køber kan identificere sin bil, er der jo sket koncentration!!!

Nu har de vel ike identificeret den, men fået den udpeget af sælgeren.

Nuvel, "Rikke" nu gjort klart, at stelnummeret blev udpeget allerede ved
bestillingen, da vognen stod på lager.
Så den kan de vel ikke sno sig ud af. Forhandleren vil selvfølgelig udbedre
bulen, men derfor er det sq irriterende at vide, at ens bil er født med en
skade. Det er ret ufedt. Formegentligt vil hjelmen blive skiftet og
sandsynligvis vil farven ikke afvige på den nye hjelm.
Forhåbentlig gør uheldet ikke Rikke træt af sin nye bil førend hun har fået
den, og alle bliver tilfredse.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-11-07 13:03

Frodo Nifinger skrev den 18-11-2007:

> Nu har de vel ike identificeret den, men fået den udpeget af sælgeren.

You say patato....

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Rikke

Dato : 18-11-07 19:30

> You say patato....
>
> --
> Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Som medlem af FDM har vi skrevet til dem for at høre hvordan vi skal gribe
sagen an.
Tak for Jeres respons

/Rikke

Fra : Claus U

Dato : 19-11-07 21:16

Rikke skrev:

> Som medlem af FDM har vi skrevet til dem for at høre hvordan vi skal
> gribe sagen an.
> Tak for Jeres respons

Vil du ikke være sød og skrive, hvordan sagen ender? Det kunne tænkes,
at vi måske en dag skal forbi samme forhandler.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Rikke

Dato : 20-11-07 12:44

"Claus U" <usenet@dumbass.dk> skrev i meddelelsen

> Vil du ikke være sød og skrive, hvordan sagen ender? Det kunne tænkes,
> at vi måske en dag skal forbi samme forhandler.
> --
> Claus U --- www.cykeltyven.dk

Hej Claus,

Jeg skal nok lade dig vide besked når vi ved nærmere.... Ellers send mig en
lige en mail, så skal jeg lade dig vide hvordan det går ved forhandleren....

/Rikke

Fra : claus b.p.

Dato : 26-11-07 00:55

> [...]
>
> Jeg skal nok lade dig vide besked når vi ved nærmere.... Ellers send mig
> en lige en mail, så skal jeg lade dig vide hvordan det går ved

Uanset hvad Stud. Ju. Christian Madsen mener, så har du lavet aftale om
levering af en _fabriksny_ bil, og hvis der ved leveringen er den mindste
antydning af at der er udrettede buler eller farveforskel, så er
leveringsbetingelserne _ikke_ opfyldt. Det er så op til en diskussion mellem
dig og forhandleren hvad der skal ske, om du skal have økonomisk
kompensation, en udbedring af problemet eller omlevering.
Jeg oplevede nøjagtig det samme med en Ford Galaxy jeg købte hos Ford i
Lyngby, da jeg så den nogle dage før leveringen var der en bule i døren.
Sælgeren spurgte om jeg ville acceptere at det blev repareret, men jeg
syntes ikke jeg ville have en fabriksny bil, der allerede var repareret. Der
var så ingen problemer, en anden vogn blev hentet på lageret. Heldigvis var
der en til af samme type og udrustningsniveau på lager, så bortset fra at
forhandleren fik lidt besvær og et par ekstra køreture ud af det, kunne
leveringen nås til tiden. Sådan skal den ged barberes! (Hvad der blev af
bilen med bulen aner jeg ikke)
Christian Madsen blander IMO reklamationsreglerne ind i sagen, men det er
ikke anvendeligt her, da varen ikke er leveret endnu. Så handler det om at
forhandleren selvfølgelig skal levere det aftalte. En ny bil, ikke en brugt
bulet!
/Claus

Fra : Henning

Dato : 26-11-07 20:19

> [...]
>antydning af at der er udrettede buler eller farveforskel, så er
>leveringsbetingelserne _ikke_ opfyldt. Det er så op til en diskussion mellem

Definer "fabriksny"? Selv om der er kommet en ridse, bule eller andet
er bilen da stadig "fabriksny"? Så længe den ikke har været solgt til
anden side eller kørt af andre, er bilen vel stadig at betragte som
ny?

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-11-07 21:52

claus b.p. skrev den 26-11-2007:
> [...]
> forhandleren selvfølgelig skal levere det aftalte. En ny bil, ikke en brugt

Vrøvl!
Selvfølgelig er reklamationsreglerne relevante, idet sælger jo i modsat
fald vil kunne levere bilen, og efter reklamation (som jo netop går på
oprindelige mangler) vil kunne benytte sig af sin ret til at udbedre
skaden. Desuden er der tale om et *specieskøb*, hvorfor sælger slet
ikke kan levere en anden bil, ligesom køber ikke har krav herpå (med
mindre begge parter er enige herom).

Du må samtidig kigge på aftalen, og en bule i en bil, som er blevet
lavet er ikke en mangel, når bilen ikke er der mere. At din forhandler
har valgt at levere en ny, kan ikke skabe en bindende præcedens på
området. Dit argument med, at der er udført reparation på bilen, og den
derfor ikke længere er fabriksny holder ikke en meter, idet der slet
ikke er en mangel, at der er blevet lavet en mindre bule. Var der tale
om en kæmpe bule, som var blevet udbanket, vil du naturligvis kunne
argumentere have ret i, at der foreligger en mangel, men ikke i denne
situation.

Hold dig til juraen, ikke dine personlige holdninger.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-11-07 22:02

Christian Madsen skrev den 26-11-2007:

> [...]
> en mangel, men ikke i denne situation.
>
> Hold dig til juraen, ikke dine personlige holdninger.

Jeg havde et kort øjeblik overset, at der var tale om et forbrugerkøb,
hvorfor du kan se bort fra min kommentar om specieskøb. Det andet er
dog stadig gældende.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen