Myndig når man føder?
Fra : Christian Madsen

Dato : 14-11-07 21:25

Hej alle,

Jeg sad i dag og zappede lidt rundt i reklamerne, og faldt over et
program på Kanal 4. Her sagde speakeren, at en pige som var 17 år, var
blevet myndig, eftersom dette fremgik af loven, når man har fået et
barn.

Så vidt jeg ved, kræves der ægteskab. Er der nogen der kan henvise til
den § som speakeren snakkker om? (hvis den findes?)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-07 21:46

Christian Madsen <have@none.com> writes:

> [...]
>
> Så vidt jeg ved, kræves der ægteskab. Er der nogen der kan henvise til
> den § som speakeren snakkker om? (hvis den findes?)

Vejledningen
http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/C20061010560-REGL

Bekendtgørelsen
http://147.29.40.90/_LINK_0/0&ACCN/A20070003829

Der er en vejledning til bekendtgørelse af lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning, som siger at hvis den ene part er fyldt 15 og parret har
eller venter et barn, som medtages i ægteskabet, bliver der givet
dispensation til ægteskab, med mindre der foreligger særlige
omstændigheder.

I bekendtgørelsen står der, at der, trods ægteskabet, kan træffes
beslutning om at den unge stadig er mindreårig. Det må vel betyde, at
man ikke er mindreårig mere, hvis man er blevet gift.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Christian Madsen

Dato : 14-11-07 21:53

Trine Kornum Christiansen skrev den 14-11-2007:

> [...]
> beslutning om at den unge stadig er mindreårig. Det må vel betyde, at
> man ikke er mindreårig mere, hvis man er blevet gift.

Ja, det er jeg klar over. Mit spørgsmål gik på, iht. hvilken
bestemmelse man bliver myndig *blot* ved at føde et barn som mindreårig
(hvilket jeg ikke mener, at man gør).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 14-11-07 23:09

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> Jeg sad i dag og zappede lidt rundt i reklamerne, og faldt over et program
> på Kanal 4.

Indrøm bare du ser junk-TV

> Her sagde speakeren, at en pige som var 17 år, var blevet myndig, eftersom
> dette fremgik af loven, når man har fået et barn.
>
> Så vidt jeg ved, kræves der ægteskab.

Korrekt. jf. værgemålsloven § 1.

> Er der nogen der kan henvise til den § som speakeren snakkker om? (hvis
> den findes?)

Den findes ikke

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-11-07 00:31

Codexx skrev den 14-11-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Indrøm bare du ser junk-TV

hehe, jeg gør ikke, men min kæreste gør. :)
Idag var det dog i reklamerne til crime night :)

> Korrekt. jf. værgemålsloven § 1.

Det var også den bestemmelse, jeg havde slået op i.

> Den findes ikke

Mente jeg heller ikke. Godt at få det bekræftet. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 12:02

> Så vidt jeg ved, kræves der ægteskab. Er der nogen der kan henvise til
> den § som speakeren snakkker om? (hvis den findes?)

Jeg kan ikke sætte en specifik paragraf på, men der findes i al fald regler
om at hvis en 17-årig føder begynder hun at blive berettiget til ting som
kontanthjælp, bolig og den slags.