Valgforordnede - frivilligt eller ombud ?
Fra : Per

Dato : 14-11-07 08:30

Hej NG !

Ved nogen om det er et borgerligt ombud at være valgforordnet ?

Eller er det frivilligt arbejde ?

Jeg tænker på alle dem der arbejder/hjælper til under valghandlingen på
skoler osv. - kan man nægte pga. arbejde, hvis det altså er et ombud ?

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Holst

Dato : 14-11-07 08:32

Per wrote:

> Ved nogen om det er et borgerligt ombud at være valgforordnet ?
>
> Eller er det frivilligt arbejde ?

Ja. Det er sædvanligvis de lokale partimedlemmer, der klarer det.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-11-07 08:35

On 2007-11-14, Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> Ved nogen om det er et borgerligt ombud at være valgforordnet ?

Det er et borgerligt ombud, jf lov om valg til Folketinget § 31.

--
Andreas

Fra : peja

Dato : 14-11-07 17:22

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg tænker på alle dem der arbejder/hjælper til under valghandlingen på
> skoler osv. - kan man nægte pga. arbejde, hvis det altså er et ombud ?

Interessant spørgsmål!

Og hvad er så det rigtige svar?

Pernille

Fra : KN

Dato : 14-11-07 18:48

"peja" <XXXXXX@stofanet.dk> wrote in message

!

> Og hvad er så det rigtige svar?

Begge muligheder kan være (og er) rigtige.

Er der ingen andre til det er det faktisk borgerligt ombud - men i praksis
er der tradition for at partiforeninger mv. melder sig som frivillige (og
gør det år efter år), så i praksis er det ikke nødvendigt at tvinge nogen -
det skulle da lige være kommunalt ansatte, som også sendes ud frem for at
'flytte papir' på rådhuset.

Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-07 20:28

> [...]

KN> praksis er det ikke nødvendigt at tvinge nogen - det skulle da
KN> lige være kommunalt ansatte, som også sendes ud frem for at

Det forbavser mig for en gangs skyld at se et ontopic svar fra Knud
Thomsen, da det ikke sker så tit. Da jeg så kiggede efter hvad 2 andre
havde skrevet forinden og tidspunkterne hvorpå alle 3 indlæg var
sendt, slog tanken mig pludseligt: Hvad ved du egentligt om emnet,
Knud Thomsen?

Svaret er en kombination af hvad 2 andre skribenter tidligere skrev,
nogen timer forinden så er det her noget du reelt (for en gangs skyld)
ved noget om eller er det bare gætteri som sædvanligt iblandet lidt
inspiration fra andre indlæg i tråden?

Tanken slog mig bare. Hvis man har praktisk erfaring på området, så er
man iht. fundatsen velkommen til at skrive det. Hvis man gætter som
Knud Thomsen mig bekendt ofte gør, så bliver det noget trættende når
man bagefter (som ofte sker) læser at gættet var forkert og der kommer
en tålmodig person der bagefter retter op på fejlen, hvilket da sker
relativt ofte i gruppen (nogen skribenter værre end andre).

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Holst

Dato : 14-11-07 20:32

Martin Jørgensen wrote:

> Tanken slog mig bare.

Tanken slår mig, hvad du egentlig vil med dit indlæg. Altså ud over at
opføre dig uforskammet.

Det var jo i allerhøjeste grad trådens mest off-topic indlæg. Ja,
faktisk var der absolut intet i indlægget, der var on-topic.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-11-07 01:16

Holst> Martin Jørgensen wrote:

> Tanken slog mig bare.

Holst> Tanken slår mig, hvad du egentlig vil med dit indlæg. Altså
Holst> ud over at opføre dig uforskammet.

Tanken slår mig, hvad vil du egentligt med dit indlæg. Altså ud over
at opføre dig uforskammet.

Holst> Det var jo i allerhøjeste grad trådens mest off-topic
Holst> indlæg. Ja, faktisk var der absolut intet i indlægget, der
Holst> var on-topic.

Det var i allerhøjeste grad trådens mest off-topic indlæg. Ja, faktisk
var der absolut intet i indlægget, der var on-topic. Sådan kan man
blive ved i al evighed.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : peja

Dato : 14-11-07 20:49

> [...]
> en tålmodig person der bagefter retter op på fejlen, hvilket da sker
> relativt ofte i gruppen (nogen skribenter værre end andre).

Først tak til KN for venligt svar - og dernæst til Martin - Sår` du tvivl om
rigtigheden af KN`s svar, eller hvordan skal dit indlæg opfattes. Jeg håber
ikke det er en form for personforfølgelse eller lignende du udøver.

Men OK - du har nok et fornuftigt svar og indtil da - må KN`s oplysninger
vel være de rigtige.

KH
Pernille

Fra : Rea721

Dato : 14-11-07 23:36

"KN" <kn.h@abc.dk> skrev i en meddelelse

> Begge muligheder kan være (og er) rigtige.

Det er _ikke_ frivilligt at være....man kan ikke bare sige "det gider jeg
ikke". Man _kan_ melde sig frivilligt.

Valgtilforordnet _er_ borgerligt ombud, det _er_ indiskutabelt, og det _er_
tvunget når man er udpeget, med de undtagelser der nu engáng er gældende.

Praktisk set.....i virkligheden..."tilbyder" de lokale vælger foreninger
sine "frivillige" medlemmer at deltage og de blir så efterfølgende "udpeget"
som bla valgtilforordnet, samt får et brev hvor man bliver "udpeget".

Jeg kan dog ikke lige finde de relevante §§er...

***
Fra Borger.dk

Borgerligt ombud
Som borger i Danmark er der en række opgaver, du ikke kan sige nej til at
udføre, hvis du bliver spurgt. Dette offentlige arbejde, som alle har pligt
til at påtage sig, kaldes borgerligt ombud. Opgaverne er fx:

a.. medlemskab af kommunalbestyrelse eller regionsråd
b.. medlemskab af en skolebestyrelse
c.. arbejde som nævning eller domsmand
d.. opgaver i forbindelse med valg (valgtilforordnet)

Pligten til at påtage sig disse opgaver ophører dog, når du når en vis
alder. For arbejde i kommunalbestyrelse og regionsråd ophører pligten, når
du fylder 60 år, mens pligten til at være domsmand frafalder, når du fylder
70 år.

***

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-11-07 23:47

peja skrev:

> Og hvad er så det rigtige svar?

Det rigtige svar er:

Efter de gældende regler kan enhver vælger i kommunen udpeges som
tilforordnet vælger, og enhver vælger i kommunen har pligt til at påtage sig
hvervet som tilforordnet vælger. Der er imidlertid en langvarig tradition
for, at de tilforordnede vælgere fortrinsvis udpeges blandt de vælgere, der
er medlem af et af de partier, der er repræsenteret i kommunalbestyrelsen.
Det hænger sammen med, at det er de enkelte grupper i kommunalbestyrelsen,
der udpeger de tilforordnede vælgere.

Valgopgaverne er dermed borgerlige ombud på linje med
- medlemskab af kommunalbestyrelse eller regionsråd
- medlemskab af en skolebestyrelse
- arbejde som nævning eller domsmand

For lønmodtagere gælder der typisk særligt gunstige fraværsregler som følge
af borgerlige ombud.

Fornuftigvis finder man (næsten) altid en løsning, hvis en borger vægrer sig
ved at overtage det hverv, han pålægges, fx pga. sygdom eller alder.

Hugo

Fra : Ann

Dato : 16-11-07 08:22

On 14 Nov., 08:30, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg tænker på alle dem der arbejder/hjælper til under valghandlingen på
> skoler osv. - kan man nægte pga. arbejde, hvis det altså er et ombud ?

Fandt flg.:

"Valgstyrere

§ 29. Senest når valg er udskrevet, vælger kommunalbestyrelsen for
hvert afstemningsområde mindst 5 og højst 9 valgstyrere til at forestå
afstemningen og stemmeoptællingen på afstemningsstedet.

Stk. 2. Valgstyrerne vælges ved forholdstalsvalg under ét blandt de
vælgere, der har bopæl i kommunen.

Stk. 3. En vælger, der er opstillet som kandidat til valget, kan
vælges som valgstyrer.

Stk. 4. Blandt valgstyrerne vælger kommunalbestyrelsen en formand for
valgstyrerne for hvert afstemningsområde. Formændene vælges ved
forholdstalsvalg.

Stk. 5. Valgstyrerne fører en afstemningsbog, hvori indføres alle
væsentlige oplysninger om afstemningen i afstemningsområdet samt
resultatet heraf. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler
om afstemningsbogens indhold og udformning.

Tilforordnede vælgere

§ 30. Senest når valg er udskrevet, vælger kommunalbestyrelsen et
antal tilforordnede vælgere til at bistå ved valget. De tilforordnede
vælgere vælges ved forholdstalsvalg under ét blandt de vælgere, der
har bopæl i kommunen.

Stk. 2. En vælger, der er opstillet som kandidat til valget, kan
vælges som tilforordnet vælger.

Fælles bestemmelser

§ 31. Enhver vælger har pligt til at påtage sig hvervet som valgstyrer
eller tilforordnet vælger.

Stk. 2. Valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrerne og de tilforordnede
vælgere har pligt til at udføre de hverv, der påhviler dem, medmindre
de har forfald. Hvis et medlem af valgbestyrelsen har forfald,
indtræder den pågældendes stedfortræder i valgbestyrelsen. Hvis en
valgstyrer eller en tilforordnet vælger har forfald, udpeger den
gruppe i kommunalbestyrelsen, der har udpeget den pågældende, en ny
valgstyrer eller en ny tilforordnet vælger.

Stk. 3. Der ydes diæter til valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrerne
og de tilforordnede vælgere for deres virksomhed i forbindelse med
valget. Diæterne ydes efter reglerne i lov om kommunernes styrelse."

Hvis du vil læse mere ses hele loven her:

hilsen

Ann