rygning i fængsler og lign.
Fra : Per

Dato : 07-11-07 21:11

Hej NG !

Jeg har netop set en udsendelse i DR om unge kriminelle anbragt på
institutioner.

Stort set alle de kriminelle røg cigaretter indendøre, selvom der var
pædagoer tilstede. Udsendelsen er formentlig fra før den nye rygelov trådte
i kraft så det var formentlig "lovligt" på daværende tidspunkt, men hvordan
takler sådanne steder rygeloven idag ?
Er der undtagelser for rygeloven?

Rigtig mange kriminelle ryger og hvad gør de når de er i fængsel - er der
rygeforbud der ? Og hvad med de forskellige retter - der blev også før i
tiden røget rigtig meget imellem domshandlingerne.

Jeg kan se mange problemer med ustyrlige fanger osv. når der ikke må ryges.

Så mit spm. er der rygeforbud i fængsler og lign.

mvh. Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-11-07 21:12

Per wrote:

> Rigtig mange kriminelle ryger og hvad gør de når de er i fængsel - er
> der rygeforbud der ? Og hvad med de forskellige retter - der blev også
> før i tiden røget rigtig meget imellem domshandlingerne.

Der må ryges i cellerne da de sidestilles med din "private" bolig
http://politiken.dk/indland/article312889.ece

Jeg går ud fra at det samme gør sig gældende for sikrede
ungdomsinstitutioner.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-11-07 09:34

Per wrote:
> [...]
> i kraft så det var formentlig "lovligt" på daværende tidspunkt, men hvordan

Stort set alle fængselsbetjente ryger også indendørs, ihvertfald i
Vestre Fængsel.

> [...]
> tiden røget rigtig meget imellem domshandlingerne.
> Jeg kan se mange problemer med ustyrlige fanger osv. når der ikke må ryges.

Det er sikkert pga. den beroligende effekt at man ignorerer
hashrygning i fængslerne.

Når man bliver udtaget til narkotest, så får man en bøde hvis man
enten ikke kan/vil tage testen, eller hvis den er positiv, men sjovt
nok så kommer der ingen bøde hvis den er positiv på THC.

> Så mit spm. er der rygeforbud i fængsler og lign.

Med mindre der er ændret noget siden sidst i maj, nej.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Bjarne

Dato : 09-11-07 09:56

Hans Joergensen skrev:

> [...]
> nok så kommer der ingen bøde hvis den er positiv på THC.

> Med mindre der er ændret noget siden sidst i maj, nej.

En helt anden side af sagen - er man så ikke ret ilde stedt, hvis man
som indsat eller som ansat under kriminalforsorgen vil være ikke-ryger?

Bjarne

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-11-07 10:45

Bjarne wrote:
> En helt anden side af sagen - er man så ikke ret ilde stedt, hvis man
> som indsat eller som ansat under kriminalforsorgen vil være ikke-ryger?

Det oplevede jeg ikke problemer med da jeg sad 12 uger i Vestre..
(Der var masser af andre problemer, men man bestemmer jo ret meget
selv hvem der skal ryge eller ikke ryge på ens celle)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69