At få en lejer ud af lejlighed...
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-11-07 22:38

Hej

Jeg har en lejer som har opsagt sit lejemål med 3 mdr's varsel og til
udflytning 1/11 kl. 12.

De sidste 2 mdr har lejer så undladt at betale husleje. Fraflyttet, men
efterladt en del dog ikke møbler, men tøj, sko, værktøj mv.

Lejemålet skulle være nymalet ved fraflytning, det er heller ikke sket.

Iflg. min advokat skal vi bare kræve en 1 mdr. husleje mere, så længe der er
egendele i lejemålet. Problemet er at jeg skal indsætte nyt køkken og jeg
har fundet en anden lejer pr. 1/12. Og jeg tror ikke på at jeg nogen sinde
får pengene...

Jeg har lyst til at skifte dørlås og så beholde div. egendele i pant. For så
at gå igang med at istandsætte. Men det må jeg ikke iflg. min advokat. Men
hvilken risiko er det jeg løber? Jeg har vel ikke så meget at tabe når
udlejer har opsagt sit lejemål...? Officielt skulle lejer jo være fraflyttet
nu, så man kan vel også betragte de efter ladte ting som efterladenskaber,
som lejer ikke ønsker at beholde...

Hvad mener i?

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-07 23:11

> De sidste 2 mdr har lejer så undladt at betale husleje. Fraflyttet, men
> efterladt en del dog ikke møbler, men tøj, sko, værktøj mv.

Har du fået nøglen? Fraflytningen afhænger af det. Har du nøglen, så er
lejemålet overdraget til dig, og du kan bare rydde op fra en kant af.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 05-11-07 23:31

> Har du fået nøglen? Fraflytningen afhænger af det. Har du nøglen, så er
> lejemålet overdraget til dig, og du kan bare rydde op fra en kant af.
>
> Mvh Maria

Ikke rigtigt, nøgleaflevering er kun vigtig for en lejer der fraflytter før
tid for at bevise sin fraflytning, når der er en kvitering fra udlejer.
Udlejer har opsigelse at gå efter og er nøgler ikke afleveret på eller inden
flyttedag kan udlejer sætte ny lås i døren. På opsagt flyttedag er lejemålet
automatisk overdraget. Ingen fiksfakserier der.
Man kan heller ikke smide nogle efterladenskaber ud der har en vis værdi.

Fra : Jubii

Dato : 05-11-07 23:22

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fraflyttet nu, så man kan vel også betragte de efter ladte ting som
> efterladenskaber, som lejer ikke ønsker at beholde...

Har du noget depositum tilbage?
Uanset skal du inden 14 dage, d.v.s. inden 14-11-2007 tilsende lejer en
meddelelse om hvad der skal flyttevedligeholdes, maling m.m. Indbyd evt.
lejer til flyttesyn.
Jeg ved ikke om det passer, men du har vist lov til at samle alt det
efterladte sammen, opbevare det på et sikkert sted, og forlange
opbevaringsalær på 100 kr. per måned.
Når lejemålet er ryddet, går du i gabg med flyttevedligeholdelsen du har
meddelt og når det engang er opgjort i løbet af dette eller næste år, så
sender du regningen til lejer.
Så er der det opbevarede. Jeg tror du skal sende en regning hver måned, og
på et tidspunkt er det opbevarede tabt for lejer og kan smides ud.
Alt efter hvad lejer siger til at skulle betale salær for opbevaring er det
lejer der har bolden på sin banehalvdel.
Du har vel hans nye adresse, for den skulle han efter lejeloven have fortalt
dig om, inden han flyttede.

Fra : Uffe Møller

Dato : 06-11-07 19:06

Hej

Har været samme mølle igennem med en lejer undlod at betale husleje. Og
dette var imens hun stadigvæk boede i lejemålet.

Det frustrerende er så, at man efter lovgivningen ikke må gøre en skid.
Hverken lukke for strøm, varme eller skifte låsen, da fogedretten skal
bedømme sagen først. Og den slags ting tager tid, da lejer jo lige skal have
betænkningstid før et evt. fremmøde...rystende!

Belært af ovennævnte erfaring havde jeg skiftet låsene og påbegyndt
istandsættelsen og så ellers bedt lejer om at skrubbe ad helvede til såfremt
han kom for at bede om den sidste måneds husleje og sige han kan hente hans
tilgodehavende på genbrugen!

At skulle opbevare hans rester og derefter sende brev om yderligere leje er
hen i vejret.
Du får IKKE dine penge igen. Ikke andet end en masse bøvl, bekymringer og
søvnløse nætter..Så kunne det være han tænkte sig om næste gang...

Uffe

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-11-07 20:57

"Har du noget depositum tilbage"

Ja, 3 mdr. husleje.

Jeg ved pt. ikke hvor lejer er, men min advokat tjekker folkereg. og har i
dag sendt et brev, anbefalet.

Imellemtiden har jeg skiftet lås og er påbegyndt istandsættelse. Så må vi se
hvad der sker.

Synes det er ufatteligt når nu lejer selv har ønsket at fraflytte.