Hej alle
Jeg så lige Kontant i tirsdags...noget med at TDC ikke helt kan leve op
til deres markedsføring.
Kort fortalt:
------------------
Annoncen fortæller, at TDC vil levere 8 Mbit til en given pris. Kunden
har mulighed for at læse nogen betingelser, der forklarer ikke alle
steder til alle tider, at man kan levere de 8 Mbit. Men at TDC vil gøre
deres bedste for levere.
Det viser sig så, at TDC sjældent (eller var det aldrig) kan levere 8
Mbit. Når kunden så reklamerer, så henvises kunden til en
underunderside på TDC hjemmeside, hvor det står nærmere forklaret hvad
kunden reelt har købt. Hjemmesiden kan kun ad omveje findes af
kunden...og var ikke en del af de betingelser kunden havde adgang til
ved aftalens indgåelse.
-------------------
(alt sammen som jeg forstod på Kontant. Ta' forbehold for, at det
Kontant præsenterede det anderledes end det jeg forstod).
Lad os forudsætte, at jeg har ret i min udlægning. I hvert fald
diskussionens skyld, ik
Hvilke paragraffer i markedsføringsloven har TDC overtrådt?
Gælder markedsføringsloven også for fødevarer?
Hvis ja:
I hvor stor en grad må en producent i markedsføringen "pynte" på et
fødevares egenskaber før der opstår en konflikt med markedsføringsloven?
Hvis nej:
Gælder der andre regler som begrænser en fødevareproducents muligheder
for at "pynte" på produktet fx i varepræsentationen eller tilsvarende.
EKSEMPEL
Må en producent i markedsføringen fremhæve en ingrediens i en vare,
selvom varen kun indeholder en tyvende del af varen OG samtidig undlade
at fortælle om den ingrediens som produktet har mest af? Vel og mærke
sidstnævnte uden procentangivelse.
Hvordan forholder det sig med fremhævelse af en nøddetype i
ingredienslisten OG fortielse af en anden nøddetype i ingredienslisten.
Igen: nøddetypen som fremhæves er nævnt efter den nøddetype som er
fortiet (benævnes: vegetabilisk olie).
På produktets amerikanske hjemmeside kan man så finde en
ingrediensliste, hvor den vegatabiliske olie er jordnøddeolie.
Eller hvad med selvsamme producent i et produkt udspecificerer
ingrediensen til at være: skummetmælkspulver.
Men i et andet produkt kun nævner mælkeingrediensen som i produktet er
ingrediensen som er mest af: frisk mælk. Og samtidig sætte procent.
(på producentens tyske hjemmeside fremgår, at mælken i den tyske udgave
er sødmælk. Muligvis gælder sødmælken kun i Tyskland, men hvordan kan
man som forbruger vide det?)
Hvis har lyst til at kontrollere, så er i velkommen til at se efter
Navnet på producent og produkt:
Producenten er i dette tilfælde ferrero
Produkterne er Nutella og MilkSlice (Milchschnitte).
(som sagt: informationerne er fra: den danske/scandinaviske, den tyske
og den amerikanske hjemmeside
Forresten for at finde ingredienslisten på den amerikanske hjemmeside,
så skal man via google søge: site:nutellausa.com Nutritional Information)
For diskussioen skyld: Forudsæt venligst, at produkterne er ens uanset
hvor de måtte blive udbudt til forbrugerne.
Naturligvis kan der være justeringer i opskriften fra land til land.
Og naturligvis er det kun markedsføringen i Danmark jeg ønsker belyst.
Hold jer venligst til det juridiske i spørgsmålet:
I hvor stor en grad må en producent/erhvervsdrivende i markedsføringen
"pynte" på en fødevares egenskaber før der opstår en konflikt med
markedsføringsloven?
Svar a la: Det må forbrugeren selv om.....eller tilsvarende bliver
ikke besvaret af mig her i gruppen.
--
med venlig hilsen
www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.