Lovlighed af denne formulering?
Fra : Martin

Dato : 01-11-07 18:38

Er det ok for et firma at bruge denne formulering i en jobannonce:

Det vil være nødvendigt at deltage i nogle "oplæringsvagter" det vil dreje
sig om 2 til 4 som dag- og aftenvagt inden tiltrædelsen.

Det lyder for mig som om at man skal arbejde gratis 2-4 vagter inden man
overhovedet kommer i betragtning. Kan det passe? Hæfter mig især ved "inden
tiltrædelsen" - hvorfor aftales der ikke en prøvetid med opsigelse pr dags
dato? Er det lovligt at få folk til at arbejde gratis på den måde?

Fra : Codexx

Dato : 01-11-07 19:23

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pr dags dato? Er det lovligt at få folk til at arbejde gratis på den måde?

Som udgangspunkt ja. Der er ingen lovfæstet mindsteløn i Danmark. Det er
meget almindeligt indenfor f.eks. filmmiljøet at folk arbejder gratis for at
"komme indenfor"

Undtagelse nr. 1 er hvor der er tegnet overenskomst.
Undtagelse nr. 2 er at der konkret er mulighed for at ændre aftalen (AFTL §
36), hvis den vil være urimelig. Det kunne f.eks. være hvis det viser sig
arbejdsgiver har haft folk på prøvevagter, som han reelt ikke overveje at
ansætte.

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-07 19:31

Codexx wrote:

> Som udgangspunkt ja. Der er ingen lovfæstet mindsteløn i Danmark.
> Det er meget almindeligt indenfor f.eks. filmmiljøet at folk
> arbejder gratis for at "komme indenfor"
>
> Undtagelse nr. 1 er hvor der er tegnet overenskomst.

Tjaaah, i praksis tror jeg at et betydelig antal eksterne lektorer og
undervisningsassistenter ved universiteterne deltager i
planlægningsmøder og pædagoiske kurser uden at få en krone for det...

Fra : Codexx

Dato : 01-11-07 19:42

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Tjaaah, i praksis tror jeg at et betydelig antal eksterne lektorer og
> undervisningsassistenter ved universiteterne deltager i planlægningsmøder
> og pædagoiske kurser uden at få en krone for det...

Mit svar manglede nok den kvalifikation at overenskomsten skal indeholde
bestemmelser om en mindsteløn. Men du har antageligt ret, selvom jeg dog
mener der er en forskel mellem slet ikke at få løn og så blot få løn i
f.eks. 4 timer om ugen og arbejde 1 time "gratis".

/Bacher

Fra : David T. Metz

Dato : 13-11-07 15:56

Jesper Lund wrote:

> Tjaaah, i praksis tror jeg at et betydelig antal eksterne lektorer og
> undervisningsassistenter ved universiteterne deltager i
> planlægningsmøder og pædagoiske kurser uden at få en krone for det...

Deres aflønning er heller ikke overenskomstdækket, det fastlægges pr.
cirkulære, jf:
http://www.ac.dk/578
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/C2001/1240709.htm

Til emnet er der hjemmel for aflønning for den medgåede tid til de
aktiviteter du nævner.

David

Fra : Martin

Dato : 02-11-07 10:35

> Som udgangspunkt ja. Der er ingen lovfæstet mindsteløn i Danmark. Det er
> meget almindeligt indenfor f.eks. filmmiljøet at folk arbejder gratis for
> at "komme indenfor"

Er det auditions du tænker på? Dem vil jeg sidestille med en helt alm
jobsamtale som selvfølgelig er gratis for begge parter. Her er der tale om
at man skal regne med at arbejde INDEN ansættelse. I dit eksempel med film
ville det svare til at lave den første ½ time af en spillefilm uden at
skuespilleren får en krone > endda med forbehold for at blive sat ud uden en
krone, idet der oveni aftales prøvetid (dags varsel opsigelse). Sker det
virkeligt sådan i filmverdenen?

Fra : Codexx

Dato : 02-11-07 12:18

> [...]
> skuespilleren får en krone > endda med forbehold for at blive sat ud uden
> en krone, idet der oveni aftales prøvetid (dags varsel opsigelse). Sker

Nu var det ikke så meget skuespillerne jeg tænkte på, men det er særdeles
brugt for personalet bag kameraet. Eksempel:
http://www.dask-online.dk/site/nyheder/details.asp?id=420

/Bacher

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-11-07 19:27

On 1 Nov., 18:38, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> tiltrædelsen" - hvorfor aftales der ikke en prøvetid med opsigelse pr dags
> dato? Er det lovligt at få folk til at arbejde gratis på den måde?

Det ved jeg ikke, men det lyder godtnok lidt mærkeligt...

Ser ud til at det måske er denne offenlig stilling:
http://odsherred.jobs.signatur.dk/jobannonce.2007-10-24.0767987662 ?

Fra : Martin

Dato : 02-11-07 10:27

Det ved jeg ikke, men det lyder godtnok lidt mærkeligt...

Ja især at de har forsøgt at "gemme" det vilkår helt nede i bunden under et
"p.s."

Fra : Martin

Dato : 02-11-07 10:31

Det ved jeg ikke, men det lyder godtnok lidt mærkeligt...

Gad egenligt vide hvad ens A-kasse ville sige til sådan et koncept. Den uge
man skal "arbejde gratis" - kan man mon få dagpenge de dage så? Sikkert ikke
idet man jo så ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet...

Så folk kommer jo ikke blot til at arbejde gratis, de mister samtidigt et
alternativt forsørgelsesgrundlag i "oplæringstiden". Det kan blive en dyr
omgang især hvis man ikke fik jobbet til sidst.

Fra : Henning

Dato : 31-10-07 19:29

On Thu, 1 Nov 2007 18:38:15 +0100, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>sig om 2 til 4 som dag- og aftenvagt inden tiltrædelsen.
>
>Det lyder for mig som om at man skal arbejde gratis 2-4 vagter inden man

Hvor får du den ide fra? Ring og spørg, det er ganske gratis

Fra : Martin

Dato : 02-11-07 10:26

> Hvor får du den ide fra? Ring og spørg, det er ganske gratis

Fordi sætningen ender med INDEN tiltrædelsen.

I alle jobs jeg har haft har der da også foregået "oplæring" de første par
dage, men dem fik jeg da løn for alligevel.

Før i tiden (er det måske stadig) var "metoden" også ret udbredt blandt
ung-arbejdere. Man kunne få lov at arbejde 1-2 vagter før arbejdsgiveren
besluttede sig for om man havde job - men uanset om man gjorde eller ej
havde AG nu fået udført gratis arbejde.

Derfor undrer det mig meget at det offentlige tilsyneladende også er begyndt
at benytte denne metode (jo det er den stilling der er linket til længere
nede jeg tænker på).

Hvis man endelig vil afprøve folk i praksis inden man tilbyder et fast job,
jamen så ansæt da med vilkår om prøvetid, og var det så den forkerte
ansøger, jamen så er der afskedigelse med dags varsel.

Men uha nej så kan en AG jo risikere at skulle aflønne 10 personer med 1
time hver - sikke et besvær for ham jo...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-11-07 20:26

-snip-
Martin> Hvis man endelig vil afprøve folk i praksis inden man
Martin> tilbyder et fast job, jamen så ansæt da med vilkår om
Martin> prøvetid, og var det så den forkerte ansøger, jamen så er
Martin> der afskedigelse med dags varsel.

Martin> Men uha nej så kan en AG jo risikere at skulle aflønne 10
Martin> personer med 1 time hver - sikke et besvær for ham jo...

Hvis du ikke kan tåle lugten i bageriet kan du lade være at søge
stillingen.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin

Dato : 02-11-07 20:37

> Hvis du ikke kan tåle lugten i bageriet kan du lade være at søge

Det har du helt ret i.

Det ændrer dog ikke på det er en skændsel at arbejdsgivere i 2007 fortsat
kan opføre sig som diktatorer (når der på stort set alle andre områder er
indført demokrati) men nu blir det vist OT... så EOD

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-11-07 20:48

Martin wrote:

> Det ændrer dog ikke på det er en skændsel at arbejdsgivere i 2007
> fortsat kan opføre sig som diktatorer (når der på stort set alle
> andre områder er indført demokrati) men nu blir det vist OT... så EOD

Hvilken verden er det du lever i?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-11-07 17:57

Martin> Det har du helt ret i.

Martin> Det ændrer dog ikke på det er en skændsel at arbejdsgivere
Martin> i 2007 fortsat kan opføre sig som diktatorer (når der på
Martin> stort set alle andre områder er indført demokrati) men nu
Martin> blir det vist OT... så EOD

Du lyder temmeligt naiv. Lad mig lige slå én ting fast her: Der er
*INTET* demokratisk i et arbejdsgiverforhold. Arbejdsgiveren bestemmer
hvad lønmodtageren skal gøre. Sådan er det. Hvis arbejdsgiveren ikke
opfører sig ordentligt, ender han med at ingen gider at arbejde
der. Lønmodtageren har ikke krav på at skulle bestemme noget som helst.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin

Dato : 04-11-07 11:58

Lønmodtageren har ikke krav på at skulle bestemme noget som helst.

Ikke i dagligdagen nej. Men jeg finder det mærkeligt at de kan finde på at
sætte folk til at arbejde gratis. Løn burde vel være det mindste at bede om.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-11-07 17:56

> [...]
> pr dags dato? Er det lovligt at få folk til at arbejde gratis på den måde?
En høflig forespørgsel kundgjorde at man ville få timebetaling for de
erlagte timer. Ydermere kan jeg fortælle at lønnen incl tillæg er
18400. Så man må da være en Florence Nightengale for at gå for
den løn.

Fra : Martin

Dato : 09-11-07 22:10

> 18400. Så man må da være en Florence Nightengale for at gå for
> den løn.

Nej det gjorde det så ikke mere attraktivt.