Den Thu, 01 Nov 2007 10:31:01 -0700 skrev Codexx:
> On 1 Nov., 18:17, Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:
>> Varer fra udlandet "forsvinder" hos dansk vognmand. Bortset fra varens
>> værdi og øvrige omkostninger (fragt til DK, Told/Skat mv.), kan der så
>> også kræves erstatning for tabt, forventet fortjeneste ved videresalg?
>> (nye varer er 4-6 uger undervejs).
>> mvh.
>> Karl Erik.
>
> Som udgangspunkt ja, såfremt vognmanden har handlet ansvarspådragende.
>
> I praksis vil der dog formentligt være vedtaget en ansvarsbegrænsning.
> Danske fragtmænds er sålydende:
>
> "Bortkommet eller beskadiget gods erstattes efter indkøbspris på
> afsendelsestidspunktet.
> Erstatningen begrænses i henhold til CMR-loven med max. 8,33 SDR pr. kg
> manglende eller beskadiget
> bruttovægt. Ved forsinkelse erstattes maksimalt fragtbeløbet under
> forudsætning af, at modtager kan dokumentere at forsinkelsen har medført
> tab.
> Merudgifter ved indkøb af nye varer, herunder valutaudsving, andre
> indirekte skader eller følgeskader
> erstattes ikke, ligesom antikvitets- og affektionsværdi ikke erstattes.
> Danske Fragtmænd kan ikke gøres ansvarlig for indirekte tab, herunder
> driftstab, avancetab, tab af kontrakt eller lignende, medmindre der
> udtrykkeligt er adgang hertil i CMR- loven.
> Erstatningskrav skal rejses skriftligt og være dokumenteret med bl.a.
> kopi af fragtbrevet eller EDI-fragtbrevslisten samt dokumentation for
> indkøbsprisen i form af kopi af faktura eller anden dokumentation."
> -----------
>
> Sådanne ansvarsbegrænsninger bliver dog jævnt hen tilsidesat (jf. også
> cmr-loven § 37), såfremt fragtføreren har handlet med forsæt eller groft
> uagtsomt. Det er typisk sådan noget med at henstille lastbiler med
> særligt værdifulde varer (smøger, elektronik, pels) på ubevogetede
> pladser.
>
> /Bacher
Tak for svaret Bacher. Chaufføren (Danske Fragtmænd) som har kvitteret
for modtagelsen, husker intet - der er også tale om vin, så måske
derfor
mvh.
Karl Erik.