/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Tab af fortjeneste
Fra : Karl Erik


Dato : 01-11-07 18:18

Varer fra udlandet "forsvinder" hos dansk vognmand. Bortset fra varens
værdi og øvrige omkostninger (fragt til DK, Told/Skat mv.), kan der så
også kræves erstatning for tabt, forventet fortjeneste ved videresalg?
(nye varer er 4-6 uger undervejs).
mvh.
Karl Erik.

 
 
Codexx (01-11-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 01-11-07 18:31

On 1 Nov., 18:17, Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:
> Varer fra udlandet "forsvinder" hos dansk vognmand. Bortset fra varens
> værdi og øvrige omkostninger (fragt til DK, Told/Skat mv.), kan der så
> også kræves erstatning for tabt, forventet fortjeneste ved videresalg?
> (nye varer er 4-6 uger undervejs).
> mvh.
> Karl Erik.

Som udgangspunkt ja, såfremt vognmanden har handlet ansvarspådragende.

I praksis vil der dog formentligt være vedtaget en ansvarsbegrænsning.
Danske fragtmænds er sålydende:

"Bortkommet eller beskadiget gods erstattes efter indkøbspris på
afsendelsestidspunktet.
Erstatningen begrænses i henhold til CMR-loven med max. 8,33 SDR pr.
kg manglende eller beskadiget
bruttovægt. Ved forsinkelse erstattes maksimalt fragtbeløbet under
forudsætning af, at modtager kan dokumentere
at forsinkelsen har medført tab.
Merudgifter ved indkøb af nye varer, herunder valutaudsving, andre
indirekte skader eller følgeskader
erstattes ikke, ligesom antikvitets- og affektionsværdi ikke
erstattes.
Danske Fragtmænd kan ikke gøres ansvarlig for indirekte tab, herunder
driftstab, avancetab, tab af kontrakt
eller lignende, medmindre der udtrykkeligt er adgang hertil i CMR-
loven.
Erstatningskrav skal rejses skriftligt og være dokumenteret med bl.a.
kopi af fragtbrevet eller EDI-fragtbrevslisten
samt dokumentation for indkøbsprisen i form af kopi af faktura eller
anden dokumentation."
-----------

Sådanne ansvarsbegrænsninger bliver dog jævnt hen tilsidesat (jf. også
cmr-loven § 37), såfremt fragtføreren har handlet med forsæt eller
groft uagtsomt. Det er typisk sådan noget med at henstille lastbiler
med særligt værdifulde varer (smøger, elektronik, pels) på ubevogetede
pladser.

/Bacher


Karl Erik (01-11-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik


Dato : 01-11-07 18:44

Den Thu, 01 Nov 2007 10:31:01 -0700 skrev Codexx:

> On 1 Nov., 18:17, Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:
>> Varer fra udlandet "forsvinder" hos dansk vognmand. Bortset fra varens
>> værdi og øvrige omkostninger (fragt til DK, Told/Skat mv.), kan der så
>> også kræves erstatning for tabt, forventet fortjeneste ved videresalg?
>> (nye varer er 4-6 uger undervejs).
>> mvh.
>> Karl Erik.
>
> Som udgangspunkt ja, såfremt vognmanden har handlet ansvarspådragende.
>
> I praksis vil der dog formentligt være vedtaget en ansvarsbegrænsning.
> Danske fragtmænds er sålydende:
>
> "Bortkommet eller beskadiget gods erstattes efter indkøbspris på
> afsendelsestidspunktet.
> Erstatningen begrænses i henhold til CMR-loven med max. 8,33 SDR pr. kg
> manglende eller beskadiget
> bruttovægt. Ved forsinkelse erstattes maksimalt fragtbeløbet under
> forudsætning af, at modtager kan dokumentere at forsinkelsen har medført
> tab.
> Merudgifter ved indkøb af nye varer, herunder valutaudsving, andre
> indirekte skader eller følgeskader
> erstattes ikke, ligesom antikvitets- og affektionsværdi ikke erstattes.
> Danske Fragtmænd kan ikke gøres ansvarlig for indirekte tab, herunder
> driftstab, avancetab, tab af kontrakt eller lignende, medmindre der
> udtrykkeligt er adgang hertil i CMR- loven.
> Erstatningskrav skal rejses skriftligt og være dokumenteret med bl.a.
> kopi af fragtbrevet eller EDI-fragtbrevslisten samt dokumentation for
> indkøbsprisen i form af kopi af faktura eller anden dokumentation."
> -----------
>
> Sådanne ansvarsbegrænsninger bliver dog jævnt hen tilsidesat (jf. også
> cmr-loven § 37), såfremt fragtføreren har handlet med forsæt eller groft
> uagtsomt. Det er typisk sådan noget med at henstille lastbiler med
> særligt værdifulde varer (smøger, elektronik, pels) på ubevogetede
> pladser.
>
> /Bacher

Tak for svaret Bacher. Chaufføren (Danske Fragtmænd) som har kvitteret
for modtagelsen, husker intet - der er også tale om vin, så måske
derfor

mvh.
Karl Erik.

Codexx (01-11-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 01-11-07 18:47

On 1 Nov., 18:31, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:
> On 1 Nov., 18:17, Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:
>
> > Varer fra udlandet "forsvinder" hos dansk vognmand. Bortset fra varens
> > værdi og øvrige omkostninger (fragt til DK, Told/Skat mv.), kan der så
> > også kræves erstatning for tabt, forventet fortjeneste ved videresalg?
> > (nye varer er 4-6 uger undervejs).
> > mvh.
> > Karl Erik.
>
> Som udgangspunkt ja, såfremt vognmanden har handlet ansvarspådragende.

Ovenstående gælder kun ved nationale transporter, ved internationale
vejtransporter gælder cmr-loven, som er ufravigelig. Den kan læses
her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=59234

Det er kapitel IV der er interessant.

/Bacher


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste