/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamation
Fra : Henrik 4100


Dato : 01-11-07 15:45

Hej

Hvordan er det nu det er med en vare købt på internettet?
Der er en mangel ved den maskine jeg har købt.

Skal jeg eller firma betale for at de kan få den sendt over og kikke på den?

Jeg har fået en faktura hvor maskinen har en pris og der er et særskilt
fragt beløb på.

mvh Henrik



 
 
Bertel Lund Hansen (01-11-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-11-07 16:27

Henrik 4100 skrev:

> Hvordan er det nu det er med en vare købt på internettet?
> Der er en mangel ved den maskine jeg har købt.

Så er det lige meget om det er fjernhandel eller 'direkte'
handel. En mangel skal udbedres uden udgift for køber.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ulrik (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Ulrik


Dato : 07-11-07 23:33

Bertel Lund Hansen wrote:
> Henrik 4100 skrev:
>
>> Hvordan er det nu det er med en vare købt på internettet?
>> Der er en mangel ved den maskine jeg har købt.
>
> Så er det lige meget om det er fjernhandel eller 'direkte'
> handel. En mangel skal udbedres uden udgift for køber.

Hvor kan man finde den regel, så man kan henvise til den? Jeg står netop
med sådan en sag...

Mvh
Ulrik

Codexx (01-11-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 01-11-07 16:28

On 1 Nov., 15:45, "Henrik 4100" <In...@mail.her> wrote:
> Hej
>
> Hvordan er det nu det er med en vare købt på internettet?
> Der er en mangel ved den maskine jeg har købt.
>
> Skal jeg eller firma betale for at de kan få den sendt over og kikke på den?
>
> Jeg har fået en faktura hvor maskinen har en pris og der er et særskilt
> fragt beløb på.

Udbedringer af mangler skal ske uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køber. Hvis firmaet øsnker at udbedre manglen hos dem må de altså
bekoste forsendelsen. Du må derimod nok tåle den ulempe det er at stå
for forsendelsen, dvs. indlevering på posthus, eller hos fragtmand.

/Bacher


Henrik 4100 (01-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik 4100


Dato : 01-11-07 17:00

Tak til Bertel og Codexx for svarene



Jesper Lund (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 07-11-07 23:45

Ulrik wrote:

> Bertel Lund Hansen wrote:
>> SÃ¥ er det lige meget om det er fjernhandel eller 'direkte' handel. En
>> mangel skal udbedres uden udgift for køber.
>
> Hvor kan man finde den regel, så man kan henvise til den? Jeg står netop
> med sådan en sag...

Købeloven, så vist jeg husker §78.

Codexx (08-11-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 08-11-07 00:25

On 7 Nov., 23:33, Ulrik <you.d...@need.it> wrote:
> Bertel Lund Hansen wrote:
> > Henrik 4100 skrev:
>
> >> Hvordan er det nu det er med en vare købt på internettet?
> >> Der er en mangel ved den maskine jeg har købt.
>
> > Så er det lige meget om det er fjernhandel eller 'direkte'
> > handel. En mangel skal udbedres uden udgift for køber.
>
> Hvor kan man finde den regel, så man kan henvise til den? Jeg står netop
> med sådan en sag...

Købeloven § 78 stk. 4, 1. pkt.:

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning.

I forarbejderne til loven står følgende:

"Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal
køber
imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan
bestemme,
at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger
adgang til
at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge
at lade
afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så
fald må
køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand,
og
reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe den derhen
og
hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller et
fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende
varen pr.
post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."

Du kan sikkert også finde en passende afgørelse fra
Forbrugerklagenævnet, men loven er klar, så det burde være ufornødent.

/Bacher


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste