"ingen fejl fundet"
Fra : duff

Dato : 31-10-07 02:53

tænkt eksempel. jeg sælger ikke computere (eller andet).

Jeg får en del computere til rep. under reklamationen, som fysisk ikke
fejler noget. Windows er derimod ofte helt henivejret med virus,
spyware, filsystem i udu og kreative opsætninger.
Dette resultere i en regning fra værkstedet til kunden på "ingen fejl
fundet, undersøgelses gebyr 500kr"
(ja de er informeret om dette ved indleveringen til rep).

Dette giver sure kunder, og enda uden jeg får noget ud af det.

Så jeg vil til at teste/fixe software fejl lokalt.
Ved indlevering af en computer til rep. hvor jeg skønner at det er en
selforskyldt software fejl, tilbydes undersøgelse og afhjælpning i
butikken mod et gebyr på 300kr.
Kan dette ikke klares i butikken, sendes varen på værksted.
Kommer den retur med en "ingen fejl fundet" og en regning, betaler
butikken regningen, og udbedrer fejlen.

Er det lovligt?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-10-07 08:37

"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan dette ikke klares i butikken, sendes varen på værksted.
> Kommer den retur med en "ingen fejl fundet" og en regning, betaler

I hvert fald ikke, hvis kunden også skal betale gebyret på 300 Kr., for en
"forundersøgelse", hvis der virkelig er tale om en reklamation.

Fra : penta@panto.com

Dato : 31-10-07 20:48

> [...]
> Kan dette ikke klares i butikken, sendes varen på værksted.
> Kommer den retur med en "ingen fejl fundet" og en regning, betaler

Hvis jeg forstår dig ret, så vil du tilbyde en tjeneste: Nemlig at undersøge
en computers software for fejl inden den sendes til hw-garantireparation.
Det vil du tage kr. 300,- for. Det er der da intet ulovligt i.
Ydermere tilbyder du at betale eventuel regning, hvis der alligevel ikke
findes en hardwarefejl på værksted. Det er din "garanti" på undersøgelsen.
Alt det lyder da helt OK i mine øren.

Men hvis det også er dig der er værksted for garantireparationen, så kan du
få et troværdighedsproblem.
Men ulovligt er det vel ikke.

/tomov

Fra : JayPizz

Dato : 01-11-07 14:37

> [...]
> Alt det lyder da helt OK i mine øren.
>
> Men hvis det også er dig der er værksted for garantireparationen, så kan du

Alt andet lige så løser det næppe problemet med sure kunder, idet de
fleste nok indleverer en computer under den forudsætning at det ikke
koster noget så længe der er reklamationsret på. Om han så tilbyder en
service hvor han selv undersøger computeren og udbedrer eventuelle
software fejl for 300,- istedet for at den ryger på et værkstes som
tager 500,- gør jo stadigvæk at køber skal til lommerne. Forestil jer at
en kunde som er under den forudsætning indleverer en computer som der i
kundes øjne er en reklamation, hvor så vedkomne bliver mødt med en
konstatering om at det højst sandsynligt er en software fejl og det kan
udbedres i butikken imod betaling. Ydermere vil det ligne en ren
pengemaskine hvis man stadig opkræver betaling hvis det viser sig at det
ikke er en software fejl alligevel.
Det er en udemærket service at tilbyde, men løber du ind i kunder som
ikke ved at en software fejl ikke hører under reklamationsretten,
hvilket kunder som bliver sure over at få en regning på 500,- tydeligvis
ikke ved, så løser det i og for sig ikke noget.

Fra :    ab©

Dato : 01-11-07 17:02

"JayPizz" <jaypizz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved at en software fejl ikke hører under reklamationsretten, hvilket
> kunder som bliver sure over at få en regning på 500,- tydeligvis ikke ved,

Ovennævnte "uklarhed" kunne man jo så "skære ud i pap" - hvorefter den tvivl
skulle være udelukket

- Jeg har flere gange været ude for, at en defekt vare helt tydeligt var
repareret (f.eks. flere helt friske lodninger på en printplade) efter
indlevering i garantiperioden - herefter fik jeg varen udleveret med ordene
"den fejlede ikke noget" - betal venligst kr. 375,- i gebyr :-/

Den kloge narrer den mindre kloge ...

ab©