domæne navne
Fra : Lars

Dato : 30-10-07 18:46

Hej i NG
Er der nogen der ved hvordan reglerne ang. navne beskyttelse af domænenavn
på .com domæner hænger sammen, alle og enhver kan jo registrer et .com
domænenavn og benytte det, hva siger loven og er der erfaringer fra de
danske domstole?

Lars

Fra : Codexx

Dato : 30-10-07 19:00

Lars wrote:
> [...]
> domænenavn på .com domæner hænger sammen, alle og enhver kan jo
> registrer et .com domænenavn og benytte det, hva siger loven og er

Det er et ret bredt spørgsmål. Som udgangspunkt gælder de samme love som for
..dk domæner. Kan du indsnævre dit spørgsmål lidt?

/Bacher

Fra : Lars

Dato : 31-10-07 00:23

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er et ret bredt spørgsmål. Som udgangspunkt gælder de samme love som
> for .dk domæner. Kan du indsnævre dit spørgsmål lidt?
>
> /Bacher

Hvis man forstiller sig at fx en person registre domænet Bilka .com hvordan
kan bilka så forholde sig til domæne registranten, mener ikke det er helt
det samme som .dk domæne da der ved dk domæne skal afleveres skriftlig
formular der godtgør at man har tilknytning til domæne navnet, det skal der
ikke ved .com domæne.

Har fundet noget gammel noget om det på nettet
Citat:

Firmaet har ikke et retskrav på, at InterNIC sætter navnet i venteposition.
InterNIC har på bedste amerikanske vis sikret sig i videst muligt omfang
mod, at blive draget til ansvar for beslutninger om tildeling af domænenavne
og følgerne heraf.

Hertil kommer yderligere, at InterNICís dispute resolution policy
udelukkende åbner mulighed for en løsning af navnekonflikter, hvori et
føderalt registreret varemærke er involveret
..
Uregistrerede varemærker eller varemærker, som kun er registreret i en eller
flere amerikanske stater og udenlandske varemærker, er udelukket fra
ovennævnte mulighed.
Ingen sager, hvor et dansk firmas navn er registreret af en uvedkommende
virksomhed under com-domænet, har endnu været for en domstol.

Det synes imidlertid givet, at der ikke er meget hjælp at finde for for
danske virksomheder i InterNICís konfliktløsningsregler, med mindre den
krænkede varemærkeret er føderalt registreret i USA, og at den krænkende
domænnavn rent faktisk er i anvendelse.

<!-- Forfatter: Af Kasper Heine og Martin vonhaller Grønbæk, advokatfirmaet
vonhaller 02. november 1996

Citat slut

Men det er jo 10 år gammelt såå?
Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-07 00:51

Lars wrote:

> [...]
> registrer et .com domænenavn og benytte det, hva siger loven og
> er der erfaringer fra de danske domstole?

Der er et organ i WIPO/ICANN regi, som kan sammenlignes med vores danske
klagenævn for domænenavne
http://en.wikipedia.org/wiki/UDRP
http://www.wipo.int/edocs/prdocs/en/2002/wipo_pr_2002_303.html

Lige for tiden verserer en interessant klagesag vedr. domænet ifpi.com,
som "The International Federation of the Phonographic Industry" gerne
vil have tilbage fra "International Federation of Piracy Interest"
http://arstechnica.com/news.ars/post/20071018-battle-brewing-between-pirate-bay-recording-industry-over-ifpi-domain-coup.html

Pssst IFPI[.org], sådan kan det gå når man ikke husker at forny sine
domæneregistreringer

Fra : Karl Erik

Dato : 31-10-07 06:13

Den Wed, 31 Oct 2007 00:22:49 +0100 skrev Lars:

> Hvis man forstiller sig at fx en person registre domænet Bilka .com
> Lars

Bilka.com eksisterer skam, men ikke ejet af danske Bilka. Fordi man er
store hjemme i andegården, er det ikke ensbetydende med, at man også er
det internationalt.

Mcdonalds.* er overhovedet IKKE ledigt, men hvis en skotte mener han har
større tilknytning til www.mcdonalds.co.uk, end bøfkongen har, må han jo
gå rettens vej.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Codexx

Dato : 31-10-07 09:48

On 31 Okt., 00:51, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

> Der er et organ i WIPO/ICANN regi, som kan sammenlignes med vores danske
> klagenævn for domænenavnehttp://en.wikipedia.org/wiki/UDRPhttp://www.wipo.int/edocs/prdocs/en/2002/wipo_pr_2002_303.html

Derudover vil der ihvertfald når det er to danskere der strides være
mulighed for at anlægge sag ved de alm. domstole, som det f.eks. skete
i beologic.com sagen. Her kan man så påberåbe sig varemærkeloven,
navneloven, markedsføringsloven, straffeloven osv.

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-07 15:34

Codexx wrote:

> [...]
> i beologic.com sagen. Her kan man så påberåbe sig varemærkeloven,
> navneloven, markedsføringsloven, straffeloven osv.

Jeg kom til at tænke på følgende ide, hvis domæneregistranten er uden
for Danmark, men den krænkede part A er i Danmark.

A anlægger en sag mod ISPerne om at domænet "whatever.invalid" krænker
A's danske varemærkeret (eller anden retslig krænkelse) og forlanger at
DNS for domænet whatever.invalid skal ændres, så det peger på den danske
virksomheds servere. Dermed vil de danske internetkunder komme til den
"rette" webside set med A's øjne. Jeg er ikke bekendt med en sådan sag,
men i forvejen censorerer de danske internetudbydere DNS opslagene,
eksempelvis påståede børneporno sider (endda uden nogen retskendelse) og
specifikke domæner efter retskendelse som allofmp3.com, mp3sparks.com og
måske snart cdwow.com (hvor fogedsagen skulle være anlagt). Skridtet fra
at returnere DNS som peger på en "denne side er blokeret" server og til
at returnere DNS for en helt anden webserver er ikke nødvendigvis
særligt langt.

Der er rigtigt gode beskæftigelsesmuligheder for advokatstanden (og
domstolene) hvis alle websider, som en dansker kan se, skal overholde
dansk lovgivning i enhver henseende

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-07 15:57

Jesper Lund wrote:

> Der er rigtigt gode beskæftigelsesmuligheder for advokatstanden
> (og domstolene) hvis alle websider, som en dansker kan se, skal
> overholde dansk lovgivning i enhver henseende

Meget apropos
http://www.computerworld.dk/art/42360?cid=1&a=cid&i=1&pos=1