Arv af nedlagt landbrug
Fra : lekan81@gmail.com

Dato : 28-10-07 12:39

Min mormor døde september 2006. Det betød at min mor og hendes bror
skulle arve. Hendes bror har boet hjemme altid og han ville købe
huset, som er et nedlagt landbrug med 8 tønder land.
Først nu er arven ved at blive gjort færdig.

Hendes bror har boet i huset hele tiden. Nu kræver han at min mor
betaler 50 % af alle omkostninger, el, varme, licens, telefon osv. Han
vil trække det fra i det han skal betale til min mor.

Kan det virkelig passe, at han må det? Havde det stået tomt kunne jeg
forstå, men så havde omkostningerne ikke været så store og hvis han
havde boet i et andet hus, skulle han jo betale for det.

Men skal min mor betale for 50 % af alle de omkostninger vedrørende de
faste omkostninger, han har haft?

På forhånd tak

Venlig hilsen

Michael

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-07 17:49

<lekan81@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstå, men så havde omkostningerne ikke været så store og hvis han
> havde boet i et andet hus, skulle han jo betale for det.

Er der ikke en bobestyrer som håndterer boet?
Det er bestyrereren der opgør arven, så det er ham, der bestemmer hvad
brormand skal give for huset (indenfor regelsættet selvfølgelig).
Dette beløb (evt. minus hans egen opgjorte kontantandel af arven) bør skulle
indbetales til bobestyrer før han kan få gården overdraget.

> Men skal min mor betale for 50 % af alle de omkostninger vedrørende de
> faste omkostninger, han har haft?

Nej da.
Boet skal betale for driften af ejendommen i den tid bobehandlingen har
pågået (ejendomsskatter osv.). Brormand bør derimod betale leje i den
periode, og naturligvis betale sine egne udgifter (vand, el, licens osv.)
Men igen: Hvor er bobestyreren?

Hvis brormand er bobestyrer, så må din mor nok tale med skifteretten om
sagen.

/Per

Fra : lekan81@gmail.com

Dato : 28-10-07 21:12

On 28 Okt., 17:49, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> Men igen: Hvor er bobestyreren?
>
> Hvis brormand er bobestyrer, så må din mor nok tale med skifteretten om

Jeg ved ikke hvem er bobestyrer. Det er en revisor via noget landbrug
rådgivning som står for det hele.
Udvælger skifteretten denne bobestyrer?

Michael

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-10-07 08:25

> Jeg ved ikke hvem er bobestyrer. Det er en revisor via noget landbrug
> rådgivning som står for det hele.
> Udvælger skifteretten denne bobestyrer?

Ja, hvis ikke arvingerne i fællesskab finder en.
Boet kan også være udlagt til privat skifte,- så er der ikke en professionel
bobestyrer.
Skifteretten må vide, hvem der er bobestyrer.

/Per