/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ang osmose i båd købt i Tyskland
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 11:44



Hej alle


Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser sig så
at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til hvordan man
håndterer den slags?
Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget positivt.

m.v.h.
peter



 
 
Niels Bengaard (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 28-10-07 12:24

> Hej alle
>
> Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser sig så
> at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til hvordan man
> håndterer den slags?
> Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget positivt.
>
> m.v.h.
> peter

Osmose, det er et anlæg til fremstilling af ferskvand ud fra havvand, hvad
har det med jura at gøre?

Mvh Niels



kjaer (28-10-2007)
Kommentar
Fra : kjaer


Dato : 28-10-07 12:36

>> Hej alle
>>
>> Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser
>> sig så at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til
>> hvordan man håndterer den slags?
>> Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget
>> positivt. m.v.h.
>> peter
>
> Osmose, det er et anlæg til fremstilling af ferskvand ud fra havvand,
> hvad har det med jura at gøre?
>
> Mvh Niels

Men det betyder også at glasfiber kan være af en dårlig kvalitet, så den
suges vand ind imellem lagene. ordet osmose betyder noget med vædske
langsomt trænger igennem porøse overflader, men det er nok rigtig at man
også benytter den metode til at afsalte havvand.


Bjarne (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 28-10-07 12:47

Niels Bengaard skrev:
>> Hej alle
>>
>> Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser sig så
>> at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til hvordan man
>> håndterer den slags?
>> Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget positivt.
>>
>> m.v.h.
>> peter
>
> Osmose, det er et anlæg til fremstilling af ferskvand ud fra havvand, hvad
> har det med jura at gøre?
>
Da du åbenbart ikke er interesseret i at vide, hvad osmose er, men
hellere vil fortælle om, hvad du tror det er, burde du nok blot have
tiet stille.

Bjarne

Henrik Stidsen (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 28-10-07 17:08

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
news:472476b9$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> Osmose, det er et anlæg til fremstilling af ferskvand ud fra havvand,
>> hvad har det med jura at gøre?

> Da du åbenbart ikke er interesseret i at vide, hvad osmose er, men
> hellere vil fortælle om, hvad du tror det er, burde du nok blot have
> tiet stille.

Nu har han jo ret i det han siger så mon ikke du skal passe på med at sige
"hvad du tror det er" ? ;)

Jeg anede heller ikke hvad meningen var da jeg læste det første indlæg -
det havde nok været en fordel med en lille forklaring.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Bjarne (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 28-10-07 17:33

Henrik Stidsen skrev:
> Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
> news:472476b9$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>>> Osmose, det er et anlæg til fremstilling af ferskvand ud fra havvand,
>>> hvad har det med jura at gøre?
>
>> Da du åbenbart ikke er interesseret i at vide, hvad osmose er, men
>> hellere vil fortælle om, hvad du tror det er, burde du nok blot have
>> tiet stille.
>
> Nu har han jo ret i det han siger så mon ikke du skal passe på med at sige
> "hvad du tror det er" ? ;)
Nej, han har ikke ret i det han siger.

Osmose er ikke et anlæg til fremstilling af feskvand fra havvand.

På samme måde som der kan være ild i en ovn, men ild er ikke det samme
som en ovn


Bjarne

Per Christoffersen (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-07 12:43


"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:472467e4$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser sig så
> at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til hvordan man
> håndterer den slags?

Er båden købt privat eller hos en forhandler?
- og har du selv fundet den i Tyskland, eller har den været markedsført i
Danmark?

/Per



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 12:54

Båden er købt gennem en mægler og jeg fandt den på hans hjemmeside.


/peter
"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:472475de$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:472467e4$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser sig
>> så
>> at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til hvordan man
>> håndterer den slags?
>
> Er båden købt privat eller hos en forhandler?
> - og har du selv fundet den i Tyskland, eller har den været markedsført i
> Danmark?
>
> /Per
>



Per Christoffersen (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-07 13:40


"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:47247840$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Båden er købt gennem en mægler og jeg fandt den på hans hjemmeside.

Hvis hjemmesiden ikke specifikt henvender sig til danskere, så er du henvist
til at køre sagen i Tyskland.

Du burde kunne få hjælp her:
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/klag/

/Per



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 13:42

Det gør den ikke - så sagen skal sikkert køres i Tyskland - er der nogen her
der har kendskab til tysk lovgivning?

/peter
"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:4724830f$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:47247840$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Båden er købt gennem en mægler og jeg fandt den på hans hjemmeside.
>
> Hvis hjemmesiden ikke specifikt henvender sig til danskere, så er du
> henvist til at køre sagen i Tyskland.
>
> Du burde kunne få hjælp her:
> http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/klag/
>
> /Per
>



Per Christoffersen (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-07 13:56


"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:47248376$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det gør den ikke - så sagen skal sikkert køres i Tyskland - er der nogen
> her der har kendskab til tysk lovgivning?

Alting er jo efterhånden mere eller mindre harmoniseret, så reglerne i
Tyskland er grundlæggende magen til de danske.
Der er ihvertfald en EU-fastlagt mindstebeskyttelse, som du kan læse mere om
her:
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta/garanti/reklamationsret/

Din sag er nok lettere kompliceret (eller kan blive det) fordi den rummer to
punkter, der kan blive til megen diskussion:
1) har du købt af en privat eller en handlende, når det er gennem en mægler
2) er der overhovedet tale om en mangel, når du og en sagkyndig har haft
mulighed for at gennemgå båden grundigt (underforstået: burde I have opdaget
osmosen inden handlen).

Jeg siger ikke, at du skal opgive, men at du måske skal forberede dig på at
tingene kan gå langsomt og med juridiske krøller og slagsmål undervejs.
Hvis det var mig ville jeg straks kontakte Forbrugereuropa for at få deres
hjælp til at få sagen igang. Det er faktisk lige præcis det, de er der til.
De kan ihvertfald hjælpe med at få sagen til den rigtige instans i Tyskland.

/Per



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 14:01

Jeg takker for dit råd og kontakter dem mandag


/peter
"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:472486d9$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:47248376$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Det gør den ikke - så sagen skal sikkert køres i Tyskland - er der nogen
>> her der har kendskab til tysk lovgivning?
>
> Alting er jo efterhånden mere eller mindre harmoniseret, så reglerne i
> Tyskland er grundlæggende magen til de danske.
> Der er ihvertfald en EU-fastlagt mindstebeskyttelse, som du kan læse mere
> om her:
> http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta/garanti/reklamationsret/
>
> Din sag er nok lettere kompliceret (eller kan blive det) fordi den rummer
> to punkter, der kan blive til megen diskussion:
> 1) har du købt af en privat eller en handlende, når det er gennem en
> mægler
> 2) er der overhovedet tale om en mangel, når du og en sagkyndig har haft
> mulighed for at gennemgå båden grundigt (underforstået: burde I have
> opdaget osmosen inden handlen).
>
> Jeg siger ikke, at du skal opgive, men at du måske skal forberede dig på
> at tingene kan gå langsomt og med juridiske krøller og slagsmål undervejs.
> Hvis det var mig ville jeg straks kontakte Forbrugereuropa for at få deres
> hjælp til at få sagen igang. Det er faktisk lige præcis det, de er der
> til. De kan ihvertfald hjælpe med at få sagen til den rigtige instans i
> Tyskland.
>
> /Per
>



Per Christoffersen (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-07 15:02


"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:47248802$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg takker for dit råd og kontakter dem mandag

Du må meget gerne vende tilbage med en update eller flere, når der er nyt.
Det er en interessant sag synes jeg.

/Per



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 15:10

det skal jeg nok

/peter

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:4724964e$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:47248802$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg takker for dit råd og kontakter dem mandag
>
> Du må meget gerne vende tilbage med en update eller flere, når der er nyt.
> Det er en interessant sag synes jeg.
>
> /Per
>



Peter Lykkegaard (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 28-10-07 12:51

Peter D. Mortensen wrote:
>
> Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser
> sig så at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til
> hvordan man håndterer den slags?
> Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget
> positivt.
Der en gennemgang vedr køb af brugt båd her
http://www.sejlsport.dk/sw8684.asp

Som jeg forstår det så kan osmose på skroget opdages ved en nærmere
undersøgelse og ikke en skjult fejl?
Ved sælger at der er osmose i skroget? - dvs har han bevidst fortiet den
oplysning?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 12:58

Ja, du har ret, - jeg havde en bådkonsulent med nede og se på/gennemgå
båden - mægleren havde et måleinstrument som skulle vise hvis der var osmose
i båden-- det viste at det var der ikke .... Har ikke selv talt med
sælgeren, kun mægleren..... og han er helt uforstående og henviser til den
måling han foretog - men osmosen er der--- konstateret af 2 uafhængige
bådbyggere.



/peter


"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:472477a3$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Peter D. Mortensen wrote:
>>
>> Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser
>> sig så at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til
>> hvordan man håndterer den slags?
>> Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget
>> positivt.
> Der en gennemgang vedr køb af brugt båd her
> http://www.sejlsport.dk/sw8684.asp
>
> Som jeg forstår det så kan osmose på skroget opdages ved en nærmere
> undersøgelse og ikke en skjult fejl?
> Ved sælger at der er osmose i skroget? - dvs har han bevidst fortiet den
> oplysning?
>
> - Peter
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!
>



Leif Langgaard (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 28-10-07 14:21

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:47247929$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ja, du har ret, - jeg havde en bådkonsulent med nede og se på/gennemgå
> båden - mægleren havde et måleinstrument som skulle vise hvis der var
> osmose i båden-- det viste at det var der ikke .... Har ikke selv talt med
> sælgeren, kun mægleren..... og han er helt uforstående og henviser til den
> måling han foretog - men osmosen er der--- konstateret af 2 uafhængige
> bådbyggere.

Omtalte "måleinstrument" der kan kontatere osmose, vil jeg gerne høre lidt
mere om!

Man kan måle fugtigheden i fiberen, men ikke om båden har osmose. En båd der
er angrebet kan tørres ud og primes på ny, dette giver en tør fiber, men med
garanti for nyt osmoseudbrud!

Langgaard



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 14:31

Desværre kan jeg ikke fortælle dig mere om det instrument som mægleren
brugte - men det har sikkert målt fugten i fiberen som du skriver -
Osmosen er dog konstateret nu - og så er spørgsmålet hvordan det rent
købs/erstatnings-mæssigt løses

/peter





"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
news:47248cb3$1@news.dansketelecom.com...
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:47247929$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Ja, du har ret, - jeg havde en bådkonsulent med nede og se på/gennemgå
>> båden - mægleren havde et måleinstrument som skulle vise hvis der var
>> osmose i båden-- det viste at det var der ikke .... Har ikke selv talt
>> med sælgeren, kun mægleren..... og han er helt uforstående og henviser
>> til den måling han foretog - men osmosen er der--- konstateret af 2
>> uafhængige bådbyggere.
>
> Omtalte "måleinstrument" der kan kontatere osmose, vil jeg gerne høre lidt
> mere om!
>
> Man kan måle fugtigheden i fiberen, men ikke om båden har osmose. En båd
> der er angrebet kan tørres ud og primes på ny, dette giver en tør fiber,
> men med garanti for nyt osmoseudbrud!
>
> Langgaard
>



Leif Langgaard (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 28-10-07 15:17

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:47248ef2$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Desværre kan jeg ikke fortælle dig mere om det instrument som mægleren
> brugte - men det har sikkert målt fugten i fiberen som du skriver -
> Osmosen er dog konstateret nu - og så er spørgsmålet hvordan det rent
> købs/erstatnings-mæssigt løses
>

Har du foreslået at handelen går tilbage, de fleste "sejlere" er reelle
mennesker, og det er vel fair at give en chance inden du ruller kanonerne
ud?

Hvis to bådbyggere har set båden, har du vel en pris på reparationen, prøv
at få et i forhold til denne passende afslag i prisen.

Langgaard



Leif Langgaard (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 28-10-07 15:22

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:47248ef2$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

OBS:

Sørg for at gemme _alt_ hvad der er, har været og kommer af kommunikation i
mellem jer!
Gerne på flere diske!

Langgaard



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 15:26

Har foreslået mægleren at handelen skal gå retur, men den tidligere ejer
tøver - og jeg har forelagt mægleren en ca-pris på udbedringen - manden
tøver stadigt.
Og ja - gemmer alt - mails og hvad der ellers kommer

/peter
"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
news:47249b03$1@news.dansketelecom.com...
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:47248ef2$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> OBS:
>
> Sørg for at gemme _alt_ hvad der er, har været og kommer af kommunikation
> i mellem jer!
> Gerne på flere diske!
>
> Langgaard
>



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 15:28

du skulle vel ikke være rigtig god til tysk?
Jeg har en slags " ejerskifteforsikring" på båden..... men den er på
tysk.....måske kan du ud fra den se om jeg er dækket ind der?



/peter
"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
news:47249b03$1@news.dansketelecom.com...
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:47248ef2$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> OBS:
>
> Sørg for at gemme _alt_ hvad der er, har været og kommer af kommunikation
> i mellem jer!
> Gerne på flere diske!
>
> Langgaard
>



Leif Langgaard (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 28-10-07 16:17

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:47249c38$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> du skulle vel ikke være rigtig god til tysk?
> Jeg har en slags " ejerskifteforsikring" på båden..... men den er på
> tysk.....måske kan du ud fra den se om jeg er dækket ind der?

Nej, ikke på det "niveau", desværre, men måske andre kan klare den sag?

Langgaard



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 16:21

øvs - må håbe der er en på her der er tysk-kyndig

/Peter

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
news:4724a7f5$1@news.dansketelecom.com...
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:47249c38$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> du skulle vel ikke være rigtig god til tysk?
>> Jeg har en slags " ejerskifteforsikring" på båden..... men den er på
>> tysk.....måske kan du ud fra den se om jeg er dækket ind der?
>
> Nej, ikke på det "niveau", desværre, men måske andre kan klare den sag?
>
> Langgaard
>



Kent Nielsen (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 28-10-07 19:03

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
news:47249c38$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> du skulle vel ikke være rigtig god til tysk?
> Jeg har en slags " ejerskifteforsikring" på båden..... men den er på
> tysk.....måske kan du ud fra den se om jeg er dækket ind der?


Hmm,
Jeg har da en bachelor i erhvervssprog i tysk i huset, kan du scanne den ind
og maile den?

--
Med venlig hilsen
Kent Nielsen
fornavn.efternavn "snabel-a" gmail.com



Ukendt (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-07 19:33

jeps.... kommer straks



"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse
news:4724ced7$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> news:47249c38$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> du skulle vel ikke være rigtig god til tysk?
>> Jeg har en slags " ejerskifteforsikring" på båden..... men den er på
>> tysk.....måske kan du ud fra den se om jeg er dækket ind der?
>
>
> Hmm,
> Jeg har da en bachelor i erhvervssprog i tysk i huset, kan du scanne den
> ind og maile den?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Kent Nielsen
> fornavn.efternavn "snabel-a" gmail.com
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste