klage over afgørelse
Fra : Helle

Dato : 27-10-07 13:31

Jeg vil gerne hjælpe min søster og høre om der er nogen mulighed for at
klage over en afgørelse fra statsforvaltningen, og hvor man gør det.

Sagen kort:

x og y har to børn. x og y bliver skilt ( temlig hård omgang )
Begge børn bor hos y ( også x's ønske ) mens x flytter til en anden landsdel
for at starte på en frisk.
Ny lov pr 1 okt. betyder at y skal betale halv transprot til samvær ca. 550
kr om måneden.
I loven står der at det er et vurderingsspørgsmål, men hendes sagsbehandler
har sagt art hun skal betale.
y har ikke pengene, og må standse betalinger til lån ( x og y's) for at få
råd.
Er der nogen der ved hvad hun kan gøre ( andet at opgive lånet)

Mvh
Helle

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-10-07 17:11

On Sat, 27 Oct 2007 14:31:03 +0200, "Helle" <hk.n@nakskovnet.dk>
wrote:

> [...]
>kr om måneden.
>I loven står der at det er et vurderingsspørgsmål, men hendes sagsbehandler
Sagsbehandler ved statsforvaltningen eller ved kommunen ?
Har sagsbehandleren ikke givet en klagevejledning ?

>y har ikke pengene, og må standse betalinger til lån ( x og y's) for at få
>råd.
Altså et fælles lån de begge har skrevet under på, eller et lån x har
skrevet under på og brugt pengene til "fammiliens fælleseje" ?

>Er der nogen der ved hvad hun kan gøre ( andet at opgive lånet)
Din søster skal starte med at sætte sig ned og lave et meget
detailjeret budget.

Er der ikke penge nok i kassen må man til at overveje hvilke(n)
kreditor man vil i forhandling med angående en ændring i betalingerne.
Det er et forsøg værd at forhandle med de kreditorer der har noget til
gode der evt. kan trækkes over en længere tid.

Det kan jo også være at der er nogle af turene børnene skal have til x
der bare ikke er betaling til og derfor ikke kommer afsted. (undersøg
hvad statsforvaltningen siger til det)

Det kunne måske undersøges om kommunen kan hjælpe med denne meget
specifikke ekstraudgift der er blevet pålagt en udefra.

/Hans

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-10-07 17:19

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne hjælpe min søster og høre om der er nogen mulighed for at
> klage over en afgørelse fra statsforvaltningen, og hvor man gør det.

Til Familiestyrelsen, gennem Statsforvaltningen:
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3295

Men afgørelsen er tilsyneladende lige efter bogen, hvos der ikke er særlige
forhold, der gør sig gældende.

> Ny lov pr 1 okt. betyder at y skal betale halv transprot til samvær ca.
> 550 kr om måneden.
> I loven står der at det er et vurderingsspørgsmål, men hendes
> sagsbehandler har sagt art hun skal betale.

Det står der nu ikke i loven, - der står at det er et fælles ansvar:
http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/A20070049930-REGL §19

> y har ikke pengene, og må standse betalinger til lån ( x og y's) for at få
> råd.
> Er der nogen der ved hvad hun kan gøre ( andet at opgive lånet)

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=797 (nederst)

/Per