tilbagebetaling af depositum
Fra : Ronald Dale Madsen

Dato : 24-10-07 18:11

Hej allesammen.

Jeg har følgende scenarie:

2 unge mænd beslutter sig for at flytte sammen i en lejlighed.
De betaler hver 1/2 delen af det krævede depositum + halvdelen af en måneds
leje.
Da det er mand nr.1 som har fundet lejligheden, skriver kun ham under på
lejekontrakten.
Lejekontrakten har 3 måneders opsigelse.

Efter ca. 14 dage kommer de 2 mænd op og toppes og mand nr.2 beslutter sig
til at
fraflytte lejligheden.

Nu har jeg så følgende spørgsmål:

1. Er mand nr.2 forpligtet til at fortsætte med at betale husleje i
opsigelsesperioden?
2. Kan mand nr.2 kræve at få sit depositum tilbage med det samme?

Håber at i kan svare på dette

Mvh

Ronald

Fra : urlex

Dato : 24-10-07 18:27

On 24 Okt., 20:11, "Ronald Dale Madsen" <ronald.dale.mad...@e-box.dk>
wrote:
> [...]
> opsigelsesperioden?
> 2. Kan mand nr.2 kræve at få sit depositum tilbage med det samme?

Kan bøsserne ikke få deres egen NG ?
mand nr. 2 er totalt ude af billedet, da det er nr. 1 der alene har
underskrevet lejekontrakten !

Fra : Rea721

Dato : 24-10-07 20:01

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse

> Kan bøsserne ikke få deres egen NG ?

Hold dit moralske snæversyn for dig selv.

FUT...langt væk

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Bjarne

Dato : 25-10-07 06:52

urlex skrev:

> Kan bøsserne ikke få deres egen NG ?
> mand nr. 2 er totalt ude af billedet, da det er nr. 1 der alene har
> underskrevet lejekontrakten !

Er det Google eller Get2net man skal gå til for at anmelde sådan en
slimet person?

Bjarne

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-07 09:56

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message
> Er det Google eller Get2net man skal gå til for at anmelde sådan en
> slimet person?

Søg hjælp.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : KN

Dato : 24-10-07 18:28

Det er da meget enkelt - i den konstellation er mand nr. 2 slet ikke
eksisterende (i forhold til lejemålet) - så han har hverken pligter eller
rettigheder.
Har de 2 været lidt kvikke har de internt lavet et dokument, som forpligter
dem gensidigt, men har de ikke det kan nr. 2 da bare smutte og glemme alt om
husleje/depositum.

Knud

Fra : Ronald Dale Madsen

Dato : 24-10-07 18:32

Ok.

Men som jeg skrev så har nr.2 betalt halvdelen af depositumet.
Vil han kunne gøre krav på at få det tilbage?

/Ronald

Fra : Holst

Dato : 24-10-07 18:42

Ronald Dale Madsen wrote:

> Ok.

Det er måske lidt for bombastisk sagt, så tag det med et gran sa.t

> Men som jeg skrev så har nr.2 betalt halvdelen af depositumet.
> Vil han kunne gøre krav på at få det tilbage?

Det væsentlige her, at mand nr. 2 ikke har nogle forpligtigelser over
for ejendommens udlejer. Det er mand nr. 1, der skal sørge for at betale
huslejen - hele huslejen.

Derimod har mand nr. 2 jo en aftale med mand nr. 1 om at betaling af
halvdelen af såvel depositum som husleje. Det var naturligvis noget, de
burde have lavet nogle dokumenter på, der netop angav et
opsigelsesvarsel og lignende.

Foreligger der ikke nogle dokumenter, må man vel kigge på Lejeloven,
hvor der blandt andet kan læses:

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en
måned, der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1
måned for de i § 82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Jeg har meget lidt forstand på Lejeloven, og jeg gider heller ikke sætte
mig nærmere ind i den, men det kan I jo selv gøre.

Fra : Ronald Dale Madsen

Dato : 24-10-07 18:59

Jeg takker for svaret

/Ronald

Fra : Jubii

Dato : 25-10-07 01:06

"Ronald Dale Madsen" <ronald.dale.madsen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for svaret

De 3 måneders opsigelse er allerede dækket i kontrakten. Og de har vel en
mundtlig aftale om gensidig dækning af både depositum og husleje. Så er en
fremtidig opsigelsesperiode også indregnet.
Mand 2 skal måske finde aftaleloven frem og kræve at en mundlig aftale er
lige så lovformelig som en skriftlig.
Men ren teoretisk er et sådant krav en debat om hvor meget 0 er.
Han skal betale for de 3 måneder han selv har forpligtiget sig til som han
med sin mundtlige aftale har som opsigelsestid.
Det normale depositum (forudbetalt leje) udgør det samme som en månedsleje.
Han skal altså betale 3 måneders halv husleje og vil kræve samme beløb
tilbage = 0.

Fra : KN

Dato : 24-10-07 19:04

Hvordan skulle nr 2 kunne bevise at han har et krav på ½ depositum?
Hvem siger at depositum nogensinde tilbagebetales, når lejligheden
fraflyttes? Der kunne jo være forhold som skal dækkes ind.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-10-07 08:16

> Hvordan skulle nr 2 kunne bevise at han har et krav på ½ depositum?

Det er et andet spørgsmål.

> Hvem siger at depositum nogensinde tilbagebetales, når lejligheden
> fraflyttes? Der kunne jo være forhold som skal dækkes ind.

Det er en sag mellem nr. 1 og udlejer.
Nr. 2 har en aftale med nr. 1 og den skal holdes.

Hvis nr. 1 mener , at der skal ske fradrag i depositummet af den ene eller
den anden grund, så må han opgøre det overfor nr. 2.

/Per