Gentagende terrorisering af debatforum
Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-10-07 15:55

Hej gruppe.

Først vil jeg skrive, at jeg ikke regner med at få noget ud af mit
indlæg herinde, da jeg selv ser problemet som håbløst, men jeg bliver
nødt til at forsøge.

Jeg har tilknyttet en sandtfærdig historie dertil, til jer der ikke
gider at læse den stiller jeg spørgsmålet med det samme:

Foruden at banne IP'er (hvor den uønskede gæst bare vælger en ny
gratis proxy server på nettet og laver ny konto), hvad kan jeg så
ellers gøre? Jeg har hans rigtige IP adresse som er fra CyberCity, men
vil de kunne gøre noget?
Kan man poltianmelde en person der terrorisere en hjemmeside kontant?

Historien dertil:

Jeg er webmaster af et online debatforum om scootere og knallerter,
hvor man skal oprette en brugerkonto før man kan skrive indlæg mv.
Det hele drejer sig om denne ene bruger der virkelig bare forstår at
terroriserer en hjemmeside.
Nogle brugere på hjemmesiden holdte en fælles scootertur over på
sjælland, hvor denne bruger også var med, og mange af de 'mest aktive
brugere' inde på debatforummet, lærte altså denne mand at kende på
turen og alt var fint.
Ugen efter påståede manden at een af de andre brugere der var med på
turen, kørte rundt på en ulovlig scooter osv. Dette var falsk
anklaget, de andre medlemmer der var med på turen kunne rense den
anklagede i dette.

Det skabte lidt postyr og manden (som er problemet) tyede til
barnligheder og begyndte på grimme skældsord, hvilket ikke er tilladt
jvf. tilmeldingsreglerne som man skal godkende ved brugeroprettelse.

Jeg bannede derfor hans brugerprofil og forklarede ham i en mail
hvorfor.

Jeg modtog så en mail om at han nu ville sagsøge mig. Jeg svarede igen
med en mail, hvorfor han dog ville dette og på et hvilket grundlag? -
Han svarede at TDC havde ringet og fortalt ham at jeg (han kender mig
ikke, var ikke med på turen) havde brudt ind på hans netbank og
stjålet penge fra ham.

Jeg valgte ikke at svare tilbage for jeg synes det var for langt ude,
enten sidder han og morer sig eller også lider han af en sygdom og har
brug for hjælp, efter min mening.

Han oprettede et par dage efter en ny profil og vi (redaktørene på
siden og jeg) valgte lige at se tiden an, for hvis han kunne opføre
sig ordentligt måtte han gerne blive.
Han fløj desværre i flæsken på en bruger med det samme og blev bannet
igen.

Han skrev til min email igen og troede denne gang ikke på at det var
mig der bannede ham for vi var gode venner, så det måtte være min
lillebror (igen, kender ham ikke og har ingen lillebror), hvilket igen
bekræftede at jeg tror denne mand har brug for hjælp.

Jeg svarede ham ikke og pludseligt dagen efter ringede min
mobiltelefon og det var denne uønskede mand der spurgte til hvorfor
han var blevet bannet. Jeg forklarede ham, lidt chokeret, grunden til
hvorfor, og han forsikrede mig at denne gang skulle han nok opfører
sig pænt. (Det er en mand midt i 40'erne vi snakker om!)

Ok, han fik chancen, og igen lavede han balade og igen blev han
bannet. Skrev en mail at jeg ikke ønsker ham ind på siden igen
nogensinde og at han ej heller skal skrive eller ringe til mig igen.
Dét med at ringe har han da heldigvis respekteret så langt.

Problemet er nu at han har fundet ud af hvor dejligt let det er at
lave nye gmail og hotmail emailadresser, samt skjule sin IP via proxy
servere fra udlandet, så hver gang jeg banner hans nye IP finder han
bare en ny gratis proxy server.

Han finder på nye brugernavne og mange gange går der et stykke tid før
vi opdager det er ham, han skriver pænt og stiller relevante spørgsmål
som en normal anden bruger, men pludselig efter et par dage springer
han ud og fortæller at det er "ham" og ofte også lige giver en
tilsvining med på vejen osv, og vi kan igen banne ham..

Er der intet man kan gøre?
Det har stået på i en 2-3 måneder nu, længe efter jeg ville mene at
det ikke ville være 'sjovt' længere at sidde og lave nye profiler, men
jeg tror virkelig denne mands liv er at ødelægge min/vores
debatforum..

Hjælp?
- og tak fordi du læste med så langt.

Fra : Bjarne

Dato : 24-10-07 21:07

Stig Sørensen skrev:
> [...]
> vil de kunne gøre noget?
> Kan man poltianmelde en person der terrorisere en hjemmeside kontant?

Det vil kræve ganske betydelige ressourcer at bevise hans adfærd, når
han optræder fra forskellige adresser.
Principielt kunne man godt anmelde den slags adfærd til hans
internetudbyder, men selvom de virkelig ville tage det alvorligt, ville
de næppe bruge store ressourcer på at forsøge at bevise, at det er ham,
der generer dig og vel at mærke at han ikke gør det fra et andet
netværk. (Hvis han arbejder fra f.eks. en mobilforbindelse, kan det jo
være den alm. udbyder uvedkommende.
Så jeg tvivler på, at du kan forfølge ham ad de kanaler.

Dvs at løsningen er teknisk og ikke hører hjemme her.
Måske noget med cookier eller med email-bekræftelse af brugeroprettelse.

vh
Bjarne