Lejelovens § 83 / opsigelse
Fra : Jørgen

Dato : 22-10-07 12:45

Gælder Lejelovens § 83 for andelslejligheder ?

Kan en andelsboligforening opsige en erhvervsandel,
hvis foreningen selv ønsker at benytte lokalerne til f.eks. kontor ?

Vedtægterne angiver kun opsigelse af et lejemål,
hvis andelshaveren f.eks. ikke betaler husleje til tiden eller
gør sig skyldig i støjende adfærd og lign.

--
/Jørgen

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-10-07 13:47

Jørgen wrote:

> Gælder Lejelovens § 83 for andelslejligheder ?
>
> Kan en andelsboligforening opsige en erhvervsandel,
> hvis foreningen selv ønsker at benytte lokalerne til f.eks.
> kontor ?

Er lejligheden udlejet eller benyttes den af andelshaver?

Fra : Jørgen

Dato : 22-10-07 14:02

On Mon, 22 Oct 2007 14:47:20 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

>Er lejligheden udlejet eller benyttes den af andelshaver?

Den nuværende andelshaver benytter den til erhverv.

--
/Jørgen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-10-07 14:01

"Jørgen" <jø@jø.jø> skrev i en meddelelse

> Gælder Lejelovens § 83 for andelslejligheder ?

Ja*, - men i sammenhæng med dit næste spørgsmål må det være rigtigst at
tilføje, at den ikke gælder for erhvervsandele.
Her er det vedtægterne, lejekontrakten og erhvervslejeloven, der gælder.

* Visse af bestemmelserne kan dog næppe bringes i anvendelse uden at
overskride grænsen for andelsforeningens varetagelse af alle medlemmers
interesse.
Pkt. e) er dog anvendelig, og bruges ofte.

> Kan en andelsboligforening opsige en erhvervsandel,
> hvis foreningen selv ønsker at benytte lokalerne til f.eks. kontor ?

Se ovenfor, - det er ikke til at sige uden at kende vedtægter og
lejekontrakt.
Så vidt jeg husker så åbner erhvervslejeloven i sig selv mulighed for en
opsigelse, men mod kompensation.

/Per