Soldet flis
Fra : ca

Dato : 13-07-01 09:51

Er der nogen, som kan fortælle mig hvad soldet flis er? Vi skal ha' lagt
noget flis i bunden af et ridehus, og her støder vi på begrebet "soldet
flis"
Mvh. Lotte

Fra : Bodil Nielsby

Dato : 13-07-01 10:10

> Er der nogen, som kan fortælle mig hvad soldet flis er? <

En sold er en stor sigte, så jeg gætter på, at flisen kun består af større
dele..
mvh bodil

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 13-07-01 12:09

I artiklen <3b4eb68d$0$9444$4d4eb98e@news.dk.uu.net>,
skrev ca <ca@azlan.dk>:

> Er der nogen, som kan fortælle mig hvad soldet flis er? Vi skal ha'
> lagt noget flis i bunden af et ridehus, og her støder vi på
> begrebet "soldet flis" Mvh. Lotte

Flishuggeren har en sold, hvor stykker af flis, der er blevet for
store, bliver ført tilbage og fliset igen. Man skelner mellem fin
flis, mellemflis og grov flis. Fin flis skal være 10-30 mm.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : ca

Dato : 13-07-01 12:52

Tusinde tak for dit fine svar. Så er jeg blevet så klog.
Har du nogen ide om hvad sådanne noget koster pr. kubik? Og flis er vel
mange ting - hvis det skal bruges til en bund i et ridehus, må træet ikke
være giftigt - dvs. fra jernbanesveller.
Mvh. Lotte

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 13-07-01 23:06

I artiklen <3b4ee0f7$0$9442$4d4eb98e@news.dk.uu.net>,
skrev ca <ca@azlan.dk>:
> [...]

> mange ting - hvis det skal bruges til en bund i et ridehus, må
> træet ikke være giftigt - dvs. fra jernbanesveller. Mvh. Lotte

At producere flis koster 40 - 80 kr. pr. kubikmeter, hertil skal
lægges udkørsel og fortjeneste (og moms). Jeg kender ikke
udsalgsprisen. Dansk skovflis er lavet af rent træ, der er ikke
jernbanesveller eller nedbrydningsmaterialer i. Granflis indeholder
en del harpiks.

På Dansk Skovforenings hjemmeside er der en liste over brændesælgere
(kommuner og skove), de fleste eller alle vil sikkert også kunne
levere flis.
http://www.skovforeningen.dk/i_skoven/I_skoven_braende.asp