Airport Express og EnergiMidt fibernet
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 17-11-07 13:22

Hej

Der skulle vel ikke være en venlig sjæl herinde der har prøvet den
kombi? Jeg kan få min gamle Linksys router til at koble på med PPPoE,
men kan simpelthen ikke får det til at spille med en helt ny Airport
Express... Taster de samme oplysninger, men kan ikke forbinde ti den.
Den lyser grønt, så det ser jo ud til at den virker. Jeg har prøvet
med og uden kryptering osv.

Så lige nu er det mit accesspoint der er flaskehalsen - IEEE 802.11b
er jo ca god for 2-3 Mb/s og det svare rgodt til et hastighedstest:

http://www.speedtest.net/result/203221386.png

Min forbindelse er en 10/10, så jeg må simpelthen have nde AE til at
spille!

Nogle hints til PPPoE og en AE?

--
Jesper

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-11-07 11:03

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Nogle hints til PPPoE og en AE?

Jeg kender ikke til PPPoE opsætning så kan desværre ikke hjælpe, men
indtil du får det til at spille kunne du jo i mellemtiden koble din
Express til en af ethernetportene på din Linksys router. Expressen
behøver jo så ikke at fungere som router, men bare som trådløs bro til
din Linksys router og du kan derfor gå ind i opsætningen af Expressen
via AirPort-hjælpeværktøj og slå "Distribuer IP-adresser" fra. Slå evt.
også den trådløse funktion fra på din Linksys - den ønsker du jo ikke at
bruge.

--
Mvh Martin

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 18-11-07 13:22

Hej Martin!

On Nov 18, 11:03 am, s...@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> via AirPort-hjælpeværktøj og slå "Distribuer IP-adresser" fra. Slå evt.
> også den trådløse funktion fra på din Linksys - den ønsker du jo ikke at

Super god ide! Den har jeg lige prøvet. Og det mærkelige er at jeg
kunne få en AE til at spille med den gamle ADSL-forbindelse, men jeg
kan sgu ikke få den til at virke med fiberen. Heller ikke på den måde
du foreslår.

Det er meget mærkeligt...

--
Jesper

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-11-07 21:31

> [...]

> kunne få en AE til at spille med den gamle ADSL-forbindelse, men jeg
> kan sgu ikke få den til at virke med fiberen. Heller ikke på den måde

Det er vel ikke fordi forbindelsen skal nulstilles før den vil snakke
med en anden ethernet MAC adresse? Du har jo haft Linksys forbundet
først.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-11-07 21:52

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Det er vel ikke fordi forbindelsen skal nulstilles før den vil snakke
> med en anden ethernet MAC adresse? Du har jo haft Linksys forbundet
> først.

Det burde vel ikke være nødvendigt. For fiberforbindelsen er alt bag ved
linksys routeren jo usynlig... altså hvis routeren er sat til at
distribuere ip adresser og kører NAT.

--
Mvh Martin

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 18-11-07 23:53

Hej Niels og Martin

On Nov 18, 9:51 pm, s...@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Det burde vel ikke være nødvendigt. For fiberforbindelsen er alt bag ved
> linksys routeren jo usynlig... altså hvis routeren er sat til at
> distribuere ip adresser og kører NAT.

Nej - jeg tror ikke det er noget med MAC adresserne. Jeg kan tilslutte
en iMac direkte til fiberboksen, og det spiller. Og som sagt spiller
det også fint med en Linksys-router. Jeg synes også jeg har prøvet at
tænde fiberboks, Linksys og AE i forskellig rækkefølge. Det er ikke
rigtigt nogen forskel :-/

Jeg synes jeg er ved at løbe tør for muligheder... Det burde da være
nemmere med en AE

--
Jesper

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 19-11-07 00:01

Hej igen

Dem her

http://www.macworld.com/forums/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=455359&Main=443663

taler om at firmware 6.3 har problemer med PPPoE... Måske det er det.
Kan jeg nedgradere min firmware - blot for at teste?

Jeg kunne måske putte denne her på:

http://www.apple.com/support/downloads/airportexpressfirmware611formacosx.html

--
Jesper

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 19-11-07 13:41

On 18 Nov., 21:22, "Jesper Lillesø" <lille...@gmail.com> wrote:
> [...]
> kunne få en AE til at spille med den gamle ADSL-forbindelse, men jeg
> kan sgu ikke få den til at virke med fiberen. Heller ikke på den måde

Stadig mærkeligt

Men nu virker det sgu!

Jeg lavede et WDS-netværk (har 2 AE) og så virkede det af en eller
anden grund...

Tak for input!

--
Jesper