tilslutte ekstern firewire disk
Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 14-11-07 21:16

Jeg forsøger at tilslutte en ekstern harddisk via firewire, men OSX kan
ikke finde den.

Harddisken er en helt ny Hitachi 7K160 og den sidder i et kabinet der
kan tilsluttes via USB eller firewire. Når jeg tænder kabinettet kører
harddisken og siger en tikkelyd. Den registrerer tilsyneladende at jeg
tilslutter den til computeren, for der kommer en kort pause lige idet
jeg tilslutter firewirekabel eller tænder computeren.

Jeg er helt blank på fejlmuligheder - nogen der kan hjælpe?

Mvh
Kristoffer

Fra : Jon

Dato : 14-11-07 21:24

Kristoffer Karkov <kristofferkarkov@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg tilslutter firewirekabel eller tænder computeren.
>
> Jeg er helt blank på fejlmuligheder - nogen der kan hjælpe?

Er disken formatert?

Koble den til, åpne Diskverktøy (eller hva det heter på dansk) som
ligger i /Applications/Utilities på dataspråk . Se etter om disken er
formatert slik at datamaskinen kan bruke den. Hvis ikke, gå til
"Partition" eller "Erase", og sørg for å gjøre det som skal til.

Dersom disken skal brukes til å flytte data til en (Windows-) PC, så
bruk filsystemet "MS-DOS" (egentlig FAT-32), ellers "HFS+ Journalled".
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 14-11-07 21:35

Jon skrev:
> [...]
>
> Dersom disken skal brukes til å flytte data til en (Windows-) PC, så
> bruk filsystemet "MS-DOS" (egentlig FAT-32), ellers "HFS+ Journalled".

Hej Jon

Jeg ved ikke om disken er formateret, jeg tror det ikke. Problemet er at
den ikke kommer frem i diskværktøj.

Jeg har sat disken op til at være master - er det korrekt?

Mvh
Kristoffer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-07 22:04

Kristoffer Karkov wrote:

> Jeg ved ikke om disken er formateret, jeg tror det ikke. Problemet er at
> den ikke kommer frem i diskværktøj.
>
> Jeg har sat disken op til at være master - er det korrekt?

Ja, den skal stå til 'Master', og 'Cable Select' skal være sat til 'OFF'.

Check også, at IDE kablet er skubbet _helt_ på plads i disken i det
eksterne kabinet.

Hvilket kabinet har du købt til disken - ny/brugt? Der kan selvfølgelig
også være en fejl i selve kabinettets Firewire bridge. Det er set på
flere modeller fra bl.a. zitech (de helt billige) og nogle af transcends
ICYbox Series 300, hvor det i begge tilfælde er IDE kablets montering i
selve FW bridgen, der har en tendens til at have 'kolde lodninger'.

mvh. Erik Richard

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 14-11-07 22:42

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> ICYbox Series 300, hvor det i begge tilfælde er IDE kablets montering i
> selve FW bridgen, der har en tendens til at have 'kolde lodninger'.

Det er faktisk et zitech kabinet jeg har, med ekstern strømforsyning.

mht. master, slave osv: hvordan sættes cable select til off? Jeg kan
vælge mellem master, slave, cable select og forcing dev1 present.
Desuden er der tegnet hvordan jeg skal sætte jumpers: 16 heads og 32 gb
clip - ved ikke hvad forskellen er.

mvh
Kristoffer

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 14-11-07 22:54

Kristoffer Karkov skrev:

> [...]
> vælge mellem master, slave, cable select og forcing dev1 present.
> Desuden er der tegnet hvordan jeg skal sætte jumpers: 16 heads og 32 gb

hmm - nu har jeg prøvet at sætte en anden disk i kabinettet, og den
kommer frem i diskværktøj uden problemer.

Jeg er ikke helt skarp i IDE kabler og den slags: Kan jeg har købt en
harddisk der kan tilsluttes kabinettet, men ikke være kombatibelt?

Den eneste umiddelbare forskel på de to diske er at der er 9 pinde til
jumpere på den nye disk og 10 pinde til jumpere på den gamle disk

Tyder situationen på at harddisken er defekt?

Mvh
Kristoffer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-07 23:38

Kristoffer Karkov wrote:

> hmm - nu har jeg prøvet at sætte en anden disk i kabinettet, og den
> kommer frem i diskværktøj uden problemer.

så er det ihvertfald ikke kabinettet, der fejler noget!

> Jeg er ikke helt skarp i IDE kabler og den slags: Kan jeg har købt en
> harddisk der kan tilsluttes kabinettet, men ikke være kombatibelt?

Nej, 7K160 er ganske alm. IDE PATA diske, og den bør kunne virke i
Zitech kabinettet.

> Den eneste umiddelbare forskel på de to diske er at der er 9 pinde til
> jumpere på den nye disk og 10 pinde til jumpere på den gamle disk
>
> Tyder situationen på at harddisken er defekt?

Måske, men prøv at få rede på jumpningen først....

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-07 23:00

Kristoffer Karkov wrote:

> Det er faktisk et zitech kabinet jeg har, med ekstern strømforsyning.

Så kan det være den, der er problemet...

> mht. master, slave osv: hvordan sættes cable select til off?

Huh.! - det er forskellig fra mærke til mærke. - Jeg har ikke længere
IBM/Hitachi diske. - På nogle mærker skal der sidde en jumper, når den
står som slave, og på andre skal der ingen være.... Men svjh. skal der
på Hitachis diske ingen jumper være, når den står til Master og heller
ingen, hvis CableSelect er OFF.

> Jeg kan vælge mellem master, slave, cable select og forcing
> dev1 present. Desuden er der tegnet hvordan jeg skal sætte
> jumpers: 16 heads og 32 gb clip - ved ikke hvad forskellen er.

Såvidt jeg husker, skal du ikke røre ved dem. - Det har noget med
opsætningen til Windows PC'ere at gøre. - Men prøv om du kan finde
opsætningen påå Hitachis hjemmeside.

Hm, - har du prøvet at sætte den til en anden computer og se, om den
registreres dér?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-07 21:44

> [...]
> den ikke kommer frem i diskværktøj.
>
> Jeg har sat disken op til at være master - er det korrekt?

Den skal næsetn altid stå til cable select. Har du en ekstern PSU til
disken eller forsøger du at føde den fra FW porten?

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-11-07 22:28

Kristoffer Karkov <kristofferkarkov@gmail.com> skrev 2007-11-14:
> Jeg har sat disken op til at være master - er det korrekt?
Min eksterne USB disk er sat som slave.

Har den egen strømforsygning?

Martin
--