JyllandsPosten/JP2 - MAC-fjendsk :-((
Fra : fjern

Dato : 12-11-07 22:21

JyllandsPosten har med fynd og klem - med en extra forside på dagens
avis markedsført et nyt tiltag - JP2 - en "ny" avis på nettet.

Men JP er hoppet i seng med Microsoft, så MAC-brugere er udelukket fra
at kunne se/bruge dette nye tiltag.

Når man klikker sig ind, får man følgende meddelelse:

> Kære bruger
>
> Vi kan konstatere, at din PC og browser ikke understøtter de systemkrav, som download af JP2 kræver.
>
> For at undgå at ulejlige dig vælger vi ikke at sende dig videre til login og download af JP2.
>
> Vi beklager naturligvis, at vi ikke kan præsentere dig for fremtidens avis,
> men vi håber på forståelse, og vi vil gerne sige tak for den interesse, som du har vist JP2.
>
> Systemkrav:
>
> Operativsystem: Windows® XP SP2 eller Windows Vista
> Browser: Internet Explorer version 6.0 eller højere
> RAM: Min 384 MB RAM – vi anbefaler 500 MB
> [...]

--- og så kan man endda slet ikke komme videre...

Og så beder JP endda om min forståelse...

Som mangeårig abonnent må jeg nok tilstå, jeg blev noget forbløffet.
Jeg har skrevet til JP for at give ondt af mig, men jeg forventer ikke
noget svar, jeg overhovedet kan bruge til noget.

Well - jeg kan så boote i XP/SP2; men det var jo ikke lige det, der var
meningen...

Hvad mon man stiller op - kan JP monstro påvirkes?
Kloge og indsigtsfulde reaktioner fra gruppens medlemmer er meget velkomne.

Vgst
Kristian Stange

PS - og så kalder de endda min MAC for en PC!!!!

Fra : fjern

Dato : 12-11-07 22:26

Har lige fået "reklame-mail" fra JyllandsPosten - her står at læse:

Vgst
Kristian Stange

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-07 22:38

fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote:
> [...]
> avis markedsført et nyt tiltag - JP2 - en "ny" avis på nettet.
>
> Men JP er hoppet i seng med Microsoft, så MAC-brugere er udelukket fra

Det er samme dims som bruges til at læse eks. newyork times offline
eller på en mobil dims.

> Hvad mon man stiller op - kan JP monstro påvirkes?
> Kloge og indsigtsfulde reaktioner fra gruppens medlemmer er meget velkomne.

Næppe, de har betalt en solid pose penge for deres løsning og er nokk
ret ligeglad med en lille gruppe macbrugere.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-07 02:16

Hej Kristian

fjern wrote:
> [...]
>
> Hvad mon man stiller op - kan JP monstro påvirkes?
> Kloge og indsigtsfulde reaktioner fra gruppens medlemmer er meget

Tja, som det ser ud, så er der nok ikke noget at gøre lige her og nu...
- Gad egentlig vide, hvor meget M$ har betalt for det...

- Jeg har lige sendt nedenstående

------------------------
Vedr. JP2

Da det har vist sig, at det vil være komplet umulig for alle Macintosh
brugere at benytte sig af jeres nys introducerede JP2 tjeneste, skal
jeg hermed på det skarpeste tage afstand fra den politik, I med dette
tiltag udviser over for en stadig stigende gruppe af computerbrugere.

Det er under al kritik, at I ved at alliere jer med Microsoft på den
måde pr. definition fravælger en stadig voksende gruppe af danske
avislæsere.

Vi er mange, der ellers gerne ville kunne benytte os af den mulighed,
men det er vi hermed afskåret fra som Mac brugere.

Desuden er vi en hel del synshandicappede Mac brugere, der ligeledes
vil blive afskåret fra muligheden for at få en rimelig seriøs avis.

Med dette tiltag udviser I en foragt for læserne, der grænser til
monopolisering af det frie valg, når det gælder valg af computere
og styresystem!

Og ved en sådan monopolisering er I samtidig medvirkende til, at
Microsoft kan udbygge den monopolstilling, de på det nærmeste
allerede har, og som de ligeledes er blevet dømt for ved EU Rettens
afgørelse forrige måned

Det kan på ingen måde være i jeres interesse på forhånd at fravælge
en stor gruppe almindelige brugere, samt en gruppe brugere, der er
på de fleste områder nu er afhængige af at kunne bruge de nyeste
multimediefunktioner i form af den moderne IT teknik.

Det skal derfor på det kraftigste henstilles til JP, at I snarest
mulig for systemet tilrettet, så det vil blive muligt for hovedparten
af computerbrugere at kunne benytte sig af denne nye mulighed for at
få en avis.

Hvis dette ikke sker, vil jeg som tidligere IT & computerkonsulent
fraråde enhver at abonnere på JP2, og der vil desuden tilgå en klage
til pressens minister, pressenævnet samt Forbrugerstyrelsen

Desuden vil de forskellige interessegrupper og handicaporganisationer
- herunder bl.a. Dansk Blindesamfund blive orienteret og advaret mod
denne totale mangel på og evner til at kunne levere et produkt, der
er tilgængelig for alle.

Med venlig hilsen
Erik Richard Sørensen
Forh. IT & Computerkonsulent
Medlem af Dansk Blindesamfund

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-07 08:57

> Tja, som det ser ud, så er der nok ikke noget at gøre lige her og nu...
> - Gad egentlig vide, hvor meget M$ har betalt for det...

JP har nok ikke betalt listepris i forhold til at Microsoft kan bruge
JP2 som en reference når de skal sælge deres produkt til andre. Det er
sådan de ting fungerer ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-07 08:54

fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote:

> Hvad mon man stiller op - kan JP monstro påvirkes? Kloge og indsigtsfulde
> reaktioner fra gruppens medlemmer er meget velkomne.

JP har bare været "kloge" mht. til deres investinerg. Dvs. de har købt
sig til en færdig løsning istedet for at opfinde den dybe tallerken.
Hvis de lukkede deres almindelige internetavis og holdt op med at trykke
avisen på papir så ville jeg måske fare i blækhuset, men ikke pga. et
sækundert produkt.

> PS - og så kalder de endda min MAC for en PC!!!!

Det er den da også .... eller har du glemt hvad PC står for ?

/thomas

Fra : fjern

Dato : 13-11-07 15:20

> Det er den da også .... eller har du glemt hvad PC står for ?
>

> /thomas

Nej - personal computer...

Jeg blev bare lidt tvær..

Kristian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-11-07 23:17

> [...]

> Vgst
> Kristian Stange
>
> PS - og så kalder de endda min MAC for en PC!!!!

Din Mac med stort M og lille a og c er en PC (Personal Computer).

MAC har noget med et netværkskort at gøre og findes både på Mac, en
Windows maskine og en Linux box.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 00:05

> Din Mac med stort M og lille a og c er en PC (Personal Computer).

Jeg tør næsten ikke sige, at det er en pc med lille p og lille c

Kender du den om franskmanden, der sendte et brev til en ven:

viens

Hvortil vennen svarede: "Ga".

Nå ok, den kræver nok franskkundskaber, der er en del bedre en mine.
"Viens" under P hedder "viens sous P" og udtales ligesom "viens soupér"
- "kom og spis".
Vennen svare så med stort G og lille a - "G grand, a petit", som
udtales ligesom "J'ai grand appétit" - "Jeg er meget sulten".
--
Henrik Münster
Esbjerg