Grynet Cinema display?
Fra : Ukendt

Dato : 12-11-07 15:44

Hej,

Jeg har netop pakket min nye 23" ACD ud, og selv efter kalibrering med
min spyder2pro er skærmen "grynet" og slet ikke "ren" hvid på en stor
flade. Er det bare alm. karakteristika på større LCD skærm, eller er
der mon noget i vejen med den? Det var det samme med den 23" der stod i
butikken og med den iMac de havde stående. Men udover det, er det godt
nok en lækker skærm, og de ekstra kroner den koster fremfor noge
tilsvarende hos "PC" konkurrenterne er givet godt ud. Alukabinet holder
100%

P.S. Hvor langt væk sidder i fra skærmen?

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-07 16:25

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> nok en lækker skærm, og de ekstra kroner den koster fremfor noge
> tilsvarende hos "PC" konkurrenterne er givet godt ud. Alukabinet holder

Det var bl.a. derfor, jeg ikke købte den, da den på mig o mit dårlige
syn virker lidt 'ulden' - ellr grynet, som du kaler det... Såvidt jeg
har forstået det, når man læser om den, skyldes det, at
kontrast/lsstyrke ikke er optimale på den. - Det er faktisk værre på 30"
udgaven...

Menfor lige at være sikker, - har du sat den til max. opløsning, inden
du begyndte at kalibrere? - og har du husket at vælge skærmen i
profillisten i 'Skærm'?

> P.S. Hvor langt væk sidder i fra skærmen?

Det, man kalder for 'ergonomisk afstand' på en skærm afhænger af
skærmens størrelse. for normalt seende er den optimale afstand ved
22-24" skærme mellem 75cm og 125cm. - sagt på en anden måde, skal du
sidde så langt væk fra skærmen, at når du kigger på skærmens
centerpunkt, skal du uden at dreje øjnene kunne se _hele_ skærmens flade.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-07 19:30

On 2007-11-12 16:24:55 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> har forstået det, når man læser om den, skyldes det, at
> kontrast/lsstyrke ikke er optimale på den. - Det er faktisk værre på

Der tager du fejl. Kontrast og lysstyrke er helt perfekt. Det viser sig
at det er bevidst, og det skyldes et antireflekslag. Jeg lagde ikke
mærke til det i starten, men selvom det er lyst bagved mig som rammer
skærmen, kan man ikke se det på skærmen! Det er helt vildt. Man skal
bare lige have en afstand til skærmen der svarer til diagonalen, og så
spiller det 100%. Det er helt vildt med den betragtningsvinkel den har.
Jeg kan stort set dreje den fra min til max uden at der har indflydelse
på billedet. En fantastisk skærm!

> Menfor lige at være sikker, - har du sat den til max. opløsning, inde n
> du begyndte at kalibrere? - og har du husket at vælge skærmen i
> profillisten i 'Skærm'?

Hvad forskel skulle det gøre? Og ja naturligvis har jeg valgt den rette
profil. Det er ikke farverne den er galt med, men selve skærmen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-07 20:05

Thomas Schreiber <find email p? macfly.dk> wrote:
> [...]
> der mon noget i vejen med den? Det var det samme med den 23" der stod i
> butikken og med den iMac de havde stående.

Prøv at skrue ned for lyset.

Hvilken farvetemperatur anvender du?

Og sidst men ikke mindst, bruger du den på en mac med integret intel
grafikkort? I givet fald oplever du velsignelsen ved reduced frequecy
banding. GMA 945 er ikke specificeret til at levere DVI standartens
162MHz i opløsninger over 1600x1200.

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 12-11-07 20:19

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> [...]
> grafikkort? I givet fald oplever du velsignelsen ved reduced frequecy
> banding. GMA 945 er ikke specificeret til at levere DVI standartens

NEJ! .. og det er noget knald :(
Lidt sur må man godt være på sin Mac mini ;)

Jonas Jalling

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-11-07 20:26

On Mon, 12 Nov 2007 20:19:26 +0100, Jonas wrote:

> NEJ! .. og det er noget knald :(
> Lidt sur må man godt være på sin Mac mini ;)

Så der er god grund til at holde fast i sin gamle Mac Mini med ATI
grafikkort, hvis ens skærm ikke er lille?

Mvh.

--
"You know, if the sun was an oboe, what would you do?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-07 20:59

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Så der er god grund til at holde fast i sin gamle Mac Mini med ATI
> grafikkort, hvis ens skærm ikke er lille?

TDMS'en på det indbyggede grafikort i en PPC mini kan ej heller.

Såvidt jeg huske begynder problemet allerede efter 1280x1024 - dernæst
er RAM dac'en hvis man brug en analog skærm helt slet.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-11-07 21:12

On Mon, 12 Nov 2007 20:58:41 +0100, Morten wrote:

> TDMS'en på det indbyggede grafikort i en PPC mini kan ej heller.

Ok, så kan mine øjne nok ikke se det, eller jeg har vænnet mig til det,
eller min gamle skærm skjuler det

> Såvidt jeg huske begynder problemet allerede efter 1280x1024 - dernæst
> er RAM dac'en hvis man brug en analog skærm helt slet.

I mit tilfælde er det ikke en analog skærm.

,

Adam