Mærkeligt fænomen med Leopard og MacSOUP
Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-07 01:30

Jeg har vænnet mig til at markere tråde i MacSOUP ved bare at trykke på
"+". Der er det sjove ved MacSOUP, at man ikke behøver trykke på
æbletasten ved mange af genvejene, selv om det egentlig er angivet. Står
man i artikelvinduet kan man f.eks. vælge visning blot ved at trykke på
taltasterne, selv om der egentlig står, at man skal trykke æble
samtidig. Det samme gælder +-tasten, som man bruger til at markere en
tråd. Hvis man vil følge en tråd, kan man derfor bare trykke +, når den
første artikel er valgt, og så kan artiklerne i tråden læses ved bare at
bruge mellemrumstasten.
Efter jeg nu har opgraderet til Leopard, er der sket det
mærkelige, at +-tasten faktisk giver et - (minus). Det har den modsatte
vikning af +, idet det afmarkerer en tråd og markerer indlæggene som
læste. Når man som vanligt har artikelvinduet sat til at vise ulæste, så
vil +-tasten altså få artiklerne til at forsvinde, fordi de bliver
markeret som læste. Før blev de markeret med et + og en blå prik, og så
kunne man læse dem. Jeg kan dog sagtens markere dem som ønsket ved at
trykke på æble-+, men det er lidt svært at vænne sig til, når man har
gjort det andet i 10 år. Hvorfor i alverden er plus-tasten blevet til en
minus-tast i Leopard?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 08:40

> [...]
> trykke på æble-+, men det er lidt svært at vænne sig til, når man har
> gjort det andet i 10 år. Hvorfor i alverden er plus-tasten blevet til en

Måske er det fordi du endnu ikke har opgraderet MacSOUP til den nye
version 2.8.2 - som netop er kompatibel med Leoparden.

Men 2.8.2 kom naturligvis også først i går ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 08-11-07 09:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men 2.8.2 kom naturligvis også først i går ...

Takk. Da er jeg spent på om også den langsomme hentingen av artikler er
fikset. Skal vi se...
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Jon

Dato : 08-11-07 09:06

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Takk. Da er jeg spent på om også den langsomme hentingen av artikler er
> fikset. Skal vi se...

.... og der var vi igjen, og Yesss, nå er hastigheten tilbake.
Takk, Stefan!

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 11:10

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> ... og der var vi igjen, og Yesss, nå er hastigheten tilbake.
> Takk, Stefan!

Min er nu stadig langsom - men det tror jeg nu ikke er Steans skyld.
Snarere ligger skylden hos datemas.de.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-07 11:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Min er nu stadig langsom - men det tror jeg nu ikke er Steans skyld.
> Snarere ligger skylden hos datemas.de.

Jeg synes nu ikke, MacSOUP har været langsom hos mig. Derimod hjælper
det ikke på mit problem at bruge den nye ver. 2.8.2. Når jeg trykker på
+, bliver det fortsat til et -. Trykker jeg på æble-+, virker det, og
tråden bliver markeret. Jeg må nok bare vænne mig til at gøre det på den
rigtige måde.
Jeg prøvede i øvrigt at lægge det danske sprog ind i 2.8.2, men
så står der stadig ver. 2.8.1 i "info". Ellers ser det nu ud til at
virke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 12:55

> Jeg synes nu ikke, MacSOUP har været langsom hos mig.

MacSOUP er ikke langsom, men up- og download er. Hvilket som jeg skriver
nok skyldes newsserveren.

> [...]
> jeg trykker på +, bliver det fortsat til et -. Trykker jeg på æble-+,
> virker det, og tråden bliver markeret. Jeg må nok bare vænne mig til at

Du skal nu også trykke på alt-+ hvis du vil markere tråden. Hvis du kun
vil markere subtråden fra den knude du står i, skal du trykke på +.

> Jeg prøvede i øvrigt at lægge det danske sprog ind i 2.8.2, men
> så står der stadig ver. 2.8.1 i "info". Ellers ser det nu ud til at
> virke.

Jeg venter, hvis jeg da overhovedet gider opgradere til dansk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 12:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> MacSOUP er ikke langsom, men up- og download er. Hvilket som jeg skriver
> nok skyldes newsserveren.

Og nu virkede den pludselig igen normalt. Tyskerne må have fået serveren
op igen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-07 13:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> MacSOUP er ikke langsom, men up- og download er. Hvilket som jeg skriver
> nok skyldes newsserveren.

Jeg tænkte også på op- og download. Det er nu mit indtryk, at der har
været et problem med MacSOUP og Leopard på det punkt. Det skulle være
rettet med ver. 2.8.2.

> Du skal nu også trykke på alt-+ hvis du vil markere tråden. Hvis du kun
> vil markere subtråden fra den knude du står i, skal du trykke på +.

Jeg ved det godt. Jeg har bare vænnet mig til at køre ned igennem
artikelvinduet. Når der så er en interessant artikel, trykker jeg bare
på +. Når det er den første artikel i tråden, er det jo ligegyldigt, om
man trykker æble ned også, for der er jo ikke nogen subtråde. Kan I
andre ikke prøve at trykke på + og se, hvad der sker. Bliver artiklen
markeret med et + eller et - ?

> Jeg venter, hvis jeg da overhovedet gider opgradere til dansk.

Jeg skulle bare lige se, om den virkede
Jeg kan trods alt godt lide, at min computer er på dansk. Det var en af
grundene til, at jeg i sin tid gik over til Macintosh. Der var ingen
problemer med danske bogstaver, når man skulle printe ud osv. Det var
man jo tit ude for med andre systemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 13:35

> Kan I andre ikke prøve at trykke på + og se, hvad der sker. Bliver
> artiklen markeret med et + eller et - ?

Trykker man på + bliver artiklen [og alle i subtråden] markeret med +.
Trykker man på - bliver artiklen [og alle i subtråden] markeret med -.

Trykker man på * bliver artiklen [og alle i subtråden] afmarkeret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-07 14:49

> [...]

> Trykker man på - bliver artiklen [og alle i subtråden] markeret med -.
>
> Trykker man på * bliver artiklen [og alle i subtråden] afmarkeret.

Under Leopard med dansk tastatur? Underligt? Hos mig er + et minus og
afmarkerer subtråden. "-" virker slet ikke, men æble-- gør. Jeg må vænne
mig til at holde æble-tasten nede, når jeg markerer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-11-07 15:32

Henrik Münster wrote:

> Under Leopard med dansk tastatur? Underligt? Hos mig er + et minus og
> afmarkerer subtråden. "-" virker slet ikke, men æble-- gør. Jeg må vænne
> mig til at holde æble-tasten nede, når jeg markerer.

Hvordan har du installeret Leopard? Frisk installation eller opgradering?

I første omgang lavede jeg en opgradering, hvilket blandt andet gjorde,
at mine genveje ikke blev opdateret - det er selvfølgelig positivt nok,
men det kunne jo tænkes, at en opgradering kan være skyld i problemet.

Har du prøvet en fuldstændig reinstallation af programmet? Dvs. fjernet
filerne med indstillinger osv.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-07 23:29

> Hvordan har du installeret Leopard? Frisk installation eller opgradering?

Frisk installation. Derefter har jeg hentet min hjemmemappe,
indstillinger og programmer over med Overførslesassistent via FireWire.

> [...]
> men det kunne jo tænkes, at en opgradering kan være skyld i problemet.
>
> Har du prøvet en fuldstændig reinstallation af programmet? Dvs. fjernet

Jeg har hentet den nye version af MacSOUP, men jeg har godt nok ikke
slettet indstillingerne. Jeg har ikke lige gidet, for så skal det hele
jo indtastes igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 08-11-07 21:24

> Jeg prøvede i øvrigt at lægge det danske sprog ind i 2.8.2, men
> så står der stadig ver. 2.8.1 i "info". Ellers ser det nu ud til at
> virke.

Det virker, ja der er faktisk kun den sidste decimal i versionsnummeret
til forskel, ellers er der ingen ændringer i brugerfladen.

Generer det kan der hentes en opdateret dansk sprogpakke til MacSOUP
2.8.2 på <http://www.mothsoft.dk/osx/souposx.html>

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 21:41

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> [...]
> til forskel, ellers er der ingen ændringer i brugerfladen.
>
> Generer det kan der hentes en opdateret dansk sprogpakke til MacSOUP

Ikke endnu ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 08-11-07 22:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ikke endnu ...

Tak til den opmærksomme læser - så er slåfjelen helbredt.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-07 23:32

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Tak til den opmærksomme læser - så er slåfjelen helbredt.

10-4. Så skulle vi være kørende på dansk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kjell Olausson

Dato : 08-11-07 23:42

> [...]
> trykke på æble-+, men det er lidt svært at vænne sig til, når man har
> gjort det andet i 10 år. Hvorfor i alverden er plus-tasten blevet til en

Använd den numeriska delen av tangentbordet.

--
Regards, Kjell O
Kållered, Sweden

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-07 00:01

Kjell Olausson <kiomac@gmail.com> wrote:

> Använd den numeriska delen av tangentbordet.

Det var en bra idé. Tusen takk. Det vil jeg forsöka främover. Det er
bare svært at vænne til til at gøre noget andet, end man har gjort i ti
år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 00:34

> Det var en bra idé. Tusen takk. Det vil jeg forsöka främover. Det er
> bare svært at vænne til til at gøre noget andet, end man har gjort i ti
> år.

Navigeringstasterne på det numeriske tastatur er da også lettere at
huske, end hvis man bruger det normale tastatur ... men det sidste
forslag og din reaktion forklarer vist mange ting.

Minus-tasten på det amerikanske tastatur ligger i øvrigt samme sted som
plus-tasten ligger på det danske. Skal du taste + må du taste alt-0.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-07 21:45

> [...]

> huske, end hvis man bruger det normale tastatur ... men det sidste
> forslag og din reaktion forklarer vist mange ting.

Det er simpelthen en gammel vane for mig, og gamle vaner kan være svære
at udrydde. Jeg har jo brugt bærbare computere i mange år, og jeg har
ikke altid haft et eksternt tastatur. Derfor har jeg vænnet mig til at
trykke på plus ved første indlæg i en tråd, jeg ville følge. Herefter
kunne jeg fremover læse tråden bare ved at trykke på mellemrum,
efterhånden som der kom nye indlæg. Jeg er ved at vænne mig til at bruge
det numeriske tastatur. Som du siger er det på mange måder meget
nemmere, og for det meste sidder jeg alligevel hjemme ved et eksternt
tastatur.

> Minus-tasten på det amerikanske tastatur ligger i øvrigt samme sted som
> plus-tasten ligger på det danske. Skal du taste + må du taste alt-0.

Jo, men jeg har jo et dansk tastatur, og det har virket i 10 år under
alle de udgaver af Mac OS, der har været i den tid. Det er da underligt,
at Leopard laver om på det. Måske skulle jeg skrive til Stefan Kurth.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 22:02

> Måske skulle jeg skrive til Stefan Kurth.

Hvem er det dog?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 09-11-07 22:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvem er det dog?

Kurth er hans fødenavn, Haller har han giftet sig til.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-11-07 00:01

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Kurth er hans fødenavn, Haller har han giftet sig til.

Hvilket forklarer starten på hans emailadresse: STK. Ja, undskyld. Jeg
er ved at blive gammel. Jeg kendte ham, før han blev gift. Det kan man
jo ikke vide.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 10-11-07 04:25

> Hvilket forklarer starten på hans emailadresse: STK. Ja, undskyld. Jeg
> er ved at blive gammel. Jeg kendte ham, før han blev gift. Det kan man
> jo ikke vide.

Ja, så må han jo være blevet gift i en ung alder, mens han stadig gik på
universitetet.

I min familie er tilbøjeligheden til at blive gift sent og få børn sent
blevet strammet yderligere. Tidligere blev man gift som 30-årig og fik
midterste barn som 35-årig [gennemsnit for generationerne siden 1629], i
dag bliver man tilsyneladende gift som 40-årig, samtidig med at man får
første barn ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 10-11-07 21:58

> [...]

> midterste barn som 35-årig [gennemsnit for generationerne siden 1629], i
> dag bliver man tilsyneladende gift som 40-årig, samtidig med at man får

nu er jeg 42 med 4 børn, men måske er fordi man er lidt mac-skør

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-11-07 23:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, så må han jo være blevet gift i en ung alder, mens han stadig gik på
> universitetet.

Nu er det jo snart ti år siden, så jeg husker det ikke så godt. Desuden
offentliggør han jo ikke sit privatliv, og det kommer jo heller ikke os
ved. Mig bekendt udviklede han MacSOUP, mens han var studerende. Da han
så blev færdig og skulle arbejde, kneb det med tiden. Derfor er MacSOUP
ikke blevet udviklet ret meget de senere år. Det tog f.eks. lang tid og
en del pression at få en Mac OS X-version. Som jeg husker det, blev han
gift sådan omtrent samtidig med, at han blev færdig med studiet, men det
er ikke noget, jeg ved noget nærmere om.

> [...]
> midterste barn som 35-årig [gennemsnit for generationerne siden 1629], i
> dag bliver man tilsyneladende gift som 40-årig, samtidig med at man får

Vi har regnet ud, at I ikke hører til blandt de hurtigste
Vi er nu heller ikke for tidligt ude i min familie. Man skal jo møde den
rette først, og man kan desværre ikke bestemme, hvornår det sker. Jeg
kan på en måde være ked af, at vi får børn så sent. Bedsteforældrene er
jo forfærdeligt gamle. Når børnebørnene bliver store nok til for alvor
at kunne lave noget, er bedsteforældrene ved at være for gamle til det.
Jeg husker også kun selv mine bedsteforældre som gamle pensionister. De
var da kvikke nok, og nogle af dem levede, til jeg var næsten 30. Der
var bare ikke meget gang i dem. Man møder nogle gange nogen, der bliver
bedsteforældre, når de er 45-50 år. De vil kunne lave meget mere sammen
med deres børnebørn. Til gengæld er de ikke så nemme at få til at
babysitte som en pensionist, der ikke har andet at lave.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-07 01:28

> [...]
> Jeg husker også kun selv mine bedsteforældre som gamle pensionister. De
> var da kvikke nok, og nogle af dem levede, til jeg var næsten 30

Både min farfar og morfar var døde, før jeg blev født. Min farmor før
jeg var 10, og min mormor da jeg var 19-år gammel, og netop begyndt i
1g.

Men mine forældres generation synes at have fået en længere levetid. 90
år hvis man holder sig fra cigaretterne. Det betød at mine forældre
døde, da deres ældste barnebarn var 14 [men de røg nu også, og så bliver
man kun 80].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 21-11-07 15:08

Den 21.11.2007 kl. 01:27 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> [...]
> år hvis man holder sig fra cigaretterne. Det betød at mine forældre
> døde, da deres ældste barnebarn var 14 [men de røg nu også, og så bliver
Undskyld, men Leopard og MacSoup er da af nyere dato??

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-07 16:28

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Undskyld, men Leopard og MacSoup er da af nyere dato??

Kender du ikke ordet 'digression' .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk