LP - CD???
Fra : Erling Hansen

Dato : 07-11-07 23:13

Jeg har netop indkøbt en 'Stage Line' grammofon med direkte
usb-forbindelse.
Med grammofonen fulgte et program til optagelse af filerne på min
MacBook - programmet hedder Audacity 1,0
- og det kan jeg altså ikke få til at virke! Jeg har så været på
deres hjemmeside og har downloaded en version 1.2.4, og det er altså
ikke bedre.
Hvilket program skal jeg anskaffe for at få min lille
nyanskaffelse ti at virke, så jeg kan høre nogle af mine gamle LP'er
igen??
Mvh
Erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-07 00:08

Erling Hansen wrote:
> [...]
> - og det kan jeg altså ikke få til at virke! Jeg har så været på
> deres hjemmeside og har downloaded en version 1.2.4, og det er altså

Hverken ver. 1.0 eller 1.2.x er særlig stabile på OS X. den bedste, men
stadig ret ustabil, er en ver. 1.3.3beta, som du kan downloade her:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15063

> Hvilket program skal jeg anskaffe for at få min lille
> nyanskaffelse ti at virke, så jeg kan høre nogle af mine gamle
> LP'er igen??

Men jeg vil til enhver tid anbefale dig at ofre $40USd på programmet
amadeus Pro 1.0.x. den er ret og slet det bedste musikprogram til OS X.
Udover alm. 2-kanals stereo kan den nu også klare 5.1 sorround eller 6
alm. kanaler til multitrack og mixning. Amadeus kører perfekt på både
IntelMacs og Leopard. - Jeg bruger den selv som primær 2-kanals program.

Men uanset hvilket program, du vælger, skal du ind i
'Systemindstillinger' -> 'Lyd'. Vælg fanebladet 'Lyd ind' og sæt den til
USB indgangen - formentlig står der direkte nævnt 'Stage Line'. I
fanebaldet 'Lyd ud' vælger du enten den interne højttaler eller evt.
tilsluttede højttalere.

Åbn så selve optageprogrammet... I Audacity gør du til menuen 'Audacity'
-> 'Preferences'. Klik i vinduet til venstre på 'Audacity'. I
popupmenuen 'Device' vælger du 'Coreaudio - navn på enhed' (formentlig
står der 'Stage Line')
- Under 'Playthrough' vælger du en af de to nederste muligheder - prøv
dig frem til, hvilken der aktiverer lyden i dine højttalere...
- Vælg nu 'Quality' helt til venstre og sæt 'Default sampling rate' til
44100Hz (std.) og i 'Default sampling format' vælger du '16-bit' (std.
for analog audio optagelser).
- Under 'conversion' 'Real-time' vælger du 'High-quality Sinc...' og
under 'High-quality' vælger du også 'High-quality Sinc...'. Resten af
indstillingerne lader du stå.

Læg dog mærke til, om der under 'mP3 Export Setup' står at 'Mp3
Exporting Plug-in not found'. gør der det, skal du have downloade 'LAME
Library' plugin og installeret. du kan hente den her:
http://spaghetticode.org/lame/ - Husk at vælge den rigtige version til
din computer... Pak filen ud og læg den fx. i mappen 'Programmer' ->
'Hjælpeprogrammer', så er den tilgængelig for alle programmer, der
kræver LameLib.
- Aktiver så igen Audacity - Preferences -> 'File Format' - Klik på
knappen 'find Library' og naviger dig frem til LameLib i mappen
'Hjælpeprogrammer' og klik OK. Du kan nu både gemme og eksportere
til/fra mp3 i Audacity.

NB. Audacity 1.3.3 kan faktisk 'snakke dansk'. det kan vælges under
opsætning, når du åbner den første gang eller i Preferences -> 'Interface'.

Du burde nu kunne optage på din stageLine pladespiller.

Prøv det først. senere kan du så evt. hente amadeus Pro i en demo
version og prøve den. www.hairersoft.com. Bemærk. Amadeus Pro kan også
vise dansk interface, men den er temmelig dårlig oversat. Man kan ikke
vælge, hvilket sprog, der skal bruges, så hvis man vil bruge engelsk
fremfor dansk, skal man fjerne den danske pakke ('lproj') fra programmet.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-07 01:12

tilføjelser....

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> knappen 'find Library' og naviger dig frem til LameLib i mappen
> 'Hjælpeprogrammer' og klik OK. Du kan nu både gemme og eksportere

Hm, den LameLib 3.97, der kan downloades beregnet på alle ver. fra 1.2.x
til 1.3.x virker IKKE i 1.3.3 - uanset, hvor den placeres og uanset,
hvordan man forsøger at aktivere den.... Og den indb. coreAudio
dynlamelib3 virker heller ikke....

Jeg har lige siddet og afprøvet det på min QuickSilver med Leopard og
Audacity 1.3.3. ...mærkeligt.

Jeg vil derfor anbefale, at du henter demoen af Amadeus Pro istedet for
og prøver den. Indstillingerne i Systemindstillinger -> Lyd er de samme.

Åbn Amadeus og vælg Preferences/Indstillinger -> General/Generel. Fjern
hakket i feltet 'start recording Immediately. Øvrige indstillinger står
std. til 44,1khz/16bits, men kan ændres efter behov.

Når du vil optage med Amadeus, skal du trykke på COM+R, så får du et
optagevindue frem. sæt et hak i feltet for 'Spil gennem højttaler' /
'Playthrough', så kan du høre lyden gennem højttalerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-07 07:51

On 2007-11-08 00:07:50 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:
> Men jeg vil til enhver tid anbefale dig at ofre $40USd på programmet
> amadeus Pro 1.0.x. den er ret og slet det bedste musikprogram til OS X.

Come on Erik! Vågn lige op Ableton Live, Logic, Cubase og Protools
er mindst lige så gode musikprogrammer, hvis ikke meget bedre.

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-11-07 09:29

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> Come on Erik! Vågn lige op Ableton Live, Logic, Cubase og Protools
> er mindst lige så gode musikprogrammer, hvis ikke meget bedre.

Jamen, ææ...., Thomas: Hvilket af de forslag du kommer med har den
nemmeste grafik at arbejde med? Jeg har lige nu fået overført et
enkelt nummer til en CD, men der er mange detaljer som jeg endnu ikke
har fundet ud af. (indspilningsstyrke, lydkvalitet, dele pladens numre
op i enkeltstykker til CD'em o.s.v.
mvh
Erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-07 14:58

Erling Hansen wrote:

> [...]
> enkelt nummer til en CD, men der er mange detaljer som jeg endnu ikke
> har fundet ud af. (indspilningsstyrke, lydkvalitet, dele pladens numre

Erling, lige på det her punkt skal du ikke lytte til Thomas. - De
programmer, han nævner, er topprofessionelle med så mange finesser som
bare det, og som du aldrig vil få brug for. - Så hold dig til Amadeus...

mvh. Erik Richard

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-11-07 10:56

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> Come on Erik! Vågn lige op Ableton Live, Logic, Cubase og Protools
> er mindst lige så gode musikprogrammer, hvis ikke meget bedre.

Hej igen, Thomas.
Nu har jeg været inde på diverse hjemmesider, og jeg må sige, at de
programmer, du foreslår, ligger tårnhøjt over Amadeus i pris, og de skal
fanme være gode til 9 gange prisen. Jeg skal faktisk kun bruge det til
at overføre nogle af mine klassiske LP'er + egne indspilninger til CD -
så jeg tror Amadeus rækker - især når jeg får læst mig igennem
PDF-filerne
Men tak for interessen.
Mvh
Erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-07 14:16

Thomas Schreiber wrote:

> Come on Erik! Vågn lige op Ableton Live, Logic, Cubase og Protools
> er mindst lige så gode musikprogrammer, hvis ikke meget bedre.

Du har ikke læst det hele grundigt nok. - Læg lige mærke til, at jeg
tidl. i indlægget snakker om 2-kanals programmer...

Jeg kan gå med til, at Logic og Cubase kan langt mere, men det er rene
prof programmer. Protools? nåja, men den er bøvlet at bruge, - OMS-delen
er ret kritisk - selv på OS X, hvis man ikke bruger MIDI. Ableton?
Huh.! - jeg har Ableton Live...

Derimod glæder jeg mig virkelig til nu at kunne afprøve soundbooth, nu
hvor jeg har fået en Intel baseret Mac. Det er jo en fuldstændig
nyskrivning af vel nok det bedste program, der nogensinde er lavet -
nemlig Soundedit. Jeg har for nogle år siden skrevet til Macromedia og
foreslået dem, at de skulle omskrive den til OS X, men fik svar tilbage,
at det havde de ikke resourcer til. - det lader det så til, at de har
fået nu, hvor alle de gamle programmer 'er vendt tilbage til folden'
igen i Adobe gruppen....

mvh. Erik Richard

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-11-07 15:18

> [...]
vel nok det bedste program, der nogensinde er lavet -
> nemlig Soundedit. Jeg har for nogle år siden skrevet til Macromedia og

kan det passe med at jeg i en fjern windows-fortid havde et lydprogram
som vist nok hed soundedit 1000 et eller andet? Det var dæl'me da et
luksusprogram: Nemt at operere i og det havde alt hvad jeg magtede at
bruge. Det var én af de få ting som ærgrede mig ved at gå over til Mac.
mvh
erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-07 18:42

Erling Hansen wrote:

> [...]
> luksusprogram: Nemt at operere i og det havde alt hvad jeg magtede at
> bruge. Det var én af de få ting som ærgrede mig ved at gå over til Mac.

Programmet hedder helt præcist 'Macromedia soundedit 16 II'. sidste ver.
var en ver. 2.5 til Windows og en 2.07 til Mac. I helt gamle dage hed
det Aldus SoundEdit' og var kun til DOS. sidste ver. af den hed 'aldus
soundEdit 2.0' og var kun et rent 8-bits program. Det kunne godt bruges
på Windows 2.0 og 3.0, så du har næsten ret.

Jeg har stadig den sidste ver. 'soundedit 16 II 3.07' kørende på min
beige G3 under Os 9.2.2, og jeg bruger det jævnligt. Det er et genialt
godt program, og Martin Hairer har kigget godt og grundigt på Soundedit,
da han lavede Amadeus, Amadeus II og nu Amadeus Pro.

Min fornemmelse er, at Adobe nu efter 'genforeningen' af Adobe, Aldus og
Macromedia ikke længere har kunnet stå for presset fra 'folket'. Jeg
véd, de har fået tusindvis af henvendelser om at genoptage SoundEdit.
Det er da også særdeles tydeligt, at netop Soundbooth er en fuldstændig
nyskrivning af soundedit. Soundbooth er lige så let at bruge som
SoundEdit, men desværre hundedyr - ca. $300USd, - men alt er jo dyrt,
såsnart der står 'Adobe' på mærkesedlen....

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-11-07 18:00

> [...]
> SoundEdit, men desværre hundedyr - ca. $300USd, - men alt er jo dyrt,
> såsnart der står 'Adobe' på mærkesedlen....

En kæmpe mæssig ulempe ved Soundbooth i forhold til fx Amadeus og endda
gamle Soundedit er at Adobe har valgt at fjerne muligheden for at have
flere end 2 spor.

Brugerfladen har fået tilføjet en række vizzards/guides der hjælper
begyndere med almindelige gøremål som fx at fjerne støj fra en optagelse
etc.

En fin ting programmet har er at det har fået nogle af de fornemme
grafiske visninger af lyd som man kender fra Adobe Audition (tid. Cool
Edit).

Har du prøvet Apple Soundtrack Pro 2? Jeg tror det godt kunne være et
program efter dit hoved. Det har mange af dyderne fra programmer som
SoundEdit, men har samtidig en fin multitrack del, god mixer og meget
andet... alt i alt en slags Audition til mac
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-11-07 18:02

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> SoundEdit, men har samtidig en fin multitrack del, god mixer og meget
> andet... alt i alt en slags Audition til mac

Det var måske lige på sin plads at præcisere at min indlæg var ment som
en kommentar til Eriks indlæg og ikke som en anbefaling til den
oprindelige spørger.
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-07 23:45

Franz Berliner wrote:

> En kæmpe mæssig ulempe ved Soundbooth i forhold til fx Amadeus og endda
> gamle Soundedit er at Adobe har valgt at fjerne muligheden for at have
> flere end 2 spor.

Ja, desværre, men vi må jo så tænke på, at soundbooth stadig er et
betaprodukt. - Og til sammenligning tog det Christian Hairer 5 år at få
Amadeus Pro ud i en - indtil nu - op til 6 kanals version, (Amadeus II
kan stadig kun arbejde med 2-kanals lyd), - eller til regulær 5.1
sorround. - Så det skal nok komme på Soundbooth også...

> [...]
> SoundEdit, men har samtidig en fin multitrack del, god mixer og meget
> andet... alt i alt en slags Audition til mac

Hm, hvor får man fat i en demo af den? - Jeg synes ikke, det ser ud til
at være muligt hos Apple... Så jeg har kun læst om den og set div.
screenshots. Det ser da såmænd meget godt ud, men det har _én_ meget
stor svaghed. - Man kan ikke ændre på baggrundsfarverne på den, hvilket
gør den stort set ubrugeligt for svagtseende, der kører med omvendt
kontrast (hvid tekst på sort baggrund). Funktionsmæssigt minder den
meget om den sidste ver. af SoundEdit 16 II, hvis man har stort set alle
de plugins, man kan få fat i til den.

Forresten så har jeg prøvet at hente opdateringen af Soundtrack for at
se, om den ville køre som demo, men det kunne jeg ikke få lov til uden
at indtaste serienummer.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-11-07 05:56

> [...]
> kan stadig kun arbejde med 2-kanals lyd), - eller til regulær 5.1
> sorround. - Så det skal nok komme på Soundbooth også...

Der er heller ikke multitrack muligheder i den færdige version 1.0, men
det kan da være at de kommer til fornuft og implementerer det i en
version 2.0 eller lignende.

> Hm, hvor får man fat i en demo af den? - Jeg synes ikke, det ser ud til
> at være muligt hos Apple...

Jeg tror ikke umiddelbart at det er muligt at hente en demo af den.
Men hvis interfacet ikke er for stort et problem kunne det måske være
interessant at kigge på hele logic pakken. Ud over Soundtrack Pro 2 får
du også waveburner som er et fint CD masteringprogram og en masse fine
effekter (foruden selvfølgelig logic, Compressor og vanvittigt mange
loops). Hele pakken kan fåes for under 4000 kr.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-11-07 15:36

> [...]

> hvor jeg har fået en Intel baseret Mac. Det er jo en fuldstændig
> nyskrivning af vel nok det bedste program, der nogensinde er lavet -

Hed det ikke godt nok Cool Edit? DET var nemlig et fedt program!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-11-07 16:29

> Hed det ikke godt nok Cool Edit? DET var nemlig et fedt program!

Yep. Det var lige præcis hvad det hed! Cool Edit. DET savner jeg. Og
man behøvede næsten bare at tænke på noget man ville, så gjordet det
det.
Mvh
Erling

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-11-07 18:08

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Yep. Det var lige præcis hvad det hed! Cool Edit. DET savner jeg. Og
> man behøvede næsten bare at tænke på noget man ville, så gjordet det
> det.

Adobe købte firmaet som lavede Cool Edit og udsendte kort derefter
programmet Adobe Audition, som er et rigtig fint program, som desværre
ikke findes til Mac.

Apple har lavet en slags klon af Audition i form af Soundtrack Pro, som
desværre ikke længere sælges seperat, men som følger med Logic Studio og
Final Cut Studio pakkerne.

Læs mere:
Her: http://www.adobe.com/special/products/audition/syntrillium.html
og her: http://www.apple.com/logicstudio/soundtrackpro/
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-11-07 20:31

> [...]

> Apple har lavet en slags klon af Audition i form af Soundtrack Pro, som
> desværre ikke længere sælges seperat, men som følger med Logic Studio og

Tak til Franz for de omhyggelige svar. Efter den første udveksling her
på NG gik jeg hen og købte Amadeus Pro - og jeg må indrømme at jeg er
ganske tilfreds. Det når slet ikke op på Cool Edit hvad angår
betjeningsfaciliteter, og der er også nogle funktioner jeg savner, men
det var altså heller ikke ret dyrt. 50$ incl. told og hvad vil du ha'
Mvh
Erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-07 19:24

Peter Farsinsen wrote:

> Hed det ikke godt nok Cool Edit? DET var nemlig et fedt program!

Nej, opr. hed det bare soundEdit, mens firmaet Aldus ejede det. Senere
da Macromedia overtog Aldus, kom det til at hedde SoundEdit 16 II, da
programmet fik tilføjet en 16-bits mulighed. Cooledit er en mindre
omskrivning af det oprindelige soundEdit blot med tilføjelsen af 16-bits
muligheden og var kun til windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-11-07 21:19

> [...]
> programmet fik tilføjet en 16-bits mulighed. Cooledit er en mindre
> omskrivning af det oprindelige soundEdit blot med tilføjelsen af 16-bits

Hej Erik Richard.
Du må da ha' en hukommelse som en fluefanger ! Jeg er ikke spor
misundelig
mvh
erling