Windows på Mac
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-11-07 22:18

Når jeg inden længe får min MacBookPro, skal jeg for første gang
installere Windows på en Mac. Formålet er at kunne afprøve og fremstille
materialer, som jeg bruger i min undervisning i folkeskolen. Jeg ønsker
også at sikre mig kort vej til at kontrollere, at hjmmesideprodukter på
mine egne sider og på skolens hjemmeside ser korrekte ud. Jeg skal altså
have et meget begrænset antal programmer til rådighed og næsten ingen
arkiver under Windowsplatformen.

Jeg antager, at man også kan vælge at være på Internettet via Windows.

En af mine kyndige bekendte fortæller, at han har oprettet en partition
til formålet. Men hvilke grunde skulle der egentlig være til det? Jeg
orestiller mig, at det nærmest virker på samme måde, som det har været
at have Classic med. Jeg antager, at Windows og Windowsprogrammerne
kommer til at ligge i en mappe for sig. Og det må så være det. Når man
starter et af programmerne, så starter Windows i et vindue, man kan
klikke sig ud af for at komme hjem til OSX.

Et andet spørgsmål:

Når man har Windows aktiv, vil computeren så være åbnet for den
sårbarhed i forhold til virus og konflikter, som gælder for rent
Windowsbaserede maskiner? Og vil denne sårbarhed kunne brede sig til
resten af ens Mac?

Kan det være en grund til at have Windows på en særlig partition?

--
Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-11-07 22:31

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Og det må så være det. Når man
> starter et af programmerne, så starter Windows i et vindue, man kan
> klikke sig ud af for at komme hjem til OSX.

Så skal du se på hhv. Parallels Desktop eller VMware Fusion. En af de 2
er nødvendige for at starte windows "virtualiseret"

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 07-11-07 05:17

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Så skal du se på hhv. Parallels Desktop eller VMware Fusion. En af de 2
> er nødvendige for at starte windows "virtualiseret"
>
> /thomas

Indtil 15. november er VMware Fusion sat ned til 59,99$ hos Smith Micro.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-11-07 11:27

Morten Lind wrote:

> Indtil 15. november er VMware Fusion sat ned til 59,99$ hos Smith Micro.

Gider du ikke poste et link til det? Jeg kan simpelthen ikke finde det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-11-07 21:18

> Gider du ikke poste et link til det? Jeg kan simpelthen ikke finde det.

Jo da......direkte til købssiden:

<http://www.digitalriver.com/dr/v2/ec_Main.Entry17c?SID=1839&SP=10034&CI
D=329840&PID=&PN=1&V1=1581635&CUR=840>

God fornøjelse

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-11-07 21:28

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Jo da......direkte til købssiden:

> [...]

P.S.: Burde måske have skrevet, at det er DigitalRiver, der håndterer
handlerne, men jeg har selv /meget/ dårlige erfaringer med Smith
Micro/DigitalRiver, så jeg er ikke meget for at anbefale dem.

De har snydt mig for kr.: 750,- , men enhver har jo lov at prøve.

M.

Fra : Michael Horn

Dato : 10-11-07 14:55

> [...]

> Micro/DigitalRiver, så jeg er ikke meget for at anbefale dem.
>
> De har snydt mig for kr.: 750,- , men enhver har jo lov at prøve.

Hvis du har brugt dit visa/dankort dækker banken dit tab!

Michael Horn

Fra : Morten Lind

Dato : 10-11-07 15:52

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Hvis du har brugt dit visa/dankort dækker banken dit tab!

Ja, det er rigtigt, og jeg har skam også prøvet og prøvet og prøvet
og...............men hvis du vidste, hvor ansvarsforflygtigende banker
er, ville du gøre som jeg: give op.

Jeg har været i banken - jeg har skrevet til firmaet(flere gange - uden
at få svar) - jeg har været i finansrådet - jamen, du siger det - jeg
har prøvet det.

Banken dækker _ikke_ dit tab, medmindre du kan dokumentere, at du _ikke_
har fået den vare, du har betalt for.

Og det kan du ikke dokumentere, da du jo _ikke_ har fået varen.

(Det handler om software/download).

Og _det_ er _meget_ svært at bevise, når producenten - Smith
Micro/DigitalRiver - _ikke_ reagerer på forespørgsler.

NordeaBank ville i hvert fald ikke have noget med sagen at gøre - Smith
Micro/DigitalRiver har _aldrig_ svaret, så tillykke til Smith Micro for
at indtjene mine 750,- kr., uden at have leveret en skid(undskyld
udtrykket).

Forbrugerklagenævnet har jeg også kontaktet - svar: min egen fejl.

OK.......no offence.......vi tjener jo massevis af kroner i dette land,
og vi betaler ikke en skid i skat, så hvad pokker betyder kr.: 750,- til
en amerikansk fattigrøvsproducent?

Mine midler er forhåbentligt gået til et godt formål(?).

Samme holdning havde jeg, da jeg blev rullet i Tyrkiet i 1992 - treds
danske hundredekronesedler, men de lod mit pas ligge(tak).

Jeg håbede blot, at det var en fattig bonderøv, der så muligvis kunne
skabe sig et godt liv.

Pyt med penge, sålænge vi har mad hver dag og kan betale vore regninger,
hvilket vi i _den_ grad kan, i dette overflodssamfund.

M.(Undskyld den politiske vinkel).

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-07 22:54

On Mon, 05 Nov 2007 22:17:46 +0100, Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> resten af ens Mac?
>
> Kan det være en grund til at have Windows på en særlig partition?
Skal du køre 3D grafik så skal man bruge en partition som
Bootcamp-programmet laver til dig og som du installerer Windows på. Hvis
du surfer med Internet Explorer, så kan du få alt muligt forfærdeligt ind
på denne partition. Om det kan smitte til resten af maskinen ville jeg
umiddelbart ikke regne med, men ingen kan garantere noget. Det ligger i at
de andre partitioner er isoleret fra den FAT32 partition Windows ligger
på. Men du kan få molesteret FAT32 partitionen, således at Bootcamp skal
startes og slette den igen.

Jeg har sådan én til spil. Med antivirus på. Jeg surfer kun på kendte
sider. Jeg har ingen bankfiler eller lignende på den.

Alternativet er ikke at lave en sådan partition og bruge et virtuelt
program hvor man installerer Windows. Som beskrevet af T. von Hassel.
Kunne man forestille sig en virus få fat der, så kan man slette
enhedsfilen og erstatten den med en kopi.(det burde man kunne i hvert
fald)-Den kører ikke 3D spil, eller noget der skal bruge DirektX.(de har
det på forsøgsstadiet, men det duer ikke.
Det kører fra skrivebordet i OS X.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-11-07 16:52

Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> wrote:

> [...]
> fald)-Den kører ikke 3D spil, eller noget der skal bruge DirektX.(de har
> det på forsøgsstadiet, men det duer ikke.

Ingen grafikkrav. Som sagt forventer jeg udelukkende at skulle bruge
Windows til at afprøve hjemmesideproduktoner, arbejde med min skoles
hjemmeside og lave øvelser til Publisher, som jeg absolut ikke selv er
bruger af. Men jeg underviser i brug af programmet, siden det ikke kan
være andet. Jeg kunne ikke drømme om, at bruge Windows til email eller
risikabel download. Jeg har haft en PC kørende nogle år på samme strenge
præmisser og har ikke registreret nogen virus.
Jeg har sågar haft netbank (Danske Bank) på PC-en. Men nu skal den over
på den nye maskine.

Jeg kan forstå på svaret, at hvis man laver en partition til
Windowsprogrammet, vil denne partition være lige så sårbar som en
Windowsmaskine. Men risikoen for, at det breder sig er i princippet ikke
tilstede. Vil det være anderledes, hvis man ikke partitionerer?

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-11-07 17:01

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> skrev 2007-11-06:
> [...]
> Windowsmaskine. Men risikoen for, at det breder sig er i princippet ikke
> tilstede. Vil det være anderledes, hvis man ikke partitionerer?

Hvis du bruger wmvare eller paralles kan alt fra windows maskinen
få adgang til filerne på din mac. Så en virus kan fx godt inficere
de dokumenter du har på din mac hvis det er et format (fx word) som
de forstår.

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-11-07 17:18

Martin Schultz wrote:
> [...]

Det vil jeg ikke mene, men jeg er ikke sikker. Det er spændende, om
Martin vil elaborere lidt over det ;)

> [...]
> få adgang til filerne på din mac. Så en virus kan fx godt inficere
> de dokumenter du har på din mac hvis det er et format (fx word) som

Hvorfor er det anderledes for Fusion og Parallels end for BootCamp?

Man kan - i hvert fald i Fusion - slå fildeling mellem OS X og 'gæsten'
helt fra, så burde det vel ikke være en risiko?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-11-07 18:02

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> skrev 2007-11-06:
> Hvorfor er det anderledes for Fusion og Parallels end for BootCamp?
Windows kan ikke læse mac filsystemet, derfor er det kun windowsdelen af
en harddisk et windows program (eller virus) kan få adgang til. Derfor
vil den ikke umiddelbart kunne få adgang til Mac delen, under bootcamp.

> Man kan - i hvert fald i Fusion - slå fildeling mellem OS X og 'gæsten'
> helt fra, så burde det vel ikke være en risiko?

Det burde løse problemet med at en windows virus laver dårlige ting med
filerne på mac delen. Man skal dog bare være opmærsom på at det ikke
er sådan som standard. Så vil man heller ikke kunne dele filer
i mellem styresystemerne på nogen nem måde.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-11-07 18:51

Martin Schultz wrote:

> Windows kan ikke læse mac filsystemet, derfor er det kun windowsdelen af
> en harddisk et windows program (eller virus) kan få adgang til. Derfor
> vil den ikke umiddelbart kunne få adgang til Mac delen, under bootcamp.

Kan ikke læse eller ikke se? Ja, undskyld de mange dumme spørgsmål, men
jeg orker ikke at installere BootCamp, for jeg vil ikke bruge det ;)

> [...]
> er sådan som standard. Så vil man heller ikke kunne dele filer
> i mellem styresystemerne på nogen nem måde.

Parallels har vist nok noget 'windows explorer' agtigt noget, som
tilladet af man kan tilgå filer i Windows filsystem uden at det er
startet. Det lyder som noget der kunne virke uden, at fildeling er slået
til.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-11-07 20:29

> [...]
> tilladet af man kan tilgå filer i Windows filsystem uden at det er
> startet. Det lyder som noget der kunne virke uden, at fildeling er slået
Kan I svare på mit spørgsmål om, hvilken forskel det gør, om
Windowsmiljøet får en særlig partition at regere på?

Og hvis jeg nu får min nye Mac leveret med Leoparden forudinstalleret,
skal jeg så alligevel slette installationen og harddisken for at kunne
partitionere?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-11-07 20:52

Ove Steen Smidt wrote:

> Kan I svare på mit spørgsmål om, hvilken forskel det gør, om
> Windowsmiljøet får en særlig partition at regere på?

Hvis du vælger at bruge BootCamp, skal du starte computeren direkte i
Windows og genstarte den, hvis du vil bruge OS X. Det kræver en
dedikeret partition til Windows.

Du kan vælger at bruge Fusion eller Parallels, behøver du ikke have en
dedikeret partition til Windows, men begge kan benytte Windows
installeret via BootCamp.

Jeg mener ikke, at der sikkerhedsmæssigt er nogen forskel på, om du
vælger den ene løsning frem for den anden. Underforudsætning af, at du
enten slår fildeling mellem Fusion/Parallels og OS X fra eller kun deler
en mappe, der dedikeret til formålet.

Fordelen ved at vælge BootCamp er bedre performance under Windows
(specielt hvad angår 3D) og ulempen er, at du skal dedikere en del af
din harddisk til Windows samt, at du ikke samtidig har adgang til OS X.

Fordelen ved at vælge Fusion/Parallels er samtidig adgang til OS X og
Windows. Ulempen er at Windows napper en del af OS X's ressourcer,
hvilket betyder, at du ikke har ubegrænsede ressourcer i Windows og at
OS X mangler lidt mens Windows kører.

> Og hvis jeg nu får min nye Mac leveret med Leoparden forudinstalleret,
> skal jeg så alligevel slette installationen og harddisken for at kunne
> partitionere?

Nej. Det kan BootCamp Assistant godt finde ud af.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 06-11-07 22:21

On Tue, 06 Nov 2007 20:29:10 +0100, Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk>
wrote:

> Og hvis jeg nu får min nye Mac leveret med Leoparden forudinstalleret,
> skal jeg så alligevel slette installationen og harddisken for at kunne
> partitionere?
Det gør du ikke såfremt der ikke er ændret på det.

Du får en maskine og en pakke med plader samt en brugsanvisning i form
af en lille bog der løser de fleste af de spørgsmål man kunne få.
Så tænder du maskinen og sætter plade nummer 1 i. Og så kommer du til at
sidde med åben mund og polypper mens den vejleder dig igennem
installationen. Husk og luk munden når maskinen tager et billede af dig og
føjer det til din profil!))

Plade 1 indeholdt systemet (på min Tiger.) Så skal plade 2 i på
forlangende.(Alt er superviseret.) Den indeholder programmerne.
Så slutter den efter en halv times tid med skrivebord.

Derefter kører man Boot Camp Assistant. Jeg kunne forestille mig at den
ligger i programmer/Hjælpeprogrammer. Den laver en cd med drivere og den
partitionerer din harddisk fra skrivebordet!! Så sætter du bare din XP i.
Det skal være en fuld version!! Den kan ikke stoppe undervejs, så du kan
vise den en Win98 til opgradering, da drevet er et slot-in drev der ikke
kan spytte ud under install.

Der er SATA-diske i Mac, men du skal ikke tænke på at loade
satadriver!! Du skal i det hele taget slet ikke tænke! Den tænker
for dig!

Det bliver den letteste Windowsinstallation du nogensinde har oplevet.
Når du får skrivebord i XP sætter du din plade med drivere i og den
installerer det hele automatisk! Så du skal ikke lede efter drivere.

Den installerer også Boot Camp i systray hvor du kan indstille hvilket
system den skal boote fra. Dette kan du override under opstart ved at
holde knappen "alt" nede. Så kan du vælge bootsystem. I Macsystemet kan du
i systemindstillinger under ikonet "startdisk" også indstille
defaultsystem til at boote fra.

Hvis du ikke kan finde et eller andetprogram eller tekst så kig på det
hvide forstørrelsesglas øverst i højre hjørne. Her skriver du bare navnet
som i en Googlesøgning og inden du er færdig med at trykke på tasterne, så
står resultatet der. Vær roæig, intet kan gå galt.))

Får du VMWARE eller Parallels så kan de hente det virtuelle XP fra din
bootcampinstallation oppe i Mac-skrivebordet. Så kan man køre XP på bordet
i OSX.

Bliver du træt af XP-partitionen så starter du igen Boot Camp Assistant og
så fjerner den partitionen.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-11-07 23:09

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> [...]
> i OSX.
>
> Bliver du træt af XP-partitionen så starter du igen Boot Camp Assistant og

Tak for gode svar.

Fra : KentBM

Dato : 08-11-07 13:28

Lyrik wrote:
> [...]
> XP i. Det skal være en fuld version!! Den kan ikke stoppe undervejs, så
> du kan vise den en Win98 til opgradering, da drevet er et slot-in drev
Men hvornår bruges så CDen med drivere osv. fra OS X? Når nu XP disken
ikke kan skydes ud under installation.

Hvis jeg så installere (Advarsel slemme ord følger ) Norton Internet
Security på XP installeret via Boot Camp, så vil NIS kun beskytte
(stjæle alle ressourcer) fra XP og vil ikke genere Leopard. Så vidt jeg
har forstået på en tidligere tråd, så kan NIS installeres, så den kommer
til at genere OS X, er det korrekt forstået?

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 15:08

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Men hvornår bruges så CDen med drivere osv. fra OS X? Når nu XP disken
> ikke kan skydes ud under installation.

Du bruger driver-CDen når XP er færdiginstalleret. Eventuelt senere.

Det du opnår med CDen er at XP kan bruge forskellige ting den ellers
ikke havde haft adgang til i hardwaren. Som iSight-kameraet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk