Mozilla - SeaMonkey & thunderbird
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-07 00:26

Nu har jeg siddet og bøvlet med at prøve at få det til at virke.

Jeg vil gerne kunne bruge exakt samme 'Mozilla' mappe fra min
brugermappe på Leopard på min Tiger. - Det er komplet ligegyldigt, hvad
jeg forsøger, så vil det ikke fungere... - lave en henvisning og smide i
Tigerens brugermappe - 'No accessable profile available'. - smide mappen
væk i Tiger , - 'No accessable profile available. Do you want to create
or import...' - ikke noget med '...do you want to share' eller andre
finesser.

I det gode gamle Os 9.x dage var det blot at smide en henvisning fra det
ene system til det andet, og når den så kom op med sit 'do you want',
navigerede man frem til henvisningen - et voila, c'est fini...

Hvordan får man, - hvis det kan lade sig gøre, - SeaMonkey til at bruge
samme Mozilla mappe på to forskellige diske.

PS, hvis der skal noget terminal-roderi til, så opgi'r jeg på forhånd.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-07 06:18

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hvordan får man, - hvis det kan lade sig gøre, - SeaMonkey til at
> bruge samme Mozilla mappe på to forskellige diske.

Standardtricket er at lave et symbolsk link i filsystemet det "rigtige sted".

> PS, hvis der skal noget terminal-roderi til, så opgi'r jeg på forhånd.

TJah, jeg kender ikke andre måder at gøre dét på...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-07 10:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Standardtricket er at lave et symbolsk link i filsystemet det "rigtige sted".

> TJah, jeg kender ikke andre måder at gøre dét på...

Hm... Jeg mener faktisk, at enten Onyx eller Cocktail kan lave symbolic
links. - Ellers må jeg se, om jeg kan finde 'MakeSymbolic Links' et
eller andet sted...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-07 16:38

On Mon, 05 Nov 2007 00:25:30 +0100, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> væk i Tiger , - 'No accessable profile available. Do you want to create
> or import...' - ikke noget med '...do you want to share' eller andre
Nu ved jeg ikke om jeg er kommet problemet nærmere, men det er irriterende
at Tiger ikke kan lave "et link" til en fil eller program, endsige gøre
det på en anden harddisk.

Jeg har imidlertid fundet noget kode omkring emnet og har selv for første
gang prøvet at kompilere det til et program.-Ja jeg er glad for at det
lykkedes.
Programmet kan lave link også til andre harddiske, Om du kan bruge det i
dit specielle tilfælde ved jeg ikke, men jeg kan i hvert fald selv bruge
det. Jeg vil skyde på at der er andre der også kan bruge det.

Hvis nogen vil have det, så lægger jeg linket op. Her er som det ser ud og
fungerer:
http://www.luen.dk/Link.mov

Men jeg vil høre af jeres egen mund at i gider at have det!))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-11-07 16:56

Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> wrote:

> Nu ved jeg ikke om jeg er kommet problemet nærmere, men det er irriterende
> at Tiger ikke kan lave "et link" til en fil eller program, endsige gøre
> det på en anden harddisk.

klick+drag+alt+cmd laver en henvisning ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-07 17:58

Thomas von Hassel wrote:

> klick+drag+alt+cmd laver en henvisning ...

Endnu lettere... marker fil/mappe og brug COM+L....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-07 18:32

> Endnu lettere... marker fil/mappe og brug COM+L....

Jeg tror bare ikke Mozilla genkender _den_ slags genveje. En oplagt
ting at gøre Mozillaudviklerne opmærksomme på.

Jeg tror stadig du skal lave et symbolsk link.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-11-07 18:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror stadig du skal lave et symbolsk link.

Kan Finder finde ud af det? Der må jo åbenbart ikke være terminalvoodo i
løsningen?

Jeg ville også at omdøbe ~/Library/Application Support/Firefox til noget
andet og lave et symbolsk link til
~/Volumes/DenDiskDuBruger/Users/DitNavn/Library/Application
Support/Firefox/.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-07 21:33

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Kan Finder finde ud af det? Der må jo åbenbart ikke være terminalvoodo
> i løsningen?

Ingen anelse, men hvis linket fylder 48 Kb er jeg temmelig sikker på
at DET fatter Mozilla ikke en bønne af.

> Jeg ville også at omdøbe ~/Library/Application Support/Firefox til
> noget andet og lave et symbolsk link til
> ~/Volumes/DenDiskDuBruger/Users/DitNavn/Library/Application
> Support/Firefox/.

Vil godt vædde på at den snølle ikke skal være der....
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-11-07 21:44

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ingen anelse, men hvis linket fylder 48 Kb er jeg temmelig sikker på
> at DET fatter Mozilla ikke en bønne af.

Nej, det var også sån' ca. min pointe. Men det er jo sikkert også Finder
der mener, at linket fylder 48 Kb.

> Vil godt vædde på at den snølle ikke skal være der....

Hov, my bad.

Snølle var dog alligevel det grimmeste udtryk jeg er stødt på til dato -
i hvert fald i den sammenhæng ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-07 22:20

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Nej, det var også sån' ca. min pointe. Men det er jo sikkert også
> Finder der mener, at linket fylder 48 Kb.

Det er nok en afrundingsfejl så.

> Hov, my bad.
>
> Snølle var dog alligevel det grimmeste udtryk jeg er stødt på til dato

Og så afventer vi den KONSTRUKTIVE kritik....

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-11-07 22:38

> Og så afventer vi den KONSTRUKTIVE kritik....

Skal jeg fortælle dig, at det hedder en tilde eller hvor vil du hen? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-11-07 02:46

> Skal jeg fortælle dig, at det hedder en tilde eller hvor vil du hen? ;)

Jeg var spændt på om - på samme måde som # hos mange hedder havelåge -
du havde et fordansket ord for sagen.

Det jeg nu er blevet i tvivl om er hvorvidt tilde ER det danske ord
for sagen, eller et der bare er vadet over fra engelsk? Wikipedia
lader til at mene det første, men det er jo ikke sikkert den har ret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-11-07 11:35

> Jeg var spændt på om - på samme måde som # hos mange hedder havelåge -
> du havde et fordansket ord for sagen.

Jeg har faktisk aldrig hørt den omtalt som andet end en tilde. Eller nu
er snølle jo så føjet til listen ;)

> Det jeg nu er blevet i tvivl om er hvorvidt tilde ER det danske ord
> for sagen, eller et der bare er vadet over fra engelsk? Wikipedia
> lader til at mene det første, men det er jo ikke sikkert den har ret.

Pas. Og jeg har ingen idé om, hvordan man kan undersøge det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-11-07 06:59

> Jeg har faktisk aldrig hørt den omtalt som andet end en tilde. Eller nu
> er snølle jo så føjet til listen ;)

> Pas. Og jeg har ingen idé om, hvordan man kan undersøge det.

Ifølge Tegnpalets fonetiske symboler hedder den/det Combining tilde
overlay.

Kan iøvrigt ikke finde udtrykket i Version2s ITleksikon.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-07 23:32

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Jeg har faktisk aldrig hørt den omtalt som andet end en tilde. Eller
> nu er snølle jo så føjet til listen ;)

Det er vist bare et lydord, eller hvad vi nu skal kalde det.
Foretrækker også "havelåge" frem for "hashmark".

> Pas. Og jeg har ingen idé om, hvordan man kan undersøge det.

Måske kan vi lokke Morten Lind over i dk.tortur.sprog med en seddel?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-07 01:01

> Det er vist bare et lydord, eller hvad vi nu skal kalde det.
> Foretrækker også "havelåge" frem for "hashmark".

Det kan være det samme, for verden er af lave. Nu er der ikke noget æble
på æble-tasten på de nye Mac-tastaturer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-12-07 12:21

Henrik Münster wrote:

> Det kan være det samme, for verden er af lave. Nu er der ikke noget æble
> på æble-tasten på de nye Mac-tastaturer.

Nu er jeg rimelig ny Mac-bruger, men har Apple nogensinde refereret til
tasten som andet end 'command' eller 'cmd'? Altså har de officielt kaldt
den ævle/apple tasten i presse-/salgsmateriale og dokumentation?

Hvis ikke, synes jeg ændringen er helt fint. Som helt grøn Mac-bruger
havde jeg i hvert fald lidt svært ved at finde rundt i æble, command,
option, alt.

Næste skridt på vejen må være at 'alt' teksten erstattes af 'option', da
det oftest er med det ord, der refereres til tasten.

Når de ting ligger helt fast, kan vi se frem til dejlige danske
undersættelser som: 'kommando' og 'valg' ligesom 'shift' er blevet til
'skift' på nogle danske Windows-tastaturer ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 02:41

> Nu er jeg rimelig ny Mac-bruger, men har Apple nogensinde refereret til
> tasten som andet end 'command' eller 'cmd'? Altså har de officielt kaldt
> den ævle/apple tasten i presse-/salgsmateriale og dokumentation?

Det har de vist ikke, og slet ikke på amerikansk.

> [...]
> undersættelser som: 'kommando' og 'valg' ligesom 'shift' er blevet til
> 'skift' på nogle danske Windows-tastaturer ;)

Hele problemet er, at Apples tastaturer er blevet oversat meget dårligt
til dansk. "@" ligger også helt tåbeligt. Man har nok ikke anset det for
vigtigt, for da tastaturet blev fordansket i 1984, brugte man ikke det
tegn. Det var ikke engang vist på tasten. Det var en hel vittighed, da
den første iMac kom i 1998. Man sagde jo, at iMac stod for internet-Mac,
og så var der ikke engang "@" på tastaturet. Det gav os til gengæld lidt
at skrive om her gruppen, når nye Mac-brugere spurgte efter det. Da
anden generation iMac kom, ville man være helt sikker på, at det var i
orden, så man fik trykt et "@" på tastaturet. Desværre fik man det ved
en fejl sat på nul-tasten (0), hvilket ikke gjorde det ret meget lettere
for begyndere.
På samme måde var det nogen, der i sin tid fandt på, at option
jo er en slags alternativ, så opt-tasten blev til alt-tasten på danske
tastaturer. Det stod også i manualen til det svenske hjemmesideprogram
Pagespinner. Det forvirrede de amerikanske anmeldere en del, da de
stakkels svenskere jo ikke havde tænkt på, at det ikke er en alt-tast i
USA. Jeg kan huske, at jeg selv skrev det til Tonya Engst fra TidBITS,
så jeg går ud fra, at problemet er det samme med svenske tastaturer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-07 18:27

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Det kan være det samme, for verden er af lave. Nu er der ikke noget æble
> på æble-tasten på de nye Mac-tastaturer.

Det har der vel aldrig været - var der ikke sårn et moesgårdtegn?

Næhæ, WINDOWStasten er der et Windowslogo på...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-12-07 20:25

> Det har der vel aldrig været

Tør du vædde på det

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-07 20:44

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Tør du vædde på det

Hvor mange kan vi få Thorbjørn til at vædde med...? - Men det er måske
synd at plukke ham helt her lige op til jul.

Jeg sidder fx. her med et iMac tastatur, et extended II ISO og et
sølv/sort Apple pro... Alle tre har et dejligt æble på - både som logo
og på COM tasten.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-07 21:27

0906-spam@os.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Tør du vædde på det

Nøh, egentlig ikke.

Vil også hellere have en iPod :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-07 22:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror bare ikke Mozilla genkender _den_ slags genveje. En oplagt
> ting at gøre Mozillaudviklerne opmærksomme på.

Det véd jeg, den ikke gør, - jeg har prøvet...

> Jeg tror stadig du skal lave et symbolsk link.

Nu får vi se, - jeg er eftrhånden ved at have styr på den store kat og
MacPro'en nu, hvor jeg har fået en disk mere i, partitioneret den i en
win (FAT32) og en OS X journalized partition...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-07 17:09

On Mon, 05 Nov 2007 16:55:39 +0100, Thomas von Hassel
<thomas_lists@elements.dk> wrote:

> klick+drag+alt+cmd laver en henvisning ...
>
> /thomas
OK den kendte jeg ikke. Forskellen er så at "dine links" fylder 48
kilobyte, mens mine links til sammenligning fylder 42 Byte! Nogen vil
måske spare den diskplads og nogen vil måske synes at det er bedre at have
et ikon som man bare trækker filen hen på i stedet for.
Ikke dig naturligvis, men måske der er en eller anden.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-07 22:03

On Mon, 05 Nov 2007 18:31:44 +0100, "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com> wrote:

> Jeg tror bare ikke Mozilla genkender _den_ slags genveje. En oplagt
> ting at gøre Mozillaudviklerne opmærksomme på.
>
> Jeg tror stadig du skal lave et symbolsk link.
Hvorfor så ikke prøve det program jeg tilbyder? Det laver symbolske
links.))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-07 22:21

Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> writes:

> Hvorfor så ikke prøve det program jeg tilbyder? Det laver symbolske
> links.))

Spørger du MIG om det? Jeg kan kun lave symbolske links i
Terminal.app - det er Erik du skal hypnotisere!
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-07 22:27

On Mon, 05 Nov 2007 22:21:14 +0100, "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com> wrote:

> Spørger du MIG om det? Jeg kan kun lave symbolske links i
> Terminal.app - det er Erik du skal hypnotisere!
Erik!
Sidder du godt?
Du slapper helt af.
Lad dine arme hænge komfortabelt slapt ned.
Du hører kun min stemme.
Du forstår at jeg vil dig det godt.
Jeg vil give dig et program der laver symbolske links
jeg har ledt på nettet og kompileret det
hovedsagelig for din skyld
fordi, som vi ved, -du har et problem-Erik!
Du føler det sitre i dine kæbemuskler Erik.
Ingen behøver at få at vide hvad vi har sammen
det kan ordnes diskret på en e-mail.
Så prøv dog mit program din stædige rad!

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech