Tøm trash?!
Fra : Palle Jensen

Dato : 04-11-07 23:02

Hilfe!

Har lige siddet og slette en masse fra en gammel ekstern HD.

Så opdager jeg at alt bliver smidt over i trash hvilket er skod da
TimeMachine så er så flink at tage back-up på tusindvis af ligegyldige
filer.... Nå men.

Der er åbenbart en locked folder i min trash nu og jeg kan ikke slette den!?

Jeg har googlet rundt. Fandt at terminal kommandoen:

sudo rm -rf ~./Trash/*

Skulle kunne gøre det, men uden held.

Nogen der har nogen forslag til hvordan jeg får tømt skraldet?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Jon

Dato : 04-11-07 23:05

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Nogen der har nogen forslag til hvordan jeg får tømt skraldet?

Hold nede Alt og velg Finder menu > Tøm.
Det skal slette også låste filer.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Palle Jensen

Dato : 04-11-07 23:09

On 2007-11-04 23:05:19 +0100, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> Hold nede Alt og velg Finder menu > Tøm.
> Det skal slette også låste filer.

Sorry.... Det har jeg prøvet (Foreslår den selv).

Hjælper ikke.

Fra : Palle Jensen

Dato : 04-11-07 23:13

On 2007-11-04 23:08:36 +0100, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> said:

> Sorry.... Det har jeg prøvet (Foreslår den selv).
>
> Hjælper ikke.

Hey!

Den eksterne disk som jeg havde slettet fra var stadig mounted!

Jeg ser nu at trash er associeret til den disk som tingene er slettet fra.

Det betyder jo så nok at

sudo rm -rf ~./Trash/*

- ikke virker fordi den henviser til min account i home (?).

Eller?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-11-07 20:25

Palle Jensen skrev:

> sudo rm -rf ~./Trash/*
>
> - ikke virker fordi den henviser til min account i home (?).

Korrekt, ting du sletter på eksterne diske bliver stadig opbevaret dér.
Det er egentlig ret smart, forestil dig at du smider 10 GB i papirkurven
på en ekstern disk. Hvis disse 10 GB først skulle kopieres til en anden
disk (den interne), ville det tage en mindre evighed at flytte det til
papirkurven. Plus det ville give problemer, hvis den interne disk f.eks.
kun havde 5 GB ledig plads. På den anden måde her, flytter man blot det
slettede til en anden placering på samme disk, som går meget hurtigt.

Men det betyder så også, at du skal slette dem der i stedet. Det er nu
ikke så svært, når bare man ved hvor det gemmer sig. I stedet for at
slette din lokale papirkurv, skal du slette papirkurven på din disk.

Gør følgende i Terminal:

cd /Volumes/disknavn
sudo rm -rf ./Trashes/*

Det sletter samtlige papirkurve på disken, for alle brugere. Det er
nemlig placeret således, at forskellige brugere har deres egen papirkurv
på disken, som angives via brugerkontoens id. Eksempelvis er id for den
første oprettede bruger ofte 501, dernæst 502 o.s.v. Med andre ord
gemmes ting i papirkurven for første bruger således på disken:

/Volumes/disknavn/.Trashes/501/arkivnavn.txt

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-11-07 21:45

On 2007-11-05 20:24:38 +0100, Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> said:

> [...]
> andre ord gemmes ting i papirkurven for første bruger således på disken:
>
> /Volumes/disknavn/.Trashes/501/arkivnavn.txt

Super!

Fik dog ikke afprøvet det i praksis da jeg flyttede tingene rundt og
formatterede.

Men jeg kan godt se hvad du mener. Tak for vejledning, som bliver gemt
og/eller memoreret

Fra : Esben

Dato : 06-11-07 08:09

> [...]

> formatterede.
>
> Men jeg kan godt se hvad du mener. Tak for vejledning, som bliver gemt

Jeg har haft stort held med at bruge "Secure Empty >Trash" i finder
menuen, når der var endda usynloige emner i en mappe der låste sig i
skraldespanden - ellers kan du jo prøve denne her:

If there are several locked files in the Trash, you can unlock them all
at the same time at the command line. Follow these steps:
1. Open Terminal (located in /Applications/Utilities).

2. Type: chflags -R nouchg
Important: Type one space (not pictured) after nouchg in the line above,
so that it ends in "nouchg " . Do not press Return yet.

3. Double-click the Trash icon in the Dock to reveal the contents of the
Trash. If necessary, arrange the Finder window so that a portion of the
Terminal window is still visible.

4. Press the Command-A key combination to select all files in the Trash.

5. Drag the files from the Trash to the Terminal window.
Note: This automatically enters the pathname for each file. This
eliminates the need to individually empty multiple Trash directories,
particularly when multiple disks or volumes are present.

6. Press Return. No special text message will be shown indicating that
the command was successful.

7. Empty the Trash.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-11-07 17:42

On 2007-11-06 08:09:10 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

Snip....

> 7. Empty the Trash.
>
> vh esben

Takker. Gemt til senere brug....

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-07 00:24

On Sun, 04 Nov 2007 23:13:12 +0100, Palle Jensen
> [...]

> Det betyder jo så nok at
>
> sudo rm -rf ~./Trash/*
>
> - ikke virker fordi den henviser til min account i home (?).

Når jeg ikke kan slette en fil er det fordi den er i brug et eller andet
sted i systemet. Så kan jeg slette efter en sluk og genstart for eksempel.
Mac er indrettet på en så pudseløjerlig måde at man ikke frigiver
diskplads fra den disk man sletter fra, før papirkurven tømmes. Det vil
sige at sletter du fra en ekstern disk så må den ikke un-mountes før
papirkurven er tømt. For da sletter den først fra disken og frigiver
diskpladsen. Jeg har selv fået svar fra gruppen engang på hvorfor min
memorystick blev ved at være fyldt når jeg havde fjernet alle filer fra
den. Så sagde én at jeg bare skulle tømme papirkurven. Så-de to ting
hænger sammen-det sted filerne er slettet fra-og-papirkurven.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-07 18:19

Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> wrote:

> [...]
> den. Så sagde én at jeg bare skulle tømme papirkurven. Så-de to ting
> hænger sammen-det sted filerne er slettet fra-og-papirkurven.

Jamen, hvordan skal det så laves? En af fiduserne ved en papirkurv er,
at man kan hente det tilbage, man er kommet til at putte i den. På den
måde kan man fortryde, indtil man tømmer papirkurven. Først da er alting
uigenkaldeligt væk. Jeg kan ikke se, at man på nogen måde kan gøre det
anderledes. Filerne fylder stadig det samme, selv om de ligger i
papirkurven. Det eneste alternativ er at fjerne muligheden for at hente
filer tilbage fra papirkurven, og det er nok næppe populært.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-11-07 14:33

On 5 Nov., 00:24, Lyrik <ly...@fakeheaven.dk> wrote:

> [...]
> den. Så sagde én at jeg bare skulle tømme papirkurven. Så-de to ting
> hænger sammen-det sted filerne er slettet fra-og-papirkurven.

Ja det aner mig. Jeg har nu givet op. Synes jeg har prøvet det hele.
Mounted, unmounted. Holdt options nede ved sletning, prøvet terminal
kommando. Sker ikke en skid.

Overfører hvad jeg skal bruge fra disken og formatterer den. Så kan
den lære det.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-11-07 18:55

Palle Jensen <LaboratorieX@gmail.com> wrote:

> Overfører hvad jeg skal bruge fra disken og formatterer den. Så kan
> den lære det.

Inden du tager den store tur, så prøv lige med Trash It!. Den har et par
gange løst problemer med uslettelige filer for mig.
<http://www.macupdate.com/info.php/id/8214/trash-it%21>

Mvh.
Kaj.
--