iTunes & downloads.:-(
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-07 16:23

Jeg havde dog håbet med Leopard, at det nu ville være muligt at
downloade mere end 3 streams ad gangen, - men nej, - iTunes er stadig
begrænset til max 3....

Det er hamrende irriterende, når man fx. sidder på en 10mbits linie, at
det kan tage op til flere timer at downloade fx. en serie
radioudsendelser...

Med et Jørgen Ryg citat "Hvorfor skal det være så surt..." ÆV.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-11-07 16:47

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det er hamrende irriterende, når man fx. sidder på en 10mbits linie,
> at det kan tage op til flere timer at downloade fx. en serie
> radioudsendelser...

Find et podcast så triller det lige så stille ind.

Hvorfor vil du også hente dem i parallel - det går det da ikke
hurtigere af.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-07 17:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Find et podcast så triller det lige så stille ind.

Det véd jeg skam godt, - men når det nu er mere end 20, jeg gerne vil
have ned hurtigst mulig.... - Alene en serie som Jazzens Giganter er pt.
på 13 uds. à en times varighed...

> Hvorfor vil du også hente dem i parallel - det går det da ikke
> hurtigere af.

Det gør det da... Hvis du henter fx. 15 uds. med omk. 350kbps, er det da
hurtigere end blot at hente 3 uds. med 350kbps... Stofa har ikke
begrænsning på antal af samtidige streams. Det er kun serveren, der
sætter begræsningen her.

Der er fx. servere, der har begrænsning på antal af samtidige
streams/downloads - bl.a. Apple. Her er begrænsningen netop 3 samtidige,
så det er muligvis derfor, de har sat iTunes til samme antal...

Da jeg hentede XCode 2.5 og 3.0 den anden aften hentede jeg i
begyndelsen kun 2.5 ned med en hastighed på 499kbps. Startede så
download af ver. 3.0 med en hastighed på 366kbps. De nivellerede så lidt
ud, så 2.5 faldt til 458kbps og 3.0 steg til 418kbps - altså en total på
876kbps, så det er da 9kbps højere end de opr. tal - altså godt 500mb
mere pr. minut...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-11-07 18:04

> [...]

> Det véd jeg skam godt, - men når det nu er mere end 20, jeg gerne vil
> have ned hurtigst mulig.... - Alene en serie som Jazzens Giganter er

Hurtigst muligt? Du når det nok - "mañana" du ved.

Jeg tror også at verden vil ændre sig til at man siger "nu vil jeg
høre" og så kommer det dumpende, i stedet for at man har det hele
liggende på forhånd hele tiden.

> [...]
> da hurtigere end blot at hente 3 uds. med 350kbps... Stofa har ikke
> begrænsning på antal af samtidige streams. Det er kun serveren, der

Jovist, men måske er hullet ud netop sårn at et giver DIG det hele
fordelt på hhv 15 og 3 streams. Og så er det lige meget.

> [...]
> streams/downloads - bl.a. Apple. Her er begrænsningen netop 3
> samtidige, så det er muligvis derfor, de har sat iTunes til samme

Jeg er ret sikker på at Apple har en god aftale med akamai og at det
evt har noget med dem at gøre.

> [...]
> lidt ud, så 2.5 faldt til 458kbps og 3.0 steg til 418kbps - altså en
> total på 876kbps, så det er da 9kbps højere end de opr. tal - altså

Bare for at være helt sikker - snakker du om kiloBYTE eller kiloBIT
per sekund? kbps plejer at være bit nemlig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-07 18:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Bare for at være helt sikker - snakker du om kiloBYTE eller kiloBIT
> per sekund? kbps plejer at være bit nemlig.

Sorry. - der skulle selvfølgelig stå kb/s - altså kilybyte...

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-11-07 16:54

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> radioudsendelser...
>
> Med et Jørgen Ryg citat "Hvorfor skal det være så surt..." ÆV.!

ja, ja Erik.... vær du nu blot glad for din 10Mbps.

Guld artkivet fra DR. er ikk så ringe endda.... men det har du sikkert
allerede opdaget.

Men mærkeligt at der overhovedet er begrænsning på hvor meget der kan
hentes ad gangen, men måske det bliver ændret ??

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-11-07 17:41

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
>
> Men mærkeligt at der overhovedet er begrænsning på hvor meget der kan
> hentes ad gangen, men måske det bliver ændret ??

Dr kan da godt levere 1 MB/sek på podcasts, så hvorfor skule man have
mere end 3 igang?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-07 17:42

Henry Lerche Madsen wrote:

> ja, ja Erik.... vær du nu blot glad for din 10Mbps.

Det er jeg sandelig også. - Det tog fx. kun 41 min. at hente både
XCode 2.5 (990mb) og 3.0 (1,23gb) forleden aften..

> Guld artkivet fra DR. er ikk så ringe endda.... men det har du sikkert
> allerede opdaget.

Ja, det er bl.a. derfra, jeg har hentet en del, men fx. også serien
'Jazzens Giganter' - pt. 13 uds. à 1 time... Mum! det er kræs for
øregangene, og de giver et rimeligt godt overblik over jazzens udvikling.

> Men mærkeligt at der overhovedet er begrænsning på hvor meget der kan
> hentes ad gangen, men måske det bliver ændret ??

I iTunes 3.x, 4.x og 5.x var der ikke den begrænsning. Dengang sad jeg
kun på en 4mbits linie, og det gik noget hurtigere end nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-11-07 21:28

> I iTunes 3.x, 4.x og 5.x var der ikke den begrænsning. Dengang sad jeg
> kun på en 4mbits linie, og det gik noget hurtigere end nu...

Jeg tror der er en rigtig god grund til at det er blevet ændret fra
ingen begrænsning, til den begrænsning der er i dag.

Kan I huske, hvad der skete, da iTunes lancerede DRM fri musik? Akamai
fik _rigtig_ ondt i båndbredden. Det tror jeg gerne at Akamai OG Apple
vil undgå i fremtiden.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-11-07 21:43

> [...]
>
> Kan I huske, hvad der skete, da iTunes lancerede DRM fri musik? Akamai
> fik _rigtig_ ondt i båndbredden. Det tror jeg gerne at Akamai OG Apple

Podcasts bliver jo som regel downloadet fra udgiverens server .. så det
har Apple jo intet at gøre med.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-11-07 21:54

Thomas von Hassel wrote:

> Podcasts bliver jo som regel downloadet fra udgiverens server .. så det
> har Apple jo intet at gøre med.

Godt set. I rest my case ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-11-07 21:55

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Kan I huske, hvad der skete, da iTunes lancerede DRM fri musik? Akamai
> fik _rigtig_ ondt i båndbredden. Det tror jeg gerne at Akamai OG Apple
> vil undgå i fremtiden.

Det kan de da bare håndtere ved at begrænse båndbredden pr ip-nummer.
Det er da ikke så svært.

Men jeg bliver i tvivl, bliver eriks ting sat i kø, eller må han vente..
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-11-07 22:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kan de da bare håndtere ved at begrænse båndbredden pr ip-nummer.
> Det er da ikke så svært.

Jo, jo. Men de _gjorde_ det ikke (i hvert fald ikke særlig godt), og det
tog da en to-tre dage, inden de fik den regnet helt ud.

> Men jeg bliver i tvivl, bliver eriks ting sat i kø, eller må han vente..

Du tænker på om begrænsningen er i iTunes eller på serveren?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-07 23:57

Peter Farsinsen wrote:

> Jo, jo. Men de _gjorde_ det ikke (i hvert fald ikke særlig godt), og det
> tog da en to-tre dage, inden de fik den regnet helt ud.

> Du tænker på om begrænsningen er i iTunes eller på serveren?

Det må helt klart ligge i selve itunes. - går jeg fx. til New York
Times, NRK eller andre, er det stadig ikke muligt at hente mere end 3 ad
gangen - uanset, hvor mange man hare markeret... - og som sagt tidl.
itunes 3.x, 4.x og 5.x havde ikke den begrænsning...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-07 23:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kan de da bare håndtere ved at begrænse båndbredden pr ip-nummer.
> Det er da ikke så svært.
>
> Men jeg bliver i tvivl, bliver eriks ting sat i kø, eller må han vente..

De sættes i kø, hvis du med kø mener, at næste download starter
automatisk, når den første af de tre er færdigdownloaded, så der hele
tiden er tre igang.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-07 23:42

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
>
> Kan I huske, hvad der skete, da iTunes lancerede DRM fri musik? Akamai
> fik _rigtig_ ondt i båndbredden. Det tror jeg gerne at Akamai OG Apple

Jeg er flintrende ligeglad med, hvad akamai og Apple får ondt i her. Jeg
køber ikke digital musik over nettet. - Det er kvaliteten simpelthen for
dårlig til!

Og det er da temmelig træls, at alle andre skal være underlagt den
begrænsning - både brugeren og den/de servere, man ellers benytter!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-11-07 23:46

> [...]
>
> Og det er da temmelig træls, at alle andre skal være underlagt den
> begrænsning - både brugeren og den/de servere, man ellers benytter!

Der er jo ingen der tvinger dig til at bruge iTunes. Derudover tror jeg
ikke du opnår ret hurtigere download af dine ting bare fordi du pumper
antal samtidige downloads op. Tag en kop kaffe mens du venter. ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-07 00:16

Thomas von Hassel wrote:

> Der er jo ingen der tvinger dig til at bruge iTunes.

Det er faktisk det eneste, jeg overhovedet bruger iTunes til - altså at
hente div. radioudsendelser, samt TV nyheder.

Til musik bruger jeg først og fremmest go'e gamle Audion. - Den har jeg
rent faktisk brugt siden ver. 0.9.

Jeg har også skrevet til ham for at få ham til at genoptage opdateringen
af den. Jeg fik et pænt svar tilbage, at det ville han også gerne, men
qua hans nye arbejde som ledende programmør, kunne der ikke blive tid
til det.

- I øvrigt er det også hurtigere at hente streams ind i Audion til fx.
netradio end i iTunes, - men det er en helt anden snak...

> Derudover tror jeg ikke du opnår ret hurtigere download af dine
> ting bare fordi du pumperantal samtidige downloads op.

Jo, noget gør det på de meget hurtige forbindelser, men på langsomme vil
det ikke gøre en forskel, måske nærmere tværtimod...

> Tag en kop kaffe mens du venter. ..

så så jeg dælme kaffedilerium.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-07 00:28

Erik Richard Sørensen wrote:
> så så jeg dælme kaffedilerium.

Se, det er allerede godt begyndt. - Der skal selvfølgelig stå 'Så
får jeg...'

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 04-11-07 22:37

On Sun, 04 Nov 2007 16:23:13 +0100, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> radioudsendelser...
>
> Med et Jørgen Ryg citat "Hvorfor skal det være så surt..." ÆV.!

Jeg kan markere sætte dem allesammen i kø på én gang. hvorefter jeg henter
10 ad gangen!:
http://www.luen.dk/allthatjazz.mov

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Jens

Dato : 04-11-07 22:22

Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> wrote:

> Jeg kan markere sætte dem allesammen i kø på én gang. hvorefter jeg henter
> 10 ad gangen!:
> http://www.luen.dk/allthatjazz.mov

Dit link viser nu at der hentes 3 ad gangen Men det går da pænt
hurtigt.

P.S. Er det ikke imponerende at jeg kan besvare dit indlæg et kvarter
før det er sendt? (Hint: Check dit ur)
--

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 04-11-07 23:33

On Sun, 04 Nov 2007 22:22:29 +0100, Jens <spam@spam.invalid> wrote:

> [...]
> hurtigt.
>
> P.S. Er det ikke imponerende at jeg kan besvare dit indlæg et kvarter
Jeg har stillet uret. Men det var da kun et par minutter det drejede sig
om.
Uansét hvordan du aflæser filmklippet, så var der 13 filer. Jeg markerede
alle 13. De 10 gik omgående igang. De sidste tre var dem du så. De
begyndte da de første var delvis afviklet.
Jeg kunne ikke engang nå at optage det, så hurtigt gik det.

Så havde der nu været 25 man skulle hente, så kan de alle markeres hvorpå
de downloades så der hele tiden er 10 igang. Det er da ikke svært at
forstå.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Jens

Dato : 05-11-07 07:41

> [...]

> Så havde der nu været 25 man skulle hente, så kan de alle markeres hvorpå
> de downloades så der hele tiden er 10 igang. Det er da ikke svært at

Jeg vil ikke sætte spørgsmålstegn ved dine observationer. Jeg gør blot
stilfærdigt opmærksom på, at det klip, som du bruger som dokumentation,
ikke viser det du påstår.

Dit klip viser 3 overførsler i gang - ikke 10
--

Jens