Mac adresse
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 11:56

Sikkert et lidt underligt spørgsmål, men jeg er blevet bedt om at
koble en Mac på en trådløs router med mac-filtrering, og jeg aner
intet om Mac.
Hvordan finder jeg mac-adressen på den mac, så jeg kan give den lov
til at connecte?

/Alex

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-11-07 12:12

Alex Linaa wrote:
> Sikkert et lidt underligt spørgsmål, men jeg er blevet bedt om at
> koble en Mac på en trådløs router med mac-filtrering, og jeg aner
> intet om Mac.

Heres your chance ;)

> Hvordan finder jeg mac-adressen på den mac, så jeg kan give den lov
> til at connecte?

Du skal ind i System preferences, vælge ikonet Network og derefter
AirPort i dropdown-menuen.

På Leopard skal man vælge Advanced (og det er vist samme fremgangsmåde
under Tiger), hvorefter du får vist 'AirPort id'. Det er Mac'ens MAC
adresse.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 02-11-07 14:00

In article <472b060f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk> Peter
Farsinsen<fornavn@efternavn.dk> wrote:

> [...]

> På Leopard skal man vælge Advanced (og det er vist samme
> fremgangsmåde under Tiger), hvorefter du får vist 'AirPort id'. Det

Man kan også finde MAC-adressen ved via:

1)
Systemprofil (ved at vælge 'Om denne Mac' i æble-menuen) under
Netværk-fanen.

2)
Terminal.app: skriv ifconfig

MAC-adressen har dette format:

00:11:24:11:8f:f0

- Bo

--
- Bo

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-07 14:19

Bo Hovgaard Thomasen <reklame.bo.thomasen@gmail.com> wrote:

> Man kan også finde MAC-adressen ved via:
>
> 1)
> Systemprofil (ved at vælge 'Om denne Mac' i æble-menuen) under
> [...]

han skal bare kigge på det rigtige interface .. på en macbook (pro) er
der mindst 2 + det løse

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-11-07 14:25

Thomas von Hassel wrote:

> han skal bare kigge på det rigtige interface .. på en macbook (pro) er
> der mindst 2 + det løse

Det er som regel 'en1', men terminalen er måske hård nok kost, hvis man
aldrig har rodet med OS X. Medmindre man kommer fra et andet *nix miljø.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 16:11

On 02 Nov 2007 12:59:39 GMT, Bo Hovgaard Thomasen
<reklame.bo.thomasen@gmail.com> wrote:

>Terminal.app: skriv ifconfig

Aha, en windows-kommando på en Mac? Der kan man bare se

>00:11:24:11:8f:f0

Ja, den er heldigvis universel for alle platforme.

Men tak for hjælpen til jer alle, det gik let og smertefrit :)

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-07 16:18

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> Aha, en windows-kommando på en Mac? Der kan man bare se

nej, du tænker nok på ipconfig

> Ja, den er heldigvis universel for alle platforme.
>
> Men tak for hjælpen til jer alle, det gik let og smertefrit :)
>
> /Alex

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 18:32

On Fri, 2 Nov 2007 16:18:14 +0100, thomas_lists@elements.dk (Thomas
von Hassel) wrote:

>nej, du tænker nok på ipconfig

Og jeg kan bare lære at læse indenad, kan jeg. *øv*

Men tak for hjælpen alligevel

Fra : P. Rongsted

Dato : 09-11-07 13:13

On Fri, 02 Nov 2007 18:32:20 +0100, Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

>Og jeg kan bare lære at læse indenad, kan jeg. *øv*
>
>Men tak for hjælpen alligevel

Men netstat findes på begge platforme

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-11-07 17:30

Alex Linaa <www.linaa.com> writes:

> Aha, en windows-kommando på en Mac? Der kan man bare se

Nøp, den hedder "ipconfig", og Unixverden kom først.

Så vidt jeg har forstået er TCP/IP i Windows NT tilpasset fra
BSD-versionen af Unix.

Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-07 20:18

> Nøp, den hedder "ipconfig", og Unixverden kom først.
>
> Så vidt jeg har forstået er TCP/IP i Windows NT tilpasset fra
> BSD-versionen af Unix.

ipconfig findes også på BSD og macosx, men der den bruges til noget
andet.

Fra : Terje Rydland

Dato : 02-11-07 20:18

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote: