30" skærm på MacBook?
Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 09:29

Jeg har set at man kan sætte en 23" på min laptop den største, da det
kræver et ret hæftigt grafikort at trække en 30" skærm. Nu kan jeg
imidlertid læse hos apple at "30" Apple Cinema Display understøttes af
alle MacBook Pro- og MacBook-modeller (med et mellemstik, som er
ekstraudstyr) og af 17" PowerBook G4 og 1,67 GHz 15" PowerBook G4 med
128 MB skærmhukommelse og dual-link DVI-funktion."

Er det bare en typo eller hvordan?

Info er fundet på http://www.apple.com/dk/displays/ nederst på siden

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-07 09:46

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> [...]
> ekstraudstyr) og af 17" PowerBook G4 og 1,67 GHz 15" PowerBook G4 med
> 128 MB skærmhukommelse og dual-link DVI-funktion."

Jeg tror det er en typo, fordi apple på macbook's tech spec side
skriver:

"Extended desktop and video mirroring: Simultaneously supports full
native resolution on the built-in display and up to 1920 by 1200 pixels
on an external display, both at millions of colors"

Og det er ikke nok til en 30" .. som jo kræver et duallink dvi
grafikort.

Fra : Esben

Dato : 30-10-07 12:05

> [...]

> ekstraudstyr) og af 17" PowerBook G4 og 1,67 GHz 15" PowerBook G4 med
> 128 MB skærmhukommelse og dual-link DVI-funktion."

Som jeg har forstået det kræver det et grafikkort med 256 MB RAM!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-07 17:14

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Som jeg har forstået det kræver det et grafikkort med 256 MB RAM!

Den trækkes fint af 64MB grafikort - eneste krav er at DVI porten har
to eller flere TDMS'er (dual link).

Fra : Bruno

Dato : 30-10-07 18:10

Esben wrote:

> Som jeg har forstået det kræver det et grafikkort med 256 MB RAM!

Det er så ikke tilfældet!

(2560*1600*4)/1024^2 = 15,625 MB (Opløsning * (farvedybde + transparens))

Det er først når vi taler 3D at der rigtig bliver brug for ram.

At så der stilles krav til ramhastighed m.m. for at kunne levere
opløsningen er en anden sag. Den slags følger typisk med når der kommer
mere ram på et grafikkort, så det kan godt ske man ikke kan finde et
kort med mindre end 256 MB ram som kan levere opløsningen.

Mvh
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-07 15:24

> [...]

> ekstraudstyr) og af 17" PowerBook G4 og 1,67 GHz 15" PowerBook G4 med
> 128 MB skærmhukommelse og dual-link DVI-funktion."

Det må det være. Maks 23" til MacBook; 30" kræver en MacBook Pro.

I øvrigt har jeg prøvet at sidde ved en 30" skærm. Den er bare /for/
stor ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 17:34

On 2007-10-30 15:23:34 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Det må det være. Maks 23" til MacBook; 30" kræver en MacBook Pro.
>
> I øvrigt har jeg prøvet at sidde ved en 30" skærm. Den er bare /for/
> stor ...

Hvis du skal sidde og redigere billeder i CS3 er der intet der er for stor

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-07 18:38

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> Hvis du skal sidde og redigere billeder i CS3 er der intet der er for stor

Skal du så også sidde på den del af en kran, som bevæger sig rundt, og
som du kan styre så du kan komme til forskellige dele af skærmen ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 18:43

On 2007-10-30 18:38:24 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Skal du så også sidde på den del af en kran, som bevæger sig rundt, og
> som du kan styre så du kan komme til forskellige dele af skærmen ?

Næ, men når man sidder med store filer er det rart at have overblik,
fremfor at se på et frimærke. Dine udtalelser må være begrundet i at du
ikke beskæftiger dig med seriøs fotoredigering

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-07 20:00

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> Næ, men når man sidder med store filer er det rart at have overblik,
> fremfor at se på et frimærke.

Store filer? Man sidder vel heller ikke og ser på /hele/ sin Entourage
fil på 0,5 GiB samtidig ...

> Dine udtalelser må være begrundet i at du ikke beskæftiger dig med seriøs
> fotoredigering

Hvorfor skulle jeg da også det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 22:06

On 2007-10-30 19:59:54 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Store filer? Man sidder vel heller ikke og ser på /hele/ sin Entourage
> fil på 0,5 GiB samtidig ...

? Jeg ved ikke hvad du fabler om Når jeg redigerer billeder sker
der ofte i 100% view, og der er flere synlige pixels = bedre arbejdes
forhold. (for mit vedkommende)

> Hvorfor skulle jeg da også det?

Mine behov er anderledes end dine, men du svarer på hvad der er godt
for dig. Mit spørgsmål gik på om man kan sætte en 30" skærm til en
MacBook eller ej. Om du kan lide en 30" skærm eller ej mindes jeg ikke
at have spurgt om.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-07 08:48

> [...]

> ? Jeg ved ikke hvad du fabler om Når jeg redigerer billeder sker
> der ofte i 100% view, og der er flere synlige pixels = bedre arbejdes

Du skrev altså 'store filer', ikke 'store billeder' ...

Og jeg arbejder ikke med billeder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-10-07 19:29

Thomas Schreiber skrev:

> Hvis du skal sidde og redigere billeder i CS3 er der intet der er for
> stor

Der er meget andet store skærme er godt til. Jeg har en 23" og en 19"
til min MacPro og jeg har ikke problemer med at udnytte al skærmarealet.
Et par virtuelle maskiner på den ene skærm og dokumentation på den anden
og så kunne man egentlig godt bruge et par skærme til...

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 19:38

On 2007-10-30 19:28:45 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> Der er meget andet store skærme er godt til.

Ja musik produktion fx. Men jeg bruger overvejende min MacBook til at
arbejde i CS3 og lave lidt web. Til web er alt fint, men til CS3 ville
en mp skærm nu være bomben

> [...]
> Et par virtuelle maskiner på den ene skærm og dokumentation på den
> anden og så kunne man egentlig godt bruge et par skærme til...

Jeps, en skærm til tools og paneler, og en til selve foto'et

Fra : Esben

Dato : 30-10-07 19:56

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> Hvis du skal sidde og redigere billeder i CS3 er der intet der er for stor

Sådan har musikproducerende folk det generelt også...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-07 17:16

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> I øvrigt har jeg prøvet at sidde ved en 30" skærm. Den er bare /for/
> stor ...

Deter kun et spørsmål om tilvending. De første gange jeg sad foran dem
syntes jeg også de var for store.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-10-07 19:26

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Deter kun et spørsmål om tilvending. De første gange jeg sad foran dem
> syntes jeg også de var for store.

Det tog sågar lidt tid for mig at vænne mig til min 23" skærm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-07 22:25

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det tog sågar lidt tid for mig at vænne mig til min 23" skærm.

Så stor en skærm har jeg ikke selv, hverken hjemme eller på pinden
(min 42" plasma tæller ike rigtig i den sammenligning trods dens
eneste signalkilde er en PC).

Brugerne derimod har større skærme end os IT medarbejdere.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-10-07 23:14

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Brugerne derimod har større skærme end os IT medarbejdere.

Du kigger vel også kun på ting der maksimalt er 80 tegn i bredden ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-07 00:11

> Du kigger vel også kun på ting der maksimalt er 80 tegn i bredden ;)

Nej, vi har primært windowsserver og de øvrige server hvor 80x24 er
gnagbart kræver ikke at vi kigge på dem dagligt.
Forbavende ofte ønsker brugerne desuden at jeg kigger på deres
skærmbillede - det er lidt klejnt når man skal presse et 30"
skærmbillde ned på en 15" skærm.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-07 00:27

> [...]
> eneste signalkilde er en PC).
>
> Brugerne derimod har større skærme end os IT medarbejdere.

Det har vores grafikere også.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-07 18:12

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det har vores grafikere også.

Du er ikke længere hvor du var før?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-07 19:06

> Du er ikke længere hvor du var før?

Nej. De sagde pænt nej tak til mit ultimatum og så sagde jeg pænt nej
tak til at arbejde videre der.

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-07 18:01

On Tue, 30 Oct 2007 12:05:18 +0100, Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Som jeg har forstået det kræver det et grafikkort med 256 MB RAM!
>
> vh esben
""Jeg bruger denne skærm til min 17 MacBook Pro. Der fungerer den
gliremde, flot billede og i det hele taget utrolig lækkert!

MEN desværre nægter skærmen at fungerer når man installere boot camp på
macen. Fra hvad jeg har kunne læse rundt omkring på dette er dette et
generelt problem for dem, der prøver at få skærmen til at virke på en PC!
Så pas på""

Klippet fra edbpriser.dk

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 17:58

On 2007-10-30 18:00:59 +0100, Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> said:

> [...]
> macen. Fra hvad jeg har kunne læse rundt omkring på dette er dette et
> generelt problem for dem, der prøver at få skærmen til at virke på en

OK, min sorte MacBook har svjv delt ram, så det må nok ende med en 23"
(jeg er nu bange for der er noget nyt på vej lige om hjørnet, så jeg
tror jeg venter lidt)

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-07 18:38

> [...]

> OK, min sorte MacBook har svjv delt ram, så det må nok ende med en 23"
> (jeg er nu bange for der er noget nyt på vej lige om hjørnet, så jeg

Du kan være heldig at der kommer en ny Apple Cinema skærm med indbygget
webcam. Det er lidt mere praktisk end at have det løst, eller at skulle
betjene sig at det lille på MacBook'en. Når man nu sidder ved den store
skærm ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk