Hvordan finder jeg min startdisk igen?
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-10-07 20:45

Så skete det igen, og jeg kan ikke huske om der er en løsning og hvilken:

Min gamle stationære G4/933 har 3 harddiske indeni. Nu starter jeg den og
kun de 2 mounter (bruges til backup og lager, den ene har OS 10.4). Den
tredje, som er min startdisk med OS 10.4 er usynlig?

Har det nogen betydning hvor på ATA kæden disken sidder?

Hvordan fejlsøger man dette uden at åbne Mac?

mvh. Mikael Kern

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 23:01

On Mon, 29 Oct 2007 20:44:50 +0100, nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk>
wrote:

> [...]
>
> Har det nogen betydning hvor på ATA kæden disken sidder?
>
> Hvordan fejlsøger man dette uden at åbne Mac?

Kan du ikke boote fra OS X Tiger startdisken og køre diskværktøj fra den?
Der er også en mulighed med startdisk så vidt jeg husker.

Det har jeg i den senere tid forsøgt mig med. Der må være sket noget med
bootpartitionen. Du kan også prøve at downloade det gratis
partitionsværktøj GPARTED til Linux. Det skal brændes på en cd og så
starter man op fra disken ligesom man starter op med Tiger-DVD1. Så lad
disse partitionsværktøjer undersøge diskene og gøre rede for hvordan de
har det.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-07 23:57

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> [...]
> kun de 2 mounter (bruges til backup og lager, den ene har OS 10.4). Den
> tredje, som er min startdisk med OS 10.4 er usynlig?

Du kan prøve at starte Diskværktøj og se, om den dukker op dér. gør den
det, så prøv at reparere den.

Dukker den ikke op, er jeg bange for, at der er noget galt med diskens
Extend B-tree, og så er det DiskWarrior 3.0.3 eller nyere, du skal
bruge. Og i så fald er det nødvendig, at du booter fra DW CD'en, for at
DW kan lokalisere disken.

Hm, prøv evt. at starte op i 'simple mode' ved at holde ALT tasten nede
og se, om alle tre diske dukker op med systemsymbol på de diske, hvorfra
der kan startes....

> Har det nogen betydning hvor på ATA kæden disken sidder?

Det skulle ikke være nødvendig med en 933mhz QS/MDD, da de kan starte
fra alle de interne ATA ID. - På min egen Quicksilver dual 1ghz har jeg
Os 9.2.2 på ATA BUS 1 ID 0, OS X 10.5 på ATA BUS 1 ID 1, mens DVD drevet
sidder på ATA BUS 2 ID 0. CD/DVD drev skal sidde på ID 0, ellers er det
ikke sikkert, man kan boote fra den.

> Hvordan fejlsøger man dette uden at åbne Mac?

Diskværktøj eller DiskWarrior og muligvis hvis du har nyeste ver. af
TechTool Pro 4.x.

Hvis du stadig ikke kan se og mounte disken, så kan du forsøge med
DiskDoctor fra Norton systemworks 3.0, hvis du kender NS _helt_ til bunden.

Hvis fejlen ligger i Extend B-tre Node 1, er det bootsektorerne, der er
problemet, og det er ikke altid, at hverken DW eller TTP kan reparere
bootsektorerne, men det kan Ns 3.0. For at kunne loade diskens
bootdrivere i bootsektionen skal der kun repareres de første 4 sektorer,
og det vil NS kunne gøre uden problem. Men du må _KUN_ bruge Ns 3.0 på
OS X 10.4!!

mvh. Erik Richard