Re.: Leoparden & G4
Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 09:57

Tja - iflg. apple.com skal en G4 være på min. 887Mhz. Min er på 800Mhz.
Der sparede jeg vist kr. 1000,00.
:0(

Ole

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-07 14:21

<otn> wrote:

> Tja - iflg. apple.com skal en G4 være på min. 887Mhz. Min er på 800Mhz.

Du kan få en processoropgradering her:

<http://powerlogix.com/>

Min G4 QuickSilver kører i dag fire gange hurtigere end din: 1,6 GHz
dobbeltprocessor. Kan fås med op til 2GHz.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-07 15:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du kan få en processoropgradering her:
>
> <http://powerlogix.com/>
>
> Min G4 QuickSilver kører i dag fire gange hurtigere end din: 1,6 GHz
> dobbeltprocessor. Kan fås med op til 2GHz.

har du lavet nogen test på den hastighed ? .. for du får jo ikke
hurtgere systembus, ram, disk m.m. ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-07 16:16

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> har du lavet nogen test på den hastighed ? .. for du får jo ikke
> hurtgere systembus, ram, disk m.m. ?

Næh, og jeg tror heller ikke at jeg har noget program der kan måle det.
Men det er klart, at det kun er processoren der er hurtigere; den kan
dog også 'føles'.

Har du et link til et program, der kan måle det, og herunder også
indeholder benchmarks fra forskellige maskintyper?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-07 21:30

Per Rønne wrote:

> Næh, og jeg tror heller ikke at jeg har noget program der kan måle det.
> Men det er klart, at det kun er processoren der er hurtigere; den kan
> dog også 'føles'.

Hertil kan jeg så tilføje, at alt jo bliver udnyttet optimalt....

> Har du et link til et program, der kan måle det, og herunder også
> indeholder benchmarks fra forskellige maskintyper?

Jeg har ikke et link, men jeg har et program - Intech QuickBench (en del
af Intech Speedtools Utilities), der kan måle benchmarks, og jeg kan
godt garantere for, at ydelsen fra at gå fra en 867mhz QS til en Dual
1,8ghz ihvertfald er mere end fordoblet. Nogle af kurverne er så stejle,
at de nærmest når top allerede mellem 1,4ghz og 1,5ghz målt på de
interne ATA BUSS'er, og omk. 1,35ghz målt på en AHARD-6880M controller.

CPU ydelsen er en smule mere jævn i stigning og opnår max. ydelse lige
omk. 1,75ghz og flader så ud...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-07 03:46

> [...]
> interne ATA BUSS'er, og omk. 1,35ghz målt på en AHARD-6880M controller.
>
> CPU ydelsen er en smule mere jævn i stigning og opnår max. ydelse lige

Ja, jeg har så en ekstra harddisk controller, en ATA133. Den indbyggede
er jo kun en ATA66, der kun kan 'se' op til 128 GiB af en harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-07 03:56

> [...]
> interne ATA BUSS'er, og omk. 1,35ghz målt på en AHARD-6880M controller.
>
> CPU ydelsen er en smule mere jævn i stigning og opnår max. ydelse lige

OK, jeg synes nu bare at $100 for det program er mere end jeg vil ofre
på det:

<http://www.speedtools.com/Order.shtml>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-07 10:19

Per Rønne wrote:

> OK, jeg synes nu bare at $100 for det program er mere end jeg vil ofre
> på det:
>
> <http://www.speedtools.com/Order.shtml>

Ja, det _er_ dyrt, men jeg synes, det er pengene værd. - Det er jo ikke
bare QuickBench, men får. Alene QuickBack til backup, sync af diske er
genial. - Og DiskDefrag er faktisk det eneste program, der kan
defragmentere anchored files på OS X, - det kan fx. hverken iDefrag
eller selv Norton Speeddisk ikke. - Jeg har ikke fortrudt købet...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-07 11:59

> Ja, det _er_ dyrt, men jeg synes, det er pengene værd. - Det er jo ikke
> bare QuickBench, men får. Alene QuickBack til backup,

Ja, der har jeg jo Retrospect, og når jeg får min Leopard [er afsendt
fra Apple i går] så kommer er jo også Time Machine.

> sync af diske er genial. - Og DiskDefrag er faktisk det eneste program,
> der kan defragmentere anchored files på OS X, - det kan fx. hverken
> iDefrag eller selv Norton Speeddisk ikke. - Jeg har ikke fortrudt købet...

Sikkert ikke. Jeg tror nu også at din brug er lidt anderledes end min.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-07 16:56

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Du kan få en processoropgradering her:

Duer ikke... Det er ikke hvad installeren kigger på. en 800MHz er
iøvrigt en gammel træt sag som det ikke kan svare sig at kaste flere
penge efter.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-07 17:28

> Duer ikke... Det er ikke hvad installeren kigger på. en 800MHz er
> iøvrigt en gammel træt sag som det ikke kan svare sig at kaste flere
> penge efter.

Jeg tvivler på at det er installationsprogrammet der er problemet, og
min gamle G4 QuickSilver siger 1,6 GHz i System Profiler. Til gengæld
kan den kun se at der er én processor, men ifølge PowerLogix skulle det
dog ikke betyde, at den kun anvender den ene.

<http://powerlogix.com/products/cpudirector/10410.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-07 21:35

Per Rønne wrote:

> [...]
> kan den kun se at der er én processor, men ifølge PowerLogix skulle det
> dog ikke betyde, at den kun anvender den ene.

Korrekt, og det sidste, jeg har hort fra dem, er, at de er på vej nu med
en ny CPUDirectory, men at de lige har ventet på Leopard for at få den
med fra starten.

Reelt set betyder det kun, at man ikke kan slå den ene processor fra og
ændre på cache forholdene, hvilket i visse tilfælde kan være både
gavnligt og nødvendigt - især under OS 9.x. - Fx. kan Cuabse VST ikke
køre med dualprocessorer...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-07 03:46

> [...]
> ændre på cache forholdene, hvilket i visse tilfælde kan være både
> gavnligt og nødvendigt - især under OS 9.x. - Fx. kan Cuabse VST ikke

Men begge processorer burde blive brugt, selv om System Profiler kun
skriver at der er én processor, ikke?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-07 10:15

Per Rønne wrote:

> Men begge processorer burde blive brugt, selv om System Profiler kun
> skriver at der er én processor, ikke?

Såvidt jeg har forståt det, så delvis ja. - Forstået på den måde, at i
lette processer, hvor der ikke kræves det helt store af maskinen,
benyttes kun processor nr. 1, men såsnart maskinen skal til at yde mere,
så trækker den på begge processorer. - Fx. kun processor nr. 1 i alm.
tekstbehandling, mens begge er igang, såsnart fx. et kraftigt matematisk
beregningsprogram skal lave store beregninger, eller et grafikprogram
skal rendere tunge filer osv.

Og så er det forresten altid kun processor nr. 2, der kan slås fra -
aldrig nr.1, så maskinen kun bruger nr. 2...

mvh. Erik Richard