Retrospect & Time Machine
Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-07 18:59

Er der nogen der har tilstrækkeligt kendskab til Time Machine, til på
nuværende tidspunkt at kunne sige om det vil være bedre end Retrospect,
herunder Retrospect kørende som Server.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-07 00:23

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er der nogen der har tilstrækkeligt kendskab til Time Machine, til på
> nuværende tidspunkt at kunne sige om det vil være bedre end Retrospect,
> herunder Retrospect kørende som Server.

Time Machine er som alt andet fra Apple fantastisk smart, indenfor de
begrænsninger det har. Det er altså hurtigt og nemt for almindelige
brugere, men det kan ikke erstatte mere avancerede løsninger for halv-
eller helprofessionelle brugere.
Time Machine fungerer kun med en ekstern harddisk, som godt kan
være på et netværk. Det duer altså ikke med cd, dvd eller tape. Time
Machine virker ved at tage øjebliksbilleder af harddisken, så man kan
genskabe ting, der er forsvundet. Time Machine gemmer en kopi af
harddisken for hver time de sidste 24 timer, hvor hver dag den sidste
måned og for hver uge derudover. Time Machine er selvfølgelig så
intelligent, at det kun er de ændrede filer, der kopieres over på den
eksterne harddisk. Time Machine kører dermed stort set usynligt i
baggrunden, hvilke er en stor lettelse for mange.
Time Machine er også lidt intelligent. Hvis den eksterne
harddisk er fuld, bliver de ældste dokumenter slettet. Det er altså
størrelsen på den eksterne harddisk, der bestemmer, hvor gamle
sikkerhedskopier, man har. Hvis den eksterne harddiske ikke er sluttet
til computeren, hvis det f.eks. er en bærbar, gemmes sikkerhedskopierne
på computeren. Når den eksterne harddisk tilsluttes igen, overføres de
automatisk til den.
Time Machine kan altså ikke erstatte en forkromet backup-løsning
med skift mellem flere sæt medier og måske en backup udenfor huset. Den
kan til gengæld være et rigtig godt supplement pga. to store fordele:
For det første er det enormt let at genskabe back-up fra Time Machine.
Dels pga. Time Machine selv og dels fordi det er lettere at læse en
backup ind fra en ekstern harddisk frem for at skulle jonglere med et
større sæt cd'er, tape eller lignende. For det andet tager Time Machine
backup meget tit. Det gøres hver time. Med andre backup-metoder er det
normalt højst en gang om dagen. Hvis ens harddiske pludselig siger zap,
har man altså en backup, der er højst en time gammel. Hvor mange andre
backup-metoder kan prale af det?
Time Machine er altså alle tiders supplement til en avanceret
backup-løsning, og for os andre amatører er det såmænd perfekt som
eneste backup. Alternativet er trods alt slet ingen backup.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 05:15

> Time Machine er altså alle tiders supplement til en avanceret
> backup-løsning, og for os andre amatører er det såmænd perfekt som
> eneste backup. Alternativet er trods alt slet ingen backup.

OK, jeg fortsætter med Retrospect [der jo også tager Windows og Linux
med], og bruger så Time Machine som supplement til mine to Mac'er, som i
øvrigt også er dem jeg benytter mest intensivt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-10-07 07:30

On 2007-10-24 01:22:37 +0200, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Time Machine fungerer kun med en ekstern harddisk, som godt kan
> være på et netværk. Det duer altså ikke med cd, dvd eller tape.

Men behøves man mon at have den eksterne harddisk stående tændt hele
tiden? Eller kan Timemachine mon finde ud af bare at starte når disken
bliver smidt på.

Min eksterne harddisk larmer som en i helvede, så jeg undgår helst...

Er der nogle der kan anbefale en utrolig støjsvag hd?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-07 07:38

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> writes:

> Er der nogle der kan anbefale en utrolig støjsvag hd?

Synes generelt de små 2½-tomme harddiske er ret lydløse. Prøv at
forhøre din lokale hardwarepusher.

Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 08:07

> Synes generelt de små 2∏-tomme harddiske er ret lydløse. Prøv at
> forhøre din lokale hardwarepusher.

2,5" harddiske er dyre og med lille kapacitet, men man kan da sagtens få
harddiskbokse der ikke larmer - alene fordi der ikke er nogen 'fan' i.
Jeg kan anbefale Palle at købe en boks til hans 3,5" harddisk {hvis den
altså er passende stor, en 500 GB eller mere}. Boksen skal naturligvis
passe til harddisken {PATA, SATA}, og så skal der naturligvis også
overvejes om der skal være FW eller USB 2.0 på. Den eksterne boks jeg
har stående med en 500 GB harddisk i har udgang til begge systemer, og
endda både den 'lille' og den 'store' FW400-port.

Og så kan jeg henvise til, hvor jeg selv køber sådanne størrelser, gerne
ved at cykle ind til Frederiksberg Station:

<http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=169391&Prod
uctCategoryID=284>

Og endelig forstår jeg ikke at Thorbjørn skriver stort pi, når han mener
en halv ... han burde kende MacRoman tilstrækkelig nok til ikke at
belemre os MacSOUP-brugere med sådanne fejl.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-10-07 09:14

Per Rønne wrote:

> Og endelig forstår jeg ikke at Thorbjørn skriver stort pi, når han mener
> en halv ... han burde kende MacRoman tilstrækkelig nok til ikke at
> belemre os MacSOUP-brugere med sådanne fejl.

Det interessante spørgsmål er (synes jeg), hvordan han har lavet 'en
halv'-tegnet. Det savner jeg virkelig på Mac, og Keyboard Viewer giver
ingen hints i den retning.

Desuden ser det altså ud som om, at Thorbjørn snakker iso-8859-1, og at
du snakker utf-8. Ingen af de to har da noget med MacRoman at gøre.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 09:37

> Det interessante spørgsmål er (synes jeg), hvordan han har lavet 'en
> halv'-tegnet. Det savner jeg virkelig på Mac, og Keyboard Viewer giver
> ingen hints i den retning.

Tegnet findes slet ikke i MacRoman, og optages bitmæssigt at stort pi
{en kvart så af lille pi}.

De fleste Mac-applikationer bruger MacRoman, hvilket systemet 'vistnok'
også stadig gør. Enkelte bruger iso latin 1, og så er der dem der bruger
utf-8, unicode.

> Desuden ser det altså ud som om, at Thorbjørn snakker iso-8859-1, og at
> du snakker utf-8. Ingen af de to har da noget med MacRoman at gøre.

Åh, jo. MacSOUP bruger MacRoman, men findes der MacRoman-tegn, der ikke
findes i Latin 1, så sendes hele artiklen i utf-8. Den modsatte vej
omdannes utf-8 eller iso-latin 1 tegn så til MacRoman, men visse tegn i
latin 1, som pi, edh og thorn, overføres bare bit-mæssigt, og vises
altså som andre tegn ... jeg ville ønske at Stefan Haller fik lavet en
ren unicode MacSOUP ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-10-07 09:50

Per Rønne wrote:

> De fleste Mac-applikationer bruger MacRoman, hvilket systemet 'vistnok'
> også stadig gør. Enkelte bruger iso latin 1, og så er der dem der bruger
> utf-8, unicode.

Det ændrer sig - forhåbentligt - fra fredag. Mener at have læst, at
unicode er standard i Leopard.

> [...]
> latin 1, som pi, edh og thorn, overføres bare bit-mæssigt, og vises
> altså som andre tegn ... jeg ville ønske at Stefan Haller fik lavet en

Skal vi så ikke konkluderer, at problemet er Stefan Hallers (og dermed
dit) snarer end Thorbjørns? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 10:28

> Det ændrer sig - forhåbentligt - fra fredag. Mener at have læst, at
> unicode er standard i Leopard.

I hvor høj grad? Så også gamle MacRoman-programmer automatisk viser
tingene i unicode?

> Skal vi så ikke konkluderer, at problemet er Stefan Hallers (og dermed
> dit) snarer end Thorbjørns? ;)

Jeg tror at langt de fleste her i nyhedsgruppen bruger MacSOUP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-10-07 12:14

Per Rønne wrote:

> I hvor høj grad? Så også gamle MacRoman-programmer automatisk viser
> tingene i unicode?

Det ved jeg desværre ikke noget om - vi må bare vente og se. Lørdag hen
under eftermiddag, ved jeg formentlig mere ;)

> Jeg tror at langt de fleste her i nyhedsgruppen bruger MacSOUP.

I Thunderbird har jeg installeret en extension kaldet 'Display Mail User
Agent'. Den fortæller mig, at nogle bruger MacSOUP, men den gruppe udgør
ikke 50% - tror jeg :P

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 12:31

> [...]
>
> I Thunderbird har jeg installeret en extension kaldet 'Display Mail User
> Agent'. Den fortæller mig, at nogle bruger MacSOUP, men den gruppe udgør

En sådan extension behøves ikke i MacSOUP; her kan jeg umiddelbart hos
dig se at du bruger Thunderbird 2.0.0.6.

I øvrigt er der næppe nogen anden newsreader her i gruppen der bare
nærmer sig 50% ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-10-07 12:44

Per Rønne wrote:

> En sådan extension behøves ikke i MacSOUP; her kan jeg umiddelbart hos
> dig se at du bruger Thunderbird 2.0.0.6.

Uden at kigge i kilden?

> I øvrigt er der næppe nogen anden newsreader her i gruppen der bare
> nærmer sig 50% ...

Jeg tror at Mozilla-agtige klienter er næsten lige så godt med.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 13:23

> Uden at kigge i kilden?

Ja. Når jeg ser på din artikel, så ser jeg øverst den normale bjælke
[med tra farvede knapper og vinduestitlen »Peter Farsinsen: Retrospect &
Time Machine«. Dernæst en vinduesdel der viser trådens trædiagram, helt
øjeblikket MacSOUP på min gamle G4, som er i gang med en
Retrospect-backup på min nye MacSOUP, som jeg altså først kan bruge
igen, når backuppen er færdig, og den gamle kører altså af en eller
anden grund uden dansk sprog. Nederst har jeg så selve artiklen.

> Jeg tror at Mozilla-agtige klienter er næsten lige så godt med.

Nu bevæger vi os jo så ind i en /familie/ af klienter; jeg kender ganske
simpelt ikke alle.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Kristensen

Dato : 24-10-07 21:48

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:
>
> Jeg tror at langt de fleste her i nyhedsgruppen bruger MacSOUP.

Emacs er det eneste rigtige ;)

Bare for ikke at starte en flamewar, vil jeg give en hurtig grund til
udtalelsen.

JEG er glad for emacs som editor (personlig holdning, ikke en
religionskrig) og det irritere mig at skulle skrive text i andet
software, hvilket så har ført til at jeg bruger Emacs til alt alt for
meget.

Den har ingen problemer med encoding nogle steder, den finder endda
selv ud af hvor andre skriver i, og viser tegnene korrekt.

Any way, jeg er nok i mindretallet ;)

--
Peter Kristensen

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 23:57

Peter Kristensen <peter@ptx.dk> wrote:

> Emacs er det eneste rigtige ;)

Når man skal editere noget, og man står i en shell.

> [...]
> religionskrig) og det irritere mig at skulle skrive text i andet
> software, hvilket så har ført til at jeg bruger Emacs til alt alt for

Ja, jeg bliver irriteret over at skulle bruge vi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-07 00:01

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Når man skal editere noget, og man står i en shell.

> Ja, jeg bliver irriteret over at skulle bruge vi ...

vi er dejlig hvis ellers tastaturlayoutet er i orden. Desuden har vi
den fordel at den er så lille og iøvrigt næsten altid findes på et
system. På mine egne maskiner lægger jeg gerne jed på. emacs har jeg
aldrig kunnet forlige mig med.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-10-07 00:24

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> den fordel at den er så lille og iøvrigt næsten altid findes på et
> system. På mine egne maskiner lægger jeg gerne jed på. emacs har jeg

Nu hvor der ikke er gang i en religionskrig, vil jeg da også lige melde
mig under fanen.

Jeg foretrækker vi, fordi jeg aldrig har brugt andet ;) Hver gang jeg
prøver Emacs, farer jeg vild i tastaturgenveje.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-07 05:36

> [...]
>
> Jeg foretrækker vi, fordi jeg aldrig har brugt andet ;) Hver gang jeg
> prøver Emacs, farer jeg vild i tastaturgenveje.

Ja, jeg kan ikke udstå de mange måder ['modes'] der skal skiftes mellem
i vi, eller over programmets mange, historiske lag. Tit er det jo ex man
bruger ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-07 20:00

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> De fleste Mac-applikationer bruger MacRoman, hvilket systemet 'vistnok'
> også stadig gør. Enkelte bruger iso latin 1, og så er der dem der bruger
> utf-8, unicode.

Du mener de fleste gamle mac applikationer bruger macroman, moderne
applikationer bruger UTF8 hvilket også er default i Mac OS X.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-07 10:27

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Det interessante spørgsmål er (synes jeg), hvordan han har lavet 'en
> halv'-tegnet. Det savner jeg virkelig på Mac, og Keyboard Viewer giver
> ingen hints i den retning.

Nu sidder jeg jo sædvanligvis ved en PC (mumlebrokkemumle) og der er
tasten så fint placeret øverst til venstre.

MEN jeg bruger jo Gnus som kører i Emacs, og Emacs forstår diverse
tryllemumlebesværgelser til at give fx °, ¾, ¼, ¥, © » og andre¹ spøjse
sager. Det er ikke så tosset igen. ºª ¢ç · þ ¡

(Gad vide om jeg endte med at ryge i UTF-8).

[1] Er man i Emacs så kig på Ctrl-x 8 Ctrl-h. Herudover kan man
indsætte et vilkårligt unicodetegn (men det kan jeg ikke lige få til
at virke).

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 25-10-07 08:12

Peter Farsinsen skrev:
> Det interessante spørgsmål er (synes jeg), hvordan han har lavet 'en
> halv'-tegnet. Det savner jeg virkelig på Mac, og Keyboard Viewer
> giver ingen hints i den retning.

I mange programmer kan ½ indsættes via menuen 'Edit/Special
Characters...'.½ findes under 'cifre' eller 'Tal og talsymboler'.

Det kunne selvfølgelig være rart med en genvejstast, men det er ikke
umiddelbart muligt.

- Bo

--
I'm using an evaluation license of nemo since 72 days.
You should really try it!

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-07 09:09

Bo Hovgaard Thomasen <reklame.bo.thomasen@gmail.com> wrote:

> I mange programmer kan ∏ indsættes via menuen 'Edit/Special
> Characters...'.∏ findes under 'cifre' eller 'Tal og talsymboler'.
>
> Det kunne selvfølgelig være rart med en genvejstast, men det er ikke
> umiddelbart muligt.

'Mystisk' nok så indsættes π ved at trykke på alt-p, og ∏ ved at trykke
på alt-P ... men du taler måske om brøkerne ?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 25-10-07 09:27

> 'Mystisk' nok så indsættes ? ved at trykke på alt-p, og ? ved at
> trykkepå alt-P ... men du taler måske om brøkerne ?

Det tegn jeg skrev var tegnet for "en-halv". Det er vist hos dig, at
omformateringen fra en-halv til pi sker. Det skulle i øvrigt også nemt
fremgå af den citerede tekst i mit indlæg.

Som hjælp, kan jeg da sige, at hvis du læser mit indlæg via
groups.google.com, vil du kunne se indlægets korrekte formatering:
<http://kortlink.dk/google/4cd2>

- Bo

--
I'm using an evaluation license of nemo since 73 days.
You should really try it!

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-07 09:58

> [...]
>
> Som hjælp, kan jeg da sige, at hvis du læser mit indlæg via
> groups.google.com, vil du kunne se indlægets korrekte formatering:

Og her til slut blev det til spørgsmålstegn ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-07 10:15

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> 2,5" harddiske er dyre og med lille kapacitet, men man kan da sagtens få

Og de bruger kun lidt strøm. Det er der også nogen der er
interesserede i - bare den er hurtig "nok" til at kunne læsse filer ud
i den hastighed der er brug for.

> Og endelig forstår jeg ikke at Thorbjørn skriver stort pi, når han mener
> en halv ... han burde kende MacRoman tilstrækkelig nok til ikke at
> belemre os MacSOUP-brugere med sådanne fejl.

Kan du eventuelt få en kompetent bruger til at konfigurere dit system
korrekt?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 10:38

> Og de bruger kun lidt strøm. Det er der også nogen der er
> interesserede i

Især dem af os der har dem siddende i en laptop ...

> - bare den er hurtig "nok" til at kunne læsse filer ud i den hastighed der
> er brug for.

> Kan du eventuelt få en kompetent bruger til at konfigurere dit system
> korrekt?

Det kan kun én person klare. Stefan Haller. Men han er ikke længere en
universitetsdreng med masser af fritid ...

MacSOUP tillader ikke indstillinger af tegnsæt, selv om det naturligvis
havde været rart om den kørte unicode. Programmet er også fra 1994, og
skal altså snart 'konfirmeres' {medmindre Stefan skulle være katolik}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-07 12:47

> Det kan kun én person klare. Stefan Haller. Men han er ikke længere en
> universitetsdreng med masser af fritid ...

Hvorfor skulle jeg så have æren af problemet?

> MacSOUP tillader ikke indstillinger af tegnsæt, selv om det naturligvis
> havde været rart om den kørte unicode. Programmet er også fra 1994, og
> skal altså snart 'konfirmeres' {medmindre Stefan skulle være katolik}.

Hvis det bliver ved med at have den slags små finurligheder, tror jeg
snarere det burde pensioneres.

Det lader til at OS 9 programmer kommer til at undergå samme skæbne
som OS/2 programmer i sin tid. Fremragende programmer men ingen
kildetekst og ingen opdateringer..... På et eller andet tidspunkt må
de dø.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 13:23

> [...]
> som OS/2 programmer i sin tid. Fremragende programmer men ingen
> kildetekst og ingen opdateringer..... På et eller andet tidspunkt må

Programmet opdateres jævnligt, og kører da også nu som Universal Binary,
også til Intel Mac'er. Seneste opdatering kom for få måneder siden.

Han burde bare lave en opdatering til unicode; jeg ved bare ikke hvor
meget arbejde det ville kræve. Jeg aner jo ikke hvordan programmet er
lavet, med klassebibliotek og det hele.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-07 17:08

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Han burde bare lave en opdatering til unicode; jeg ved bare ikke hvor
> meget arbejde det ville kræve. Jeg aner jo ikke hvordan programmet er
> lavet, med klassebibliotek og det hele.

Tilbyd dog manden hjælp...

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 19:01

> Tilbyd dog manden hjælp...

Det er der vist mange der har tilbudt ham ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-07 20:22

> Det er der vist mange der har tilbudt ham ...

Har DU gjort det?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 23:57

> Har DU gjort det?

Næh.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 04-11-07 07:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Programmet er også fra 1994, og
> skal altså snart 'konfirmeres' {medmindre Stefan skulle være katolik}.

Så er det firmet for længe siden

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-07 19:59

> Og de bruger kun lidt strøm. Det er der også nogen der er
> interesserede i - bare den er hurtig "nok" til at kunne læsse filer ud
> i den hastighed der er brug for.

Segate laver meget hurtige 2,5 diske til server brug - tilmed dem med
hurtigste accesstider. 2.5" er ikke nødvendigvis ensbetydende at en
disk er langsom. Oftest forholder det sig dog således fordi 2.5 diske
er optimeret til brug i bærbare hvor strømforbrug og varme har højere
prioritet end ydelse.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-10-07 09:06

Palle Jensen wrote:

> Er der nogle der kan anbefale en utrolig støjsvag hd?

Jeg har en Western Digital Premium - den er meget støjsvag, men dog ikke
lydløs. Det fantastiske er imidlertid, at den kan gå på standby og
fuldstændig slukke sig selv (disken og fan) for igen at vågne, når der
er brug for den.

Det sker uden at 'forbindelsen' til Mac'en mistes, men kommer på
bekostning af en ganske kort opvågningstid.

Ubetinget den bedste eksterne disk jeg har ejet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-07 09:14

Palle Jensen skrev:

> Er der nogle der kan anbefale en utrolig støjsvag hd?

Det er jeg også interesseret i. Indtil videre har jeg lidt kig på NEMs
disksystemer, som jeg synes ser ret spændende ud:

F.eks. Icydock indeholder mange tilslutningsmåder og er uden blæser, så
de påstår at den skulle være ret lydløs.

Har nogen praktisk erfaring med dem?

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 09:37

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> [...]
>
> F.eks. Icydock indeholder mange tilslutningsmåder og er uden blæser, så
> de påstår at den skulle være ret lydløs.

Som nævnt tidligere: Køb en lydløs boks. Hvem er det i øvrigt der køber
harddisk og boks på en sådan måde, at harddisken allerede sidder i?

Næh, boks for sig og harddisk for sig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-07 09:41

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Som nævnt tidligere: Køb en lydløs boks. Hvem er det i øvrigt der køber
> harddisk og boks på en sådan måde, at harddisken allerede sidder i?

Alle dem der tror at LaCie er kvalitet ? :)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-07 10:28

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Alle dem der tror at LaCie er kvalitet ? :)

Og som af samme grund også er potentielle ofre for Jehovas Vidner og
Scientology?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-07 23:22

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og som af samme grund også er potentielle ofre for Jehovas Vidner og
> Scientology?

Har-har. Enormt skægt! Det kan være en fin idé at købe en ekstern boks,
hvis man har en harddisk liggende, som man kan sætte i den. Det har
mange f.eks. efter en opgradering. Hvis man derimod ikke har en harddisk
at sætte i, skal man alligevel ud at købe både kabinet og selve
harddisken. Så vidt jeg kan se, går det vel stort set lige op rent
økonomisk. Hvorfor så ikke købe det hele samlet? Ofte kan man få mere
elegante kabinetter i de samlede løsninger, men selvfølgelig findes der
også pæne løse kabinetter. Jeg har dog engang købt et fra Zitech, og det
var ikke ret kønt og larmede forfærdeligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-07 04:23

> [...]
> harddisken. Så vidt jeg kan se, går det vel stort set lige op rent
> økonomisk. Hvorfor så ikke købe det hele samlet?

Min erfaring siger mig at det i praksis er dyrere. Og det gamle Maxtor
eksterne kabinet jeg havde til PATA forærede jeg væk; det kunne ikke
klare den 500 GB interne harddisk jeg satte i, og ville kun lade mig få
adgang til 128 GiB af lageret.

Og så larmede det i øvrigt også forfærdeligt. Nu sidder harddisken så i
en lydløs boks fra Zitech, med udgang til såvel USB 2.0 som til FW400.
Sidder nu på min MacBook, hvor den nok skal komme til at gøre fyldest
til TimeMachine.

> Ofte kan man få mere elegante kabinetter i de samlede løsninger, men
> selvfølgelig findes der også pæne løse kabinetter. Jeg har dog engang købt
> et fra Zitech, og det var ikke ret kønt og larmede forfærdeligt.

Så må det være lang tid siden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-07 19:55

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Næh, boks for sig og harddisk for sig ...

Lydløse dimser har det med ikke at have en indbygget blæser - det er
der ikke mange diske der kan lide hvis de skal stå tændt mange timer
af gangen i en almindelig dansk stue.

Hvis det er til en disk der skal stå tændt hele tiden er sådanne
dimser en rigtig dårlig idé.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-07 20:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Hvis det er til en disk der skal stå tændt hele tiden er sådanne
> dimser en rigtig dårlig idé.

Kan trådløst net nå ind i en almindelig kummefryser? Så kan problemet
jo løses ved at placere serveren der.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-10-07 21:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan trådløst net nå ind i en almindelig kummefryser? Så kan problemet
> jo løses ved at placere serveren der.

Nu mangler vi bare, at boret og kablet bliver opfundet, så kan serveren
i fryseren såmænd forbindes til et eksternt wireless AP ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-07 22:46

> Kan trådløst net nå ind i en almindelig kummefryser? Så kan problemet
> jo løses ved at placere serveren der.

Er det ikke ligegyldigt om kabinettets blæser larmer hvis man stopper
det i kummefryseren?

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-10-07 10:12

On 2007-10-24 10:14:12 +0200, Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> said:

> Det er jeg også interesseret i. Indtil videre har jeg lidt kig på NEMs
> disksystemer, som jeg synes ser ret spændende ud:

Denne her kunne godt opfylde mine behov.

http://www.nemdirect.dk/nemproduct.asp?menu=01&prodid=0508122

Men på den anden side set kunn en firewire dsk være at foretrække for
at spare på USB portene.

Må browser lidt rundt..

Fra : KentBM

Dato : 24-10-07 18:51

Palle Jensen skrev:
> Min eksterne harddisk larmer som en i helvede, så jeg undgår helst...
>
> Er der nogle der kan anbefale en utrolig støjsvag hd?

Jeg har købt en Seagate FreeAgent Desktop 250 GB, men den findes også
større.

<http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000KeofNHoc?ProductID=pp_D4QFHjacAAAESL_AXGa3r&CatalogCategoryID=v3rD4QFHXhIAAAEOsRA03xiY>

Og den siger ikke noget.

--

Kent

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-10-07 22:16

On 2007-10-24 19:51:00 +0200, KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> said:

> [...]
>
> <http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000KeofNHoc?ProductID=pp_D4QFHjacAAAESL_AXGa3r&CatalogCategoryID=v3rD4QFHXhIAAAEOsRA03xiY>

Synes jeg sad og gloede på den tidligere men gik kold over at der stod
noget med at for OSX var den read only?!?!

Fattede det ikke lige og hoppede videre

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-07 21:57

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Men behøves man mon at have den eksterne harddisk stående tændt hele
> tiden? Eller kan Timemachine mon finde ud af bare at starte når disken
> bliver smidt på.

Det kan Time Machine sagtens finde ud af. Skriver jeg ikke det?
Hvis man som jeg har en bærbar computer, kobler man den bare til
harddisken, når man kommer hjem. Mens man er ude, lægger Time Machine
back-up på computerens harddisk. Når man kommer hjem, bliver det hele
overført til den eksterne harddisk. I princippet er det jo det samme,
hvis du kobler harddisken fra og slukker den.

> Min eksterne harddisk larmer som en i helvede, så jeg undgår helst...
>
> Er der nogle der kan anbefale en utrolig støjsvag hd?

Jeg ved godt, at mange rakker ned på LaCie her i gruppen, men min virker
fint. Jeg har en LaCie Porsche Design 2,5" harddisk med FireWire og USB
2. Jeg slutter den til med FireWire, og så klarer den sig uden ekstern
strømforsyning. Den kører bare som en drøm og kan stort set ikke høres.
Den går på pause efter kort tid, og så kan man slet ikke høre den. Den
bliver også kølig igen, så jeg tror ikke, de slider på den, at den er
sluttet til hele tiden. Min er godt nok kun på 80 GB. Jeg ved ikke, hvor
store de findes nu om dage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-07 22:09

> [...]
> 2. Jeg slutter den til med FireWire, og så klarer den sig uden ekstern
> strømforsyning. Den kører bare som en drøm og kan stort set ikke høres.

Du bliver bare ked af det når bridgeboardet stryger og du skal vælge
mellem at få din garantireperation eller pille disken fra hindanden for
at få fat i dine data.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-07 23:35

> [...]

> Du bliver bare ked af det når bridgeboardet stryger og du skal vælge
> mellem at få din garantireperation eller pille disken fra hindanden for

Det tror jeg ikke sker. Langt hen ad vejen er det et spørgmål om karma.
Nogle mennesker har altid computerproblemer, og andre har det aldrig.
Jeg foretrækker at høre til sidstnævnte gruppe, så jeg udsender kun god
karma. Desuden bruges disken kun til backup. Skulle den gå i stykker,
vil det kun være et problem, hvis min computer også går i stykker. Det
sker næppe samtidig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-07 06:20

> [...]
> karma. Desuden bruges disken kun til backup. Skulle den gå i stykker,
> vil det kun være et problem, hvis min computer også går i stykker. Det

Du vil ikke tro hvor tit jeg ser folk som "tror" de har en god backup på
en disk som så viser sig at være pil rådden når man har brug for den...

Ikke for at lyde pessimitisk, men dette er virkelighed :)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-07 06:30

> [...]

> en disk som så viser sig at være pil rådden når man har brug for den...
>
> Ikke for at lyde pessimitisk, men dette er virkelighed :)

I dag bruger jeg Retrospect til at tage backup på et netværksharddisk.
Denne netværksharddisk bliver så en gang om ugen backup'et til en eSATA
disk ... det må vist give den nødvendige sikkerhed.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-10-07 21:31

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Du vil ikke tro hvor tit jeg ser folk som "tror" de har en god backup på
> en disk som så viser sig at være pil rådden når man har brug for den...

Brandøvelserne for sikkerhedskopiering indbefatter også at rulle
dataene ind igen, så man er i vanen når det virkelig går løs.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-10-07 11:24

> Brandøvelserne for sikkerhedskopiering indbefatter også at rulle
> dataene ind igen, så man er i vanen når det virkelig går løs.

+ test af det man kan restore er i orden.

Fra : Lyrik

Dato : 24-10-07 16:46

On Wed, 24 Oct 2007 11:11:45 +0200, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Men på den anden side set kunn en firewire dsk være at foretrække for at
> spare på USB portene.
>
> MÃ¥ browser lidt rundt..
Se det synes jeg er en god ide. Jeg har lige bestilt denne:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=195643

For øvrigt virker det som om at 500 GB diskene er de billigste per
megabyte for tiden.

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech