DV ind i OS X?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-07 18:42

Jeg har netop formedest erhvervet mig et brugt JVC videokamera med
bånd og DV-port, i den sikre formodning at OS X uden at kny kunne se
og udnytte det omgående straks og med det samme.

Det ignorerede den desværre med ophøjet ro, og systeminformation synes
at der absolut ingenting er sat til firewireporten. Jeg har fulgt
manualens instrukser, så kameraet skulle være artigt.

Nå.

Jeg vil så bare høre om der er noget trivielt simpelt jeg har overset?
Skal man bruge et specielt program? (Der er iMovie på).

Lidt hurtig gurglen gav ikke umiddelbare aha-oplevelser, så et venligt
tip vil være værdsat.

Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-07 18:51

> (Der er iMovie på).

Ved du om kameraet er på Apples positivliste over videokameraer der
virker under OS X?

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-07 19:22

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Ved du om kameraet er på Apples positivliste over videokameraer der
> virker under OS X?

Tak for svar. Næh, hvor finder jeg den? Har forsøgt at kigge rundt -
det er jo OS X 10.3 det her.

Jeg må fifle lidt rundt for at se hvad der virker og ikke virker. Æv.

Men i det mindste står der absolut ingenting i loggen nogen steder.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-07 19:37

> Tak for svar. Næh, hvor finder jeg den? Har forsøgt at kigge rundt -
> det er jo OS X 10.3 det her.

Det ser ud til at være iMovie versionen der er vigtig. Her eks. Apples
liste for iMovie 08.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306171#1>

Hvilken version bruger du?

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-07 20:06

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306171#1>
>
> Hvilken version bruger du?

En 05'er. Men burde den ikke blive genkendt af noget mere centralt
end iMovie?

Jeg kigger lidt rundt. Har også en Windows med firewire 6-pins, måske
virker den.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-07 21:07

> En 05'er. Men burde den ikke blive genkendt af noget mere centralt
> end iMovie?

Det tror jeg faktisk ikke.

Måske kan dette hjælpe

http://docs.info.apple.com/article.html?path=iMovie/6.0/en/imv1128.html

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-07 21:17

Prøv evt. at bruge kameraet som webcam i iChat. Det går fint med mit
gamle sony digital8 kamera.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-07 23:26

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Måske kan dette hjælpe
>
> http://docs.info.apple.com/article.html?path=iMovie/6.0/en/imv1128.html

Takker. Har jeg så prøvet, men uden gevinst. Øv.

Synes det bedste er "Click the link below....." og så er siden slut..

Pyt, så er det XP's tur til at få lov.

Fra : Kell Christensen

Dato : 23-10-07 21:40

> Jeg kigger lidt rundt. Har også en Windows med firewire 6-pins, måske
> virker den.

Tror du?

På Mac:
Forbind dit camera med et FW kabel - åben iMovie - tænd for cam.
Nu skifter den normalt til import vinduet, hvis ikke trykker du på det
lille cam symbol over tidslinien. Hvis den siger at cam ikke er
tilsluttet må du tænde og slukke cam igen.
Normalt ser du straks hvad der kommer fra cam om det nu er i
optagetilstand eller du afspiller et bånd.

Du kan også åbne QTplayer i stedet og vælge ny optagelse.

Kell
www.infopod.dk/photo

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-07 17:29

4200@info.dk (Kell Christensen) writes:

> Tror du?

Nu har jeg konstateret at min harddiskrecorder kan styre kameraet som
en DV-enhed, så der ER hul igennem. Så er spørgsmålet med at hitte ud
af om det er hardware eller software det er problemet -
undersøgelserne fortsætter. Sikke meget underholdning man kan få!

Tak for svar i øvrigt, rart at få en hoved-under-armen forklaring.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-07 23:25

> [...]
> optagetilstand eller du afspiller et bånd.
>
> Du kan også åbne QTplayer i stedet og vælge ny optagelse.

Fik aldrig takket for svar. Hermed gjort :)

Jeg er efterhånden overbevist om at firewireporten er kapoffet i den
iMac jeg testede med, for det virkede fint på de andre maskiner jeg
prøvede.

Pt er kameraet inde til garantireperation (åh, ikke noget som moderne
elektronik) men når det kommer hjem igen til far her, så skal jeg
pusle videre. Tror det bliver en LANG vinter :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-07 20:02

> [...]
> Skal man bruge et specielt program? (Der er iMovie på).
>
> Lidt hurtig gurglen gav ikke umiddelbare aha-oplevelser, så et venligt

Er der liv i mac'ens firewire port? PHY'en på UMA 1.5 bundkort har det
det med at futte af. (hint: tjek dmsg)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-07 23:26

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Er der liv i mac'ens firewire port? PHY'en på UMA 1.5 bundkort har det
> det med at futte af. (hint: tjek dmsg)

Tror du har ramt det præcist. Kan det eventuelt ske ved et uheld når
man har skilt iMac'en ad? Jeg skiftede jo bunden ud fordi der var
knækket noget plastik, så jeg havde en reserve fra den maskine jeg
købte af ERS der kapoffede. Kan let have været uheldig - æv.

Pyt, bare man har det sjov i processen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-07 01:22

> Tror du har ramt det præcist. Kan det eventuelt ske ved et uheld når
> man har skilt iMac'en ad?

typisk sker det når man hotplugger 6pins kabler

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-07 18:25

> typisk sker det når man hotplugger 6pins kabler

Må man da ikke det? Æv, jeg er blevet forvænt af USB-verdenens
fortrinligheder
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-07 01:17

> Må man da ikke det? Æv, jeg er blevet forvænt af USB-verdenens
> fortrinligheder

Jo, men man kan komme til at lave en kortslutning (selv om det ikke
burde være muligt) hvis en af dimesen i den anden ende spiser strøm
fra firewire.

Prøblemet er almindelig kendt på UMA 1.5 mac'er - dvs mac'er med SDRAM
og AGP bus. Sikringen der sidder foran PHY'en er ikke dimensioneret
korrekt og når ikke at slå fra så PHY'en kommer til at stege.
I gamle dage var løsningen at undgå slidte kabler og iøvrigt være
varsom med at hotplugge strømspisende dismer.
Apple har skiftet rigtig mange bundkort på den konto i især PowerMac
G4 400-500 og Cube modllerne.