M-Audio Delta 66 og MacPro
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-07 16:44

Jeg har været så heldig at få fingre i et M-Audio Delta 66 komplet
lydkort med både PCI kort og break-out box, - MEN - da MacPro jo
udelukkende kan benytte PCIExpress PCI kort, så er det ikke kompatibel
med sådan et monster... - Jeg købte kortet, fordi det er 100% kompatibel
med alle mine musikprogrammer - Amadeus II/Pro, Cubase, BIAS Peak,
PlayerPro m.fl., plus at det også er kompatibel med både Logic Pro og
Logic Express (seneste versioner)....

Jeg har også gennemtrawlet M-Audios hjemmesider omkring opgraderinger af
selve PCI kortet, men 'signalerne' er mere end dobbelttydige. - Afhængig
af hvilken side hos M-Audio, man præcis er inde på, står der det ene
sted, at selve PCI kortet godt kan bruges i MacPro (Slot 4), mens
nøjagtig det modsatte står på en anden M-Audio side. Og spørger man
M-Audio direkte, får man simpelthen intet svar.....

Jeg har nu sendt 3 forespørgsler til M-Audio uden resultat, og på det
fjerde fik jeg en auto-replay med den lakoniske tekst "Please contact
your local dealer".... - Og gør man så det - Dansk Audioteknik og
Aage.dk - får man lige så lakonisk et svar, - "Vi venter også på svar
fra M-Audio..."... - Dårlig reklame for et ellers velrenomeret mærke som
M-Audio...
NB. Drivere til både Mac OS X 10.4.10 og Windows XP Pro er frigivet...

Så mine spørgsmål er flg.
1, Kan et Delta 66 bruges på en MacPro Quad 2,66ghz i PCI Slot 4?
2, Kan break-out boksen evt. bruges direkte på MacPro'ens SPDIF IN/OUT
connection?
3, Findes der et firma, der kan opgradere PCI kortet, så det kan bruges,
hvis '1' ikke er mulig? - og i givet fald hvilket?
4, Hvilket alternativ er der til Delta 66, hvis man vil holde sig
indenfor et rimeligt prisniveau?
- Delta 410 Firewire?
- Delta 1010 Firewire?

mvh. Erik Richard

Fra : nada

Dato : 24-10-07 01:41

On 2007-10-22 17:43:51 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> , hvis '1' ikke er mulig? - og i givet fald hvilket?
> 4, Hvilket alternativ er der til Delta 66, hvis man vil holde sig

Nej !
Kortet er "100 år" gammelt.
Mener at m audio senest er blevet købt af avid, der kun satser på
firewire..( på deres sider står der at kortet er kompatibelt med G5
"indtil" pci X, altså no support for 3-4 år siden)
Tror desuden slet ikke at hverken amadeus 2 eller andet end nyeste bias
Pro virker med intel maskiner !?
PCI kortet er ( uden at jeg ved det) af "To Host" typen, hvilket mere
eller mindre bare betyder at det der kommer ud af selve break out box,
er et eller andet properitært format, så det er sikkert hverken muligt
at opgradere eller bruge PCIkortet.. ( kunne dog putte det i en anden
maskine udstyre denne med et OS, og så bruge audio in og ud, selv om at
det er MEGET bagvendt)

Skal det være M audio, er der kun FW kortene som mulighed..
Slutteligt synes jeg ikke ( men det er min smag) at m audio fw kort er
særligt fede.
Overvej i stedet et af de små TC connect (?!), eller ( hvis det skal
være pcie kort RME eller motu )
På denne side kan du som eksempel se at det blot er motu, RME og appogy
der findes i pci-E.
http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=PCI-lydkort
Fw

er til gengæld billigt
Og der er findes formodentligt ikke rigtigt nogle FW lydkort/ break out
boxe( med support for intel-macs), der IKKE er kompatible med nyste
versioner af det software du nævner ( med support for intel-macs) (
egentlig bare AU support + Intel ) = et af de "nyeste" lydkort..
Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-07 10:45

nada wrote:

> Nej !
> Kortet er "100 år" gammelt.

Så går tiden dælme stærkt. - Kortet her er 16 måneder gammelt. - Det
har jeg kvittering på.

> Mener at m audio senest er blevet købt af avid, der kun satser på
> firewire..( på deres sider står der at kortet er kompatibelt med G5
> "indtil" pci X, altså no support for 3-4 år siden)

Det er der noget, der tyder på... Om de er kø'købt eller bare fusioneret
sammen med flere af de andre, tør jeg så ikke sige...

Om produkter står der bl.a., at M-Audio er en del af Avid sammen med disse:
Other Avid Websites: Avid | Digidesign | Sibelius | Pinnacle Systems |
Sundance Digital | Softimage
Copyright © 2000-2007 Avid Technology, Inc.

Men så burde de jo netop være endnu mere Apple-venlige, nu hvor Avid er
blevet købt op af Apple Inc.

Jeg er udmærket klar over, at Delta 66 ikke vil virke 'out of the box' i
en MacPro. Derimod håbede jeg lidt på, at man på en eller anden måde
kunne 'opgradere' selve PCI delen til PCIExpress, så man kunne bruge
systemet på en IntelMac. - Men som skrevet, så er det altså ikke særlig
nemt at finde ud af, når man får en auto-reply, der bare siger, at man
skal spørge forhandleren, som heller ikke kan få et svar fra M-Audio.

> Tror desuden slet ikke at hverken amadeus 2 eller andet end nyeste bias
> Pro virker med intel maskiner !?

Jo, jeg har installeret både BIAS Peak (kan ikke huske ver., men det er
ikke nyeste), Amadeus II og Amadeus Pro på MacPro'en, og de virker
særdeles fint på maskinen.

Men, hvad jeg er mere overrasket over, er, at den gamle PlayerPro ver.
5.94 nu er blevet så lynende huyrtig til at åbne og behandle selv ret
tunge MIDI filer. - PP 5.94 er endda kun en 'almindelig' carbon version!

> [...]
> at opgradere eller bruge PCIkortet.. ( kunne dog putte det i en anden
> maskine udstyre denne med et OS, og så bruge audio in og ud, selv om at

Hm, jeg er ikke helt med her... 'Systemet' - Delta 66 - er komplet med
både break-out og PCI, og jeg vil sagtens kunne bruge det i min
QuickSilver uden problem. - Jeg véd også, at selve PCI delen kan køre
selvstændig med SPDIF. - Forbindelse mellem break-out og PCI kort er
std. SPDIF tilslutning. Dvs., at jeg fx. kan slutte en anden enhed til,
der også kører SPDIF...

> Skal det være M audio, er der kun FW kortene som mulighed..
> Slutteligt synes jeg ikke ( men det er min smag) at m audio fw kort er
> særligt fede.

Nej, det er også mit indtryk, at hovedparten af de nye FW systemer fra
M-Audio ikke er noget særligt at skrive om. Men Delta 66 er jo blevet
noget af en klassiker. - Mange mener faktisk, at det er det bedste kort,
M-Audio nogensinde har lavet...

> [...]
> være pcie kort RME eller motu )
> På denne side kan du som eksempel se at det blot er motu, RME og appogy

Tja, det er selvfølgelig muligheder, men jeg vil heller ikke ofre det
helt store, nu, hvor det kun er til privatbrug.

> [...]
> versioner af det software du nævner ( med support for intel-macs) (
> egentlig bare AU support + Intel ) = et af de "nyeste" lydkort..

Jeg har også Behringer inde i billedet. Jeg har jo i forvejen en lille
FCA-202, og det kører fortrinligt sammen med min Behringer mixer, og jeg
har set, at Behringer er kommet med en lille mixer med indb. Firewire
til computertilslutning og endda med SPDIF IN/OUT, så det kan kobles
direkte på MacPro'ens SPDIF. - Der er vistnok endnu ikke en dansk pris
på systemet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-07 11:02

> Men så burde de jo netop være endnu mere Apple-venlige, nu hvor Avid er
> blevet købt op af Apple Inc.

nej vel ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-07 12:54

Thomas von Hassel wrote:

> nej vel ?

Ikke forstået...?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-07 13:01

> Ikke forstået...?

Siden hvornår er Avid blevet købt af Apple ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-07 13:09

Thomas von Hassel wrote:

> Siden hvornår er Avid blevet købt af Apple ?

Såvidt jeg forstod det, var det her i september. Det blev offentliggjort
på den store audio- og videomesse, der var i Holland på det tidspunkt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-07 13:21

> Såvidt jeg forstod det, var det her i september. Det blev offentliggjort
> på den store audio- og videomesse, der var i Holland på det tidspunkt.

Det passer ikke :)

se selv:

<http://www.apple.com/pr/library/2007/>

og søg på Avid .. mon ikke de villa have en PR om det ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-07 13:29

Thomas von Hassel wrote:

> Det passer ikke :)
>
> se selv:
>
> <http://www.apple.com/pr/library/2007/>
>
> og søg på Avid .. mon ikke de villa have en PR om det ?

Ikke nødvendigvis. Avid omfatter jo temmelig meget prof udstyr fra
DigiDesign, der fortrinsvis hidtil har kørt på PC/Linux/Windows. Og jeg
tror nu, Apple har lært noget fra, da de køøbte Logic. - Det var jo lige
ved at koste dem hele det professionelle lydmarked.

Og i øvrigt var der heller ikke noget større postyr, da Apple købte den
bestemmende aktiepost i Samsung Electronics....

Og så gik der forresten også mere end et halvt år, inden fusionen mellem
Adobe og Macromedia blev offentliggjort, da der lige skulle laves lidt
product streamlining, inden de gik på markedet med de nye pakker...

Jeg har faktisk oplysningerne fra én, der var med på messen, og han fik
den direkte fra Avids folk dernede...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-07 13:33

> [...]
> Adobe og Macromedia blev offentliggjort, da der lige skulle laves lidt
> product streamlining, inden de gik på markedet med de nye pakker...

Eh, nej, det gjorde der faktisk ikke, fordi både Adobe og Macromedia er
børsnoterede selskaber og derfor _skal_ fortælle om disse ting når først
tingene er underskrevet.

> Jeg har faktisk oplysningerne fra én, der var med på messen, og han fik
> den direkte fra Avids folk dernede...

Jeg er ked af at sige det, men jeg har intet hørt, og ting som disse
slipper der som regel noget ud om. Jeg køber den ikke blot fordi du
siger det.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-07 20:10

In dk.edb.mac Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Eh, nej, det gjorde der faktisk ikke, fordi både Adobe og Macromedia er
> børsnoterede selskaber og derfor _skal_ fortælle om disse ting når først
> tingene er underskrevet.

ak ja, SOX...

Jeg tror at Erik som sædvanlig har misforstået noget han selv bruger
som argumentation. Hvad der skete var at såvel antitrust myndigheder
som aktionære skulle godkende fusionen, hvor der gik et halvt år fra
aftalen var underskrevet og gedkendt i besyrelserne til man kunne gå i
gang. Dette var under hele forløbet offenligt kendt.

Fra : Mogens V.

Dato : 24-10-07 23:35

nada wrote:

> [...]
> firewire..( på deres sider står der at kortet er kompatibelt med G5
> "indtil" pci X, altså no support for 3-4 år siden)

Yup, Avid ejer M-audio og Digidesign/Protools. M-audio IFCs kan i øvrigt
kun køre med Protools M-Powered version; så man kan eller ikke skifte
til/fra Protools til Digi IFCs og M-xxx version.
De er gode til at styre markedet :(

> [...]
> særligt fede.
> Overvej i stedet et af de små TC connect (?!), eller ( hvis det skal

Ikke sikker på om Konnect serien har fået overstået driver problemerne
på Mac; så flere rapporter om det tidligere på året. YMMV..

> være pcie kort RME eller motu )
> På denne side kan du som eksempel se at det blot er motu, RME og appogy
> [...]

Et brugt RME kort kan ind imellem fås til rimelige penge, afhængig af
hvor mange I/O man har brug for. RME Multiface kan bruges med PCI, PCIe
og PCMCIA. thomann.de har dem nogle gange brugt, ellers evilbay.

Nu hvor RME Fireface 800 har været på markedet noget tid kan man måske
få en Fireface 400 til rimelig pris. Dog noget dyrere end M-audio..

RME har desuden en rigtig god wordclock, hvis man har externt udstyr.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-07 01:32

Mogens V. wrote:

> [...]
> kun køre med Protools M-Powered version; så man kan eller ikke skifte
> til/fra Protools til Digi IFCs og M-xxx version.

OK, det kommer så ikke til at få betydning for mig, da jeg ikke bruger
ProTools.

> Ikke sikker på om Konnect serien har fået overstået driver problemerne
> på Mac; så flere rapporter om det tidligere på året. YMMV..

Samme info har jeg også noteret mig...

> [...]
> få en Fireface 400 til rimelig pris. Dog noget dyrere end M-audio..
>
> RME har desuden en rigtig god wordclock, hvis man har externt udstyr.

Det lyder fornuftigt. Jeg har ikke og får heller ikke brug for ekstremt
udstyr, så jeg kan godt 'nøjes' med en Fireface 400 version. - Så jeg
vil holde øje med, hvad der evt. dukker op af den slags.

Tak for info, Mogens, - her er noget at gå videre med!

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens V.

Dato : 25-10-07 09:21

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> vil holde øje med, hvad der evt. dukker op af den slags.
>
> Tak for info, Mogens, - her er noget at gå videre med!

Men hvis du ikke har externt gear og måske kun skal tilslutte få ting er
en Fireface måske en stor enhed (19").
Hvis beløb spiller en rolle, så check hos RME og skriv til dem (de
svarer hurtigt) og få verificeret om deres PCI kort kan bruges i dit
slot4. Du finder måske ikke så'n lige deres PCIe på evilbay; derimod
ofte PCI versionerne.

--
Kind regards,
Mogens V.