Hvordan er det nu med iLife og Leopard?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-10-07 21:40

Hej,

Følger iLife med retail udgaven Leopard? I så fald hvilken version er
det - '06 eller '08?

Det er jo oplagt at 'opgradere' til '08 i forbindelse med skiftet til
Leopard, og jeg vil såmænd bare gerne vide, om jeg skal købe '08, når
jeg alligevel er i butikken for at hente Leopard ;)

Jeg benytter kun iPhoto fra pakken, så det er egentlig kun dét, jeg er
interesseret i.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 18-10-07 21:53

> [...]
> jeg alligevel er i butikken for at hente Leopard ;)
>
> Jeg benytter kun iPhoto fra pakken, så det er egentlig kun dét, jeg er

Desvære nej, iLife '08 følger med hvis du køber en ny mac - men ikke
med retail udgaver af OS X - (kun iTunes som alligevel er et gratis
program følger med)

Du kan se hvad software der følger med OS X Leopard - retail - her:
<http://www.apple.com/dk/macosx/techspecs/>

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-10-07 21:58

Michael Holm wrote:

> Desvære nej, iLife '08 følger med hvis du køber en ny mac - men ikke
> med retail udgaver af OS X - (kun iTunes som alligevel er et gratis
> program følger med)

Følger iLife '06 heller ikke med? Eller skal den installeres fra min
Tiger DVD?

> Du kan se hvad software der følger med OS X Leopard - retail - her:
> <http://www.apple.com/dk/macosx/techspecs/>

Tak for linket. Jeg har skam kigget, men var af den opfattelse af iLife
'06 i det mindste måtte være inkluderet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 18-10-07 22:05

> Følger iLife '06 heller ikke med? Eller skal den installeres fra min
> Tiger DVD?

Hvis du opgradere fra Tiger, er jeg ret sikker på at iLife '06 følger
med.
Hvis du starter forefra med Leopard - gætter jeg på at du kan
efterinstallere iLife '06 fra Tiger DVD'en.

> Tak for linket. Jeg har skam kigget, men var af den opfattelse af iLife
> '06 i det mindste måtte være inkluderet.
Nej - iLife pakkerne fulgte heller ikke med Retail udgaven af 10.3 eller
10.4
Syntes også det ville være underligt hvis du lod udgået software følge
med et nyt styresystem.....

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-10-07 22:30

Michael Holm wrote:

> Hvis du opgradere fra Tiger, er jeg ret sikker på at iLife '06 følger
> med.

Jeg satser på en 'ren' installation - der trænger alligevel til at blive
ryddet op.

> Hvis du starter forefra med Leopard - gætter jeg på at du kan
> efterinstallere iLife '06 fra Tiger DVD'en.

Det vil jeg da næsten håbe. Jeg køber formentlig '08, men der må da være
andre, der har planer om at 'tage '06 med'.

> Nej - iLife pakkerne fulgte heller ikke med Retail udgaven af 10.3 eller
> 10.4

Ok. Min fortid med OS X er slet ikke så lang ;)

> Syntes også det ville være underligt hvis du lod udgået software følge
> med et nyt styresystem.....

Det kan du selvfølgelig have ret i.

Tak for hjælpen!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-10-07 23:52

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> Hvis du opgradere fra Tiger, er jeg ret sikker på at iLife '06 følger
> med.
> Hvis du starter forefra med Leopard - gætter jeg på at du kan
> efterinstallere iLife '06 fra Tiger DVD'en.

Du mener fra system diskene som følger med den pågældende maskine ..
ikke ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 19-10-07 00:22

On Thu, 18 Oct 2007 22:57:52 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

> [...]

Sjovt at sammenligne med Tiger specifikationer. Men dem har Apple fjernet
lynhurtigt. Her er det eneste link jeg kan finde:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301341

"Leopard" specifikt memorykrav på 512 megabyte ram. Krav om 9 Gigabyte
harddiskplads. "Time machine" ser ud til at kræve en ekstra harddisk,
eller ser jeg forkert?
"..Tiger" specifikt memorykrav på 256 megabyte ram. Krav om 3 Gigabyte
harddiskplads.

Altså dobbelt så meget hukommelse og 3 gange så megen diskplads. Skal vi
ikke konkludere at den har taget lidt på?Der skal nok lidt ekstra
energi til at slæbe rundt på fedtet..

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-07 05:39

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

>"Time machine" ser ud til at kræve en ekstra harddisk,
> eller ser jeg forkert?

Ja, en backup er jo ret nytteløs hvis du _ikke_ har den på en extern
disk ..

> [...]
>
> Altså dobbelt så meget hukommelse og 3 gange så megen diskplads. Skal vi
> ikke konkludere at den har taget lidt på?Der skal nok lidt ekstra

Jeg synes du skal sammenligne med Vistas systemkrav i stedet. I forhold
til at der er gået over 2 år siden 10.4 så synes jeg ikke det er så
slemt. Hvor godt tror du Vista kører på en 867 Mhz processor som er
minimum krav for 10.5 ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-07 08:32

> [...]
> jeg alligevel er i butikken for at hente Leopard ;)
>
> Jeg benytter kun iPhoto fra pakken, så det er egentlig kun dét, jeg er

Er der ikke nogen, der vil give mig en chance for at følge med her?

Hvad betyder "retail"? Er det noget med at opgradere fra foregående OS?
Skal man bevise ved købet, at man er bruger i forvejen?

--
Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Jon

Dato : 19-10-07 08:43

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Er der ikke nogen, der vil give mig en chance for at følge med her?
>
> Hvad betyder "retail"? Er det noget med at opgradere fra foregående OS?
> Skal man bevise ved købet, at man er bruger i forvejen?

Retail betyr ca. "løssalg" (detaljist-salg); i denne sammenheng betyr
det en Mac OS X-lisens kjøpt løst, ikke med ny maskin. Ordet retail
brukes om alle slags utsalg som selger enkeltprodukter direkte til
sluttkunde, ikke bare i Apple-verdenen.

Poenget er at iLife ofte følger med nye Macer (i alle fall de fleste).
Det følger _ikke- med Mac OS X som sådant, når det er kjøpt løst.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-07 12:08

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
>
> Poenget er at iLife ofte følger med nye Macer (i alle fall de fleste).
> Det følger _ikke- med Mac OS X som sådant, når det er kjøpt løst.

Mange tak. Så ser jeg frem til, at iLife følger med den MacBook Pro, som
jeg har til hensigt at købe. Kan det komme an på, hvilken forhandler man
henvender sig til?

Fra : Michael Holm

Dato : 19-10-07 13:45

> [...]

> Mange tak. Så ser jeg frem til, at iLife følger med den MacBook Pro, som
> jeg har til hensigt at købe. Kan det komme an på, hvilken forhandler man

Nej det er ligegyldig, du får iLife med under alle omstændigheder hvis
du køber en _ny_ mac (MacBook, MacBook Pro, iMac, Mac Pro eller Macmini
:)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-07 13:50

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> Nej det er ligegyldig, du får iLife med under alle omstændigheder hvis
> du køber en _ny_ mac (MacBook, MacBook Pro, iMac, Mac Pro eller Macmini
> :)

Kan dog være at der stadig ligger iLife '06 på nogle maskiner, selvom de
er nye, men der kan du bruge up2date kuponerne ..

/thomas

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 19-10-07 13:47

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
[klip]
> Kan det komme an på, hvilken forhandler man
> henvender sig til?

Nej.

Vh
Carsten

Fra : Jon

Dato : 19-10-07 15:21

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Kan det komme an på, hvilken forhandler man
> henvender sig til?

Nå spør du om ting somm er meget enkle å finne ut av på Apples
hjemmesider uten at vi andre skal finne det ut for deg.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-10-07 16:56

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Nå spør du om ting somm er meget enkle å finne ut av på Apples
> hjemmesider uten at vi andre skal finne det ut for deg.

Men nu vidste jeg jo altså bare ikke, at det var enkelt at finde ud. I
må da endelig ikke have ulejlighed for min skyld.

Fra : Jon

Dato : 19-10-07 21:53

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men nu vidste jeg jo altså bare ikke, at det var enkelt at finde ud. I
> må da endelig ikke have ulejlighed for min skyld.

Det er jo ikke spesielt svært å tenke seg at dersom man slår opp på
www.apple.com (eller .dk) og sjekker tekniske spesifikasjoner på
produktet, så står det der muligens hva som leveres med...

Men det var ellers ikke svært å svare på det heller; jeg bare minnet deg
på at det som regel er temmelig enkelt å finne denslags selv.

Fra : Lyrik

Dato : 19-10-07 15:00

On Fri, 19 Oct 2007 13:07:59 +0200, Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk>
wrote:

> Mange tak. Så ser jeg frem til, at iLife følger med den MacBook Pro, som
> jeg har til hensigt at købe. Kan det komme an på, hvilken forhandler man
> henvender sig til?
Det kan jeg ikke tro. De er færdigpakkede, som den MacBook jeg købte var
der manual og fin lille pakke med system og iLife software. Men mærkelig
nok, når man ser på Apples "Store" under maskinerne, så finder man ikke
noget beskrevet under software.
Man kan dog trøste sig med at det softwaretilvalg man kan foretage ikke
indeholder iLife, hvilket stadigvæk indikerer at den medfølger som
sædvanlig.
At nogen skulle sælge Mac uden iLife har jeg aldrig hørt. Det ligger jo
også i dette spot at den altid medfølger en Mac. Ellers er det falsk
reklame!:
http://movies.apple.com/movies/euro/euro/getamac/getamac_ads1/ilife_480x376.mov

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-07 15:06

> [...]

> At nogen skulle sælge Mac uden iLife har jeg aldrig hørt. Det ligger jo
> også i dette spot at den altid medfølger en Mac. Ellers er det falsk

Jeg kender i hvertfald ingen som piller den ud af maskinerne inden
kunderne får dem ... :)

/thomas